Jump to content

skal kjøpe rifle, trangt budsjett


Jan80

Recommended Posts

Har sett på noen billige rifler.

http://www.xxl.no/jakt/skyting/storvilt ... 11_1_style" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

https://www.gsport.no/produkt/680741/sa ... 06-22-pipe" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

http://www.xxl.no/jakt/skyting/storvilt ... 17_1_style" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Nå tenker jeg på børsene vær for seg. Er på utkikk etter et billig inngangspunkt.

 

noen formening om hvem som er best?

 

Sabatti er vel et godt merke når det kommer til hagler, er dette et solid merke i rifle også?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå tenker jeg på børsene vær for seg. Er på utkikk etter et billig inngangspunkt.

 

se etter den beste m98 med dugandes kikkert til rimelig penge på finn.no?? er iallfall BILLIG

 

 

 

hadde sett på brukt tikka t3, sako, browning A-bolt,ruger m77 før jeg hadde gått for ny savage eller sabatti.

 

NIKKO kikkert? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Savage er jo en av de store i junaiten.. De har et stort utvalg, mekanisk solide og meget god presisjon. Accutrigger og sikring på kolbehalsen.. Tror nok de har noe du vil like. Fra den billigste Axis til 110ba.. Og ang Nikko kikkerten, jeg har to selv.. De gjør jobben 100%. Har 3-12x56, og jakter mye på natt og i mørke timer. 36 rev i fjor, 25 så langt i år. Og lysdoten i retikkelet blender ikke, samt den dekker kun 2cm av målet på 100meter. Er desverre mange som ikke kjenner merket, er japansk produsert.. Lett å snakke negativt før man har prøvd.. Men det er ingen Zeiss, og det sier seg jo selv til den prisen. Når det er sagt har jeg pløyd igjennom mange kikkerter siste året, og jamnlig blir det til at denne kommer tilbake på børsa..

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kikker i det absolutt billigste segmentet ville jeg også vurdert Ruger American. Av de du har nevnt tror jeg jeg hadde gått for weatherby'n, vet ikke helt hvorfor, men har det for meg at denne gir mest kvalitet for penga. Personlig jakter jeg bare elg fra post med "grovkaliber", og da holder slarkepurka M98 i massevis :)

 

Det finnes vel også diverse remington og winchester modeller rundt 5 lapper, men vet at ihvertfall remingtonen (er det 783 eller noe?) ikke har fått de beste skussmål.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes vel også diverse remington og winchester modeller rundt 5 lapper, men vet at ihvertfall remingtonen (er det 783 eller noe?) ikke har fått de beste skussmål.

 

Sitter selv med en Remington 783 og kan ikke annet enn å si at jeg er storfornøyd og jeg har ennå til gode å finne noen negative omtaler av denne på nettet.

Remington 770 derimot fikk veldig mye negativ omtale og var visstnok, uten at jeg har verken sett selv, skutt med den eller holdt i en, en skikkelig dårlig rifle.

Link to comment
Share on other sites

Savage er flotte saker, men jeg ville unngått Axis. Den tilsvarer vel Remingtons 770.. To lapper ekstra så får du en Savage 111 trophy hunter med accutrigger og Weaver-kikkert. Liker Weatherby Vanguard S2 også. Alt fra Wby leveres vel med en grei presisjonsgaranti.

 

Kjøp heller noe nytt og rimelig med garanti enn å riskere et utskutt gammelt spett fra finn sier nå jeg. Særlig når prisen godt kan være høyere for en brukt Tikka..

Link to comment
Share on other sites

Savage er flotte saker, men jeg ville unngått Axis. Den tilsvarer vel Remingtons 770.. To lapper ekstra så får du en Savage 111 trophy hunter med accutrigger og Weaver-kikkert. Liker Weatherby Vanguard S2 også. Alt fra Wby leveres vel med en grei presisjonsgaranti.

 

Kjøp heller noe nytt og rimelig med garanti enn å riskere et utskutt gammelt spett fra finn sier nå jeg. Særlig når prisen godt kan være høyere for en brukt Tikka..

 

 

ser gmax har denne pakken på tilbud 5999 med rustfritt løp.

Link to comment
Share on other sites

 

Er det slik at du har et maks budsjett på investeringen rundt 6.000,-? I så fall ville jeg gått for Sabatti Rover 870-pakken.

Her får du også kikkertsikte, mens på de to andre må du kjøpe siktemidler som tillegg.

Jeg vurderte sterkt Sabattien selv da jeg skulle kjøpe.

Link to comment
Share on other sites

Ja er student og har barn, så pengene vokser ikke på trær.. Ser litt etter brukt også, men synes det er vanskelig.

Mye er langt unna og da får man ikke sett det på forhond heller.

 

Av brukt lurer jeg litt på disse

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... 0kal%20308

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... ka%20lsa55

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... ster%20308

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært i samme situasjon som deg nettopp og gjort meg en del erfaringer.

 

Hagle koster det den koster, lite ekstra utgifter utenom ammunisjon og pusse utstyr.

 

Rifle har mye mer elementer rundt seg etter behov og ønske. Montasjer og ringer for kikkert koster deg fort 1000 kr dersom du kjøper nytt. Lyddemper begynner på 1500 kr dersom du skal ha det(dersom løpet er gjenget)

Bærereim noen hundrelapper, etui noen hundrelapper, pusseutstyr noen hundrelapper... (fort en 1000-lapp og 2 i sånn smått) Har du våpensøknad unnagjort? Hvis ikke er det 840 kr ekstra der og. Og når du søker, så søk på full jaktgarderobe i samme slengen. (30-06, 308, 6,5, 223, .22, 12/76) Varier slik at du ikke er låst på et kaliber. Det koster det samme å søke på 1 kontra 6 våpen.

Så har du søknaden klar og kan slå til på pakker som selges "pris kan diskuteres ved hurtig avgjørelse". Dette har fungert for min del.

 

Det jeg prøver å råde deg til er å kjøpe en pakke, slik at det du kjøper er klar til jakt. Da slipper du så mye ekstra utenom, noe som kan velte et stramt budsjett. Men dersom du har litt tålmodighet og har søknadene klare så kan du forhandle deg til en god pris siden du har søknaden klar. Da slipper selger å vente i 3 uker på godkjenning av søknad.

Link to comment
Share on other sites

begrunn gjerne hvorfor du ikke ville valgt Savage eller Sabatti..

 

såvidt jeg har sett her, så er Savage Axis en helt ok rifle, ankepunktet er gjerne stokken - mykplast er ikke de optimale stokkmaterialet.

 

Stokk kan byttes/oppgraderes , f.eks noe fra www.boydsgunstocks.com

 

Dette gjelder forsåvidt også endel andre "lavprismodeller"

 

Sabatti kjenner jeg ikke noe til

Link to comment
Share on other sites

3 gode rifler, og samme hva du velger gjør du ikke noe feil. Jeg ville ha valgt Sabattin og Weatherbyn nr 2. Har hatt noen kompiser som har slete litt med presisjon på Savage, å er litt skeptisk til dem. Sikkert bra dem nye, for det har vært litt andre modeller de har har trøbbel med.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært i samme situasjon som deg nettopp og gjort meg en del erfaringer.

 

Hagle koster det den koster, lite ekstra utgifter utenom ammunisjon og pusse utstyr.

 

Rifle har mye mer elementer rundt seg etter behov og ønske. Montasjer og ringer for kikkert koster deg fort 1000 kr dersom du kjøper nytt. Lyddemper begynner på 1500 kr dersom du skal ha det(dersom løpet er gjenget)

Bærereim noen hundrelapper, etui noen hundrelapper, pusseutstyr noen hundrelapper... (fort en 1000-lapp og 2 i sånn smått) Har du våpensøknad unnagjort? Hvis ikke er det 840 kr ekstra der og. Og når du søker, så søk på full jaktgarderobe i samme slengen. (30-06, 308, 6,5, 223, .22, 12/76) Varier slik at du ikke er låst på et kaliber. Det koster det samme å søke på 1 kontra 6 våpen.

Så har du søknaden klar og kan slå til på pakker som selges "pris kan diskuteres ved hurtig avgjørelse". Dette har fungert for min del.

 

Det jeg prøver å råde deg til er å kjøpe en pakke, slik at det du kjøper er klar til jakt. Da slipper du så mye ekstra utenom, noe som kan velte et stramt budsjett. Men dersom du har litt tålmodighet og har søknadene klare så kan du forhandle deg til en god pris siden du har søknaden klar. Da slipper selger å vente i 3 uker på godkjenning av søknad.

 

Våpen søknaden er innvilget men i 6,5. ikke noe stress og få byttet. og er gjort på dagen vis det skulle vær slik

Link to comment
Share on other sites

Av de tre brukte du linker til ovenfor, ville jeg uten tvil valgt Tikka .

God kvalitet på rifla og stokken, og Leupoldsiktet er solid og står for en støyt.

 

tenker det samme selv også, men synes winchestern lokker også.

Link to comment
Share on other sites

På slutten av perioden med fabrikken i New Haven kom det forskjellig fra Winchester som det ble stilt spørsmål ved når det gjaldt kvalitet.

En billigmodell M70 (Shadow?) ble ingen suksess.

Og hvis den averterte rifla er i den kategorien, tror jeg at jeg ville styrt klar med god margin.

The Riflemans Rifle fra New Haven ble en smule degenerert på sine gamle dager.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg hadde vært deg ville jeg ikke tenkt meg om en gang, løp og kjøp!

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=56769939&searchclickthrough=true&listPos=2&searchQuery=tikka

 

Siktet er litt tungt, men veldig bra optisk. Jeg har eid tilsvarende sikte. Børsa er knallbra! Angrer som en hund på at jeg solgte min, men har kjøpt en Tikka 595 sporter, som har samme kassa. Gjør ikke noe at du får med 5 skudds magasin og lyddemper heller. Denne børsa er rein og kjær glede!

Link to comment
Share on other sites

ja det er mye fint og ha i vs uten tvil. Har forelsket meg både i hagle og rifle, men økonomiene tilsier noe annet.

Var inne på og kjøpe noen billige pakker får og kunne starte med skytting og jakt, men ser på det brukte også da det antagelig

er mer og hente der med hva man får for pengene.

 

Har ikke dårlig tid på meg i utgangspunktet. Men begynte med hagle skyting for 14 dager siden og har veldig lyst og starte med rifla også så man kan få begynt og trent til jakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ser at flere er skeptiske til Savage Axis. Jeg har en Axis, riktig nok i kaliber .223, og er godt fornøyd. Kjøpte den ny på G-Max som en pakke med kikkert og lyddemper. Betalte litt ekstra for å få den rustfrie varianten, men fortsatt svært billig.

 

Presisjonen er meget bra. Den går hull-i-hull på banen, så begrensningen ligger hos skytter og ikke på våpenet.

 

Noen nevner også at "plaststokken" med fordel bør skiftes ut. Det blir andre steder på forumet også hevdet at den er for myk til at man kan bruke to-fot. Min erfaring er at stokken er helt ok. Jeg har to-fot og merker ikke noe problem med presisjonen. Kan godt hende at jeg en gang kommer til å kjøpe en annen stokk til denne rifla, men selve våpenet kommer jeg til å beholde.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...