Jump to content

Søknad for andre gang


legolars

Recommended Posts

Fått raska til meg en fantastisk fin krag, fått selger til å holde den av til søknaden er godkjent osv. Meen siden det er år og dag siden jeg kjøpte noe våpen sist lurer jeg bare på om jeg må ha med kopi av ID og Jaktkort oghvafaen ellers man må ha med ved førstegangskjøp? Har vel det de trenger inne på "systemet" en plass?

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvordan det er andre steder.

Men i Hedmark forlangte de nå bilde av våpenskap ( til tross for at jeg hadde 4 andre våpen fra før)

Og kopi av jegeravgiftskort.

 

Og uansett når på året du søker tar det minimum 8 uker i Hedmark nå for tiden !!!

 

Mvh

Ole Kristian

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvordan det er andre steder.

Men i Hedmark forlangte de nå bilde av våpenskap ( til tross for at jeg hadde 4 andre våpen fra før)

 

Mener at Politiet har begynt å konsekvent registrere inn opplysninger om våpenskap på kartotekkortet til hver enkelt våpeneier, i våpenregisteret. Dette er noe en må gjøre bare en gang.

 

At det kun kreves et bilde, er nesten litt rart...

Link to comment
Share on other sites

TS: Nei, det trenger du i utgangspunktet ikke.

 

Så lenge du ikke er fradømt retten til å utøve jakt eller har fått tilbakekalt våpenkortet ditt. Så kan du søke om og få innvilget tilsammen 6 våpen til jakt, uten ytterligere dokumentasjon eller behovsprøving.

 

Men, det er ikke så sikkert at det er lurt å påpeke dette, hvis de spør etter mer. Kommer an på hvordan din lokale Tante blå er.

Link to comment
Share on other sites

Mener at Politiet har begynt å konsekvent registrere inn opplysninger om våpenskap på kartotekkortet til hver enkelt våpeneier, i våpenregisteret. Dette er noe en må gjøre bare en gang.

Tragisk at noen anbefaler noe slik, på grunn av overivrige jusrister ved et politidistdrikt. Kan bli presidens! :(

 

Gi Våpenkontoret det de har krav på og ikke smisk! Smiskere ødelegger for alle jegere og skyttere. Selv om de personlig (på kort sikt), kan "tjene" på dette.

Link to comment
Share on other sites

Og uansett når på året du søker tar det minimum 8 uker i Hedmark nå for tiden !!!

 

Mvh

Ole Kristian

 

Hvorfor i all verden er det slikt når en god del andre våpenkontorer rundt i landet, inkludert steder med mange innbyggere, bruker ned mot kvarte tiden eller mindre? Så mye kan de umulig ha å gjøre på Elverum? :?:

Link to comment
Share on other sites

Etter hva jeg har hørt så er våpenkontoret på Elverum bare bemannet 4 timer, 2 dager i uka.

Og stemmer det så vil jo ting ta tid for å si det sånn.

 

Ei rifle som ble kjøpt på Villmarksbutikken på Jessheim i romjula av en i min familie. Og søknaden sendt 3 Januar. Kunne hentes ut Onsdag den uka vi nå er ferdig med !!

 

Det er så allment kjent her omkring nå at Villmarksbutikken i følge selger automatisk merker våpen solgt til folk fra Hedmark med Hedmark slik at man skal slippe å få telefon fra dem før det er gått 8 uker og for at de andre ansatte skal skjønne at riflen ikke er glemt av kjøper.

 

Men nytter jo uansett ikke å klage.

 

Ble nemlig ringt til våpenkontoret på gjeldende søknad bare for å høre at den var kommet frem osv etter 6 uker.

Og svaret fra damen var da. " ja den ligger her og alt ser flott ut og er i orden med den. Men ser at det fortsatt er ett par uker igjen på den". Og ganske riktig. 2 uker senere kom innbetalingblanketten ;-)

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg fått igjen søknader etter så kort tid som 8 uker, så hadde jeg vært en lykkelig mann.

 

4-5 måneder er ikke uvanlig her, i tillegg til totalt fantasifulle avslag. Går jo selvfølgelig igjennom til slutt, men blir litt lei av å skrive klager på helt opplagt feil saksbehandling.

 

Levere søknader andre plasser får jeg heller ikke lov til. Så nå setter jeg min lit til og ber i min kveldsbønn, om at kontoret blir lagt ned under Politireformen.

Link to comment
Share on other sites

" ja den ligger her og alt ser flott ut og er i orden med den. Men ser at det fortsatt er ett par uker igjen på den".

For meg høres dette ut som ein vedteken politikk, at det skal ta åtte veker. Om alt var fint og greit med søknaden ser eg ingen grunn til at dei skulle bruke to veker til på den.

Her på Sunnmøre er vi glade i å klage og syte, men eg har aldri vore borti eit slikt svar. Ringte våpenkontoret her sjølv for nokre veker sidan, då hadde søknaden min vore der i seks veker. Fekk beskjed om at den var ferdigbehandla to dagar før, saman med ei forklaring på kvifor det tok så lang tid (det var IT-leverandør til Politiet ein skulle vore. Dei slepp unna med mykje rart som aldri ville gått i privat sektor).

 

Om Hedmark held fram med praksisen sin kan ein vel minne dei om forvaltingslova? Er dei ikkje ferdige på tre veker skal søkar varslast. Sikkert meir effektivt å handsame søknadane i rimeleg tid heller enn å sende ut ein haug skriftlege svar på kvifor dei brukar så lang tid?

Link to comment
Share on other sites

Man skulle kanskje tro at Hedmark, med sin sterke tradisjon for jakt, burde ha en smidigere håndtering av våpensaker enn Oslo, der det kanskje er en større andel folk som må ha en litt mer krevende bakgrunnssjekk ;) Man kan jo foreslå en studietur til andre kanter av landet hvis de er usikre på hva de skal og ikke skal gjøre :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, for folk fra Ozlo er nok mye værre enn hedmarkingen... Bemanningen på våpenkontoret i Elverum ble redusert med 50% på nyåret. Ta dere tiden til å snakke med en av damene der oppe og spør om de kan forklare saksgangen. Da skjønner man fort at de ikke ligger å "modnes".

Link to comment
Share on other sites

Klageinstans for brudd på forvaltningsloven er Sivilombudsmannen.

https://www.sivilombudsmannen.no/klage/

 

Behandlingstiden kvalifiserer som brudd på forvaltningslovens §11a. Alle våpensøknader er enkeltvedtak gjort av forvaltningen. Dersom forvaltningen forstår at det vil ta mer enn en måned før saken kan være ferdig behandlet, må det sendes foreløpig svar – der det må oppgis grunnen til at saken krever med enn en måned saksbehandlingstid og når det kan forventes å foreligge et svar.

Det å ikke sende et foreløpig svar utgjør i seg selv et brudd på forvaltningsloven.

 

Forvaltningsorganet skal forberede og avgjøre saken uten ugrunnet opphold.

Dersom det må ventes at det vil ta uforholdsmessig lang tid før en henvendelse kan besvares, skal det forvaltningsorganet som mottok henvendelsen, snarest mulig gi et foreløpig svar. I svaret skal det gjøres rede for grunnen til at henvendelsen ikke kan behandles tidligere, og såvidt mulig angis når svar kan ventes. Foreløpig svar kan unnlates dersom det må anses som åpenbart unødvendig.

I saker som gjelder enkeltvedtak, skal det gis foreløpig svar etter annet ledd dersom en henvendelse ikke kan besvares i løpet av en måned etter at den er mottatt.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1967-02-10/KAPITTEL_3#KAPITTEL_3

 

Ofte er eneste måten å få lokale politiledere til å prioritere våpensøknadsbehandlingstid høyere å sende tilstrekkelig med forvaltningsklager. Det synliggjør problemet på en helt annen måte enn at den lokale tanten klager på mye å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Ja, for folk fra Ozlo er nok mye værre enn hedmarkingen... Bemanningen på våpenkontoret i Elverum ble redusert med 50% på nyåret. Ta dere tiden til å snakke med en av damene der oppe og spør om de kan forklare saksgangen. Da skjønner man fort at de ikke ligger å "modnes".

 

Det var mest ment som en spøk fra min side, men hvis bemanningen er redusert til et slikt nivå at man ikke kan oppfylle lovens krav, må det synliggjøres for de som faktisk kan gjøre noe med det. Det gjelder uansett om det er snakk om bemanning i en barnehage, på et sykehjem eller på våpenkontoret i Elverum. Selvfølgelig er det tilfeller der det kan ta lang tid å avgjøre en søknad, men der all relevant dokumentasjon følger søknaden, skal man ha en avgjørelse innen en måned etter forvaltningsloven. Vi har brukt en del tid på min arbeidsplass for å få frem at et registrert avvik i kvalitetssikringssystemet ikke er en "ripe i lakken" til en enkeltperson, men et tegn på at man må gjøre endringer for at vi alle skal bli bedre. På samme måte skal ikke en klage på lang saksbehandlingstid være en sikker måte å bli liggende nederst i bunken neste gang man søker, men et signal om at systemet ikke fungerer slik lovgiverne forutsetter.

Link to comment
Share on other sites

Sånn FYI så fikk jeg et ring fra våpenkontoret og de sa at siden jeg skal kjøpe privat må i tillegg navnet, adressen og våpen nr. (Til selger da) føres på. Fikk også beskjed om at jeg må forvente at det tar ca 4 uker. Greit nok med tanke på hva andre har her ser jeg, men dog dobbel så lang tid som da jeg søkte sist

Link to comment
Share on other sites

" ja den ligger her og alt ser flott ut og er i orden med den. Men ser at det fortsatt er ett par uker igjen på den".

For meg høres dette ut som ein vedteken politikk, at det skal ta åtte veker. Om alt var fint og greit med søknaden ser eg ingen grunn til at dei skulle bruke to veker til på den.

-

Om Hedmark held fram med praksisen sin kan ein vel minne dei om forvaltingslova? Er dei ikkje ferdige på tre veker skal søkar varslast. Sikkert meir effektivt å handsame søknadane i rimeleg tid heller enn å sende ut ein haug skriftlege svar på kvifor dei brukar så lang tid?

 

Det høres utvilsomt ut som våpenkontoret på Elverum driver med systematisk og bevisst brudd på forvaltningsloven. At de tilsynelatende er bare bemannet 4 timer, 2 ganger i uken, eller har kuttet ned på bemanningen etter nyttår er i grunn ingen gyldig unnskyldning. :?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...