Jump to content

.22 revolver erhvervsgrunnlag


dagvt

Recommended Posts

Eg brukte innandørstrening med revolver (vi kan berre skyte .22 inne) som grunngjeving og det blei godtatt for nokre år sia og veit andre har gjort det også, men dagens POD-regime klarer vel ikkje å vere så fornuftig. I og med at matchpistolen min er ute av bruk har eg også brukt revolveren i finfelt. Fungerer greit det :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke har .22lr fra før, så kan den brukes i Finpistol. Man rekker fint å spenne opp hanen på 7 sekunder under duelldelen. Den er lovlig brukt i Finfelt, standard og hurtig fin.

 

Skal du ha den i tillegg til GSP'n, så må du sannsynligvis skyte masse stevner slik at du kan kjøpe den som reserve.

Link to comment
Share on other sites

Eg brukte innandørstrening med revolver (vi kan berre skyte .22 inne) som grunngjeving og det blei godtatt for nokre år sia og veit andre har gjort det også, men dagens POD-regime klarer vel ikkje å vere så fornuftig. I og med at matchpistolen min er ute av bruk har eg også brukt revolveren i finfelt. Fungerer greit det :wink:

 

Jeg fikk avslag på det grunnlaget, med begrunnelse at revolver .22lr ikke er tillatt i revolverfelt. Det er ca. 8-9 år siden.

Link to comment
Share on other sites

normal_Colt_Trooper.JPG

normal_mk-3.JPG

En noe uvanlig, men tung modell fra Colt: Colt Trooper MK-lll. Noe sjelden, bedre kjent for .357 mag.

 

Jeg bruker min i VM-fin programmet, det er det eneste den fungerer i. Standard fin blir for uhåndterlig på slutten av programmet.

Jeg har skutt felt, men når det blir dobbelaction med en hånd på få sekunder, da er det game over.

Link to comment
Share on other sites

Takk for innspill.

 

Jeg skjønner ikke helt hva jeg skal med en revolver i .22, men så har jeg kommet over en gammel High Standard Sentinel, og vel ja...

 

Kan vel ikke skrive "koseskyting" heller, så det må bli reserve finfelt. 9 stevner i fjor, så får vi se hvordan det går.

 

-dagvt-

Link to comment
Share on other sites

 

Kan vel ikke skrive "koseskyting" heller

-dagvt-

 

Og det er i grunn litt trist. I hvert fall når man tenker på hvordan ting var for et par tiår tilbake, hvor "litt koseskyting" i grunn ble sett på som en sunn og fin form for rekreasjon som mange folk i alle aldre bedrev, uten dagens stevnekrav. Misforstå meg rett, det er ingenting galt med stevner og det å konkurrere, men når det gjelder litt mere uformell "plinking", virker det som om ting var litt lettere for folk flest før i tiden.

 

Kanskje det bare er meg som begynner å bli gammel og nostalgisk. :lol:

Link to comment
Share on other sites

D.A. Du har i mitt univers helt rett, byråkratiet har tråkket over en hver fornuft og underkuet borgere med sin beste mening for lenge siden. Arroganse og forordningsfundamentalisme som vender seg mot folket. Det er ikke et samfunnsproblem at folk som har drevet på med skyttersport en hel eller halv mannsalder skulle være en trussel for samfunnet ved å skaffe seg et par våpen ekstra for kosen sin skyld! Det som koster samfunnet er ruslebiffer som fyller polposer og handlekurver som igjen utløser helsesektorer eller NAV på høyt nivå til titalls millioner, en stakkars revolver i tillegg til en som er tilliten verdig har ingen negativ effekt noen steder, snarere tvert i mot for høyere livskvalitet til en aktverdig borger med krav på full respekt. Men det er en annen diskusjon for de som trekker inn i formelle seremonier og transe. Det er trist at en interessegruppe som oss skal oppleve en slik byråkratisk trakassering og mistenkeliggjøring.

 

Noen må betale for at andre ikke liker privat våpeninnehav. Jeg har aldri sett en fotballkamp i mitt liv, jeg er for fotball, det er fint at folk trives med noe :D Jeg skulle ønske en samme toleranse tilbake som medlem innen norsk idrett.

Link to comment
Share on other sites

Det er det utvilsomt, men jeg har en sterkt følelse av at slike grupperinger kanskje vil finne det enklere og mer hensiktsmessig å anskaffe seg våpen uten å søke politiet om tillatelse...

 

Mitt hovedinntrykk er at dagens regelverk er mer egnet til å begrense oss som driver lovlig, enn å forhindre at andre driver ulovlig, men jeg kan jo ta feil.

Link to comment
Share on other sites

I dag er eierskap av håndvåpen i hovedsak synonymt med konkurranseskyting, men med åpning for de som feiger ut til å kun vise seg litt på bana, og fortsatt inneha 4 våpen til lek.

 

 

Revolver i 22lr er i dag lovlig erverevet til bruk i følgende NSF grener:

 

Spesialrevolver, så lenge vekt og mål er innenfor krava.

Revolverfelt for ungdom.

Alle fin programmene.

Reservevåpen til åvenistående.

Kun konkurranse er i dag selvstendig ervervsgrunnlag for håndvåpen, Men Øvelse/konkurranse er korrekt bruksområde.

 

Revolver 22lr er ikke ett våpen som har bruksområder som kan påvirkes av ytre omstendigheter, men er typisk brukt til spesialrevolver, eller reservevåpen til finprogrammene. (Som er de enkleste å oppnå 10 starter i, Min 5 approberte starter + 5 starter i klubbstevner). Problemet bunner helst i for lite treningsaktivitet for mange (24-36 oppmøter i året, eller 2-3 oppmøter i måneden). Men har man oppmøtene, burde start/stevne kravet være lett å fylle.

 

Forøvrig er der alltid en og annen som trives bedre med en 22lr revolver enn tilsvarende pistol.

Link to comment
Share on other sites

Nei, ikke hvis dem er skikket. Men det er klart, begynner noen å handle større mengder moderne håndvåpen og rifler bør nok PST og andre ta en ekstra sjekk. Og så burde alle våpeneiere sjekkes en gang i uken mot ulike register til de ulike etatene som bedriver sikkerhetstjeneste.

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel ikke våpenarsenal på "Stay Behind"-nivå en veldig aktuell problemstilling. Derimot, for min egen del har jeg en Browning Nomad .22 og en Walther P38. Begge to har endel år på baken, og P38en har faste sikter. Disse våpnene er arvet, og jeg har da liten lyst til å skille meg av med dem. jeg har også arvet en FN Browning 1905 6,35 mm lommepistol, som har en spesiell familiehistorie. Dagens praksis sier derfor at om jeg ønsker å anskaffe noe litt mer tidsriktig, som f.eks. en Pardini Sp, Sig P220 og Hammerli X-Esse, må jeg først delta på 30 stevner i løpet av et år, hvorav minst 15 må være åpne approberte stevner. 10 i klassen finfelt, 10 i klassen militærfelt og 10 i klassen spesialpistol. Om jeg ikke ønsker å kjøpe alle tre i løpet av ett år, kan jeg likevel risikere at politiet gjennomgår behovsgrunnlaget for alle mine våpen ved søknad om ett nytt våpen. Jeg har ikke noe imot å skyte stevner, men man må av og til prioritere, og uken har bare syv dager.

 

Er dette en praktisering av regelverket som forhindrer oppbygging av våpenarsenaler, eller bare begrenser det lovlydige skyttere?

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye har egentlig behovs/aktivitetskrav egentlig å si for samfunnssikkerheten?

 

Kravet til plettfri vandel, sikkerhetskurs og medlemskap i klubb er innlysende viktig.

Krav om sikker oppbevaring like så.

 

Hvis du må gradere viktigheten av disse reguleringene i prosent wheelgunner686, hvor mange prosent utgjør da behovs/aktivitetskravet? Og kunne ikke denne andelen av nødvendige sikkerhetstiltak vært dekt med andre løsninger?

Link to comment
Share on other sites

Så konklusjonen din er at hvis noen syntes du ikke burde ha nok våpen til en privat battaljon så har de foliehatten på?

 

Ja, ja...

 

Har ikke nevnt noe om noen foliehatt jeg. Men er du farligere om du hadde eiet flere våpen enn du kan per i dag som sportskytter? Synes du jeg blir farligere om jeg hadde hatt 5-10st AR15 innlåste her hjemme? Er dette med våpenran noe stort problem i dag? Her til lands eller feks i våpenvennlige stater i USA der enkelte sitter med en hel del våpen? Nå mener ikke jeg at du skal henge opp en haug med AR15 på veggen i stua, oppbevaringen må være god og med dagens teknikk finnes det mye enn kan finne på der.

 

Lovlydige våpeneiere er ikke noe problem.

Link to comment
Share on other sites

Kan man ikke erverve på fripistol?

 

Ringte våpenkontoret i går og etterlyste søknaden(83 dager!!!), pratet om fripistol, var ærlig å sa jeg hadde en smith mod 17 for hånd, fikk brev i dag med avslag pga siden jeg ville kjøpe en mod 17 og hadde 22 matchpistol fra før, kunne den brukes likt med mod 17 i fripistolprogrammet :trist:

Egen dumskap dette her som ikke sjekket dette før jeg søkte, siden det var med tanke på en smith mod 17 jeg søkte fripistol.

 

Har nok starter til å søke om reserve, men det tar jo nye 83 dager så den handelen gikk jo den veien høna sparker.

Link to comment
Share on other sites

Ja de har rett. Min egen dumskap, som sagt, som ikke undersøkte og tenkte meg bedre om. Søkte om fripistol, står ingenting om noen smith i søknaden. Men hadde jeg ikke nevnt på telefon at jeg hadde en mod 17 for hånd så hadde den nok blitt godkjent. Og da kunne en vel ha kjøpt en slik......?

Har mer en nok starter til å søke om reserve våpen, men nytt gebyr og nye 83 dager. Og ender vel til slutt opp med en.

 

 

Men ærlighet skal vel vare lengst :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...