Jump to content

plukke tomhylser 308w Sellier & Bellot


zolli96

Recommended Posts

På skytebanen er d monge som skyter fabrikkammo 308w mSellier & Bellot hylse.

Det må vel vere kurant hylse for å plukke og ladde selv hva rekner dere som leve tid på den type hylser midt på treet lading te jakt kuler og litt trening

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Støtter siste innlegg over her. S&B hiylser er vesentlig bløtere i godset enn alt annet gods jeg har ladet. Ikke å anbefale. Bare ræl

De har også en tendens til å være friskt ladet i original innpakning, så om man glemmer å smøre hylsa, evt smører den dårlig, kan en fort vekk få utfordringer med å få den ut av dien noe som fører med seg unødige hetetokter.

Link to comment
Share on other sites

Hva er en hylse? det finnes altså langt færre hylsefabrikanter i verden, en det finnes hylsemerker. Fiocchi f.eks handler hylser der de får det billigst... og det gjør nok også S&B. Så det er egentlig langt mer lot og kaliber avhengig en hva det er som står i ræva på hylsa.

Link to comment
Share on other sites

Sellier &Bellot har i løpet av min hjemmelader-karriære vært en av de mer problematiske hylseprodusentene.

Hoveproblemet er trange og skarpkantede tennhettlommer. Det er vanskelig å få entret tennhetta pent, og det er ofte vanskelig å få satt hetta under hylsebunnen.

 

Har hatt problemer med S&B-hylser i nesten alle patroner jeg har ladet dem: 8x57, 308win, 9x19, 38special og 45ACP.

 

De S&B-hylsene som ikke har hatt for trange hettelommer er .223 remington, og de siste årene har de brukt en annen hylse i 9x19 også, men de andre er fortsatt problematiske.

 

Som Hassel sier kan dette ha å gjøre med hvor de kjøper hylsene sine ifra, det kan tenkes at .223 og dagens 9x19-hylser leveres av en annen produsent enn de andre hylsene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gjort et forsøk på å plukke tilfeldige hylser på skytebanen for 308win. Dette var alle merker av hylser som tilsynelatende var skutt en gang merket norma, lapua, FC, sellier&bellot, noen antatt russisk skrift ++ (ca 500 totalt). Vasket med ultralydvasker, sorterte i lot per merke etter helpressing, trimmet og ladet alle med samme middels ladning for jaktfelt. Etter å ha skutt alle en gang har noen hylsehalser på de russiske hylsene sprukket. Praktisk presisjon for meg på jaktfelt var god, og på slike hold var det ikke målbar variasjon i treffpunkt mellom hylsemerkene (Jeg skyter sporadiske stevner i jeger B, mest for å få nye tomhylser å lade..). Mange kan klare seg med disse hylsene inntil skyteferdighetene er finslipt.

 

Halspresset alle de hele hylsene med lee collet die og ladet igjen med samme ladning. Kun et par av de russiske var sprukket i halsen.

 

Halspresset 2. gang, men har ikke skutt noen av disse enda. Dersom gratis hylser holder 3 omladninger, og presisjonen holder mitt nivå, vil jeg fortsette å plukke slike. Mulig jeg lar vær å legge arbeid i de typene som har hatt sprukne halser.

 

Jeg har også ladet sellier&bellot hylser i 5,6x52R 3-5 ganger med delvis helpressing, kun for kulehold i halsen. Ingen av disse har sprukket. Erfaringen er bare på grunnlag av ca 40 hylser, da det går lite ammo i drilling etter en har funnet rette jaktladningen.

 

I 6,5x57R ser det ut som Sellier&bellot også er greie, men her bruker jeg bare lee collet die og er bare på tredje omladning på ca. 40 hylser.

Link to comment
Share on other sites

Ved siden av utfordingene med S&B hylser nevnt over her så er det også problem med aaalt for dårlig kulehold pga for bløtt gods, som nevnt før. Det er markert dårligere kulehold.

Frisk rekyl og dårlig kulehold er ikke særlig bra match.

Tomhylsene fra S&B er brukenes til fiskesøkker, men der duger de bra. Lette og bearbeide.

Link to comment
Share on other sites

Med så mye norma og lapua hylser som ligger på de fleste banene jeg har vært på, har jeg ikke tenkt tanken på andre merker.

Men... hade jeg ikke funnet det, hadde jeg ikke tenkt så mye over merket. Ikke annet enn at jeg skulle samle hylser i samme merket.

Er jo gratis. Holder de bare en gang, så har de fortsatt ikke kostet meg noe

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Har ladet om mange forskjellige hylser jeg har funnet på skytebanen. Har ikke dårlige erfaringer med Sellier&Bellot.

Har inntrykk av at de hylsene jeg sorterer ut ved omlading kan like gjerne være Fiocchi eller forsvaret sine hylser som S&B.

Har ikke opplevd særlig forskjell på tomhylser.

Link to comment
Share on other sites

Plukket 3 stk. s&b 308w hylser på standplass i fjor, bare for å prøve. Har til nå ladet og skutt åtte ganger.

Eneste negative jeg har opplevd er litt trange hettelommer. CCI går greit, Federal er nesten håpløst.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Trange hettelommer: Noen produsenter niter hettene, dvs. presser en ring i hylsebunnen slik at den holder hetta på plass. Ved omlading går gamlehetta greit ut, men ringen (kanten) hindrer den nye å komme inn. Hvis en gidder kan en fjerne ringen med en forsenker eller et bor som er endel større enn hettelomma. Det er litt arbeid, men det funker.

Link to comment
Share on other sites

Bruker hette i setteren på Co-Ax pressa til å sette hetter på S&B hylser. Funker hver gang. Men som LeifR sier, bruker jeg grade verktøy, på ett fåtall hylser. Dette ser du på de. Det er ikke niting, men de har en skarp kant på hettelomma.

 

R

Link to comment
Share on other sites

har ladet en del S&B hylser i 3006 for noen år siden, fikk begynnende hylse avrivning allerede etter 2-3 omladninger, å få i hettene var ingen problem, men har hørt at kvaliteten på S&B hylser nå er mye bedre. er nok stor forskjell fra merke til merke. da jeg kjøpte meg våpen i .375 H&H så kjøpte jeg 2 pakker Federal fabrikkammo, disse hylsene har jeg brukt til å lade trenings ammo. har trimmet dem å glødet dem 2 ganger. har nå ladet dem 48 ganger, har mistet 2 som sprakk i halsen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også disset SB hylser i mange år og holdt faenskapen for å være ubrukelig.

 

Kjøpte i vinter et stort parti Scandium (som er produsert av SB) helmantel i 8x57IS og gjorde et nytt forsøk. Etter første gangs halspressing var det endel patroner som var trege å kamre, så samtlige hylser ble helpresset istedet. Nå har jeg et parti på 40-50 hylser som er helpresset og skutt 5 ganger uten noen som helst problemer. Måtte trimme etter at hylsene var skutt 3 ganger. Det er merkbart trange hylselommer (CCI hetter) men har ikke ødelagt mer enn 2-3 tennhetter i løpet av disse omladningene.

 

Når det gjelder sprukne hylser er Norma det merket jeg har hatt desidert størst problem med etter å ha ladet i over 20 år. Bruker hylser fra Norma, Lapua, Winchester og nå også SB. Winchester UMC er forøvrig det hylsemerket jeg får flest omladninger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror svaret er at man må gjøre sine egne erfaringer. Hylser kan variere mye fra lot til lot og kaliber, det som engang var bra kan være drit den neste gangen.

Feks var S&B 9mm bra for inntil ca 10 år siden, så ble hettelomma trang. Etter mye krøll og en hette som gikk av i pressa kuttet jeg de ut for godt. Det ble for mye bry å sortere ny og gammel lot.

 

30-06 har fungert greit nok med tanke på pris og tilgang. Halsen sprakk lett, men en gløding hjalp betydelig. Tror jeg ladet noen opp mot 10 ganger før jeg hadde 10% vrak, for gratis hylser er ikke det så ille.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Med så mye norma og lapua hylser som ligger på de fleste banene jeg har vært på, har jeg ikke tenkt tanken på andre merker.

 

Slik tenker jeg også. Hvis jeg skulle plukke hylser så hadde Lapua vært førstevalget. Der jeg skyter er det overflod, så jeg kunne vært ganske kresen på hvilke jeg tok med. Imidlertid er jeg enda mer kresen, så jeg kjøper nye. Livet er for kort til å bruke dårlige hylser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...