Jump to content

Hjelp systemrifle


Bartemannen

Recommended Posts

Har brukt uhorvelige mengder tid den siste måneden med å søke opp informasjon om systemrifler, sett på og prøvd.

Er utrolig i tvil om hva jeg skal gå for.

 

Tenkte hvis jeg setter opp en liten listen over mine ønsker/ønsker ikke her så kanskje noen som kan dette bedre enn meg har fornuftige anbefalinger.

 

1. Må ha trestokk. Blir aldri fortrolig med plast og andre kunstmaterieller.

2. Bolt. Vil ikke ha rettrekk (og dermed forsvant 95% av de som var her for å anbefale Blaser :winke1: )

3. Må kunne skifte pipe selv. Altså ikke slik som Heym som må sendes til fabrikk for første tilpasning.

4. Må kunne få tak i ekstra løp (eventuelt sluttstykke/magasin) rimelig enkelt i Norge.

5. Må kunne gå an å få tak i løp med standard sikter på. Skyter rimelig bra og trenger ikke alltid optikk. Da ryker vel Schultz & Larsen eller har jeg misfortått? Har kun sett disse ferdig gjenget uten forsikte.

6. Det er ikke så viktig om man må skyte inn igjen etter løpsbytte. Altså optikken trenger ikke stå på pipa. Er ikke så mange ganger i året jeg kommer til å skifte.

7. Bør kunne gå an å få tak i løp i 6,5x55, 308Win, 30.06 og 223 (til nød 22-250).

8. Vekt. ca 2.5 - 3.2 kg uten optikk og demper. Er litt redd Mauser 03 blir for tungt, men jeg har ikke noen nøyaktig vekt på denne tilgjengelig.

 

Og før man ber meg lese og søke her og på Google. Har gjort det xxxx timer allerede, men har ikke funnet noe som kan krysse av på alt.

 

PS! Ønsker heller ingen kaliberdebatt. Vet hva jeg vil ha, og vet hvorfor :D

 

Hva sitter man igjen med da av alternativer?

Link to comment
Share on other sites

Røssler Titan 6 vil møte alle dine ønsker.

 

http://www.vaabenhuset.no/

 

Jeg anbefaler våpnet varmt. det skyter godt, funksjonerer godt, enkelt pipebytte, kikkert sitter på våpen ikke på pipe. 3 punkt sikring. Enkelt å få tak i både løp, deler og sist men ikke minst hjelp/råd/bistand fra hovedimportør.

 

Du får enormt mye våpen for pengene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes jo at du burde kjøpe deg en Sauer 200 STR jeg da.

 

1. Må ha trestokk. Blir aldri fortrolig med plast og andre kunstmaterieller.

 

Dette har Saueren! =)

 

2. Bolt. Vil ikke ha rettrekk (og dermed forsvant 95% av de som var her for å anbefale Blaser )

 

Dette har den også.

 

3. Må kunne skifte pipe selv. Altså ikke slik som Heym som må sendes til fabrikk for første tilpasning.

 

Yup. (Litt skruing blir det jo men)

 

4. Må kunne få tak i ekstra løp (eventuelt sluttstykke/magasin) rimelig enkelt i Norge.

 

Nytt løp koster ca 3 300,- og magasin er vel 350,- per stykk eller rundt der.

 

5. Må kunne gå an å få tak i løp med standard sikter på. Skyter rimelig bra og trenger ikke alltid optikk. Da ryker vel Schultz & Larsen eller har jeg misfortått? Har kun sett disse ferdig gjenget uten forsikte.

 

Hva synes du om diopter? :lol:

 

6. Det er ikke så viktig om man må skyte inn igjen etter løpsbytte. Altså optikken trenger ikke stå på pipa. Er ikke så mange ganger i året jeg kommer til å skifte. Sikkert bare 1-3 ganger i året.

 

Da passer det jo utmerket.

 

7. Bør kunne gå an å få tak i løp i 6,5x55, 308Win, 30.06 og 223 (til nød 22-250).

 

Vet at den ihvertfall har løp i 6,5x55 og 308WIN. 30.06 er jeg mer usikker på, men vil nesten tro at det er mulig å skaffe 223. =)

(Uten at jeg lover noe)

 

 

8. Vekt. ca 2.5 - 3.2 kg uten optikk og demper. Er litt redd Mauser 03 blir for tungt, men jeg har ikke noen nøyaktig vekt på denne tilgjengelig.

 

Det er vel her største problemet til saueren ligger.

Jeg har ikke veid min egen, men veier vel ca 5 kg.

 

Vet at det er mulig å få den en god del lettere ved å kjøre på med kortere løp.

(Disse er jo også relativt tykke, så er nok godt mulig å frese bort en del gram fra de)

 

Når det er sakt er nok jeg ganske partisk da jeg er veldig glad i denne børsa! =)

Link to comment
Share on other sites

Schultz & Larsen med sine systemrifler burde matche dine krav uten anstrengelser. Det samme gjelder for Steyr Mannlicher Luxus som har utrolig mange og gjennomtenkte features. Schultz & Larsen fås egentlig overalt i Norge, hovedimportør er Jakt & Friluft. Importør av Steyr Mannlicher sine produkter er Jaktdepotet i Drammen. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Ring f eks Rafdal Våpen og få byttemuffe på en hvilken som helst rifle. Det er vanskelig med skursikte pga pipebyttet, men du kan feks få en klassisk Mauser med safaridiopter, eller en Remington 700 med QRW-baser og demonterbar ghost ring på bakre base, så kan du evt. bruke rødpunkt montert på fremre base, eller kikkert på begge, når du ombestemmer deg.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Den bolt riflen som har det beste og mest repiterbare løpsskifte systemet er Mauser M03, leverer kaliber i stor skala.. Med mange pipe profiler og tykkelser.. Med sikte og uten sikte..topp presisjon rett ut av esken.. Superb byggekvalitet og finish.. Her er det ikke nødvendig med momentnøkkel ved løpsbytte..ei heller innskytingen..

 

Dersom ikke M03 faller i smak.. Sauer 202!

Link to comment
Share on other sites

S&L - classic DL eller victory blir mer en smaks sak. Denne oppfyller vel alle dine kriterier untagen faste sikter.

Jeg har ett 9,3 løp til min S&L med skur, dette fikset rafdal for en 500 lapp eller så. Hadde selv noen sikter fra en Remington som jeg benyttet da jeg syntes disse tjente formålet. Men du kan jo montere nesten hva du vil...

 

Løpene fra S&L er rimelige så selv om du må legge ut noen kroner for å få det skuret du ønsker blir totalen likevel ikke ille..

 

Har leopold QR baser på min og bytter sikte(innskutt) i forhold til hvilket løp jeg velger. Tar alltid ett testskudd, men frem til nå har det ikke vært nødvendig å justere.

Link to comment
Share on other sites

Vekta på Mauser M03 har blitt hypet opp til tusen, den er faktisk ikke så tung som folk skal ha den til. Den veier ca like mye som en standard R8 med treskjefte og lik pipelengde. Jeg brukte min på reinsjakt i år og hadde ingen problemer med å bære den hele dagen (jeg er ikke spesielt sterk eller utholden, ligger på gjennomsnittet til den vanlige 18-åring... håper jeg :roll: ). Har bare skryt å gi til M03en bortsett fra én ting; Reimfestet forran. Jeg vil helst ha det på enden av skjeftet, sånn som M03 Extreme har, men det er bagateller. Ellers er børsa 100% return to zero ved pipe- og kikkertskifte, har oppspenner, er pen å se på og den har et perfekt avtrekk etter min smak. Men om du vil ha en litt smekkrere børse så vil jeg anbefale 202, hadde en sånn før, men ble aldri fortrolig med den etter at ei fjær i avtrekket knakk ved vanlig skyting... Ikke er 202XT med et oljefilter på enden et spesielt pent syn heller.

Link to comment
Share on other sites

Mauser M03 Extreme veier 3750 gram. Det er med magasin og 30-06 løp, 16mm profil, uten sikter på. Gjenget for lyddemper.

 

Med JD 184 demper, kikkertmontasje og S&B 3-12x50 veier den 4850gram.

 

Mauser M03 fungerer for meg. Har bært den rundt i nord norske lier og igjenngrodd skog. Og angrer ikke så langt [WHITE SMILING FACE]

 

Vekten er ikke noe problem for meg. God balanse, jeg skyter rett og slett godt med den. Jeg trenger ikke åpne sikter, men blir nok å sette på en mindre kikkert evt Aimpoint for kortholds bruk.

 

Kan ikke annet enn å anbefale den i forhold til kriteriene dine.

 

Under oppskytingen tok jeg av løpet etter 2 skudd. Satte det på igjen og fullførte. Kunne ikke skille ut hvilke skudd som var før løpet ble tatt av, og etterpå. Har ikke testet det på lengre hold enda.

Link to comment
Share on other sites

Bergara BX-11 har alt du setter som krav..

..og den slår alle på pris.

Eneste den ikke kommer i 223 Rem. Laveste kaliber er 243 Win.

Med vekt på 3.2 kg er den ideell for fleste typer jakt.

Kommer med picatinny skinne montert og kan bestilles med eller uten åpne sikter.

Skifter enkelt og kjapt løp og ekstra løp fra 3290,-

 

Finner den her :

http://www.pvas.no/vaapen/rifler/boltri ... gara-bx-11" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Må bare gi min stemme til mauser m03 har og har hatt piper i6, 5x55 -8x57 -300 win 375 h&h -404 Jeffrey alle går meget bra .meget bra konstruksjon i stål ikke noe plast der . kikket montasje er det ikke noe problem med 100% nøyaktig.må vel innrømme at jeg har blaser og ......men da k95 ikke stort plast der heller.

Link to comment
Share on other sites

Mange gode forslag, og råd tas takknemlig i mot. Mange kunnskapsrike folk som har bedre oversikt på dette en meg.

 

Ingen tvil om at Mauser 03 er en konge rifle. Skulle jeg hatt noe til elgpost hadde dette nok vært en av farvorittene. Vekt er en smakssak, men litt for tung i forhold til de andre og hva den skal brukes til.

 

Sauer 200 fåes kun i 6,5x55, 308 og 22.

 

S&L melder seg ut pga mangel på åpne sikter.

 

Merkel fant jeg ingenting på.

 

Så det jeg står igjen med nå foreløpig er Sauer 202, Røssler og Bergara.

 

Sauer 202 ser ut til å klare de fleste av mine kriterier. Noen som vet ca hva ekstra løp koster?

 

Røssler Titan har jeg faktisk tenkt på selv. Leste en strålende omtale i siste Jakt & Fiske. Veldig lett også så den passer fint for bratte hjorte lier og lange rein dager.

 

Bergaraen ser også veldig interessant ut. Den og Røssleren er vel også ca halv pris av Saueren. 243win i stede for 223 kan jeg leve med. Et par ting som "bekymrer" meg litt med denne er:

- lagervare eventuelt bestillingstid. I følge nettsidene ser lite ut til å være på lager. Jeg har ikke tålmodighet nok i kroppen til å vente 6 måneder på levering.

- dessverre hører jeg ikke særlig flatterende saker om pvas i pistolklubben jeg er medlem i. På den andre siden er jeg ikke mann som hører særlig på rykter og sladder, og siden jeg aldri har handlet der selv tror jeg kanskje jeg får gi de sjansen.

 

Videre innspill og kommentarer mottas med takk

Link to comment
Share on other sites

@Rodge, har du demonterbart skur, forsto jeg deg rett? I så fall er jeg nysgjerrig på feste-løsningen.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Nei, her har jeg nok formulert meg noe uklart. De skurene jeg fikk montert er skrudd fast en gang for alle, kostet lite og ingenting og tok mindre en en uke. Det ser derimot ikke ut som trådstarter har fått med seg dette da han i oppsummeringen likevel har eksludert S&L på grunn av mangel på åpne sikter.

 

Det jeg prøvde å få sagt var at jeg har kikkertsikter som er skutt inn til de forskjellige løpene, på den måten kan jeg tilpasse børsa til jakta jeg har tenkt meg på uten å måtte bruke mye tid på å skyte inn på nytt.

Link to comment
Share on other sites

Mange gode forslag, og råd tas takknemlig i mot. Mange kunnskapsrike folk som har bedre oversikt på dette en meg. Videre innspill og kommentarer mottas med takk

 

Dessverre virker det slikt at du har glemt(??) bort Steyr Mannlicher Luxus på listen din ... Den har ikke bare blitt nevnt av meg som topp alternativet.

Link to comment
Share on other sites

Ikke glemt, men jeg vet lite om denne og finner ingen norsk forhandler av den.

 

Du burde eventuell lese innleggene litt mer nøyaktig ... Jeg skrev det i mitt første innlegg

 

Jaktdepotet Drammen er importør for Steyr Mannlicher !!

 

Edit: Den nye utgaven så klart med integrert Pic - rail eller svingmontasje og mulighet til meget rask løps-/kaliberbytte/skjeftet!

 

http://www.steyr-mannlicher.com/en/prod ... her/luxus/

 

Google er din venn!! :idea:

Link to comment
Share on other sites

Du kan vel kjøpe en fra Tyskland da? Denne for eksempel? http://egun.de/market/item.php?id=5214622 Jeg har handlet en del ganger på auksjoon (egun.de), uten noen problemer.

Det aner jeg ikke hvordan man foretar. Synes det er vanskelig nok å få godkjent en vanlig jaktrifle kjøpt hos en Norsk butikk her jeg bor. Tror neppe jeg tør begi meg inn på import.

Link to comment
Share on other sites

Gunwerks: den tar jeg på min kappe. Var rett og slett litt for mange poster å lese på en gang så jeg gikk glipp av det du skrev om Jaktdepotet Drammen.

 

Jeg ser de ikke har systemrifla inne. Jeg sjekket her på Kammeret en tråd fra september/oktober og der stod det også at Jaktdepotet ikke fører disse.

 

Det gjør det hele mer komplisert, selv om jeg er enig med deg i at det var en lekker rifle. Den ser også ut til å kunne sjekke de fleste bokser på min listen unntatt kanskje det med 223, men her kan jeg være tilbøyelig til å se om andre tilnærmede kaliber.

 

Jeg får se om jeg kan finne litt mer på denne, men hvis ikke Jaktdepotet fører disse så blir det nok (dessverre) ikke aktuelt.

Link to comment
Share on other sites

Sauer 202 dekker alle kriteriene du har listet opp uten kompromier.

I tillegg er det er annerkjent godt merke alle kjenner (gjelder forsåvidt også av de andre som er nevnt)

Du får tak i nye løp til ca 7000,- og bruker samme sluttstykke til mange ulike kaliber. (obs eget til 222 og 223)

Brukt er det mengder av 6,5x55 og 308win løp fra sauer 200 å få kjøpt for rimlig penge.

Lite brukte 202 løp går vanligvis for 4000,- til 5000,-

Du kan også køpe nye S&L løp til 5000,- som er tilpasset 202 rett fra butikk.

 

Har en 202 Highland selv, og er meget fornøyd. Denne veier kun 2,8 kg

Link to comment
Share on other sites

Er utrolig mange kunnskapsrike folk her. Uten tvil.

 

Blir nesten mer usikker for hvert nytt innspill jeg får her :D

 

Er enig med en ovenfor her at det viktigste er ei rifle som passer greit. Og det er jeg enig i. Men i tillegg så har jeg og endel basic punkter jeg vil dekke.

 

Sauer 202 ser virkelig bra ut.

 

Både Røssler og Bergana ser unektelig veldig attraktive ut ikke minst fordi de koster halvparten av hva de andre her gjør.

 

Mauseren? Litt tung, men allikevel. Oser kvalitet.

 

Mannlicheren var litt ukjent for meg, men avvises absolutt ikke. Ikke noe å si på utseende hvertfall. Litt usikkerhet rundt tilgjengelighet fra importør.

 

S&L. Hvorfor ikke? Som en sier kan man sikkert få montert på åpne sikter.

 

Som sagt, blir nesten bare mer og mer i tvil.

Det som hvertfall blir avgjørende er tilgjengelighet. Har ikke tålmodighet til å vente i månedsvis på bestillingsvarer, og ikke har jeg kunnskap til å begynne med skreddersøm og tilpasninger.

Har ikke nevnt det før, men kronene vil også være avgjørende. Brukte et halvt stadsbudsjett på drømmehagla tidligere i høst, så med mindre Siv Jensen kommer til unnsetning så er ikke budsjettet ubegrenset.

 

Pokkers våpengarderobe. Kunne tenkt meg "ja takk begge deler". Alt frister.

 

Har ventet litt over 2 måneder nå på våpensøknaden og forhåpentligvis så er den behandlet i løpet av de neste to månedene hvis jeg er heldig :wink:

Da får jeg begynne å følge litt med på Finn og tilbudet etc.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser de ikke har systemrifla inne. Jeg sjekket her på Kammeret en tråd fra september/oktober og der stod det også at Jaktdepotet ikke fører disse.

 

Det gjør det hele mer komplisert, selv om jeg er enig med deg i at det var en lekker rifle. Den ser også ut til å kunne sjekke de fleste bokser på min listen unntatt kanskje det med 223, men her kan jeg være tilbøyelig til å se om andre tilnærmede kaliber.

 

Jeg får se om jeg kan finne litt mer på denne, men hvis ikke Jaktdepotet fører disse så blir det nok (dessverre) ikke aktuelt.

 

Må ikke tro alt du leser på nett. Mannlicher Luxus er lagervare i hyllene i Drammen

Link to comment
Share on other sites

I første omgang tar jeg et besøk til Pedersens Vaapenlager siden det ligger 500m unna jobben å kikker litt på Berganan. Håper å rekke innom i morgen.

Har aldri vært der før så kanskje jeg får sett på andre alternativer også. Er tilhenger av å støtte de lokale.

 

Hei!

 

Hadde vært fint med tilbake melding på hva du synes/finner ut om Bergara riflene!

 

Mvh

Mr Drilling

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...