Jump to content

300gr Nosler Custom Competition i 338LM


M67

Recommended Posts

Vinteren er lade- og eksperimenttid. Vinteren er også langholdstid, for det er hverken mygg, sommerferie eller skogbrannfare. Poster denne her, og ikke i ladekammeret, siden det er såpass snevert.

 

Jeg har noen 300gr NCC på vei i posten, og 40 hylser lina opp på ladebenken, klare til å ta imot 87gr N570 og ei 300gr NCC hver. De kan umulig være veldig forskjellige fra 300 Scenar, eller Berger OTM, lademessig - derfor såpass forenklet ladningsutvikling. Så får vi se om det blir eksperimentering og utvikling, eller bare et skifteav kule. Prisen på disse er jo faktisk til å leve med, og BC er nesten der ved Berger OTM, 0.800 G1. Hvis 0.8 stemmer, og prisen holder seg, så blir det jo moro å skyte 338LM igjen.

 

Er det noen som har erfaring med denne kula, som har prøvd den og som kan si noe om BC, og om hvilken hastighet den får i forhold til Scenar og Berger? Jeg kommer til å starte på 1000m (100m er for pyser og småjenter :wink: ), og sparer kanskje et par skudd på en korrekt BC og en mer kvalifisert gjetning om hastighet enn "omtrent 830m/s".

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg får tak i disse kulene fra min mann i USA for kr 210 pr 100 stk, med dagens valuta. Med frakt og moms blir det ca 3.6 kr stk. Er nesten så jeg skulle bestille 1000 stk.

Men, om de ikke går bedre enn Scenar ut til 2000 meter, bortsett fra litt høyere bc, så er jo Scenar ei grei kule med stabil tilgang, og gratis, for min del. Men blir spennende å se hva du får til :)

 

Link til tilfeldig valgt butikk i USA, ikke min kilde :)

 

http://www.shootersproshop.com/nosler-p ... 100ct.html

Link to comment
Share on other sites

Da dumpa det to esker med kuler inn her. Litt hyttetur, og litt forskjellig så jeg fikk ikke sett på dem før nå. Fikk satt meg ned på laderommet for å lade opp noen av disse, og for å førevarslade noe feltammo, siden 570en er framme.

 

Slik ser det hele ut

0ADAA2CF-4420-4B3B-95E6-0B661FAC89E2_zpsti61y7y4.jpg

 

B4A35ADA-5758-4B3A-9048-ECCED267FAA3_zpsexpopzsw.jpg

 

Ved første øyekast så ble jeg litt småskuffa. Det er matte, og ser litt butte ut, og rett og slett ikke så fine som Bergerkulene :roll: Et blikk med stereolupa og de er tydelig mer ripete, og har mange flere "tilfeldige" bulker av ulik størrelse enn Berger og Lapua, som har litt sånn "hammerslagsfinish". Jeg mistenker et manglende poleringssteg, siden det er riper som nok er fra diene, og kanskje noe røffere behandling. Det trenger ikke bety noen ting annet enn at de har spart penger, Lapua hylser er ikke så fine som Norma, men de er bedre.

 

Regner med de fleste ser hva som er hva?

FDE1A8A3-5668-444E-A59D-F203D797F0B4_zps8zrc8zwx.jpg

 

14F39EF5-C57E-4403-AFF2-9392CA11062C_zpsrpkryadg.jpg

 

Nosler CC 300gr har omtrent nøyaktig samme form som Scenar 300gr, på øyemål, og det er godt gjort at den minimale forskjellen har så stor betydning for BC. Den er kanskje litt tynnere foran, men tar det igjen med en meplat, og en hullspiss som folk kan falle ned i... Båthalen er også synlig, men ikke mer, forskjellig.

 

Gadd ikke å lete opp mikrometeret nå, men jeg veide 20 av hver:

Berger OTM 300gr AV: 300.0gr ES: 0.2gr

Lapua Scenar 300gr AV: 300.1gr ES 0.5gr

Nosler CC 300gr: AV 299.9gr ES 0.6gr

 

Da jeg veide NCCene, først, så tenkte jeg "herregud for noe møl", men så er altså Scenar på samme nivå, og de har jo bevist at de går godt. Det utgjør sikkert en forskjell på 2km hold, men det så sært at en like godt kan veie kulene før en lader dem.

 

Jeg skal måle litt mer på dem, og se om jeg kan få et bilde av finishen. Blir nok et par skytebaneturer i jula, så får bare håpe på vær.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

The answer is 42

E63C5B8F-33D9-4FC4-8DB8-5D663AA5E90B_zpsslpclm7m.jpg

 

Ladde opp de hylsene som var ledige (det ligger 8 skudd med Barnes TTSX BTLR i tilfelle jakt) med 87gr N570 og med 97mm patronlengde. Det gir omlag 0.025" friflukt mener jeg, måtte faktisk lage en prøvepatron for å sjekke, for 100mm som jeg bruker på Berger OTM ville ikke kamre, disse kulene er rundere foran, og har kortere hale. Det siste gjorde at jeg måtte nedenfor skulder/hals overgang med bæreflata, noe jeg egentlig ikke liker på ammo for ekstrem presisjon. Men det mangler 3mm kulesylinder i løpet for at det skal gå, så det får være - sånn er jo også Scenar, og den går nå bra nok...

Hylsene er iallefall vektsorterte, nyvaska, glødd, lest over, wtf. Virker ikke dette så vet ikke jeg.

 

Så veide jeg en dunge kuler, 100 Scenar, 100 NCC og omtrent 70 Berger, alle jeg hadde.

 

NCC 300gr

93C3D117-6F09-4602-8874-944BEEC86867_zpsvgkxwjcb.jpg

 

Scenar 300gr

31D19B2C-724A-48C9-ACC8-997CC623F61A_zpsgwrvj1hq.jpg

 

Berger 300gr, dette er en liten attest til en godt styrt produskjonsprosess

72CB3286-0EB0-4B2F-A707-FF980570BC15_zpse3hqpboh.jpg

 

Som man ser så varierer det nesten 1gr hos de rimelige kulene, 1gr er 1/3%. Jeg vet ikke om det er mye eller lite - men jeg tenker at med samme ladning så leveres samme energi? Så da får iht Excel 301gr kula 1.4m/s mindre fart. Samtidig har den 1/3% mer BC, siden 6d9961bb8ead47c1af7282cf5ad5c763.png.

Jeg får altså at 301gr kula får 828.6m/s der 300gr kula får 830, og den treffer da 4cm lavere på 1km, - litt fordi den har såvidt litt høyere BC. Mulig jeg surrer her så sent...

Iht databoka mi, (altså logget kronografering), så er det omlag 1.3m/s per 1/10gr i dette området, så ett kruttkorn utgjør 1.3m/s, altså like mye som ett grain kulevekt - 4-5cm høydeforskjell der ute - "these are the kind of margins". Dropper jeg ett kruttkorn for lite, og kula veier 1gr mer samtidig, så er jeg rett 1 helt klikk under...

 

Når man skyter med en presis 338LM og vinden ikke helt ille, og han bak gjør det han skal - så ser vi jo, har sett på papir mange ganger, og på stål, samlinger i 15-20cm størrelsen. De minste har alltid vært brede, lave, med kanskje 6-7cm høydespredning.

 

Iallefall, jeg lada bare kuler på 299.9, 300.0 og 300.1 i dag :roll: Problemet er at med så lite trening som jeg har i å skyte med 338 (det vistes godt sist vi var ute) så har jeg en kvart meter høydespredning bare der. 4cm tror jeg ikke jeg klarer å vise selv om jeg tar bare de tyngste og de letteste.

 

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Kluet er; skyter man godt nok på 1000 meter+ til å kunne bevise at teorien om +- 1 grs kuelvekt gir redusert/økt elevasjon på de lange holdene?

Med 0.1mrad i tårnet så blir ikke mekanikken kvass nok til å ta opp denne feilen.

Jeg skyter ikke godt nok til å se på mine tester der jeg har skutt med veide og målte kuler, mot uveide/umålte til å konkludere med noe som helst.

 

Men ser frem til hva du får til :)

 

Og, jeg vet du skyter jævlig godt med 338LM, så jeg tror nok resultatet blir bra :)

Link to comment
Share on other sites

jeg vet du skyter jævlig godt med 338LM

Tror jeg må ta en Arne Næss på den der; det er dere som skyter dårlig :wink:

Etter at jeg begynte å skyte en del stevner i DFS så har vel de fleste forestillinger om at jeg skyter godt, eller er god til å skyte falt, og blir nesten ukentlig knust. Ser en på tvers av klasser, så blir jeg slått av alt fra pensjonister til 17 år gamle småjenter, i alle skytestillinger, og ikke bare av noen få heller :oops: . Av en eller annen grunn er det mer irriterende jo søtere jentene er.

Skyter en nok har en flaks av og til, men resultatene ligger på nett og kan kjøres statistikk på - den kommer neppe her for å si det sånn.

 

Men BBCode kan jeg 8)

 

[table][tr]

[th][/th]

[th]AVG[/th]

[th]SD[/th]

[th]6SD[/th]

[th]COUNT[/th]

[/tr]

[tr]

[td]Nosler Custom Competition[/td]

[td]299.95[/td]

[td]0.196[/td]

[td]1.18[/td]

[td]100[/td]

[/tr]

[tr]

[td]Berger Hybrid OTM[/td]

[td]299.98[/td]

[td]0.83[/td]

[td]0.5[/td]

[td]68[/td]

[/tr]

[tr]

[td]Lapua Scenar [/td]

[td]299.74[/td]

[td]0.118[/td]

[td]0.71[/td]

[td]100[/td]

[/tr][/table]

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Idag skjøt jeg endelig noen av 300gr NCC kulene. Det var en vanvittig hålke i terrenget, og vi måtte bare la 1000m være 1000m. Det ble nok personskader som det ble.

 

Et enkelt skudd mot 1000m gongen, fra forrige gang.

DF69BA26-DEC8-4AC1-8235-4AE4C2FBDFA8_zpsaqmdrcrc.jpg

 

Kontoret

5C356119-85B8-44FF-8104-07A2BAF0D5DB_zpsvig1yg2t.jpg

 

Vinterstemning

7963A107-72FB-4EDF-965F-845133EAE66D_zpsntgruzsv.jpg

 

Jeg hadde en boks med Berger OTM, og en boks NCC, og la oss først være enige om en ting: ikke ha to sorter ammo ved siden av børsa samtidig...

Uansett, det lengste holdet jeg fikk skutt på var 660m. Det var umulig å se noen forskjell på samlingene fra de to kulene, det var <15x15cm (blinken var en 30x30 gong) på begge to, @660, ei rund klyse. Det var nesten vindstille, men hålka, og feltmessig stiling i skogen gjør det ikke 100% optimalt, likevel - på 660, mer enn godkjent.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Synes du ikke at du gir vekta litt mye kred når du sorterer kuler i 0,1 gr?

Det er enkelt (med lodd) å verifisere at Lyman gen 6 vekta viser 0.1gr mer når en har 0.1gr mer på den. Og at 300.0gr faktisk ER 300.0gr.

Når den viser 300.0gr, så er gjenstanden en veier mellom 299.95 og 300.04. Give or take noen 100-deler tipper jeg, men at ei kule havner mer enn en kategori feil tviler jeg sterkt på, og da er det med liten margin også.

 

Det er klart det er måleusikkerhet, men den er ikke vesentlig for resultatet her.

 

Spesifiser veienøyaktigheten (med tall) du mener må til, så skal jeg gjenta med ei vekt som holder den, og sammenligne med Lyman-resultatet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ikke en slik vekt selv, men mener å ha lest at de oppgir +/- 0,1 gr som måleusikkerhet. Noe som jo er rimelig mye når du tenker på at ei god analysevekt operer med 0,015 mg.

Min erfaring med "billige" vekter er at de drifter mye! I hvert fall de digitale.

Jeg tenker at 0,1 gr +/- er det du må regene med :wink: uansett på en slik type vekt til den prisen, men jeg vet jo egentlig ikke siden jeg aldri har prøvd en.

Hvordan vet du forresten at loddet på 300 gr er 300 ? (Det her jo ikke noe å si for repeterbarheten da, men... :wink: )

 

Poenget mitt er nå bare at jeg ville ikke ha stolt på de tallene som kommer ut at den vekta?

 

Jeg mener nå uansett at om du velger å bruke 0,1 gr som differanse, så bør vekta ikke ha en større måleusikkerhet enn 0,01 gr.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en latsabb når det gjelder lading, så gjør sjelden slike grundige tester som M-67 har gjort her. Men artig at noen tar jobben med å gjøre det. Ingeniør genene som viser seg ? ;-)

 

På normale avstander <400m er min erfaring at optimale hastighet og ladning er viktigere enn vektvariasjoner på både kuler og hylser.

 

I småkaliberne < 6mm er min erfaring også at det er mer presisjonsfremmende å sortere kuler på bæreflate enn på vekt. Vektvariasjonene skal være ganske betydelige før en merker noe til dem på skive, dvs på normale avstander. På + 1000m vil jevnhet i diameter, bæreflate og vekt gi lavere ES som i hvert fall i teorien skal gi mindre høydespredning.

 

Uten veie og preppe hylser med H1000 har jeg ES på 4m/s i min 338. Det vil gi røflig 20cm høydespredning på 1000m som er godt i overkant av hva en kan finne seg i om en skal ha noe håp om å være repeterbar der ute..... Bruker ikke mye tid her inne lenger, men det kunne jo vært artig å høre hvor langt ned en får hastighetsvariasjonene med skikkelig hylseprep og godt tilpassede ladninger. Er det noen som klarer +/- 2m/s i LM ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er litt enig med bly her. Riktignok har jeg ikke brukt din vekt, men det vil overraske meg om du ikke har noen målestøy dersom minste oppløsning er 0,1 grain og du måler i nettopp 0,1 grain.

 

Litt OT, men: Vil du ha ned målestøyen kan du oversample og midle; for hver gang du dobler antall målinger du midler over går støyen ned med roten av to.

Link to comment
Share on other sites

ES på 1-2m/s er knallbra! Da er det vektsorterte hylser, som er dreid i halsen og glødet hver gang? Har du sjekket hvor mye forskjell det er mot usortete hylser eller hvor mye vektvariasjonene utgjør % mot hverandre ?

 

ES på 1m/s på 8skudd er jo helt latterlig bra. Da skal en bare slutte og gå hjem med ett digert glis midt i ansiktet. Da fungerer ALT!

Link to comment
Share on other sites

Når det er snakk om ES. Bruker dere da en vanlig kronograf med typisk målenøyaktighet +-1%?

 

EDIT: Selv ved en målenøyaktighet på 0,3% vil det være mulig å kamuflere en reell ES på 4-5 m/s. Eventuelt fremvise ES 4-5m/s når reelt er 1m/s.

 

Til dere som skyter mye over kronograf: Er det samsvar mellom målt ES og det du ser av høydespredning?

Link to comment
Share on other sites

7mm hylsene er dreia og gløda og vektsorterte. 338lm hylsene er kun vektsorterte og gløda. Men 8700 kruttet som jeg bruker i 7mm gir latterlig lav ES. Med 570 fikk jeg mye høyere ES og seff lavere fart.

På meg virker det som at H1000 gir lavere ES enn 570, men er 4 grs raskere. Ikke noe stort problem for min del.

Link to comment
Share on other sites

men det vil overraske meg om du ikke har noen målestøy

Selvsagt er det målestøy. Derimot tror jeg ikke den påvirker konklusjonen, og det er det som er interessant. Alt kan gjøres bedre, men det er ofte en ikke er tjent med å forfølge alle detaljer lenger enn dit de slutter å påvirke sluttresultatet målbart.

 

Til dere som skyter mye over kronograf: Er det samsvar mellom målt ES og det du ser av høydespredning?

Generelt får jeg langt større ES når jeg kronograferer, enn høydespredningen på skiva skulle tilsi (men jeg kronograferer ikke "mye"). Derfor har jeg ikke hengt meg voldsomt opp i det. Hovedårsaken til unøyaktighet ved kronografering er unøyaktig skyting gjennom chronoen, litt skrå skyting betyr noen m/s, skjevt og varierende lys betyr noen m/s og så videre - skyter en få skudd, så er det stor sannsynlighet for at "rare" skudd påvirker gjennomsnittet, og skyter en mange skudd er det større saannsynlighet for at et "rart" skudd dukker opp... enten det skyldes måleoppsettet eller ladningen. Forresten tror jeg selve måleusikkerheten i selve kronografen (gitt perfekt opplinjering og avstand mellom måleplan) er langt bedre enn ±1%. Jeg kan kronografere compoundbue en halv dag og få ES på 1fps, som da er ca 0.3% av målt verdi

 

Tilbake til langholdssskyting :roll:

Høydespredningen på blinken er langt mer interessant, og er den parameteren jeg bedømmer ladninger etter. Her har jeg flere ganger sett <10-15cm på 1000m, både med 6.5 og 338LM - men langt ifra alltid. Samler ei ladning til 500m UNL 3cm i høyden så kan ES være akkurat hva den vil, og sprer den 10-15cm i høyden, så er hele hastigheten like uinteressant som ladningen...

Jeg synes det er mye enklere (og morsommere) å skyte 10 skudd på 500m, enn det er å sette opp en kronograf så nøye at en kan stole på tallene, særlig nå i vintermørket.

Fra tid til annen har jeg gjort meg flid med å sette opp kronografen, med lyset ideelt ovenfra, med 100% parallell skyting, og med skyting samme sted ift. fotocellene fra skudd til skudd. Da ser jeg i 338LM en ES på 3-4m/s, med både Scenar 300gr og Berger 300gr, og 86-89gr N570.

Høydespredningen på 660m på lørdag lå forresten omkring samme størrelse som flekken ei 338-kule lager i lakk, 3-4cm, og det er jeg fornøyd med, det kan jo være litt flaks inni der også... Men om det er hastighetsvariasjon, så er den iallefall ikke veldig stor.

Endte nok litt lavt i hastighet, men med såpass presisjon, så endrer jeg ingen ting foreløpig - det var morsomt å skyte 338 igjen! men faen som det smeller :shock:

 

Forresten, dette er med hylser som er dreiet og vektsortert, og glødet hver gang, og i enkelte tilfeller sortert etter settekraft, og selvsagt på retthet. Av en eller annen grunn så er 338LM patronene jeg lader alltid langt rettere (færre "skjeve", og de skjeve er mindre skjeve) enn 6.5x55 patronene, og det er også færre (ofte ingen) som skiller seg ut på settekraft. Nesten uansett hvor mye jeg slurver gir det bra patroner, og det er en av grunnen til at jeg kaller 338LM en enkel patron å lade til. Det er mulig det hjelper med ei god rifle å skyte dem i da.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Fikk kronografert greit idag. Av en eller annen snedig grunn så ville ikke kronografen ha 308-kuler. Trolig mindre enn 50% troverdige målinger på den i dag, og en vanvittig "ES".

338-kuler derimot målte fint, og fikk 15 skudd med 300gr NCC målt, men måtte stryke en del "idiothastigheter", type 925 og 333m/s...

 

NCC 300gr 795±4 m/s, i 5°C og "dead center" innskutt på 100m

5 "tunge" og 10 "lette" var som ventet for lite til å se forskjell i hastighet, på ES og måleusikkerhet er alt for stor.

Scenar 300gr 812±7 m/s, denne går litt over NCC og Berger OTM

 

Skudd 1 og 2, på lange hold pleier kaldskuddet å gå lavt, men antar at det går over på kort hold enten pga "skit bak rifla", eller pga. lengre løpstid?

D44F3DEE-5860-4E7D-B90A-AECAE6272040_zpsdaowrphi.jpg~original

 

 

Kronografen, prøver å isolere sensorene fra ennet lys enn IR-lampene. At bare vil måle små kuler, kan det være dårlig lys?

A892CF5F-E464-4588-865C-2661985C34A2_zpsx1jkqkv0.jpg~original

 

Uansett, basert på dette, og litt framogtilbake med ballistikkprogrammet, så anslår jeg gjennomsnittlig BC G7 over 550m/s (hastigheten ved 660m) til: 0.395 ±0.08

 

 

 

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Om G7 0.395 stemmer har 300 NCC eksepsjonelt bra balistikk sammenlignet med konkurrentene

 

Den store testen gjort på Snipers Hide i 2012 ga 300 SMK 0.380, Berger Gen II Hybrid 0.389, Lapua oppgir sine doppler skutte 300 Scenar til 0.368.

 

15 Skudd er jo litt for lite å konkludere ut i fra, men om dette stemmer kan en i hvert fall avlive "myten" om Nosler's påståtte overdrevne BC angivelser på denne kula en gang for alle.

Link to comment
Share on other sites

Dette er et lite datagrunnlag, og høyst foreløpig, og delvis avhengig av at min estimering av hastighetsvariasjonen med temperaturen er rett (jeg tror uansett jeg bommer på "rett" side, så det skulle ikke bidra til feil den veien). Men viktigst, det er på kort hold. De oppgitte BCene er snitt over lengre hold, og da avtar de vanligvis.

Er det noen stor feil her, type større enn 2% eller deromkring, så tror jeg det er i hastighetsmålingen. Men det så ut som gode målinger. Jeg fikk god overenstemmelse mellom hastighetene jeg målte og skutte data fra LH med Scenar 300gr og 175gr, med deres respektive oppgitte BCer.

 

Litz-data for SMK og Scenar i dette hastighetsområdet er hhv. 0.393 og 0.387, så forskjellen er ikke så stor. Vi får se hva det blir på lengre hold - denne er så lik SMK at jeg forventer at BC skal avta på samme måte - men vi får se.

 

Hastighetene BCene er oppgitt for er forøvrig egentlig Mach-tall, så om Litz har målt dette i USA et sted i 20°C (15 er vel ICAO std.) , så får vi vel en marginalt høyere BC i -10°C, hvor M for en gitt hastighet (i m/s) er høyere? Eller rører jeg her nå?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nettopp, og da er vel xxx m/s flere Mach enn i varmt vær. Uansett, det ser for meg ut som denne kula har ca samme BC som tilsvarende SMK. Gi og ta litt for hvor du har funnet dataene.

 

Det er befriende å kunne skyte 338LM med rimelige kuler, og det er moro å slippe å høre spotteren: "så ikke hvor den ble av", "jeg tror du traff, kanskje", eller "hysj, så vi hører om det er treff" - 300gr kule sparer en del grubling på hvor man traff.

En får drilla inn rekylopptak igjen, og en treffer mer, vinden betyr mindre. Og selv om man som regel skyter på <700m, så VIRKER det på 1000, og på 1200, og på 1500m. La gå at en har litt høydespredning på 1500m, men så har man jo noe å forbedre (som om man ikke hadde nok fra før :oops: )

 

Men selv om kulene er rimelige, så renner det ut nesten en halv boks N570 for ei 50-eske med patroner, og man er og blir paria på 100-meteren. Enten er man en tullig som ikke kan skyte alle skuddene i samme hull med den kikkerten, eller så må standplass evakueres pga. smellene. :roll:

 

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Imponerende hvor grundig du er i undersøkelsene dine.

Det er veldig flott for sånne som meg som ikke har tid som strekker til.

Jeg har til nå kun skutt 250grn smk

Men dette ser lovende ut, mulig jeg må skaffe endel av disse og gjøre en ny lade/linjetest.

338 Norma mag er jo egentlig utviklet for 300grn kuler.

Dersom rekylen øker for mye får jeg bytte ut lyddemper med rekyldemper igjen, selv om smellen og trykket blir høyere blir rekylen mindre og munningsvippen er også mindre med rekyldemper i forhold til lyddemper, spotte egne skudd er enklere med mi rifle ved bruk av rekyldemper.

 

God tråd dette :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

En fin, lettskutt og litt rotete dag på banen i går. Veldig mye folk, tror nok 25 mann var innom, mange å prate med, og så får man ikke prata med alle, skyte, preke, wtf :roll:

 

Var pakkfullt inne på standplass, så snøhaugene utafor ble tatt i bruk. De kan jo være både skjul og dekning alt etter som, så det er jo nesten litt taktisk også. Iallefall gav det god praksis i feltmessig, jaktmessig skytestilling - kan ikke si jeg så at det fikk noen til å bomme dramatisk heller

92E175A0-C055-45AB-985E-B5A2C4E3FB39_zpshjvvqnoo.jpg

 

Skjøt noen serier på stål med 308, og det så da bra ut - det lettere å skyte bra på 500m når en ligger ute, og kan føle vinden, uansett hvor svak. Eneste vindflagg var rødflagget på standplass, og litt sånn værmelding ble iallefall en av seriene. Men fornøyd, la på krutt til den opprinnelige ladningen, og høydespredningen var vekk. 10sk på papp var 150mm bred og 50 høy.

 

Det ble ikke så mye verre med 338 og 300gr Berger (egentlig tror jeg det var bedre) men det var på stål, og bare 5 skudd. På 1000m (980) traff jeg først lavt, og måtte skru merkelig mye opp, 8 knepp faktisk, for å være i senter, og jeg lurte på det. Det var et knepp og to rart på 450 og 550m også :roll: Men samla bra til vinden dro avgårde og jeg stoppa. (Bra her er <25cm etter spotteskuddene)

 

Prøvde så NCC 300gr på langholdet (980m), men traff ikke (det er en liten gong) og lyset gjorde det umulig å spotte. Venta litt, og regna over og så over ballistikk, og klødde meg i haue og ræva, og skjøt så NCC på mellomholdene - det var iallefall spot on.

Ei stund etter nytt forsøk, og 1. skudd satt på sida, rett på sida, en liten korreksjon, og rett på. Det ble bang-pling til jeg syntes det var nok, når en skyter høyt opp i lufta slik, så er 15cm i vindforandring mindre enn jeg kan se, så det er artig å gi seg før en faller av gongen.

NCC gikk iallefall ikke dårligere presisjonsmessig enn Berger, trodde jeg...

 

Vel hjemme fant jeg forklaringen på et par rare ting, i lade-loggboka. Det var ikke 300gr Berger, det var 300gr Scenar :oops: Så forbanna rart de ikke traff der de skulle... Men NCC traff der de skulle, så BCen jeg brukte kan ikke være voldsomt feil, og helt ubrukelige blir de heller ikke av litt vektvariasjon.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hadde noen karer på besøk her for noen dager siden, den ene av dem hadde 338LM og 300 grs NCC.

Han hadde ikke noen ball app, så jeg laga en profil for ham på min Note, og knotta inn dagens data, inkl innskyting hos meg, og 0.800 G1 bc.

Han hadde på forhånd kronografert ladningen til 803 m/sek.

 

Han traff alle mine stålmål ut til 1100 meter, på 1262 ble vi ikke helt kloke, og på 1500 klarte vi ikke å spotte treff, men det var grunna snødrev.

Ut til 1100 meter så ser det ut til at 0.800 er spot on, og det er jo meget bra. Men det hadde vært artig å få sendt den ut til 2 km og sett om den fremdeles er der.

Mine 300 grs Scenar kuler er på til 1950, og også på 2210 i fjor, så jeg vil tro at NCC kula og vil fungere der ute.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Vi fikk skutt opp en 40-50 300gr NCC her om dagen, Mjøllner og meg.

 

Mjøllners lett slitne TRG, den er nedkortet og forferdet, både av tidligere eier og av han selv - og er gått 5-6000 skudd, tror man. At Mjøllner hadde snakka med Dan Lilja her om dagen, og spurte folk etter erfaringer med gode børsmakere sier nok også sitt...

IMG_2532_zpsssviy3ap.jpg

 

Jeg brukte Kiwi-kanonen, den har vel knapt runda 2k - jeg må bla igjennom loggen og telle en dag. Pussa den i går, og den er smooooth... så det er vel litt å gå på iallefall. Enten har mantelfjerneren slutta å virke, eller så mantler den lite også. Blått blir det iallefall ikke.

IMG_2533_zpscegfkxsu.jpg

 

Som den glade amatør jeg er så surra jeg med høydejusteringa, hadde glemt at jeg hadde på demper, og jeg surra med avstanden, istf. å måle, så tok jeg øyemål fra den avstanden jeg visste - men ±10-15 betyr noe på 1k. Brukte derfor 3-4 skudd på å treffe plata :roll: Det er 980-ish-meter til gongen. Treffsannsynlighet og usikkerhet i avstand osv...

IMG_2553_zps3ljbenhy.jpg

 

Når jeg var inne så var jeg inne, og det satt greit på plata. "Anal"-ammo og BR-rifle mot TRG med rævkjørt løp og basic-basic ladda ammo var litt rått parti. TRGen leverte en nokså forbausende stor høydespredning. Der min samling hadde 10-12cm høydespredning, hadde TRGen bortimot meteren, og med vinden i tillegg, og ruslefart fra det korte løpet så ble det en utfordring å treffe den 40cm store gongen.

 

Over på skive. Når alt er lagt inn rett, ift 100m innskyting, ekstra for demper og kronografering, og G7 BC 0.395 (Vo i 5°C=792m/s, 0.5m/s°C, 990hPa og 0°C på stedet, samt 1 "ekstra" klikk for medvind fra venstre) Så stemmer teori og praksis ikke så verst. De to nierene over er skutt med ett klikk mer enn de andre, jeg skrudde opp etter 9eren under :roll: Men alt i alt, jeg er vel egentlig nesten fornøyd med høydespredningen? Eller hva får folk av høydespredning på disse holdene?

IMG_2552_zpsttcncxjh.jpg

 

Men vi heller ta hele sannheten

IMG_2550_zpsf1ldyqd5.jpg

Men det er artig at det er repeterbart og en grunn til alt, som en kan forstå og korrigere (prøve å korrigere, jeg tar ikke korreksjon så godt :wink: )

Skuddet under (i 5eren) er 1. skuddet, før jeg målte avstanden, jeg gjetta som sagt, 950m, og lot fly - men det er altså 968 eller 969. Vi må ta fram noe landmålerutstyr får å få det der eksakt.

Skuddet til venstre, er helt enkelt straffen for å se på vindflagget ETTER skuddet istf. før... nå var ikke det flagget nevneverdig pålitelig, og å ta vinden oppe i lufta, der vi ligger nede i en trang dal og skyter opp mot ei hei - vel - for viderkomne. Om kanskje blir man det en dag?

 

To dager etter skjøt vi på nytt, et annet sted, samme hold omtrent. Annen vind, og kraftig yr, med vind, og vanskelige spotteforhold, uten kamera. Jeg skjøt 6 skudd mot gongen uten at spotter så noe av betydning, nedslag ute på sida, men etter korreksjon, borte - no dice, og jeg skjøt resten av ammoen på 600m.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Idag funka alt, her fra 570m, 5 skudd på en neve - det kan jeg leve med.bb

7B6FD471-9316-4B59-BA7A-F2B6098A315E_zpsnc0fm2vf.jpg

 

Spot on på alle plater fra 1. skudd, og alt bare velstand - var ei hurtig-økt før jeg måtte kjøre mini-ØKH i bursdag. De nye som kom, og håpet på litt hjelp og veileding får bare unnskylde. Av og til (nokså ofte :wink: ) tenker jeg mest på meg selv...

 

Egentlig skulle jeg skyte fra 1000m idag, og brukte halve kvelden igår på å pakke for bæring, spotteskop og kronograf og gud og faen vet ikke - 20-25kg stash var det nok. Det, og vinden gjorde at jeg ikke gadd...

 

Folk slet faktisk mer enn nok med å treffe på 500m i vinden, som var godt over 5m/s i kastene, og 0 til tider, og varierte fra kl. 11 til 3, eller tilogmed 4. Mulig jeg er talentløs, men jeg slet. Samlinga over er noe flaks.

 

Jeg veide alle kulene, og variasjonen ser dere her. Jeg blanda dem etterpå, for jeg gidder ikke å holde sorterte kuler fra hverandre.

0EB5B340-4E15-445B-87E7-89051418B145_zpsfsiumpjk.jpg

 

Lading

E3E30EEE-B153-45EB-B52C-1041C20453F8_zps759cqzdt.jpg

 

Fikk kronografert hele 48 skudd, og fikk fra 785 til 797m/s, og spot on som allerede sagt. Liker ikke 12m/s ES, men på så mange skudd er det vel ikke til å unngå. Klarte å slette fila når jeg skulle lagre den, så vet ikke om det er ett skudd som drar den opp, eller om det er en jevn tendens.

 

Dagens værmelding til slutt, fra de indre bygder.

65867EE2-6A6E-4993-922D-30E4E6636570_zpst6rrcg8f.jpg

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Etter mer skyting og kronografering, så har jeg kalt G7 BC for 0.385. Det gir perfekt korrelasjon med skyting i virkeligheten. Det er skutt med samme innstillinger på 2 (3) baner, fra 100 til 1000m, og kronografert i 4 omganger, mer enn 20 skudd per gang.

 

Kronografering:

CED M2, 7°C : AV 795 ES 12

Magnetospeed V.3, 2°C: AV 791.0 ES 19

Magnetospeed V.3, 5°C: AV 791.5 ES 12

Magnetospeed V.3, 1°C: AV 791.0 ES 7

 

Det er 1. skuddet (rent kaldt løp) som ødelegger ES, det er konsekvent det langsomste skuddet, og gjerne 10-15m/s under gjennomsnittet, med pusset løp. Med skittent løp er det ikke så ille, men det er der. Stiller en opp etter et lavt 1. skudd, så skyter en høyere og høyere.

 

Bruker jeg 791.5, så er prediksjonen fra ballistikkprogrammet (Shooter og AB) 100% lik reelle oppslag på siktet når jeg bruker G7 BC = 0.385. Da har jeg justert for reell "klikkverdi" i siktet (V. Razor HD 5-20x50), jeg har målt denne tidligere, og den ligger på Kammeret et sted.

 

Presisjonen er som før, alt tyder på den er helt topp, Rifla fungerer perfekt, og kulene, og ammunisjonen, det kunne vært en giftig kombinasjon - hadde bare han som er bak rifle og tastatur vært av samme kvalitet :roll:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hei. Sorterer du kulene på vekt?

Og hylsene?

Jeg har ikkje gidda det så langt. Skyter foreløpig med Sierra 250gr MK, men skal prøve meg med NCC 300gr etterhvert som Sierra kulene har flydd bort.

Mine hylser blit trimma, frest utv og innv en gang, vaska med ultralyd og gløda hver gang. Ikke sortert på vekt enda men er bevisst på settekraft når jeg har i kuler.

Bør kanskje veie hylsene?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har veid mye rart i min 338lm, men fikk best resultat etter at jeg skjøt 20 skudd over kronograf med veide hylser, noterte hastigheter og sorterte så hylsene utifra de som hadde lik fart. Skjøt de så på nytt, og fikk mindre høydespredning, men målte ikke ES. Hylsene som hadde størst forskjell på fart, gav da også litt mer høydespredning, selv om alle var like tunge, dvs, innafor 0.2 grs. Så tydelig at lik hylsevekt ikke nødvendigvis gir lik fart, kan være volumforskjell eller noe annet. Aner ikke, men ble nå litt klokere :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har veid mye rart i min 338lm, men fikk best resultat etter at jeg skjøt 20 skudd over kronograf med veide hylser, noterte hastigheter og sorterte så hylsene utifra de som hadde lik fart

 

Lurt. Hvilken type chronograf er enklest å få riktige målinger fra tro?

Tror at brukerfeil ofte kan være grunnen til feil målinger.

Vil tro at kanskje magnetospeed gir lite rom for at kula kan passere feil.

Hadde vært svært med en dubbedings som måler nøyaktig uten at det koster skorta

Link to comment
Share on other sites

Hylsene mine er vektsortert (tror ikke de har blandet seg igjen :mrgreen: ), og halsene er dreid. Men de er ladd for jævlig mange ganger. De ble glødd litt slumsete sist. Mener jeg godtok opptil 0.1gr feil i oppveiingen, så bare der det jo litt spredning. Alle kronograferingene har med skuddet fra kaldt rent løp også.

 

Kanskje ES går ned ettersom været blir varmere

Vanligvis gjør den det. Eller iallefall omvendt, er det mange kuldegrader bruker ES å gå opp. For noen ammunisjonstyper temmelig mye. Enkelte merker 22LR slutter omtrent å virke om det blir 10-20 kuldegrader, og en får også langt mer variasjon i hastighet med temperaturen når det er skikkelig kaldt.

Her er det rundt 0° så bør ikke være så dramatisk, men vi får håpe på sommer, og se hva som skjer.

 

Jeg plottet fordelingen på de siste 32 skuddene jeg kronograferte. 1. skuddet ble ikke med for det var 12 under.

Fordeling%20338LM%20300NCC_zpsynukegls.png

 

Oversetter en dette til høydespredning på skiva, så får en omlag 1 klikk på skiva @500m, og og 2-3 klikk på 1000m. Det er vel igrunnen omtrent det jeg ser på skiva også, gi og ta litt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg bryr meg ikke så mye om hva kronografen sier om hastighet. Så lenge hvert skudd i en serie går likt over kronografen, blir iallefall alle like feil, men ES og SD blir uansett rett. Hastighet kalibrerer jeg etter dropp utover i terrenget. Og det begynner ikke å bli rett før man passerer 900-1000 meter. Jeg bruker å kalibrere på 1100, 1250 og 1500 meter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bryr meg ikke så mye om hva kronografen sier om hastighet. Så lenge hvert skudd i en serie går likt over kronografen, blir iallefall alle like feil, men ES og SD blir uansett rett. Hastighet kalibrerer jeg etter dropp utover i terrenget. Og det begynner ikke å bli rett før man passerer 900-1000 meter. Jeg bruker å kalibrere på 1100, 1250 og 1500 meter.

Jeg er igrunnen enig. Man skal ha bra utstyr, og gjøre ting rett (og så skal man skyte godt samtidig :roll: ) for å målt hastigheten med stor nøyaktighet - altså så stor som man trenger for å være spot-on på over 1000m. 10m/s, som man fort måler feil, spesielt om man måler få skudd, er 25-30cm allerede på 1000m, og det ser man. Kaliberer man med skyting, s er man der, uten feil - om man skyter godt, og avstanden er målt rett. Alt må måles rett...

 

Men jeg er uenig i at ES og SD blir rett. Jeg tror kronografene har en betydelig ES i seg selv. De gangene jeg har satt to kronografer etter hverandre, så har de for det første aldri målt det samme, og for det andre så har forskjellen aldri vært konstant.

 

K

Link to comment
Share on other sites

da må man få lov til å tro at man har lav ES

Ja, det er omtrent det jeg mener. Har man lav høydespredning så har man nok lav ES. Jeg har imidlertid nokså mange ganger kronografert med veldig høy ES, type 40m/s og sånt - og likevel skutt med lite høydespredning på lange hold. Det er derfor jeg sier at målt ES ikke alltid er rett.

Måler man høydespredning på skiva så er det alltid rett, for det er det som teller. ES er bare et tall.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg stoler ikke på hastigheten min Crono viser. Tror den viser for lav hastighet. Ca 20m/s

Jeg har desverre kun gode 1000m tilgjengelig så jeg kalibrering på 1005 og 710m i AB

Vet det er for korte hold og der burde vært en avstand til å måle mot men slik er det.

Får komme meg en tur til Kristiansand snart.. vært medlem flere år :mrgreen:

Å bruke custom BC fra Brian Litz og kalibrere hastigheten mot riktig kulefall i AB synes jeg fungerer bra.

Da blir hastighet justert opp rundt 20m/s i forhold til målt hastighet med chrono

Nå klusser nok jeg til BC noe med widden dia og meplattrimmer men men.. det er som det er.

Eneste som er greit å chronografere for, er å måle hastighetsvariasjon i forhold til temperatur.

Og for å komme i nærheten når man begynner på nye ladninger.

Må nok teste på flere forskjellige hold for å vite om kulefallet er riktig, men så lenge jeg skyter mot disse to måla treffer jeg hvertfall, også ved forskjellige temp og trykk. (Note to self. Kom deg til Kristiansand)

 

Tror jeg vil konkludere med at for meg er ikke chronografen til særlig hjelp. De er for unøyaktige.

Å se hvor kula treffer på lange hold er jeg enig er veien å gå.

Tror det er bedre å bruke penger på en god lasermåler. Å vite nøyaktig avstand er viktigst.

Det meste andre kan man få via nettet, programmer osv og god skyting :winke1:

 

Beklager dersom jeg har tatt denne tråden litt off topic.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vinden drev og bytta side, men ikke der vi stod... Eller, vi skjønte det iallefall ikke helt. Skuddene midt på skiva holdt jeg midt på skiva, skuddene til venstre holdt jeg utenfor til høyre.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...