Jump to content

Ervervelse og ekstrautstyr til pistol


0ysteinn

Recommended Posts

Hei! Er ny innenfor sivil pistolskyting og har et par spm.

Har jeg forstått det riktig dersom det er slik at ved kjøp av pistol får man kun tillatelse til å kjøpe en type våpen som er godkjent i den klubben man er tilknyttet?

 

Er det regler for hva som er groveste kaliber i norge, eller er det skyteklubbens interne regler som bestemmer dette? Klassifisering av innendørs skytebane for eksempel. Enkelte innendørsbaner vet jeg stiller krav til blykuler og groveste kaliber 0.38/9mm.

 

Når det gjelder ekstrautstyr til pistol. Tenker da på magasiner med økt kapasitet, dempere, sikter, laser osv. Står man fritt til å montere slikt dersom man har godkjent bæretillatelse på selve våpenet, altså løp og låskasse?

Link to comment
Share on other sites

ved kjøp av pistol får man kun tillatelse til å kjøpe en type våpen som er godkjent i den klubben man er tilknyttet?

Ikke helt. Klubben skal opplyse politiet om hvorvidt de har skyteprogrammet du skal bruke våpenet i på sitt program. Mange steder foregår dette som en de facto godkjenning fra klubbens side av din søknad. Er du misfornøyd med hvordan din klubb håndterer dette er det enklest å melde overgang til en annen klubb.

 

Er det regler for hva som er groveste kaliber i norge, eller er det skyteklubbens interne regler som bestemmer dette?

Ja og ja. Det er øvre grense på .455 for håndvåpen, i tillegg er det ofte begrensninger på bruk av innendørs skytebane.

 

Står man fritt til å montere slikt dersom man har godkjent bæretillatelse på selve våpenet, altså løp og låskasse?

1. I Norge får du IKKE bæretillatelse på hverken håndvåpen eller noe annet, for det har politikerne bestemt at er altfor skummelt. Du får ervervstillatelse, som er en tillatelse til å kjøpe og eie våpenet.

2. Du kan montere alt hva hjertet begjærer, unntatt deler som gjør at våpenet rammes av diverse forbud. Imidlertid må du tenke på at konkurransereglementene for de ulike skytegrenene setter grenser for hva som kan være på våpenet under konkurranse.

Link to comment
Share on other sites

Velkommen som ny skytter, og velkommen til kammeret.

 

Har jeg forstått det riktig dersom det er slik at ved kjøp av pistol får man kun tillatelse til å kjøpe en type våpen som er godkjent i den klubben man er tilknyttet?
Nesten; du får kun ervervstillatelse på våpen godkjent for de skyteprogram særforbundet arrangerer aktiviteter i.

 

Er det regler for hva som er groveste kaliber i norge, eller er det skyteklubbens interne regler som bestemmer dette? Klassifisering av innendørs skytebane for eksempel. Enkelte innendørsbaner vet jeg stiller krav til blykuler og groveste kaliber 0.38/9mm.
Kalibre med kulediameter større enn .455 tommer er forbudt jfr. Forskrift om forbudte skytevåpen og godkjente halvautomatiske skytevåpen. På toppen av dette kommer reglene for skytebanen og hva den er godkjent for.

 

Når det gjelder ekstrautstyr til pistol. Tenker da på magasiner med økt kapasitet, dempere, sikter, laser osv. Står man fritt til å montere slikt dersom man har godkjent bæretillatelse på selve våpenet, altså løp og låskasse?
Bæretillatelse finnes ikke i Norge. Derimot kan du få tillatelse til å erverve. Det finnes ingen lovbegrensning på høy-kapasitets magasin, dempere, sikter m.m. i Norge. Det sagt, blir spørsmålet hva som er hensiktsmessig. På generelt grunnlag står du fritt til å modifisere ditt våpen så lenge endringen ikke anses som vesentlig. Hva som anses som vesentlig er en annen diskusjon; for pistol er f.eks. det å sette kolbe på den en vesentlig endring, mens det å bytte sikter ikke er det.

 

En betraktning: Spørsmålene har vært stilt utallige ganger før, og svarene finner du dersom du søker litt.

 

Noen kilder du bør kjenne til:

Våpenloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-06-09-1" target="_blank

Våpenforskriften: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-06-25-904" target="_blank

Forskrift om forbudte skytevåpen og godkjente halvautomatiske skytevåpen: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2011-09-09-930" target="_blank

Politidirektoratets Rundskriv 2009/009: https://www.politi.no/vedlegg/lokale_ve ... gg_998.pdf" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Takk for nyttig informasjon. Legger man sammen litt info her og litt der, så hjelper det masse.

Et spm til. På innendørsbanen vi bruker å være er makskaliber 9mm. Finnes det godkjente og ikke godkjente pistoler med dette kaliberet. Sett bort fra fullautomatiske versjoner. Er det evt myndighetene som setter slike restriksjoner eller er det pistolklubben?

Link to comment
Share on other sites

Bæretillatelse er meg bekjent begrenset til forsvarets og politiets personell, og deres tjenestevåpen. Disse er ikke omfattet av våpenloven. Som sivil våpeneier er det ingen adgang til bæretillatelse. Om du mener noe annet, ber jeg deg underbygge og dokumentere påstanden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev ikke at det ikke finnes, jeg skrev "du får ikke". Det er det for øvrig ingen andre som får heller - unntatt de som våpenloven ikke gjelder for, samt utenlandske dignitærers livvakter o.l. som behandles etter andre regler enn oss vanlige dødelige.

 

Skal man flisespikke burde man kanskje skrive "fastlands-Norge" da det kan bæres skytevåpen til selvforsvar mot isbjørn på Svalbard...

 

Grunnen til at jeg går til korstog mot bruken av begrepet "bæretillatelse" er at media ofte, og helt feilaktig, bruker det når de egentlig mener ervervstillatelse, noe som bidrar til å skape en uriktig oppfatning av virkeligheten med hensyn til privat våpeninnehav i Norge. Noen vindmøller må man kunne slåss mot, i hvert fall de som er dårlig bygd.

Link to comment
Share on other sites

Fullautomatiske skytevåpen er forbudt, ferdig arbeid.

 

Hvorvidt et våpen er godkjent, avhenger av skyteprogram.

 

Eksempel: Glock 17 er en halvautomatisk pistol i kaliberet 9x19mm parabellum (populært, og heretter, omtalt som 9mm). Den oppfyller kravene til f.eks. grovfelt, men er for stor til spesialfelt. Glock 19 (også en halvautomatisk pistol i 9mm) er derimot godkjent for begge skyteprogrammene, da den passer i spesialfeltkassa med modifisert magasin. Du kan ikke søke om Glock 17 til spesialfelt, men du kan søke om den til grovfelt.

 

Pistolklubben har ikke mandat til å sette godkjente og ikke godkjente våpen, det er det særforbundet som gjør, når de definerer skyteprogrammet.

 

Jeg foreslår at du tar deg tiden til å sette deg inn i skyteprogrammene i særforbundet din klubb tilhører, samt gjeldende lovgivning. Det vil gi svar på det aller meste.

 

Hva angår korstoget mot begrepet bæretillatelse, er jeg enig med forrige taler.

Link to comment
Share on other sites

Hva menes med grovfelt og spesialfelt? Er det selve banen det snakkes om?

 

Grovfelt er pistol eller revolver mellom i praksis 32 og 38 kaliber, en gren som domineres av banevåpen.

Spesialpistol er en gren der det brukes pistol fra kaliber 22-45 som må passe i en kasse på 185x125x35mm, altså en klasse der en kan bruke det meste som går i kassa, klassen domineres dog av cal22.

 

Siktemidler utover faste eller justerbare åpne "jernsikter" er vel kun tillatt i Dynamisk Open om jeg ikke tar helt feil.

Ting som laser, lyddemper og 30 skudds magasin kommer i kategorien fjas :lol: men du står helt fritt til å kaste bort penger på det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ønsker ikke og utdype veldig men de jeg har i tankene ang. bæretilatelse er ikke en del av politi eller forsvar heller ikke utenlandske diplomater el.

Det er norske statsborgere som er innvilget bæretilatelse på sivilt ervervede våpen.

Jeg var forøvrig av samme oppfattning som dere og tapte en kasse øl på nettop en slik påstand om at det ikke ble innvilget bæretilatelser i norge, med unntak av gassvåpen i ekstremt spesielle tilfeller.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet hvem/hva du mener NM149, og ja de finnes.

 

til TS, det høres litt ut som du har lyst på noe tacticool, som du ikke helt tør spørre klubbleder om erverv til? vetke om jeg forstår rett?

 

Ingen kjefter på deg om du søker en glock til grov eller milfelt, eller M&P core whatever.. ei heller om du handler demper. Men du skal være god for å hevde deg i konkurranser, og det er jo trossalt det vi erverver til.

 

Vær obs på at ting som spm om magasinkapasitet, laser, rødpunkt demper, ikke kjennskap til programmene jo kan få frem endel "red flags". men er jo også samtidig tildels gyldige nybegynnerspm.

 

Høres litt ut som du ikke har tatt sikkerhetskurs enda? det kan være lurt, møt også opp på treninger, er en finfin hobby :)

Link to comment
Share on other sites

Nå er vi på viddene OT, men jeg skal svare på den, og så la den ligge.

 

Jeg anså ikke resten av det du skrev for å være relevant; det gjør jeg fremdeles ikke. Det jeg siterte var en hel setning (med forbehold om at reglene rundt setningsoppbygning har endret seg siden jeg gikk på skolen).

 

Og jo, vi erverver for konkurranse, skriver du bare trening, får du nei.

Det var også grunnen til at jeg skrev trening og konkurranse; konkurranse uten trening er meningsløst. Forøvrig er det ikke slik at våpenkort tilbakekalles grunnet manglende deltakelse på stevner, jfr. Rundskrivets beskrivelse av "Rekreasjonsskytteren"

 

Men krav til ferdighet er det selvfølgelig ikke, man har klasseinndeling, så man skyter mot de som er like gode som seg. Men ingen liker å havne sist hele tiden, det er sjelden veldig motiverende.

Det avhenger helt av målsetningen for deltakelsen. I de stevner jeg har skutt, har jeg stort sett havnet langt nede på listene. Allikevel stortrives jeg med det, fordi målsetningen er å lære, å skyte, og å treffe likesinnede (pun intended).

Link to comment
Share on other sites

På side 32 i Rundskrivet står følgende:

 

3.5.1.7 Våpen til selvforsvar/beskyttelse

Det følger av forskriften § 19 at våpen til beskyttelse bare skal gis hvor behovet er

påtrengende for den art av våpen det søkes om. Dette gjelder såvel beskyttelse mot dyr

som mot personer.

 

https://www.politi.no/vedlegg/lokale_ve ... gg_998.pdf

 

Så ja, det er mulig at få bæretillatelse.

Link to comment
Share on other sites

Er etter loven teoretisk mulig å få bæretillatelse. Om noen har fått det utover tjenestvåpen i statlig tjeneste eller på båter i utenlandsfart? Kanskje, kanskje ikke...

 

Regner uansett med at de som evnentuelt har fått det ikke er av den typen at de kan/vil skryte av det til uvedkommende...

 

Påstander om at noen her "vet noe de ikke vil si" velger jeg derfor å ta med store kyper grovsalt...

Link to comment
Share on other sites

Siktemidler utover faste eller justerbare åpne "jernsikter" er vel kun tillatt i Dynamisk Open om jeg ikke tar helt feil.

 

IPSC Open Division, Sivilpistol 5, Rimfire Open i Steel Challenge samt PPC Open tillater optiske sikter ihvertfall. Det er vel muligens noe i Metallsilhuett også?

Link to comment
Share on other sites

 

IPSC Open Division, Sivilpistol 5, Rimfire Open i Steel Challenge samt PPC Open tillater optiske sikter ihvertfall. Det er vel muligens noe i Metallsilhuett også?

Det er 2 klasser i Metalsiluett, hvor det er tilatt med kikkert.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg ønsker ikke og utdype veldig men de jeg har i tankene ang. bæretilatelse er ikke en del av politi eller forsvar heller ikke utenlandske diplomater el.

Det er norske statsborgere som er innvilget bæretilatelse på sivilt ervervede våpen.

Ja, det er "antatt" sivile folk, som kan gå med ladd og skjult våpen. Den mest kjente, innrømmet til og med dette til media, for en del år tilbake. Tror han gikk med en 7, 65.

 

Men jeg er enig i at det er mye missbruk av begrepet bærtillatelse, så jeg bruker også å "slå ned" på bruken av begrepet. Vanlige folk får det ikke.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror vi kan være enige om at de som får bæretillatelse verken har behov for å utbasunere det eller debattere det her :-)

 

Men det kan være greit å presisere for potensielt nye skyttere at den tillatelsen de etterhvert får gir dem lov til å ha våpenet forsvarlig oppbevart hjemme og medbringe det til og fra der det skal brukes, ikke lov til å ha det på innerlomma til daglig. Det er vel også et tema i sikkerhetskurset...

Link to comment
Share on other sites

Ekstra pipe er søknadspliktig. Dersom pipa er skutt ut og skal byttes, må det dog ikke søkes.

 

Dette ihht. våpenloven:

 

§ 2.Med deler av skytevåpen (våpendeler) forstås i denne lov låskasser og piper. Innstikningspiper ansees dog bare som deler for så vidt de kan brukes i skytevåpen som er nevnt i § 5.

Kongen kan bestemme at lovens regler helt eller delvis også skal gjelde for andre våpendeler.

 

Våpenforskriften:

 

§ 22.Erverv av pipe og glidestykke

Hos autorisert våpenhandler kan innehaver av våpenkort uten politimesterens tillatelse erverve geværpipe, revolverpipe og pistolpipe kamret for samme kaliber som den som skal skiftes ut, mot å fremvise våpenkort og legitimasjon. Forhandleren skal i tillegg til de opplysninger som er nevnt i § 40, også protokollføre våpenkortets nummer og utstedende myndighet. Dersom våpeneier beholder gammel pipe, skal dette noteres i forhandlerens protokoll, og ny pipe registreres hos politiet etter melding fra forhandler.

 

Forskriften synes å motstride loven; da er det loven, som fremste rettskilde som overstyrer.

Link to comment
Share on other sites

Ny lov 1.feb 2014, trenger ikke søke for ny pipe lenger

 

Har handlet og prøvd dette allerede, og fått våpenkort på de nye :)

 

 

https://lovdata.no/dokument/LTI/forskri ... 12-20-1723

 

I forskrift 25. juni 2009 nr. 904 om skytevåpen, våpendeler og ammunisjon mv. (våpenforskriften) gjøres følgende endring:

§ 22 første ledd skal lyde:

Hos autorisert våpenhandler kan innehaver av våpenkort uten politimesterens tillatelse erverve geværpipe, revolverpipe og pistolpipe kamret for samme kaliber som den som skal skiftes ut, mot å fremvise våpenkort og legitimasjon. Forhandleren skal i tillegg til de opplysninger som er nevnt i § 40, også protokollføre våpenkortets nummer og utstedende myndighet. Dersom våpeneier beholder gammel pipe, skal dette noteres i forhandlerens protokoll, og ny pipe registreres hos politiet etter melding fra forhandler. Ved distansesalg skal kopi av våpenkort og legitimasjon vedlegges bestillingen, og forsendelsen skal skje som rekommandert post.

II

Forskriften trer i kraft 1. februar 2014

Link to comment
Share on other sites

Ny lov 1.feb 2014, trenger ikke søke for ny pipe lenger

 

Har handlet og prøvd dette allerede, og fått våpenkort på de nye :)

 

 

https://lovdata.no/dokument/LTI/forskri ... 12-20-1723" target="_blank

 

I forskrift 25. juni 2009 nr. 904 om skytevåpen, våpendeler og ammunisjon mv. (våpenforskriften) gjøres følgende endring:

§ 22 første ledd skal lyde:

Hos autorisert våpenhandler kan innehaver av våpenkort uten politimesterens tillatelse erverve geværpipe, revolverpipe og pistolpipe kamret for samme kaliber som den som skal skiftes ut, mot å fremvise våpenkort og legitimasjon. Forhandleren skal i tillegg til de opplysninger som er nevnt i § 40, også protokollføre våpenkortets nummer og utstedende myndighet. Dersom våpeneier beholder gammel pipe, skal dette noteres i forhandlerens protokoll, og ny pipe registreres hos politiet etter melding fra forhandler. Ved distansesalg skal kopi av våpenkort og legitimasjon vedlegges bestillingen, og forsendelsen skal skje som rekommandert post.

II

Forskriften trer i kraft 1. februar 2014

 

Takk for veldig utfyllende og bra svar

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...