Jump to content

Systemrifle - rettrekker - links


bjornta

Recommended Posts

Anbefaler deg å ta en tur innom Jakt og Friluft og leke litt med Krieghoff Semprio.

 

Du kjenner fort om dette er noe for deg.

 

Falt pladask etter å ha vært innom stort sett alle alternativer i rifleverden.

 

Overlegen til praktisk jakt.

 

Eneste bakdel er at du kommer til å få et skyhøyt forbruk av ammo.

 

Vanskelig å stoppe.........

 

Paal

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 101
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Er de til salgs?

 

Hehehe :lol: NEI

 

Bare for å illustrere at jeg liker de så godt at jeg måtte ha en reserve til jakt og litt mindre kaliber skifte i off season.

 

375en er nettopp kommet tilbake etter kapping og montering av demper, SWEET :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg vurderer å bytte løp hjemme i stua etter hvilken jakt jeg skulle på.

223 på rådyr/rev, 308/30-06 på elg, rein og villsvin.

Overhead på systemrifla er kanskje litt for stor på Blaser.

Har ikke slått fra meg M03 enda etter å ha prøvd den i dag. Smooth ladegrep og mer gjennomført systemrifle.

Link to comment
Share on other sites

Å bytte løp i en fei ser og høres kjempelurt ut, men forelskelsen blekner fort; 2 våpen er og blir en bedre løsning all-over. Og etter en stund ser en at det kun er det ene som blir brukt :wink:

 

Uenig! Bytter løp, sluttstykkehode, klikker over kikkert, 3 knepp opp/ned og er klar. Tar 1-2 min, og har gjort det på skytebanen mellom serier. Poenget med systemvåpen er for meg å forholde meg til ei rifle, slik at stokk og avtrekk er likt. Når jeg skyter med kombien så trenger jeg alltid noen serier for å få inn god presisjon. Andre kan selvfølgelig trives med flere våpen, jeg trives med et.

 

M03 og Blaser er nok så like system, bortsett fra låskassen. Vil si de begge er meget gjennomførte systemrifler.

Link to comment
Share on other sites

Det beste med systemvåpen er raske pipeskift i samme kaliber pga rødglødende piper 8)

 

Ellers foretrekker jeg identiske, komplette, ferdig innskutte rifler i forskjellige kaliber. Da har man også dobbelt av det meste som kan flyttes frem og tilbake i et knipetak.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode innspill!

 

Jeg glemte å si at den også skal brukes på villsvinjakt. Derav behovet for lynkjapp lading, og dermed rettrekker..

 

Ikke noe problem med bolt action for drevjakten, du har jo hele rekyltiden å lade om.

 

Men ang. Boxmagasin er det kanskje det jeg er mest fornöyd med på R8:n, iogmed at avtrekket ligger rett under magasinet sparer du mye plass i lengderetningen. Som igjen betyr at du kan ha lengre pipe uten at det påvirker totallängden sammenlignet med andre våpen med vanlig magasin.

 

Kalibervalg er vel en annen diskussion men jeg er svært nyskjerrig på 270w med barnes ttsx, evt 270wsm..

 

Da må jeg velge mellom 3+1 med wsm eller 4+1 men lengre repeter drag med 270w

Link to comment
Share on other sites

Kuli, får du da et våpenkort for låskasse/skjefte og et per løp? Jeg søkte for både kasse og løp på samme søknad og regner med å få et kort. Eier bare et løp foreløpig da..

 

Jeg har et kort for skjefte og kasse, et for 6,5 løpet og et for 223 løpet. 3 totalt.

Link to comment
Share on other sites

Det kjekke med R8 er at vist du mister eller glemmer igjen magasinet..ja da mister/glemmer du også avtrekket...og at et nytt magasin koster 2791kr......

 

Og det kjekke med Heym er at hvis du glemmer eller mister sluttstykket, kan ikke rifla brukes og nytt sluttstykke er dyrt :roll: Tåpelig argument i min verden.

Link to comment
Share on other sites

Det kjekke med R8 er at vist du mister eller glemmer igjen magasinet..ja da mister/glemmer du også avtrekket...og at et nytt magasin koster 2791kr......

 

Og det kjekke med Heym er at hvis du glemmer eller mister sluttstykket, kan ikke rifla brukes og nytt sluttstykke er dyrt :roll: Tåpelig argument i min verden.

tåplig argument er det vel langt ifra...det er langt lettere og miste et magasin eller glemme det igjen på skytebanen eller ute på jakt

har selv glemt igjen R8 magasin...tingen er mister man magasinet til en R8 ja da mister man avtrekket også..

mister man magasinet til R8 må man ut med dobelt så mye penger enn vist man mistet et Heym magsin..

det er greit nok at du prøver og få blaser til og fremstå som det ultimate perfekte

men slik er det ikke..

 

-Blaser montasjen sliter blåneringen på løpet ved bruk

-Mister man R8 magasinet mister man også avtrekket koster 2791kr for et nytt..

-Også R93 har vært omdisktert her inne etter mangen alvorlige ulykker

-man kan trekke av og få klikk uten at sluttsykke er helt igjen (flere har gjort dette her inne og fått merker i tennhetta)

-Norma tar seg altid godt betalt og nye løp har økt i pris det samme har riflene

-Blaser har mye plast

 

jeg kan jo også legge til noen linker til trådstarter

 

http://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2014 ... tan-livet/" target="_blank" target="_blank

 

http://www.24hourcampfire.com/ubbthread ... or_the_Bla" target="_blank" target="_blank

 

http://lutzmoeller.net/Waffen/Blaser/R93/Blaser-R93.php" target="_blank" target="_blank

 

Blaser drømmen kan fort ende i biter :lol:

 

blaser_08_web1.jpg

 

Litago: det som er enda finere med r8:n er den lille knappen inni magasinet som låser det fast, speciellt utviklet for kverulanter og rotpeiser:) ellers er jeg helt med.. Fikk bakoversveis når jeg kjøpte mitt magasin 2. Skal du ha justerbart trykke mener jeg det nærmer seg 10 lapper

 

ja det stemmer det men...vist man tar utgangspunktet i at man er på drivjakt

hva er da vitsen med et magsin som er låst?

 

nå trekker jeg i dere godt her :lol: men alt er ikke perfekt med Blaser

igrunn finnes det ikke perfekte rifler..hadde jeg som trådstarter skulle velge ei børse med de krav han har satt

ville jeg sett nærmere på M03

Link to comment
Share on other sites

Du sliter meg ut Litago :roll: Skulle gjerne argumentert, men føler jeg har gjort det alt for ofte. Blaser er ikke perfekt for alle, MEN for meg er den nesten det :mrgreen:

det viktigste for deg er at du er fornøyd :) det samme gjelder trådstarter at han finner ei børse han kan trives med :)

men er det noen som vet om det kommer en Links av Rx Helix?

Link to comment
Share on other sites

De har ingen planer om det :-(

Fikk beskjed rett fra Merkel i dag.

De kunne levere links stokk, men det hjelper lite.

 

Så langt leder M03 med en caps lengde på R93. Kjapp lading og et sluttstykke som glir godt kompenserer for rettrekker. Boksmagasin er et stort pluss. Likeså montasje på låskassa uten behov for innskyting ved rørskifte.

Ser også at det er mer bevegelse i bruktmarkedet på Mauser-deler.

Link to comment
Share on other sites

Du har forstått at man IKKE trenger skyte inn når man skifter pipe på R93?? Montasjen min passer på begge pipene, og så lenge man vet forskjell i klikk så er det bare å justere på kikkerten så er man klar med nytt kaliber. Eneste forskjell på M03 er at man ikke må flytte kikkerten over på neste pipe, da den sitter på låskassa. Du må selvfølgelig allikevel justere kikkerten etter det "nye" kaliberet.

M03 er ei flott rifle, som jeg får godfølelsen med hver gang jeg holder i en. Avgjørende for meg ble vekt og at den er 7-8cm lengre, og blir mer lang og fremtung med demper enn Blaser med samme pipelengde.

Link to comment
Share on other sites

Handlet i et svakt øyeblikk en R8 en gang.

 

Endte opp med R8 i den ene hånda og en gammel Remington 700 i den andre og tenkte "what the f.."

 

R8 forsvant ut i en fei og har aldri vært så langt unna å savne noe som helst noen gang i mitt lange liv. Kjenner Adrenalinet stiger bare med tanken på kost/nytte og R8.

 

Har tre Rem 700 med forskjellig oppsett. Alle har rimelige Picatinny/Weaver baser, samme gjenging demper og ting flyttes mellom etter behov. Alt til en pris på under halve av hva en R8 koster med ett løp.

 

Magasin og avtrekker i samme enhet. sier ikke mer..................

 

 

Paal

Link to comment
Share on other sites

Foresten så har jeg kjøpt det meste bortsett fra løp brukt.

Har nå stadig dukket opp det jeg trenger på finn eller kammeret.

Men så trenger man jo ikke all verdens heller.

Grunnen til at det ikke er så mye er nok fordi de som kjøper blaser er så fornøyd at de ikke vil selge.

Men ønsker gjerne å bytte litt rundt på kalibre og ant av og til.

 

Og om du ikke har gjort det allerede.

Så bør du abselutt se, kjenne og prøve både å skyte og kaliber bytte med riflene du vurderer før kjøp.

Link to comment
Share on other sites

Sauer krever forskjellig sluttstykke og hode på 223 og 308

Ja vet ikke om en rifle som ikke krever forskjellig hode og løp for den del på de 2 :P

 

En del av fordelene med feks R93 har du listet som ulempe.

Alle får du ikke i noen nåværende produsert rifle.

 

Basert på pris og ønske, om du i utgangspunktet skal ha 1 i 223 og en i 308.

Så sitter jeg igjen med et inntrykk om at du kanskje heller bør kjøpe feks 2stk Tikka T3.

 

Eller om du skal ha primært til storvilt med gode muligheter for småvilt gå for 6.5 og 9,3 i stedetfor.

 

Lykke til.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da har jeg konkludert:

 

Det ble en brukt Browning BAR 30-06 til villsvinjakta. Mulig den blir med på elgjakta også.

Så blir det Blaser R93 til alt annet + elg etterhvert.

 

R93 er den letteste av alternativene og er heller ikke den dyreste.

M03 blir faktisk både dyrere og tyngre.

 

Vurderer å samle deler på bruktmarkedet. Mulig jeg må kjøpe links-delene nye i butikk.

 

Satser på 222/223 løp og 30-06 (siden halvauto'n ble 30-06).

Link to comment
Share on other sites

Tok bort sitat av overstående innlegg. -Ranger#44

 

Ligger både 222 og 3006 brukt på finn, i tillegg til brukt mini sluttstykkehode(lyngdal jakt og fiske). Å vente på brukt links R93 kan ta ei stund(snakker av erfaring, leita et år), så den må kanskje handles ny.

Link to comment
Share on other sites

Takk for info @Kuli

 

Jeg har ingen planer om selvlading enda, spesielt mtp prisen på 223-ammo. Finner ikke like bra utvalg i 222. Tror dere 222 er mer og mer på vei ut?

 

Stokk/låskassen på Finn er Offroad. Den er vel litt glattere enn Professional? Hva annet er forskjellig?

Link to comment
Share on other sites

Tror vi ligger i grava lenge før man ikke får kjøpt 222 fabrikk i butikk :wink: Hadde kjøpt professional.

 

222 løpet på finn er med mini sluttstykkehode. Nytt løp i 223 med hode kommer på ca 10000kr. "Alle" skal ha 223, så håpet mitt om å finne brukt løp, gav seg rimelig fort. Kjøpte derfor nytt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Til nå har jeg kjøpt:

 

- R93 Professional skjefte/låskasse (LINKS)

- Sluttstykke (LINKS)

- Sluttstykkehode (LINKS)

- 222-løp med sluttstykkehode (og magasin), 14x1 gjenger

 

Ser fortsatt etter et 30-06 eller 308w løp.

Siden 308 kan kappes mer er det en fordel på reinsjakta mtp vekt, så det kan bli 308 i stedet. Også rekyllen er snillere enn på 30-06.

Har også "standardisert" på 14x1 gjenger (222-løpet og halvauto'n).

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg tror dette blir bra :-)

 

Kjøpte løp, magasin + sluttstykkehode (rechts) for 5 lapper. Pruta ikke...

 

Fikk løpet nå nettopp og fikk satt den sammen og kjenne litt mer på den.

God balanse, men tåler en liten demper foran, f.eks en Sonic 35 (Maks 8, slik at jeg kan bruke den på alt).

Link to comment
Share on other sites

For de av oss som liker vekt:

 

Blaser R93 Professional

 

Skjefte/låskasse: 1427g

Sluttstykke u/hode: 340g

Montasje: ?

Kikkertsikte: ?

 

Løp, 222 (u/siktemidler): 1335g (uten magasin)

Magasin, mini/222: 41g

Sluttstykkehode, mini: 86g

Komplett, 222: 3229g (u/montasje og kikkertsikte)

 

Løp, 30-06/308 (u/siktemidler): ?

Magasin, std/308 etc.: 31g

Sluttstykkehode, std: 88g

 

Blaser Unbrako-nøkkel: 26g (for skifte av løp)

Trenger også et knøttlite urmaker-skrujern (13g) for å skifte sluttstykkehode (pirke opp låsen).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...