Jump to content

Centaur kikkertsikte


krihans

Recommended Posts

Hei, har fått tilbud om et Centaur kikkertsikte. Noen som har noe erfaringer med dette merket eller som har hørt om det? Sikte er av typen 1,5 - 6 med lys. Fint om noen hadde noe å si om dette, for er første post her på kammeret og håper på forståelse på noe som dere kanskje synes er et håpløst spørsmål. Prisen jeg har fått er 8000, er dette en god eller dårlig pris for dette sikte?

Link to comment
Share on other sites

No er vel ikkje eg ein ekspert. Men eg har alldri hørt om det. Du får jo Meopta med lys til samme pris,eller billigere. Og det er forsåvidt annerkjent merke med god garanti. Du får og Zeiss til 6500,- uten lys.

Men det er sikkert noen andre som kan svare bedre. Eg hadde ikkje gitt 8000.- for et såpass ukjent sikte. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Hei igjen, siden det ikke er noen som egentlig ikke vet så mye om denne kikkerten, så kan jeg jo komme med min tilbake meldinger av dette sikte.

 

Hva?

- Centaur kikkertsikte 1,5-6x42 med lys.

 

Hvor?

- Kikkerten har blitt testet i alt fra tunge regnværsdager på vestlandet, til -42 grader i kirkenes

 

Når?

- Kikkerten har vært i bruk i ca et år fra ca oktober i fjord.

 

Pris?

- ca 8000

 

Feilkilder?

- Dette er en total subjektiv vudering. Alt som blir sagt er hva jeg mener og tror.

 

Vurdering:

- Centaur er et kikkertsikte produsert i japan. Fra før av er centaur kjent som microdot, et selskap som var i front av utvikling av lys. Centaur (micro dot), sine linser og tuber er produsert av kamakura, et dyktig selskap. Kikkerten er svart i aluminiumsutførelse, nitrogenfyllt med buttler creek linsebeskyttere, rektikkel er tysk nr 8. Røret er 30 mm. Like ovenfor den første linsa, ligger (som vanlig), bryteren til rødpunktet. Dette er 12 trinns og fungerer meget godt. På nivå 1 er prikken nesten usynlig og på nivå 12 så tydelig at du ser den lett i motsol. Meget godt justering i forhold til en del andre sikter, som jeg synes at andre sikter har. Dette fordi på noen av de andre siktene er lyset alt for sterkt, slik at det blir reflektert og alt for sterkt, selv på laveste nivå.

 

Klikkene på rifla er 1/4' på 100 yards. Disse klikkene virker ypperlig med at 5 klikk opp, er nøyaktig 5 klikk ned igjen. Alrså ikke noe dårlig japan kvalitet. Kikkerten er brukt på Tike T3 lite i kaliber 30-06 og har ikke vist noen reaksjoner i det hele tatt på å ta skade av rekylen.

 

Mitt bruk har vært storvilltjakt, med unntak av reinsdyr. Sikte ble kjøpt nettop for å være skumringskikkert, noe jeg mener den har gjort ypperlig. Optikken er sterk og klar (Akkurat på linje med dyrere, kjente merker), og er lite skarp, enten jeg har på 1,5 eller 6x forstørrelse.

 

Eneste negative jeg faktisk kan komme på, er de gangene (som er ofte når de ser klarheten i optikken :wink: ), at de spør om hvilket merke det er. Når jeg sier centaur får jeg heller et skeptisk blikk enn et annerkjennende. Heldigvis har siktet enda ikke sviktet meg. Så om noen andre skulle få tilbud på dette sikte, vil jeg faktisk si "gi gass"! Siktet er ypperlig i sin klasse og leker litt med siktene i høyere når det kommer til klarhet i optikk.

 

Tja, det var min lille vurdering, om noen skulle trenge mer, er det bare å sende PM. Har blitt så gla i dette siktet at jeg gjerne forteller mer om det :D

Link to comment
Share on other sites

Hmm...hvis man snur litt på det, du har valget mellom en Sako og den nye og omtrent ukjente Ygnaitz produsert i Tyrkia, de koster det samme og leveres i samme kaliber, hvilken av dem tar du med deg på jakten etter drømmebukken i Forellhogna? :wink:

 

Jeg er ikke student, men syns likevel 8000,- er litt for mye å bruke på eksperimenter, særlig når det dukker opp så mye nytt og fancy fra østen anhver dag som til forveksling ser ganske likt ut...

 

Sant nok, 10 års garanti hjelper ikke en dritt når kikkerten/børsa ryr frahverandre oppå fjellet og storbukken gliser av deg, men det hjelper litt at man har mer enn en forhandler med litt serviceinnstilling her i kongeriket da.

Link to comment
Share on other sites

 

Mitt bruk har vært storvilltjakt, med unntak av reinsdyr. Sikte ble kjøpt nettop for å være skumringskikkert, noe jeg mener den har gjort ypperlig. Optikken er sterk og klar (Akkurat på linje med dyrere, kjente merker), og er lite skarp, enten jeg har på 1,5 eller 6x forstørrelse.

 

Lite skarp?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nettopp kjøpt meg ny kikkert, og gikk gjennom massse lesing, grubling og sammenligning jeg også.

Hadde egentlig bestemt meg for en Zeiss fra XXL, men en tur innom Børsemaker Alm gjorde at jeg endte opp med en Meopta.

Han anbefalte denne framfor Zeissen, bassert på egne erfaringer.

Så da var den saken grei :-)

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg ikke skrike for høyt, siden jeg har et slikt sikte til salgs her på kammeret og er derfor litt innhabil. Men støtter virkelig det olestav forteller her. Mener det samme han kommer med. Dette på bakrunn av at jeg har hatt zeiss, S&B, leupol og bushnell. Så har noe å sammenligne og med.

 

Til dere som ikke engang har hørt om dette (eller micro dot? :shock: ) burde kanskje tenke litt utenfor hva som finnes her på berget. Husk at Norge er bare en steinrøys langt nord og som de fleste tror at er hovedstaten i Sverige. Litt opp med blikket bare :wink:

 

Og nei, dette er ikke et forsøk på å skape krig, strid og det som er. Synes bare det er viktig at vi kan utvide horisonten vår :D Give it a try :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke verden større enn at en kan finne de fleste produkter som er verdt finne, samt tester av disse fra nasjoner langt unna "steinrøysa". Når en først henger på kammeret er det ikke mange tastetrykkene unna. Selvsagt er ikke dette det samme som å se og holde produktene selv, men det pleier å være en rimelig god indikasjon. I denne sammenhengen kan det kanskje nevnes at jeg kom over en test fra en fem år tilbake i tid hvor nevnte Micro Dot, dog en annen modell, kom ganske så greit ut.

Legg forøvrig merke til at et meget rimelig sikte, Burris Fullfield II, på mystisk vis har sneket seg inn høyt på lista.

http://www.opticstalk.com/forum_posts.asp?tid=12246

 

Uansett må jeg si jeg syns 8 høvdinger er mye å ut med for et produkt som ikke går under produsentens egentlige navn. Det framkommer av ene linken lengre opp her at det visstnok er kamakura som tilvirker delene. Flott det, men hva betyr det at de ikke selges under det navnet? Det gir jo helt hypotetisk, rom for at når du står der med et ødelagt sikte om 15-20 år fra nå, så er mellommannen som satte sitt eget tradename på siktene forduftet og drikker pina coladas i Havana, butikken du kjøpte det i er lagt ned og du må ut med nye 8 høvdinger for et dugelig sikte. Naboen din derrimot, som ikke turte åpne horrisonten like mye, holdt seg til en kjent merkevare som Zeiss, Swaro, Leupold eller Nikon, som ikke ei gang behøver koste mer enn centaur. Til sammenligning solide firma, med gode garantiordninger og et nettverk av folk kompetente til å løse de problemene han måtte støte på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...