Jump to content

Nå trenger jeg hjelp, førstegangskjøp av rifle.


quintas

Recommended Posts

Har lest gjennom en god del av postene her på forumet, samt andre forum pluss maaaange andre kilder, og føler meg akkurat som vinglepetter på jakt etter fjordlandprodukter:-)

 

Litt hva jeg har tenkt samt bruken av våpenet: Riflen kjøpes primært for elgjakt, men kan tenkes brukt til storfugl også. Kriterier for våpenet:

- Jeg ønsker meg en lav totalvekt

- Ønsker ikke å bli slått i bakken (les minst mulig rekyl)

- Lyddemper

- Prisklasse inklusive alt tilbehør ca.15 000,- (ikke noe absolutt krav)

 

Har landet litt på følgende rifle: Tikka T3 Lite (usikker på om jeg skal velge rustfritt eller ikke, råd mottas:-)) Men selvfølgelig åpen for justeringer.

Kailber: 6,5 x 55

Kikkert: Her har jeg gått meg helt vill, men noe sier meg at jeg har lyst på en Zeiss conquest. Men hvor stort bør objektivet være, og hvilken forstørrelse bør jeg velge?

Lyddemper: Har ikke peiling.

 

Flott om noen kan hjelpe en fersking, slik at neste års elgjakt kan bli en opplevelse også for meg:-)

 

mvh

Vinglepetter:-)

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg skulle valgt 6.5x55 ville jeg droppet lyddemperen hvis det ikke var bynær jakt. Har selv 308 med lyddemper. Grunnen til at jeg valgte å ha lyddemper er at det er bynært, men børsa blir tung å drasse på og i skauen kommer den borti busker og kvist. Har aldri vært i en situasjon hvor jeg ikke har rukket å ta på hørselværn.

Med fare for å lage en diskusjon lyddemper/ikke lyddemper... :wink:

Link to comment
Share on other sites

En T3 blir aldri feil. Når det gjelder kikkert ville jeg sett på 2,5-10 x 50. Velger du et anerkjent merke, vil forskjellen vekt/størrelse være ubetydelig(i min verden) i forhold til f eks en 3-9 x 40. Brukbart synsfelt, høy forstørring og god lysstyrke gjør dette til det jeg mener er det beste allroundsiktet. XXL har vel et tilbud på en Zeiss Classic 2,5 - 10 x 50 as we speak tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg kjøpte min første rifle, dreit jeg rimelig kraftig på draget. Jeg googlet masse, fant noe tøft og kjøpte den rifla jeg synes var kulest og mest mandig. Rifla ble fort solgt, og er inne i samme valgperiode som du selv er nå, men dette er min tredje gang.

 

Jeg kommer ikke til å gi det noen tips bortsett fra et lite hint om noe ihvertfall jeg glemte da jeg skulle kjøpe for første gang.

Jakter du i jaktlag? I så fall anbefaler jeg deg å ta en titt rundt om på de forskjellige børsene som henger på skuldrene til de andre medlemmene av laget, de er som regel ganske godt tilpasset det terrenget dere jakter i, spesielt med tanke på kikkerter og annet tilleggsutstyr. Har alle andre Aimpoint eller åpne sikter fordi holdene er korte og trange, trenger du kanskje ikke en Zeiss 4-14x50. Har alle andre derimot sikter med litt forstørrelse på, burde kanskje du også det?

Nå vet ikke jeg om hvor gammel du er, eller om hvor mye du har jaktet elg og hvor inngått jaktlaget ditt er, men jeg vet av erfaring, at noen eldre jegere (som gjerne har litt de skulle sagt på jakt) gjerne ser litt rart på nybegynnere som tropper opp med rustfrie skinnende plastikk rifler med påmontert lyddemper Slik er det dessverre, selv om lyddemper er smart i alle situasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Tikka er grei nok, men magasinene har sprekke syke. Browning A-bolt eller Howa er gode alternativer, Remington har sikkert noe de også.

Rustfri vil du neppe angre på.

Ikke tilhenger av 6,5 primært til elgjakt, lite utvalg i gode jaktkuler og lengre flukt. En like lett/tung 30-06 med lett treningammo har ikke særlig mere rekyl og med skikkelige jaktpatroner mye bedre virkning og det største kule utvalget.

2,5x10-50 Zeissen XXL har påtilbud f.eks.

Lydemper, jeg har hørt nok.

Link to comment
Share on other sites

Jakter du i jaktlag? I så fall anbefaler jeg deg å ta en titt rundt om på de forskjellige børsene som henger på skuldrene til de andre medlemmene av laget, de er som regel ganske godt tilpasset det terrenget dere jakter i, spesielt med tanke på kikkerter og annet tilleggsutstyr. Har alle andre Aimpoint eller åpne sikter fordi holdene er korte og trange, trenger du kanskje ikke en Zeiss 4-14x50. Har alle andre derimot sikter med litt forstørrelse på, burde kanskje du også det?

Nå vet ikke jeg om hvor gammel du er, eller om hvor mye du har jaktet elg og hvor inngått jaktlaget ditt er, men jeg vet av erfaring, at noen eldre jegere (som gjerne har litt de skulle sagt på jakt) gjerne ser litt rart på nybegynnere som tropper opp med rustfrie skinnende plastikk rifler med påmontert lyddemper Slik er det dessverre, selv om lyddemper er smart i alle situasjoner.

 

Takk for tips, i jaktlaget hvor jeg skal inn er det vel ingen som har hørt om Aimpoint:-) Snittsalderen er vel 60 år. Terrenget er både mer åpent enn hva det er mye bush, men noe er det selvfølgelig. Hva de nå måtte mene om skinnende rifler og lyddemper, driter jeg i:-) Lyddemperen er mest for min sønn på seks år som garantert kommer til å være med på alt.

Link to comment
Share on other sites

Her kan det diskuterast til neste pavevalg, utan at vi finne nokon fasit.'

 

Men det du har komme fram til sjølv, ein T3 med ein ok kikkert, i 6,5x55, med dempar... Det blir liksom aldri feil. Eit veldig trygt valg som passar veldig fint som første rifle til jakt i Noreg.

 

Har du dempar på kan du ta steget opp på 30-06 / 308 utan å vere særleg bekymra for rekylen, viss du vil ha litt meire anslagsenergi osv... Uten at elgen på nokon måte spør etter kaliberet so lenge du treffer der du skal.

Når det gjelder merke på demparen, er det bra trygt å velge ein av dei anerkjente merka (BR-Reflex, A-tec, Hausken, Alm osv) Sjølv er eg godt fornøgd med min Hausken standard.

 

Lukke til med kjøpet!

Link to comment
Share on other sites

Mtp. vekten og lyddemper: Kan man ikke bare korte ned våpenet til korteste lovlige lengde og sette på lyddemper? Da fjerner man vel egentlig mer vekt enn det man legger på med lyddemperen? Presisjonen blir vel mer enn bra nok uansett?

 

bob bob...

 

Det kjeme litt an på kaliberet. Enkelte kaliber er betre eigna til kapping enn andre. Uansett skal du kappe jækla mykje løp for å kompansere for den halvkiloen + som ein standard dempar veg. Våpenet vil i dei aller fleste tilfelle blir tyngre ved kapping og montering av dempar.

 

Presisjonen vil nok ikkje bli forverra, men du kan miste hastigheit når du kappar. Som nevnt, enkelte kaliber er meir utsatt enn andre.

Link to comment
Share on other sites

Enkelte kaliber er betre eigna til kapping enn andre. Uansett skal du kappe jækla mykje løp for å kompansere for den halvkiloen + som ein standard dempar veg.

Hør på den mannen der, han har gode poenger. 6.5x55 er nok ikke det første kaliberet jeg ville valgt i ei børse som skal kappes ned mot lovlig minimum pipelengde, da heller .308Win. Og børsa blir både tyngre og mer framtung med demper omtrent uanf...sett hvor mye du kapper. Det går an å legge inn vekt i kolben for å bedre balansen, men børsa blir ikke akkurat lettere av det ;) Det går også an å jakte med hørselvern på ørene istedenfor på børsa.

 

Jeg synes også demper er veldig lurt, men du bør vite konsekvensene av valgene dine.

Link to comment
Share on other sites

6,5x55, med dempar... Det blir liksom aldri feil. Eit veldig trygt valg som passar veldig fint som første rifle til jakt i Noreg.
Til ulovlig jakt da, eller? Når 6,5 er med standard løplengde har problemer med kravet til storvilt blir jo dette som å oppfordre til ulovligjakt, da alle også vil kappe løp.
Link to comment
Share on other sites

kort løp + demper = 308w. Hverken mer eller mindre.

Normal lengde løp + demper = 3006

Toppjakt, kort løp, demper 6.5x55 (sansynligvis ikke lovlig til storviltjakt uten skremmende kraftige hjemmeladninger). Dog er reglene pisspreik med moderne kuler (teknologien har forlengst passert reglene), men regler er regler.

 

For all normal jakt i norge , så dekker 308w opp bedre enn noen av de andre kalibrene grunnet sine egenskaper i relavtivt korte løp (kjedlig men effektiv, og ganske så presist kaliber, som står på egen handleliste). Skal man ikke bruke demper eller ikke bryr seg med lengde og vekt, er det fritt frem med alt som er lovligt etter egen smak og behag.

 

A-bolt i rustfritt bør vel sjekkes ut, og kjøp ei rifle du føler noe for. Min T3 er for meg kun ett redskap, Rifle til 10-12k og jeg kunne ikke brydd meg mindre, salongriflene mine får mye mere kjærlighet og omtanke enn T3'n. Den blir pussa og satt bort, den funker akkurat som tenkt, men den gir meg ingenting av godfølelse med sin yber tactical paddleåre. Jeg har børser i tre jeg hater, som jeg foretrekker fremfor T3,n (jeg har ingen ting i mot T3'n, jeg føler bare ikke noe for den). Så kjøp like mye med hjertet som med hodet, kjenn på rifla. Liker du følelsen av den? Kjennes balansen ok, passer den deg? Liker du synet av den? Tar du deg i å gnikke og gnukke på den for å fjerne mulige fingeravtrykk, bare fordi du føler den fortjener litt stell? Oh yeah! Da har du funnet en rifle for deg, en rifle som om den ellers går godt. Vill bli med deg i mange år.

 

Er du litt stor av vekst (medium og opp), så sjekk ut kongsberg riflene (lakelander), og gjerne i sporter utgaven, T3'n er grei den. Men den når ikke en lakelander til knærne i godfølelse, eller kansje en Tikka M55 i 308w (snadder med rette stokken). Nye rifler er desverre ikke nødvendigvis bedre rifler.

Noen har stor sans for stokken på enkelte Whinchester M70 rifler, så ut og tafs på det du måtte finne. Om du bare tenker T3 er en ok og trygt valg, så kan du komme til å angre (selv om T3'n er ei god rifle og normalt går godt som fy). Uten godfølelsen, vil man alltid se etter noe bedre.

 

Skal du derimot bare ha ett arbeidsredskap er det bare å handle en T3 tvert, lite SS er bankersvalg i 308w med demper om det skal traskes, sett den inn med Ezzox olje og den vil ikke ruste så felt heller. Bedre mot Rust er nok A-bolt i SS (som vistnok er rustfri, det er ikke T3'n samme hva butikken sier :wink: ).

 

P.s, T3 finnes også i versjoner med treverk om Hunter og i Laminat (om paddleåra skulle gi deg brekkninger). :D

Link to comment
Share on other sites

6,5x55, med dempar... Det blir liksom aldri feil. Eit veldig trygt valg som passar veldig fint som første rifle til jakt i Noreg.
Til ulovlig jakt da, eller? Når 6,5 er med standard løplengde har problemer med kravet til storvilt blir jo dette som å oppfordre til ulovligjakt, da alle også vil kappe løp.

 

Litt OT: Hvorfor vil egentlig 6,5*55 ha problemer med storviltkravet med kappet løp og påmontert demper?

Kristoffer Clausen sa det hatt han minstet 20 m/s ved å kappe løpet og påmontere demper.

Varierer dette veldig fra børse til børse?

 

Jeg som jakter primært rein. Er det lurt av meg da og kappe løp og sette på demper? (Tikka T-3 cal 6,5)

 

Hilsen TikkaReven

Link to comment
Share on other sites

 

Litt OT: Hvorfor vil egentlig 6,5*55 ha problemer med storviltkravet med kappet løp og påmontert demper?

Kristoffer Clausen sa det hatt han minstet 20 m/s ved å kappe løpet og påmontere demper.

Varierer dette veldig fra børse til børse?

 

Jeg som jakter primært rein. Er det lurt av meg da og kappe løp og sette på demper? (Tikka T-3 cal 6,5)

 

Hilsen TikkaReven

 

Fordi 6,5x55 må lades beinardt for å klare kravet i utganspunktet. Har letet litt og ikke funet en fabrikkladning med 9grams kule som klarer kravet (2700J på 100meter). Feks er 140grs Nosler partition fra Norma er oppgitt til 2606J. Ikke at jeg tror noe vilt bryr seg, men kommer en i en situasjon hvor en skal "taes" av en eller annen papirflytter...

 

 

Til topic; Om jeg skulla ha en rifle i dag hadde jeg kjøpt Howa i 308 med syntetstokk, kappet pipa til 47cm, montert demper og en mellomklasse europeisk kikkert (Meopta feks, eller den Zeissen de har på tilbud hos XXL).

Etter å ha håndtert et par Tikka T3 er jeg ikke akkurat imponert, overpriset var det første som slo meg.

Link to comment
Share on other sites

Denne type spørsmål vil i de fleste tilfelle avstedkomme følgende svar: Rifle Tikka T3, kikkert Conquest, kaliber 6,5x55 :?

Er dette blitt den nye norske standardriggen blandt forholdsvis ferske våpeneiere?

 

Har også registrert at overraskende mange velger denne kombinasjonen! Gjerne Tikka T3 Lite eller SS. Kanskje dette blir den nye trenden, slik som Kragen, HV Mauseren og Sako en gang var?

Link to comment
Share on other sites

Fordi 6,5x55 må lades beinardt for å klare kravet i utganspunktet. Har letet litt og ikke funet en fabrikkladning med 9grams kule som klarer kravet (2700J på 100meter). Feks er 140grs Nosler partition fra Norma er oppgitt til 2606J. Ikke at jeg tror noe vilt bryr seg, men kommer en i en situasjon hvor en skal "taes" av en eller annen papirflytter...

 

Sorry, ar jeg sporer av litt nå.

Den 9 grams kula, mener du kravet på elg? Jeg bruker 10,1 Grams. Den vil vel fungere greit på elg selv med kappet løp og demper?

 

Hilsen TikkaReven

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, ble ikke akkurat spesielt mye tryggere nå:-)

Mulig at tråden sporet av litt for meg her, eller at jeg selv sporet av:

 

I utgangspunktet så skal vel 6,5x55 være mer en greit nok for elg.

Er det så å forstå at en lyddemper endrer anslaget til ei kule dramatisk? Eller snakker vi om et kappet løp med demper, og kombinasjonen av det endrer anslagsenergien?

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, ble ikke akkurat spesielt mye tryggere nå:-)

Mulig at tråden sporet av litt for meg her, eller at jeg selv sporet av:

 

I utgangspunktet så skal vel 6,5x55 være mer en greit nok for elg.

Er det så å forstå at en lyddemper endrer anslaget til ei kule dramatisk? Eller snakker vi om et kappet løp med demper, og kombinasjonen av det endrer anslagsenergien?

Kapper du løp reduserer du utgangshastighet, noe som gir lavere anslagsenergi.

Anslagsenergi er det ikke flust av i 6,5 fra før, derfor er den i grenseland til kravet i utgangspunktet.

En demper endrer ikke noe på energien kula har.

I utgangs punktet er 6,5 marginal til elg, elg er store dyr som kan bevege seg langt selv etter gode treff, lengre jo mindre skade disse treffene gir. Kan man med handa på hjerte si at man alltid treffer bra og holder igjen skudd om ikke situasjonen er optimal, da kan man trygt bruke 6,5.

Link to comment
Share on other sites

Demperen gjør ingenting fra eller til. Kapping av pipe kan gjøre noe fra eller til.

 

6.5x55 er godkjent til storvilt og duger fullgodt ved riktig skuddplassering, men hvis man begynner å spikke fliser ligger den akkurat over lovgrensa. Siden 6.5x55 har nokså stort hylsevolum i forhold til kaliberet, bruker den langsomtbrennende kruttsorter og er derfor litt mindre egnet for korte piper enn hva f.eks. .308Win er. Spikker man enda mer fliser, vil kort pipe gi lavere hastighet og du risikerer å havne rett under grensa hvis du måler hastigheten fra ei kort pipe.

 

I praksis holder man seg til de hastighetene og anslagsenergiverdiene som er oppgitt på patronpakka. Dyret spør verken om anslagsenergi eller andre tekniske detaljer før det dør av et velplassert bogskudd.

Link to comment
Share on other sites

6.5x55 er godkjent til storvilt og duger fullgodt ved riktig skuddplassering, men hvis man begynner å spikke fliser ligger den akkurat over lovgrensa.

 

 

Nå er vi OT men allikevel-vet du av en fabrikkpatron med kulevekt under 10gram som holder kravet?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...