Jump to content

Systemrifle - rettrekker - links


bjornta

Recommended Posts

Jeg har bestemt meg for å kjøpe en links systemrifle med rettrekker.

Rettrekker i stedet for halvautomat. Bolt er for tregt.

 

Links begrenser utvalget ganske kraftig, men ser jeg har følgende valg (kanskje flere merker og modeller?):

- Blaser R8/R93 (med boksmagasin hadde jeg kjøpt en i går)

- Strasser RS 05 (?)

- Heym SR 30 (litt dyr)

 

Følgende er utelukket (rett meg dersom jeg tar feil):

- Merkel RX Helix (ikke links, men ville vært førstevalget mitt)

- Rößler TITAN 6 (ikke rettrekker)

- Mauser M03 (ikke rettrekker)

- Steyr Mannlicher (ikke rettrekker)

- Schultz & Larsen (ikke rettrekker)

- Sauer 202 (ikke rettrekker)

 

Jeg kunne tenkt meg følgende funksjoner (men kan overtales):

- Boksmagasin, minimum 5-skudds

- Må kunne sette på lyddemper

- Minimum kaliber .308 og .223

- Maks 25K (helst under 20K)

- Stokk: Synt., helst justerbar kolbeforhøyer, lett vekt

- Montasje på låskassen, ikke løpet.

- Helst Picatinny/Weaver, slik at jeg kan kjøpe standard hurtigmontasje (Leupold QR/QRW).

 

Bruksområde: Rein, Elg, Rådyr, Rev

 

Hva anbefaler dere som har greie på fordeler og ulemper med de forskjellige, og gjerne eier en?

 

(Ja, jeg vet det er gamle tråder rundt temaet og har samlet mye av den ovenfor, men jeg er ute etter fersk informasjon.)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 101
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

 

Jeg kunne tenkt meg følgende funksjoner (men kan overtales):

- Boksmagasin, minimum 5-skudds

- Må kunne sette på lyddemper

- Minimum kaliber .308 og .223

- Maks 25K (helst under 20K)

- Stokk: Synt., helst justerbar kolbeforhøyer, lett vekt

- Montasje på låskassen, ikke løpet.

- Helst Picatinny/Weaver, slik at jeg kan kjøpe standard hurtigmontasje (Leupold QR/QRW).

 

Bruksområde: Rein, Elg, Rådyr, Rev

 

Hva anbefaler dere som har greie på fordeler og ulemper med de forskjellige, og gjerne eier en?

 

(Ja, jeg vet det er gamle tråder rundt temaet og har samlet mye av den ovenfor, men jeg er ute etter fersk informasjon.)

 

Ut ifra lista di over hvilke funksjoner du ønsker, så er Mauser M03 med syntstokk og kolbeforhøyer(heter extreme tror jeg) det du beskriver. Boksmagasin, montasje på låskasse, bra løpsbyttesystem uten treffpunktforandring, oppspenner osv. En jaktkammerat har hatt denne siden den var ny på markedet, og han bruker den stort sett alltid, selv om han har R8 til ca 100000(brukes kun til utenlandsjakt, tror han er litt flau over å ha et slikt "sossevåpen" :mrgreen: ). Meget god å skyte med, men er noe tyngre enn f.eks R8.

Jeg er links og har R93 pro. Meget fornøyd med løpsbytte(223 og 6,5x55) uten treffpunktforandring(montasje på løp), montasje(bruker en kikkert på begge løp, 3 klikk i høyde forskjell), oppspenner og det at rifla er ca 7-8cm kortere enn andre rifler med samme løpslengde. Minst fornøyd med magasinløsning, men det er ikke et stort problem i praksis for meg da dette er rein jaktrifle.

Rettrekker-systemet er det jeg bryr meg minst om, så ville ikke hengt meg opp i dette. Hadde Ruger boltrifle i 12 år, og ladet nesten like raskt med den.

Mitt råd ut fra dine "krav" er Mauser M03 extreme.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville (og har) gått for denne:

20140624_135601_zps82cd2f73.jpg

 

Som du sikkert ser en R8 proff success links. Som forrige sier så ville jeg ikke hengt meg så mye opp i rettrekker eller ikke men skjønner ikke hvorfor du ikke vil ha montasje på løpet? Det er jo det som gjør hele system våpen opplegget komplett, bytte kaliber og/eller sikte på ett minutt uten treffpunktsforandring.

 

Så vidt jeg veit har jeg boksmagasin på min R8. Veldig bra patent med avtrekkeren integrert så slipper en å kødde med sluttstykke hvis en skal en tur på butikken eller lignende. Magasinet er jo stort sett i lomma uansett når jakta er ferdig.

 

Har en Sauer 202 også med lik kikkert og grs stokk og det er ei kjempe børse det også men min har blitt stående i skapet etter at Blaseren kom i hus for 1.5 år siden :oops:

Link to comment
Share on other sites

Rettrekker er ikke raskest. Sauer 80/90 er den raskeste manuelle repeterrifla med tennstempel pr kalibergruppe. Remington 7600 pumpe er den raskeste med hane.

 

Anschutz Fortner i 22lr er unntaket fra regelen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk for gode innspill!

 

Jeg glemte å si at den også skal brukes på villsvinjakt. Derav behovet for lynkjapp lading, og dermed rettrekker. Jeg ønsker ikke å kjøpe halvautomat, siden det er begrensning på antall skudd i magasinet. Havner en midt i en griseflokk er det greit å kunne "forsvare seg" :-)

 

Ønsker montasje på låskassen slik at jeg slipper å ha skinner på alle løpene, som sikkert gjør det dyrere og komplisert. Ønsker å plukke løpet rett fra hylla og montere uten verktøy eller behov for "våpensmed".

Har imidlertid ikke tenkt det helt gjennom 110%, men det er magefølelsen.

Link to comment
Share on other sites

Rettrekker er ikke raskest. Sauer 80/90 er den raskeste manuelle repeterrifla med tennstempel pr kalibergruppe. Remington 7600 pumpe er den raskeste med hane.

Jeg ser skiskytterne velger rettrekker. Ville trodd de valgte det kjappeste?

 

Rifla jeg har nå er ikke akkurat kjappest, men den er også i en helt annen (lav)prisklasse enn noe av det vi diskuterer her. Den glir ikke hverken veldig presist eller glatt. Med så lav kikkertmontasje som mulig er det heller ikke mye klaring mellom kikkert og hevarm, som gjør at lading tar tid.

Link to comment
Share on other sites

Blir jo nesten meningsløst siden du må kontrollskyte/skyte inn ved løpsbytte :?:

Dyrt blir det uansett.... Men det er endel å spare på å handle Blasermontasje feks på ebay

Godt tips å handle på eBay.

 

Målet er å slippe å skyte inn ved løpsbytte. Det er litt av poenget mitt med systemrifle. Er det slik at det er behov for det på alle systemrifler?

Link to comment
Share on other sites

Jeg glemte å si at den også skal brukes på villsvinjakt. Derav behovet for lynkjapp lading, og dermed rettrekker. Jeg ønsker ikke å kjøpe halvautomat, siden det er begrensning på antall skudd i magasinet. Havner en midt i en griseflokk er det greit å kunne "forsvare seg" :-)Ønsker montasje på låskassen slik at jeg slipper å ha skinner på alle løpene, som sikkert gjør det dyrere og komplisert. Ønsker å plukke løpet rett fra hylla og montere uten verktøy eller behov for "våpensmed".

 

Denne forklaringen skulle du ha gitt innledningsvis, gjør alt mye enklere. Den eneste riflen som oppfyller dine krav er egentlig Krieghoff Semprio! Inline - Repeter med lynkjapp omlading, take - down basert i links med 4 +1 magasin. Kikkertmontasjen på låskassen også!

 

http://www.krieghoff.de/en/semprio/semp ... -repeater/" target="_blank

 

BTW: @Torf nevnte det suverene Fortner rettrekker- system. Dette blir anvendt i Heym SR 30!

Link to comment
Share on other sites

Den eneste riflen som oppfyller dine krav er egentlig Krieghoff Semprio! Inline - Repeter med lynkjapp omlading, take - down basert i links med 4 +1 magasin. Kikkertmontasjen på låskassen også!

Ser fin ut den. Interessant lading!

Jeg ser imidlertid testen i Villmarksliv ikke skryter av presisjonen. Skal jeg kjøpe et våpen til 20+ lapper bør det først og fremst være presist. Villsvinjakta er i grunnen bonusjakt for min del, men ønsker likevel så rask lading som mulig.

Det er også en ulempe at det kun er 1 butikk i Norge som selger dette (som jeg kan finne).

Link to comment
Share on other sites

Testen i Villmarksliv er fra ..? De testet nok den gamle modellen som allerede fikk da veldig gode karakterer hos J. Lien og på kontinentet, presisjonen inkludert. Krieghoff er premium - produsent at det holder. Siden 1860- tallet.

Link to comment
Share on other sites

Hva mener du med magasinbegrensning på halvauto? Er det en lokal begrensning der du jakter? Browning Bar er presis, leveres i links og du kan kjøpe magasin med minst 10 skudd kapasitet (20?) magasinbytte går kjapt nok. Burde holde til de fleste griseflokker :)

-men er ikke systemrifle

 

Mvh Chr M

Link to comment
Share on other sites

Med Blaser og Mauser 03 er det ikke behov for kontrollskyting etter løpsbytte. Jeg bruker en montasje med en kikkert til begge mine løp. Jeg er heldig med at montasjen passer på begge løp, og det kun er tre klikk i høydeforskjell. Dermed skifter jeg kaliber på ca 1-2min og er klar for jakt :wink:

Jeg skal etterhvert ha løp i 300wm eller 8x57 til gris og alt annet morro i utlandet :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hvis man vil teste hvilken rifle som gir best skyteresultat på raske oppfølgingskudd kan man måle det enkelt på en elgbane. Ta med alle rifler som er nevnt i denne tråden med manuell mekanisme i samme kaliber og skyt 2 eller 3 skudd pr sprang på elgen eller ei villsvinskive. Jeg skal garantere 100% at minst 95% av skytterne hadde skutt best med Remington 7600 pumpe. De som hadde skutt bedre med ei annen rifle er de som har skutt og trent så mye at de taper poeng med pumpa pga hanefall/lukketid kontra bolt med tennstempel.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har systemrifle i links. Brukt den siden 2010 i 7mmRM, iår skaffet jeg meg også ei pipe i 6,5x55.

 

- Strasser og Heym skal jeg ikke uttale meg om. Kjenner de ikke.

- Merkel RX Helix har ei alt for lang "låskasse" i mine øyne. Ser snålt ut. Dog så liker jeg mekanismen på den

- Sauer 202 er laget "feil" i mine øyne. Da du må velge mellom std eller magnum låskasse. De går ikke om hverandre. Så sant de ikke har gjort endringer siste årene? Dette vil jeg tro Sauer har tapt mange salg på(?)

 

Jeg ville sett på R93 eller R8 utifra dine krav. Selv om du ikke ønsker montasje på pipa? Uten at jeg skjønner hvorfor? Det er det som gjør den stabil mtp treffpunkt ved bytte av piper.

Sett med øyne på jakt... Så trenger man vel egentlig "bare"

- 223 (eller tilsvarende) for småvilt

- 6,5x55 eller 308 for hjort, rådyr, rein etc

- 9,3x62 eller 375 for elg

 

Da er man dekket for "all" jakt. Ser helt bort ifra Big5.

Link to comment
Share on other sites

Regner med det blir 223 på rådyr og villsvin og 308 på rein og elg.

"Problemet" med Blaser er, som nevnt, magasinkapasiteten.

Finnes det muligheter for å utvide kapasiteten?

Ville vært kjekt med 10-skudds magasin, men kanskje det holder med 4+1...?

Det er uaktuelt å måtte lade ut skuddene, så jeg antar det utelukker R93.

Link to comment
Share on other sites

Regner med det blir 223 på rådyr og villsvin og 308 på rein og elg.

"Problemet" med Blaser er, som nevnt, magasinkapasiteten.

Finnes det muligheter for å utvide kapasiteten?

Ville vært kjekt med 10-skudds magasin, men kanskje det holder med 4+1...?

Det er uaktuelt å måtte lade ut skuddene, så jeg antar det utelukker R93.

 

223 på villsvin er nok i minste laget :roll: . Blaser R8 er 4+1 og kan ikke utvides, Mauser M03 er 5+1, vet ikke om det kan utvides men tviler. Hva man skal med 10skudds magasin kan ikke jeg se. R93 må du vippe ut patronene med fingertuppen ja. Mauser og Blaser ender nok nærmere 30 000 i links(diskriminering på høyt nivå :evil: ), men det svir bare en gang :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Er veldig klar for en Heym, men jeg finner ingen i links til "normal" pris :-(

 

Mauser M03 og Steyr Mannlicher er ikke aktuelle, da de ikke er rettrekker.

 

Heym til normal pris er standard :)

rett og slett forde Heym tar ikke betalt for links slik andre gjør

da jeg bestillte min R8 måtte jeg ut med mangen tusen for links

men da jeg kjøpte min Heym i år betalte jeg ingenting :)

rett og slett forde Heym er service og kvalitet

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke linke til, men vil anbefale at du tar en prat pr. tlf med Idar (@Sauer150) fra Jaktdepotet i Drammen. Får se hva han kan fikse i så fall. Videre burde du absolutt ringe til "din" XXL direkte og spørre dem om de kan skaffe en Heym SR 30 - Keiler links. De kan, også til denne prisen, fordi den er ikke unormal lav.

Link to comment
Share on other sites

Blaser-prisene er helt ville. 4500 for bare montasjen. Kan virke som en komplett R8 (.308) bikker 33 lapper.

Nytt løp koster like mye som en normal rifle.

Her må det revurderes...

Gi meg beskjed om noen kommer over en brukt/billigere links R8 eller Heym SR30.

Link to comment
Share on other sites

som sagt man kan få en Sr 30 Heym i links for samme prisen som "normale" rifler

Heym tar ikke penger for links

da jeg bestillte Blaser måtte jeg ut med over 4 tusen for links..og endte vel opp på rundt +/- 40 lapper for Blaseren jeg eide

og løpene er såpass dyre at tanken med og ha flere løp er nok så bort kastet

spesielt når vært løp nærmer seg 9 tusen kr eller mer..

jeg ville gått for en Heym Sr 30 og lagt in en bestilling på en slik :)

låse systemet er også ganske sterkt på Sr30

 

Sitat Heym Usa

"STRENGTH? Invariably the question arises when discussing the SR30s unique locking bolt is one of strength. The SR30 is tested at the German Proof House in Suhl to 8,000 BAR, which is a little over 112,000 PSI.

 

Unofficially, the SR30 has been tested by third-parties up to 10,700 BAR. In round numbers, that's a little in excess of 155,000 PSI. Yes, one-fifty--five-thousand PSI. The photos speak for themselves.

 

In either case, the answer is clear; the SR30's unique locking system is more than adequate."

 

Ref:http://www.heymusa.com/heym_bolt_action_sr30.htm

Link to comment
Share on other sites

Hør med http://www.fritidvildmarksliv.se" target="_blank spør etter Agnetha.

 

De tar inn Heym direkte - husk at ekstra pipesett bør leveres samtidig i fra fabrikk - et sluttstykke skal tilpasses begge piper - samt at pipesettene skal være beddet/tilpasset samme stokk.

Jeg fikk Ragnar Hansen til å sjekke mine piper i 6,5 x 55 samt 9,3 x 62 - allt ok.. (hvilket Heym også sier det skal være - må sjekkes!)

Problemet oppsto med rekylklakkene - de hadde forskjellige dimensjoner.

Jeg kjøpte ekstra skjefte.

Link to comment
Share on other sites

Heym er bra - men - etter min oppfatning ... i Norge kommet i bakevja.

50 år med jakt å skyting munner ut i følgende .. kjøp et populært våpen med rikelig tilgang på deler - holder din tid...

Skal du ha litt sære - morsomme ting - må du være kreativ.

Gidder du ikke - styr unna!

Link to comment
Share on other sites

Heym SR30 ...

Er en lang historie ... i Norge

Nordskog het firmaet som pushet SR30 - da de gikk inn, lå det mange deler rundt om kring - jeg kjøpte pipesett i 9,3 x 62.

I utgangspunktet skal børsemaker sjekke "headspace" i byttepipen - noe også bruksanvisningen sier.

Denne jobben kan Ing. Ragnar Hansen ta - hva han ikke gjør - er å slipe rekylklakken på pipe nr. 2 - disse har forskjellig dimensjon.

Min erfaring med Heym - som våpen system - er positivt - jeg er meget godt fornøyd.

Men - pga. liten utbredelse - dårlig, eller fraværende service - grisedyre deler - i Norge, er mitt generelle råd - kjøp noe annet!

Link to comment
Share on other sites

bjornta

Ingen problemer om du kjøper en standard eller proff. Med den nye suksess får en selvfølgelig problemer. Børser med kinnstøtte er vel heller ikke noe problem. Jeg skyter selv links og har en høyre R93 proff med to sluttstykker slik at junior også kan bruke den. Om utkastet er på høyre eller venstre siden har liten betydning, men med liggende skyting kan en jo risikere en varm hylse i skjorteerma.. Min erfaring er at du kan bruke samme sluttstykkehode. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er det betenkeligheter med å kjøpe en høyre R93/R8 og bytte sluttstykke og hode til links?

 

Håndsvellen blir på feil side, men ellers fungerer det greit vil jeg tro. Men hadde bare gjort dette om jeg kommer over et godt bruktkjøp. Forskjellen på nypris er liten. Ringt Lyngdal jakt og fiske?

Link to comment
Share on other sites

Har bare snakket med XXL foreløpig.

Usikker om det blir systemrifle (med 2 løp hvorav det ene er .223) eller to separate børser hvorav stort kaliber blir rettrekker eller en rask tradisjonell.

Sjekker også bruktmarkedet.

Magefølelsen sier R93 (eller R8 om jeg strekker budsjettet), men...

Link to comment
Share on other sites

Bruktmarkedet er mye hottere i januar, februar og mars enn nå. Jeg hadde hatt is i magen og ventet. Jeg er veeeeldig fornøyd med min R93 hvertfall, og er ikke tvil om at R8 er minst like god å skyte med. Budsjettet mitt sa R93, og liker den slankere profilen. Magasin er kjekt, men klarer meg greit uten. Skyter ikke jaktfelt, da hadde jeg gått for R8.

Andre rifler som er nevnt her er minst 7cm lengre med samme pipelengde, og når jeg bruker demper, så var dette avgjørende for mitt valg. Vurderte også M03 og Schultz når jeg skulle handle, glad det ble Blaser :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...