Jump to content

Bygge om Mauser M98K, fordeler/ulemper


Ravis

Recommended Posts

Jeg har en 1936 modell M98K som jeg vurderer å gjøre noe med. Det blir for dumt at den bare blir stående. Fra før har jeg en Sako A2 i kaliber .308 som er kappet på 43cm og som jeg har pusset opp stokken på i.h.h.t til Raudnakke's generøse oppskrift.

 

Jeg ser for meg å bytte avtrekk samt ha rødpunktsikte. Jeg ser ikke for meg at dette skal være noe for skumringsjakt. Bruksområde blir rådyr, hjort og elg. Hjort i nokså tett skog og relativt korte hold(max 150m, vanligvis 20-80). Elg 50-200m, vanligvis 50-100m.

 

Jeg vurderer å beholde 3006 kaliberet, men jeg vurderer også å gå over til 6.5-06. Vi har ladeutstuyr til 6.5, 3006 og 308, så det å bytte til f.eks 8x57 osv vil fordyre det hele.

 

Det jeg lurer på nå er om det, i forhold til mitt behov, bare er tull å bytte kaliber. Fordeler/ulemper?

 

Vil også bytte stokk, enten til jaktstokk i tre, plast eller sånn superlett greie. Sikkert ikke dumt å ha det så lett som mulig siden jeg er kraftig modifisert selv i form av ørti operasjoner på bærende skrog..

Link to comment
Share on other sites

Kommer vel an på flere ting og forhold.

 

Brukes du Mauseren til noe idag? Går den presist?

Står det kikkert på den idag?

 

Et evt nytt løp koster raskt 4000 pluss, smi om hevearmen og sikringen for å få på plass evt kikkertsikte koster noen kroner, det samme med avtrekk. Spørsmålet du må stille deg, er hva du evt kan forvente og få igjen, kontra målt opp mot en evt ny investering.

 

Av ren nostalgi, og fordi man liker slike Mausere godt, så er jeg enig med deg, hvor fornuftig det er, er en helt annen sak. Jeg har selv en Mauser M98, 1939, 30.06, hvor jeg måtte bytte løp ifjor, så jeg vet noe om slike tanker.

 

Jeg har gått bort i fra og gjøre noe mer med min, nå går den meget gått, Lothar Walther løp fungerer aldeles utmerket, veldig god presisjon, selv med åpne sikter. Jeg vil helst ha den slik den er, men jeg har vurdert kikkertmontasje, men såpass høy, at jeg ikke må endre noe på hevearmen eller sikringen. En Aimpoint Micro har jeg også vurdert.

 

Jeg skyter opp på storviltprøven hvert år med den, men den har ikke blitt tatt ut med på jakt enda. Du får nesten måle opp kost/nytte effekt med interesse og nostalgi, og tenke deg om noen ganger.

Link to comment
Share on other sites

Det er tre måter å bygge om en militærmauser på...

1) Sage og file på den trestokken den har, putte på en (billig) kikkert, en mykere (slip-on) kolbekappe og løpe ut på (elg)jakt.

2) Bytte ut alt unntatt kassa, men selv den files og sveises og poleres det litt på, la noen som kan slikt bygge en nydelig stokk i kostbart treverk, gjerne sette inn ett nytt løp med noe sært og grovt.

3) kjøpe svart duracoat, bestille ny stokk med navn basert på en variasjon av ordene "carbon" "titan" "longrange" og "tactical", lage en bildetråd, bestille den største kikkerten studielånet/lærlingelønna kan bære, oppdage att "en gammel mauser" fremdeles er "en gammel mauser" når vidunderet på en god dag presterer 3 skudd i en snuseske på 134m, legge hele stasen ut på finn.no (eventuelt etter att den har stått 2-3 år ubrukt i skapet)

 

Nummer 1 er billig og virker.

Nummer 2 er skrekkelig dyrt, men vakkert og du kan få akkurat det du hadde lyst på

Nummer 3 er dyrt, men forhåpentligvis artig under prosessen.

Link to comment
Share on other sites

Den billige løsningen er vel å bygge en "scout-rifle" av den. Dette er jo veldig 'in' i tiden. ;)

Dette siden du sier at du vil ha rødpunkt på den. Da kan man med fordel ha siktet litt foran låskassa, og det er da heller ikke nødvendig å smi om hevearmen.

XS Systems har en grei scout-montasje til bl.a mauser: http://www.brownells.no/epages/Norge.sf/no_NO/?ObjectPath=/Shops/Norge/Products/00050006109097/SubProducts/006109099

Det blir også sagt at skinna til TC Contender har samme krumning på undersiden som det er på den tykke delen av M98-pipa, og at denne derfor også kan bruker på gamle Mausere, men da må det bores og gjenges fire hull oppå pipa.

Link to comment
Share on other sites

Det er mange veier til samme mål. Jeg er tilhenger av mS sine kategorier 1), 2) og 3) :) Dvs. starte med 1) og gå siden over til 2) eller 3) når tid, penger og lyst melder seg og/eller gjøre som 73alfa påpeker.

 

Hvis jeg ikke var venstrehendt så ville jeg bygge mine våpen på gamle mauser (og andre billige men gode millitære) låskasser. Da ender du opp med våpen som er skreddersyet til deg i den utførelse og kaliber som du har bruk for til c.a. samme pris som massefremstillede, omend gode, merkevarer. Disse merkevarer er fremstillet til en eller anden gjennomsnitts jeger og passer kun deg og din kropp hvis du er heldig.

Har nu en eldre links Sako Finnbear og billig links Zastava M70 (mauser type låskasse) som jeg gradvis er ved at bygge om til det jeg ønsker. Bygger også på en ultra rimelig 50+ år gammel HVA 1640 til min datter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vurderer å beholde 3006 kaliberet, men jeg vurderer også å gå over til 6.5-06. Vi har ladeutstuyr til 6.5, 3006 og 308, så det å bytte til f.eks 8x57 osv vil fordyre det hele.

Om du skal bytte til 6.5-06, så må du likevel kjøpe et ekstra diesett, så det blir like fordyrende som å gå for 8x57

 

Å bygge om en gammel mauser er ganske kostbart, og skulle du selge den senere, så taper du masse penger..

Men om du bytter løp (mange originale trappepiper er gått veldig mange skudd) så får du et presist og godt våpen...

Og det er moro å bygge om en gammel mauser.

Link to comment
Share on other sites

Takker for innspill, folkens.

 

Ser for meg å beholde pipa og gå for en scoutløsning. Dermed blir det å få tak i en gammel og slitt stokk, som jeg vil kose med et års tid og gjøre fin ihht Raudnakkes oppskrifter, og bytte avtrekk. Da trenger det ikke bli så himla dyrt.

Link to comment
Share on other sites

Å koste på en gammel mauser er som å sminke en gris og forvente seg en supermodell :lol:8)

 

Så er det vel også litt opp til øynene som ser...

 

Hvis du liker M98-mekanismen, og er komfortabel med de små ulempene denne har (som i hovedsak går på verdi), gjør det vel ingenting om du koster på 10-20.000 for å få den børsa du ønsker deg, og i etterkant sitter med et våpen som på markedet er verdt 3-4.000. Du vil neppe ende opp med et våpen som er like strøken som ei 15-20.000 kroners nybørse, du klarer kanskje å skvise like mye presisjon ut av den, du vil aldri klare å frembringe en sluttstykkegang som er like strøken som på en del nybørser, men om DU er fornøyd - hvem skal da si at det er feil?

 

Men en ombygd M98 vil aldri bli et verdifullt våpen, nesten uansett hva en gjør med den.

 

Og skal man først gjøre noe med en M98, hvorfor ikke lage et våpen som er så sært at det blir skikkelig gøy. Som å skifte kaliber til noe som kanskje er enda mer eksotisk enn 6.5-06. Men du må ikke på noen måte tro at det er ei investering som vil gi en avkastning i fremtiden...

 

Det "smarte" valget er som flere har antydet - vrak børsa og kjøp noe nytt. Men det er ikke nødvendigvis like morsomt.

Link to comment
Share on other sites

Slenger bare inn noen personlige tanker rundt M98... (dette er altså mine meninger, og ikke en allmenn kjent sannhet)

*Mauser M98 er absolutt ikke noen dårlig konstruksjon. Hadde den vært det så hadde den aldri blitt så populær.

*Grunnen til lav pris på gamle M98'er tror jeg skyldes at det er laget så usannsynlig mange av de, og ikke at de er dårligere enn noe annet.

*Konstruksjonen er nå 117år gammel, og den produserers fremdeles. I dag koster riktignok en fabrikkny M98 over 125.000,-. Hvordan det kan forsvares i forhold til antall produserte og at en gammel en koster en tusenlapp eller mindre er for meg vanskelig å forstå.

*Min gamle kv67 med innkortet pipe skyter fremdeles tettere samlinger enn 'langtholdsbørsa' mi som er bygget på en ny Rem700 Varmint.

*Til scout-rifle-prosjekt, for hjemmebyggeren, så mener jeg at M98 (mye på grunn av pris) er ideell, da tilgang på både våpen og deler er svært god. Det er kune vekta på den (som kan være litt høy) som trekker ned.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bygd om en gammel Carl Gustav som jeg arvet da jeg var ungom. Hadde ikke råd til ny rifle. Tok det litt etter litt. Smidde om hevarm og satte på kikkert først. Etter en stund nytt avtrekk og sikring. I moderne tid har jeg skiftet til Boyd stokk, beddet, kappet løpet litt og satt på demper. Rifla går bare utrolig godt, og jeg er meget fornøyd. Aldri hatt feilfunksjon på rifla. Ingen tvil om at eldre mekanismer og ikke minst løp kan være gode greier. Så får jeg heller leve med at sikring ikke låser bolt, at jeg ikke har uttakbart magasin etc. Pengene får jeg ikke tilbake ved salg. Gleden ved å gruse andre på skytebanen med ei sminka purke oppveier det...

Link to comment
Share on other sites

Beste investeringen må være GRS stokk.

Gikk en M98 på facebook kjøp/salg for 10 000,- her omdagen. Den hadde GRS stokk.

Hva er det med denne GRS stokk greia? Er det virkelig så fantastisk å skyte med noe hvor våpenaksen ikke ligger i senter av hånda? Blir litt som å kjøre en bil med rattet på høyre side på norske veier spør du meg....

Link to comment
Share on other sites

Bygde om ein gamal M98 og no er det berre låskassa og bolten som er original.Kaliberet vart 35 Whelen og den skyt riktig bra.Men so var det prisen på dette då :oops: Kunne like gjerne kjøpt ny børse for same prisen :roll: Nytt Lothar-Walter løp,nytt avrtrekk ,stokk etc.Det positive er at ein har noko sjølvkomponert samt at ein har gratis tomhylser og kan lade like billig som til 6,5x55.(Nesten då) Og so er den konge å skyte med.Ompressing av 30-06 hylser går so det grin og kuler får ein for ca. 4 kr.stk. Minuset er at ein får ingenting igjen for slikt byggverk hvis ein vil selge. No står den i skapet som reservebørse og vert brukt til hyggeskyting av og til.Rådet er:kjøp heller ei ny. :D

Link to comment
Share on other sites

Hva er det med denne GRS stokk greia? Er det virkelig så fantastisk å skyte med noe hvor våpenaksen ikke ligger i senter av hånda? Blir litt som å kjøre en bil med rattet på høyre side på norske veier spør du meg....

 

Det er vel som med så mye annet - smak og behag. For enkelte sitter GRS som et skudd, for andre er KKC betydelig mer passende, og for de fleste går det egentlig greit med standard rett, klassisk stokk. I allefall når en innser at børsa bæres 99.9% mer enn den skytes med. Men så er det jo greit en treffer de gangene en skal skyte også. Ja, som sagt - smak og behag.

 

Grovt sett kan en si at GRS passer best til de med litt grove, store hender mens KKC passer bedre for de øvrige. Om det er de to stokkene en skal sammenligne. Det er i allefall desidert de stokkene som oftest blir satt på som erstatning for originalstokk i disse tider. For 15 år siden var det M98-mekanismer med Bredvold-stokk som var greia, og jeg skal ikke si noe vondt om disse heller.

 

Selv er favoritten en steingammel R93 proff med den enkleste plaststokken som noen sinne er laget, og for meg er dette helt perfekt. Bakkappa er festa med elektrikertape og jeg har "hora opp den" med et slitt Lapua-klistremerke. Skateboard-antisklitape'n reiv jeg av for et år siden, for den var glattslitt. Til mitt bruk, helt optimalt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...