Jump to content

Pistol for nybegynner


McPhluff

Recommended Posts

Hei!

 

Jente, snart 26, som skal begynne med pistolskyting (må bare finne et sted uten så lang ventetid på sikkerhetskurs slik at jeg kommer i gang).

Det er fortsatt en stund til jeg kan kjøpe eget, men lurer litt på hva folket mener hadde vært et passende førstegangsvåpen?

Jeg er helt ny på fronten, så aner ikke stort om dette - enda ;)

 

På forhånd takk for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde ikke stresset med passende førstevåpen helt enda. Jeg skjønner jo at det er gøy, men noen hast er det tydeligvis ikke.

 

Finn en klubb i nærheten og kom i gang, det bør være førsteprioritet. Ventetid på sikkerhetskurs, er det et problem? Er det ingen av klubbene i nærheten hvor du bare kan begynne å skyte, og så ta kurs når det kommer?

 

Det er slik vi gjør dette i min klubb ihvertfall. Grunnleggende sikkerhetsopplæring ved oppmøte på banen, så prøve litt og eventuelt melde seg inn hvis det var gøy og man vil fortsette. Skulle alle måtte ha fullt sikkerhets/nybegynner/introduksjonskurs før de fikk prøve så hadde det gått kraftig ut over rekrutteringen, og vi måtte hatt kurs litt vel ofte.

 

Begynn å skyte med klubbvåpna, spør gjerne andre medlemmer om å få se på og prøve diverse, og dann deg et bilde av hva du liker. Har du det, så er det ganske greit å kombinere det med budsjett og ambisjonsnivå for å finne noe som passer for deg.

 

Hvis du sier hvor du bor er det sikkert noen her inne som kjenner til de lokale klubbene, og kan gi litt veiledning.

 

Lykke til, pistolskyting er gøy.

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen :)

 

Som andre nevner, du har god tid til å prøve ut ulike pistoler når du begynner i en klubb, men det korte og enkle svaret er å gå for den pistolen som kjennes god ut i hånden din og som er behagelig å skyte med.

Presisjonen er grei nok i de fleste.

Link to comment
Share on other sites

Som de andre sier, møt opp på banen og prøv alt som tilbys (men vær litt forsiktig om noen rekker deg en .460 og trekker seg fnisende tilbake mens de forsikrer om at den ikke har noe rekyl. For all del, skyt, men hold den godt og ikke la de se deg skvette :)).

Lenge før søknadstid vil du ha dannet deg et bilde av hva du ser etter, og kan velge ut fra det. Forskjellige ting passer forskjellige skyttere og ambisjonsnivå.

En .22lr-sak burde alle ha i skapet. God og billig trening. Ellers blir det mye opp til hva du vil delta i.

Link to comment
Share on other sites

Hei jeg har hatt en lengre pause, og leter selv etter ett passende våpen.

Erfaringsmessig for meg selv, trenger jeg lang tid til og velge. Men jeg vet hva jeg vil, det gjorde jeg ikke første gang en gang på midten a 90 tallet.

Du må finne den grenen du liker, så velge ett våpen som ikke på et tidlig tidspungt hemmer deg.

Meg liker luft og finpistol, og jeg vet nøyaktig hvilken standard jeg trenger. Så jeg bruker tiden min på å se omdet dukker opp noe brukt.

Pistoler er som klassiske biler, de faller i pris straks du har de i handa, så holder de seg, å kjøpe seg topp of the line i en pistol uten og riktig vite om dette er noe du blir og holde på med, eller er riktig konkurransegren, hvis du feiler her og har kjøpt nytt. Ja da har du tapt noen tusen kroner.

Du vil finne ut hva som passer deg så snart du begynner og skyte, dette har med egen interesse og miljøet blandt de du skyter med.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, alle som en :)

Bor i Tomter i Østfold. De fleste klubbene her omkring har oppsatte kurs, men vet ikke ventetiden på alle.

Vet at Askim har fortløpende slik du nevner Lindskog så blir muligens der om det virker som en ålreit plass med ålreite folk :)

Link to comment
Share on other sites

En X-esse i kaliber .22 blir aldri feil.

 

http://www.stenvaag.no/hammerli1.aspx" target="_blank

 

nhd, har oppsummert helt perfekt etter min erfaring og mine tanker om ny pistol til nybegynner. Jeg var aktiv noen år, men for mange år siden, med flere kalibre, både i pistol og i revolver. Så ble det til at jeg var innom den lokale pistolklubben, hvor noen kamerater er svært aktive, da fikk jeg prøve en X-esse! Enkelt og greitt, mer presis og enklere pistol har jeg ikke skutt med før! Det var faktisk så galt(bra altså), at jeg lurte på hva dette var for noe!

 

Men det viste seg etter 10 runder at det var ingen tilfeldigheter, jevnt og presist i alle rundene, skal det bli tid til og begynne og skyte aktivt med pistol igjen, blir det denne! Anbefales sterkt!

Link to comment
Share on other sites

..............hadde vært et passende førstegangsvåpen...........?

Skjønner ikke dette med 'førstegangsvåpen'.

Vist man er bestemt på å drive med dette, så vil man ha det som tilslutt blir det beste å bruke

til konkuranse bruk og som gir mest glede hver gang man er på banen.

Da er det mye bedre å kjøpe det med en gang og trene seg opp på det våpenet.

 

Det er jo ulogisk og skulle kjøpe noe halveis greit, for å så selge det og starte på nytt

med noe som du ville ende opp med likevel. Skjønner ikke hvorfor alle skal overbevise deg

om at du skal kjøpe xesse med begrunnelse at det er klubbvåpen og godt nok for deg liksom.

Man skuille neste tro at målet er å skifte jern så ofte som muligt, og helst starte med noe

som kanskje gjør at du mister intressen.

 

Har du penger, så kjøpe Pardini, Morini eller noe i den kategorien med en gang.

Sett av budsjett 15-20 høvdinger. Ferdig diskutert. Det renner alltid på med kostnader

utenom selve jernet. Ammo, pussesaker, etc, etc.

 

Er budsjettet trangt, så er jo et brukt jern i samme kategori neste valg, og deretter

en xesse. Har full respekt for at man må få det som er best for det budsjettet du har, men

ikke utelukk å kjøp det beste/riktige med en gang om økonomien tillater det.

 

Men det aller viktigeste er at du faktisk bruker masse tid på å finne ut av dette

og at du prøver dem. Det som kan passe for noen, behøver ikke passe for andre.

Link to comment
Share on other sites

Du les vel litt mykje inn i mitt siste utsagn. X-Esse er ein populær klubbpistol av nevnte årsaker, men ikkje dermed sagt at det er den beste for McPhluff.

 

Forslaget ditt om å droppe 20 laken på eit skikkeleg jarn er godt for dei som har funne vegen dei vil gå som skyttar, og eg kjenner fleire som har gjort dette med hell. Det krev at ein har fått prøve våpenet ein bestemmer seg for utførlig. Det er ingenting som er surare eller meir drepande for motivasjonen enn å ha lagt mykje pengar i feil val.

 

Ein pent brukt sportspistol er ein fin ting, og den har og heller låg risiko. Om ein finn ein FN-browning eller liknande til ein grei pris kan ein trygt handle den. Godt og presist våpen, funkar like greit til finpistol som til finfelt, sivilpistol, generell plinking og som rimelig og god avtrekkstrening/mengdetrening istadenfor å kaste vekk dyre grovpistol-patroner. Om det var feil val, eller om ein får lyst å oppgradere, då er det berre å legge den tilbake på Finn til neste som vil prøve, for ca samme prisen. Har sett dei gå for 2500-3000 i det siste.

 

Ikkje alle er ungkar med fast jobb og lite ansvar. Eg er det, så eg kan legge ei månedslønn i et pistolkjøp utan å få kjeft for det. Ikkje alle har det slik. Ein må passe seg for at skyting blir som sykkel, golf, langrenn eller andre mellomleiar-sportar, der både ambisjonsnivå og evner gjerne er klart underordna utstyrsnivå. Der det å ha rett merke i rett farge er viktigare enn trening og resultat.

Dette ser eg og du viser forståelse for i innlegget ditt.

 

Moralen er: det fins ikkje noko fasitsvar. Ein må prøve mykje, både forskjellige jarn og forskjellige greiner, og finne vegen sin derfra.

Om nokon meinar at dei har svaret, det einaste sanne og rette, er dei gjerne 25-meters baneskyttar med Morini eller Pardini, som ikkje ser moroa i felt, ppc, dynamisk sportsskyting eller god gammaldags blinkskyting for moro skuld.

Link to comment
Share on other sites

Man kan alltid kjøpe seg en gammel "Russer" til 500.- kr, vi har fortsatt slike som klubbvåpen men de blir ikke mye brukt. Vi har også x-esse som funker noe bedre, problemet med mange slike våpen er ikke presisjonen men heller at justering av avtrekk er liten eller ingen. Feil fra skytter blir en del større enn med nyere design.

 

Skal jeg anbefale å kjøpe ett våpen til feks 5000 kr så kjøp en GSP, Hämmerli 280 eller en Unique, da kan du kose deg å skyte i mange år uten å føle at du må bytte våpen. Pengene får du igjen ved salg.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

.........Om nokon meinar at dei har svaret, det einaste sanne og rette, er dei gjerne 25-meters baneskyttar med Morini eller Pardini, som ikkje ser moroa i felt, ppc, dynamisk sportsskyting eller god gammaldags blinkskyting for moro skuld.

Kan du utdype litt nærmere hvorfor det skulle vere mere moro å gå en feltløype med en xesse en med en Pardini ?

 

Med så mye ensidig hakk i plata at alle som begynner med denne sporten helst bør starte med skrapjern og så

gradvis kjøpe seg opp i kvalitet, så ser man jo at dem fleste detter av lasset lenge før dem i hele tatt får kjøpt seg noe skikkeligt, og det kan jo hende det nettop har med valgene dem gjør.

 

Sier dama noe om hva hu har råd til og hva ambisjonene er, så kan man justere rådene deretter, men har dama råd og er seriøst ivrig til å ta satse, så sitter man ikke her og 'ambefaler' halvbillige løsninger når man kan slå rett til med en 'ferrari' som likevel vil bli valget på ett eller annet tidspunkt .

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer nok til å prøve og prøve og prøve før jeg bestemmer meg ja :)

Takk for mange og gode synspunkter!

Jeg har nok ikke 5 sifret å legge i kjøp av pistol sånn i starten, men om jeg finner noe jeg liker så er det jo bare å spare og evt vente til jeg har råd til det jeg har lyst på :)

Kjedelig med totalt bomkjøp til mange penger.

Link to comment
Share on other sites

Kan du utdype litt nærmere hvorfor det skulle vere mere moro å gå en feltløype med en xesse en med en Pardini ?

Her stråmannargumenterer du. Eg sa ingenting om at felt ikkje kan vere moro med Pardini. Ergo-skjeftet kan vere trasig i fri stilling, men ein står då fritt til å skyte einhands.

Eg meinte akkurat det eg skreiv. Dei som meinar å ha fasitsvaret, det einaste rette og gyldige svaret på alt, er gjerne grinebitarar som held på at det einaste rette er baneprogram med matchpistol. Dette er ein heilt annan diskusjon, og har vel vore dekt i ein heller lang popcorntråd rundt ein profilert skyttar sin tirade om PPC i Skytternytt.

 

For å komme på topic igjen;

McPhluff: ein kan få mykje fint under ti lappar, både nytt og brukt. Prisfall frå nytt til brukt er grovt, så risiko ved bomkjøp er litt større der. Eit bruktvåpen held seg som regel i pris om du vil kvitte deg med det att.

Eg er sikker på at du får mange tilbud om prøving av mykje rart i rekruttperioden.

Det er ingen her som seier ein skal gå gradene i "skrapjern" før ein kjøper seg eit gromjern, men du finn heller ingen racing-instruktørar som anbefalar å gå rett på Formel1 som første bil heller.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med SON Hvis ambisjonene er langvarig , kan billigvåpen fort begrense skytteren. Jeg begynte med en GSP i midten av 90 årene. den holder helt til nesten i mål.

Hvis det viser seg at jenta har talent så begrenser foreslåtte pistol henne ganske fort, og prisen på en ny sånn ligger på prisen av en brukt proff en.

Jeg har selv en liknende post ute, mest fordi jeg vil oppdateres om de nyeste våpnene,

Link to comment
Share on other sites

Generelt vil jeg si at man har mer igjen for å kjøpe seg en brukt matchpistol av god kvalitet enn et nytt billigvåpen. Det er et bedre våpen, og man kan selge det igjen uten tap dersom ting ikke ble som man trodde. Og man har mer penger til ammo enn om man kjøper nytt.

 

Om nokon meinar at dei har svaret, det einaste sanne og rette, er dei gjerne 25-meters baneskyttar med Morini eller Pardini, som ikkje ser moroa i felt, ppc, dynamisk sportsskyting eller god gammaldags blinkskyting for moro skuld.

Jeg er 25-meters baneskytter med Pardini og FAS. V50, til og med... Men likevel ser jeg da moroa i felt! Og all blinkskytingen jeg bedriver er faktisk for moro skyld. Både på 10, 25 og 50 meter. Hvorfor skulle vi ellers skyte?

 

Ellers er vel min erfaring at de som tror de sitter inne med Svaret er de som titulerer seg selv som feltskyttere og de synes generelt å være mer fordomsfulle enn noen "baneskyttere" jeg kjenner...

Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg skal forsøke å trenge inn i hodet til trådstarter, tror jeg spørsmålet bør være; hvilken pistol skal jeg kjøpe først?

Mitt enkle svar er å kjøpe den dyreste match-pistolen du har råd til. Da slipper du heftet med å kvitte deg med plinkeren for å få plass til Pardinien.

Du slipper også å gå rundt å lure på om det er deg eller pistolen det er noe feil med.

Link to comment
Share on other sites

Allright - the dog just made the cat visible :D .

 

Jeg er enig med dem som sier at man bør kjøpe et matchvåpen.

 

Jeg ville kjøpt et brukt våpen og spandert resten av pengene på ammo.

 

Imellomtiden, prøv alle pistoler du kan komme over. Det er minst like mange meninger om hva som er best, som det er våpen.

 

Og: Du må gjerne høre på andres råd, men ta din egen beslutning.

Link to comment
Share on other sites

Klok av skade ville jeg styrt unna Ruger Mark 1/2/3 og Browning Buckmark enda de er mye brukt på ymse klubber. Hammerli X-esse har et plastmagasin som irriterer mange, enda pistolen er ellers ok. Den er noen hakk bedre enn feks Buckmark (som jeg selv har). Jeg har god erfaring med Baikal IJ35, den har greit avtrekk og ok skjefte, og det er lett å gjøre et godt kjøp på de brukt. De gir mye for pengene om du finner et pent brukt og velfungerende eksemplar. Eller kjøp et annet brukt matchvåpen, feks GSP eller Benelli MP95. Det er som han på Børselars sa til meg, det er billigere å kjøpe riktig våpen første gang, mens jeg gikk og gjorde det motsatte. Børselars vet hva han snakker om, så kjøp et matchvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Igjen tusen takk for utfyllende svar - er som sagt helt ny og ikke i gang enda, så jeg har god tid på å prøve diverse og spare litt penger til kjøp ;)

Må finne meg en klubb og starte merker jeg. Er jo tross alt først etter 6 mnd man kan søke om eget våpen så ;)

 

Og Bullmastiffen - du har nok (pr akkurat nå), nå er det min tur å bruke litt penger ;)

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at det er mange som ikke kan skyte, og som heller klager på våpenet enn å trene... :mrgreen:

 

Viss det er meg du siktar til så har du heilt rett i at eg ikkje kan skyte ;) Men det forandrar ikkje det faktum at X-Esse ligg omtrent like godt i mi hand som eit stykke 2x4. For mi hand er skjeftevinkelen feil, avtrekkeren er altfor nærme og pistolen er for lett foran. Så eg er ikkje einig i at X-Esse er eit universelt bra valg. Trådstarter må prøve eit godt utval av kurante pistolar - helst under kyndig veiledning - før ho kjøper. Eg er forøvrig heilt einig med dei som seier at det luraste er å starte med ein brukt matchpistol.

Link to comment
Share on other sites

En annen sentral og styrende faktor, utover presisjon og ergonomi, er hvilke grener og klasser som er aktuelle. Det er mange bestemmelser ang max dimensjoner, kaliber, tillate modifiseringer etc. i de forskjellige grenene.

Utover det... Prøv mest mulig for å sammenligne egenskaper, finn ut hvilke egenskaper du vil ha og hvorfor.

Gjør research på hva toppskytterne i klassen bruker (som regel er det en grunn til at merke X og Y går igjen).

 

En klinisk og metodisk tilnærming, blottlagt for irrasjonelle emosjoner og vikarierende argumenter, er veien til Rom. :)

Link to comment
Share on other sites

To gullkorn i samme tråd:

Min erfaring er at det er mange som ikke kan skyte, og som heller klager på våpenet enn å trene...

En del skyttere, der ikke har tiltak nok til å trene opp ferdigheten til akseptabelt nivå, har ikke sjelden en hjemmefabrikkert unnskyldning for at de ikke treffer (bedre). The gun is to blame....

 

Og:

Ellers er vel min erfaring at de som tror de sitter inne med Svaret er de som titulerer seg selv som feltskyttere og de synes generelt å være mer fordomsfulle enn noen "baneskyttere" jeg kjenner...

Har over tid opparbeidet meg noe i retning av samme oppfatning.

Link to comment
Share on other sites

Den trenger ikke være så lang. Med riktig oppfølging og terping av basisferdigeter kan man fint "preppes" frem til et godkjenningskurs på overkommelig tid.

De aller fleste velger å skyte i Production eller Standard, og da kan du fint velge en pistol som passer både NSF skyteprogram i starten og deretter praktisk/dynamisk.

Link to comment
Share on other sites

Har over tid opparbeidet meg noe i retning av samme oppfatning.

Domino registrerer med ikke så rent lite overraskelse at Kalstad valgte å uttrykke seg i første person.

Der "jeg"-formen anvendes (sjeldent nu for tiden) er skriveriene ført i pennen av Kalstads "alter ego".

 

Henter fra verdens-oppslagtavlen:

 

"Alter ego er et uttrykk fra latin som betyr «annet jeg», det vil si stedfortreder, åndelig dobbeltgjenger (person eller venn som er tenker og føler helt som en annen) eller en annen identitet eller rolle dersom en lever et dobbeltliv.

Link to comment
Share on other sites

En X-esse i kaliber .22 blir aldri feil.

 

Tillet meg å vere ueinig i dette. Mi erfaring med X-Esse er at dette er ein pistol med feil skjefte og feil balanse.

 

Jeg har skutt mye med X-Esse, GSP og flere andre kjente merker...men når jeg fikk begynne å skyte med Benelli MP løsnet det betraktelig. Å kjøpe våpen blir omtrent som å kjøpe sko. Dyre sko. En kvinne vil forstå forskjellen mellom funksjon og utseende...At et våpen er perfekt for en betyr ikke at det er perfekt for alle. Hun må forsøke flere før hun finner det hun søker.

Slikt kan ta flere måneder for en nybegynner og vi har alle vært der....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...