Jump to content

En glemt patron


Vaquero

Recommended Posts

normal_Boys_Anti_Tank.JPG

Boys Anti Tank i kaliber .55" er lite eller aldri omtalt. Prosjektilet her måler .562" og hylsen den samme som lillebroren ved siden av (12,7x99BMG) 99mm.

En patron som ble brukt av en fascinerende boltrifle, spørsmål: Ble denne brukt i Norge etter krigen. Jeg fikk patronen av en gammel general for mange år siden.

Hylser og kuler er i dag trolig så ukurante at de som sverger til rifla (i USA) har bygget dem om til 12,7x99 i stedet.

https://www.youtube.com/watch?v=AlJD0pZp4eQ" target="_blank" target="_blank" target="_blank

" target="_blank" target="_blank Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja, gamle, gode .55 Boys. For anti-panser-rifle. Ble bl.a brukt av engelske styrker i kamp med tyskere under kampene i Kvam i Gudbrandsdalen.Og vistnok i kampene rundt Narvik.

Vet at det finnes et par eksemplarer i her i landet, i originalkaliberet, i sivilt eie, Noen år tilbake riktignok at jeg så dem.

Kjenner ikke til at den ble brukt av norske væpnede styrker etter krigen.

Link to comment
Share on other sites

Den viktigste grunnen til at mesteparten av Boys riflene i statene er bygd om til .50 er ikke tilgang på hylser og kuler. Rifler over .50" må registreres føderalt som Destructive Devices, mens .50" og mindre kan omsettes som vanlige langvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Den viktigste grunnen til at mesteparten av Boys riflene i statene er bygd om til .50 er ikke tilgang på hylser og kuler. Rifler over .50" må registreres føderalt som Destructive Devices, mens .50" og mindre kan omsettes som vanlige langvåpen.

Thor ,rakk å skrive før meg ja :-) ,jepp over dammen stopper det på .50cal........Men jeg har skutt en del( dt jeg orket) , OG det sparker fra ja !!! skuldra klare det ,værre med kinne og skallen !! Nå hadde eg vel takka høflig nei ,om noen hadde spurt igjen. Den ikkeformoderne compen,har vel mesteparten av skylden. Men artig patron. Side skjøt med 50bmg ,og på de holda ,og mål vi prøvde på,så slo den igjennom på de same :-)

Link to comment
Share on other sites

Interessant at du nevner HV, vet at et ammolager hadde noen rester av .55 boys ammo så sent som 1980-årene.

Om du vet dette sikkert tror jeg FMU ønsker å høre om det. De er ute etter dokumentasjon på bruk på våpen brukt i Norge etter krigen. Boys er dem usikkere på .

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt med Boys fra forsvarsmuseet. Kula ble klokket inn til 3300fps hvis jeg ikke husker feil.

 

Laget også noen dummyer necket ned til 416 som jeg ga til Svein Solli i Våpenjournalen når han fikk dilla på safarikalibre. Kalte kreasjonen 416 Krag for å snu begrepene litt på hodet :-)

 

Arsenalet i Hamar tok 2400.- for Boys rifler.

 

Drømmebørsa mi er Pzb39 fallblokk i 8mm.

Link to comment
Share on other sites

I den nye boka står følgende angående norsk bruk av Boys MK 1 anti tank rifle.

"ut i fra fotografier kan vi se at norske soldater i Skottland hadde Boys -geværer mens marinen brukte Boys-geværer til å senke miner. Om Milorg og Hv har brukt Boys-geværer er uklart, men kan ikke utelukkes"

Link to comment
Share on other sites

Mange fine kommentarer her, marinen blir nevnt her, senke miner. Jeg har snakket med et par gamle sjøfolk som var pensjonister og skyttere i min klubb, de har gått bort nå, det er noen år siden.

De fortalte meg (uavhengig av hverandre) at handelsflåten hadde våpen for å senke miner når de observerte slike i sjøen. Dette var en praksis etter første verdenskrig og det samme rett etter andre verdenskrig. Våpen som er nevnt er Jarmann, Mausere osv. Etter første verdenskrig var det mye blandet utfaset materiell. Jeg kan ikke bekrefte disse opplysningene, men det virker troverdig hos meg.

Miner var en trussel som måtte tas der og da, alt mulig skal være brukt av våpen.

Link to comment
Share on other sites

Etter mein mening er den verdt prisen.

Dette er bibelen når det er snakk om våpen brukt av Forsvaret. Mange som får seg en overaskelse tror jeg. Foreksempel er det ikke så mange som er klar over at Colt SAA i 45 lc kom i slipp her under krigen , riktig nok ikke mer en 1, men dog.

Link to comment
Share on other sites

Interessant at du nevner HV, vet at et ammolager hadde noen rester av .55 boys ammo så sent som 1980-årene.

Om du vet dette sikkert tror jeg FMU ønsker å høre om det. De er ute etter dokumentasjon på bruk på våpen brukt i Norge etter krigen. Boys er dem usikkere på .

En bekjent, daværende heltidsansatt befal i HV, nå for lengst pensjonert, rekvirerte noen boys patroner helt i begynnelsen av 80-tallet. Han "denaturerte" 5 stk, dvs. tok ut kule, fjernet krutt, fjernet tennhette, satte kule tilbake, og ga til meg. Har dem ennå. Sitter i en stor messingfarget ladeskinne for 5 skudd. Vet ikke helt sikkert om den skinnen er original, men antar det. Hvilket kaliber skulle ladeskinnen ellers vært til?

Kulene er blanke, med synlig grålig stålkjerne i bunnen av de flatbasede kulene. Den nikkelfargede mantelen er brettet litt inn over stålkjernebasen i bakkant.To glatte ringfuger midt på den sylindriske delen av kulene.

Link to comment
Share on other sites

normal_med_klips.JPG

Er det et slikt klips du nevner? Kulen biter skikkelig fast på magneten, så her er det stål en plass.

Jeg leverte en slik som premie til et stevne en gang, jeg boret et hull og fjernet krutt. Kruttet er Cordit (hvis rett stavet) ser ut som spagetti, trådkrutt.

Nå har jeg en til overs som duplikat hvis et spennende bytteobjekt skulle dukke opp.

 

normal_klips.JPG

Slik ser klipset merket ut, ser ut til å være original.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...