Jump to content

Ny hodelykt fra utlandet. Hvilken?


Henrik123

Recommended Posts

Trenger ny hodelykt og kommer til å kjøpe fra utlandet (ebay el).

 

Skal brukes til å gå på ski, løpeturer, turbruk, reservelykt i sekken.

 

Krav:

- batteri på reim rundt hodet

- batterikapasitet for 3 tim bruk

- oppladbart batteri

 

Har en 10 år gammel Silva orienteringslykt med batteripakke på ryggen. Grei den, men mener å fått med meg at det har skjedd mye på lysfronten siste 10 år...

Link to comment
Share on other sites

http://www.xxl.no/vintersport/langrenn/langrennstilbehor/magicshine-mj-872-multi-sykkellykt/p/1074571_1_style

Kinalykt, til bittelitt over kinapris (finner nok samme lykta hos dx.com rett fra Kina), men du får norsk kjøpslov, med dertilhørende reklamasjonsrett i ryggen.

 

EDIT:

Misset punktet med at du skulle ha batteriet i bakhodet. Da er nok lillebror hakket bedre egnet:

http://www.xxl.no/sykkel/tilbehor-til-sykkelen/kraftige-multisportlykter/magicshine-mj-858-1000-lumen-multi-sykkellykt-ny/p/1104885_1_style

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg er også begeistra for Zebralight. Har en av de små med 1 stk. AA, H52W neutral white. 280 lumen på full pupp, kan gi 500 lumen i ett minutt med litiumbatteri. Veldig liten og lett. Jeg valgte neutral white framfor cool white til tross for noen færre lumen. Angrer overhodet ikke på det, for lyset er mer behagelig gult enn mange andre lykter. Det gir veldig bra fargegjengivelse i skogen. Grønt granbar blir grønt som på dagtid, og ikke bare "blått".

Driftstid fra 0,9 timer til 3 mnd! Og det er ikke mye bryderi å ha med et ekstra AA-batteri eller 3 i lomma. På laveste innstilling er det bare såvidt det lyser. Det kan i enkelte sammenhenger være nyttig. Det er nok til å kunne bevege seg på snødekt mark uten å ødelegge nattsynet for mye. Jeg liker vinkelen på lykta godt, da kan den festes i belte eller brystlomme. Spesielt i tåke og snødrev er det godt å få lyskilden lengst mulig unna øynene.

Jeg vurderer å kjøpe ei H600Fw mkII. Den har nesten 4 ggr så mye lys uten å være nevneverdig større eller tyngre.

Link to comment
Share on other sites

dx.com er ikke billigst men utvalget i forskjellige prisklasser og kvaliteter er rikelig type snøstorm:

 

http://www.dx.com/s/headlamp+rechargeable

 

Kanskje det finnes en passende LED lampe for den gamle?

 

Det gjør jo det til bedre amerikanske lommelykter/slagvåpen.

 

Gamle lykter blir bedre enn nye :-)

Maglite LED upgrade

http://www.ebay.com/bhp/maglite-led-upgrade

 

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Mer lumens betyr bare mindre batteri tid. Og at man fort kan få for mye lys, dvs nok lys til å totalt ødelegge det lille man har av nattsyn. Når øyet er grilla med 8500 lumens, så ser du ikke en dritt hvis du dimmer ned, eller gud forby, skrur av lykten. Men det med mest lumen selger. (ofte til folk som ikke har peiling og tror at mest alltid er best) Det som er morsomt er at man trenger en 4 dobling av lysstyrke før at vi ser lyset som dobbelt så sterkt. Så har du ei lykt som gir 1000 lumen, ikke gidd å kjøp en med 2000. For øyet har vanskelig med å se en vesentlig forskjell i lys styrken på de to. Du trenger rundt 4000 for å faktisk se at det skjer ting vs en 1000 lumen. Er veldig lett å bli skuffa hvis det er kun lumens som er trekkplasteret. Selv foretrekker jeg rundt 5-30 lumens med varmere fagetempratur og høy cri når jeg går i skog og mark :lol:

 

Ting som fargetempratur, cri og ingen pwm har mer å si for min del, men nå har jeg samla på div led lykter i mange år, og er blitt ekstremt kresen.. Synes ikke "bright as day" værstingen (som har pwm) høres fristende ut i det heletatt. Hadde ikke orket og gitt 500kr for en.. Pwm er en kjip måte å kontrollere lys styrken på. Hvis man vil ha halv styrke, så fores ikke leden med halv mA. Men blir skrudd av og på i en satt frekvens. Leden får max mA, men er av halvparten av tiden på "av/på syklusen", dette gjør at vi ser lyset som halv styrke. Jævlig irriterende med pwm for de som er i bevegelse da flimringen fra pwm fort blir synlig. Lavere Hz på pwm frekvensen, jo lettere er det å se. Hvis du ligger bak en bil med pwm kontrollerte led baklys, så ser man lett flimringen som pwm gir.

At noen gidder å bruke 6000 kr på en 8500 lumen hodelykt (som kun er brukende på full guffe pga pwm) er for meg ubegripelig..

 

Zebralight og armytec har gode hodelykter som ikke tømmer pengeboken, og de har kvaliteter sånn som ingen pwm, litt valg av fargetemperatur og cri på led, og mer enn nok lys :) Har ikke fått klådd på en armytec wizard ennå, så den blir muligens den neste hodelykten jeg blir å kjøpe.

Kan også si at jeg sikler litt på en fenix hp30, kan lade opp mobilen på turer med den. Men den har ikke batteripakken på hodet, og tilbyr ikke den fargetempraturen jeg liker. Men å lodde inn en ny led med rett fargetempratur er både fort gjordt og moro :)

Link to comment
Share on other sites

interessant tråd,

 

har hatt en neve LedLenser H7 lykter, liker betjeningen, men er lei av at de går så lett i stykker. Så her ser det ut til å være noen litt mer solide alternativer å sjekke ut.

 

.. er ikke noen stor fan av lykter hvor alt styres med iherdig trykking av "morsekoder" :twisted: men vil gjerne ha noe som kan slås av og på med tjukke hansker på nevene

 

At noen gidder å bruke 6000 kr på en 8500 lumen hodelykt (som kun er brukende på full guffe pga pwm) er for meg ubegripelig..

 

noen må jo bare ha det værste, uansett. Selv ville jeg nok heller gått for en av de mer moderate variantene ja :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er lett å se seg blind på tekniske spesifikasjoner, det gjelder i mange sammenhenger. På lydanlegg er det watt som gjelder, på bil hester eller moment, og på lykter er det "lumens". PWM-ing av led kan være ganske irriterende, men også litt fascinerende. Jeg har ei "3000 lumens" kinalykt som bruker pwm. I snøvær sees alle snøfnugg som korte hvite striper i svarte natta. På godt norsk heter pwm pulsbreddemodulering. Og lysstrøm måles i lumen. En lumen, flere lumen. Ingen s på slutten i flertall på måleenheter. Meters, grams, kilos, volts.. Egentlig burde vi snakke om lysstrøm, og ikke lumen. Med en tommestokk måler vi lengde, vi måler ikke metersen. Lengda er 14 meter, spenninga er 12 volt, lysstrømmen er 2000 lumen osv. Beklager trollinga, men jeg er unnskyldt. Skoleverket lærte meg pulsbreddemodulering (pbm?) PD for personlig datamaskin, hardplatelager, arbeidsminne, e-post m.m.

 

Snart helg..

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ting som fargetempratur, cri og ingen pwm har mer å si for min del, men nå har jeg samla på div led lykter i mange år, og er blitt ekstremt kresen..

 

(...)

 

Zebralight og armytec har gode hodelykter som ikke tømmer pengeboken, og de har kvaliteter sånn som ingen pwm, litt valg av fargetemperatur og cri på led, og mer enn nok lys :)

 

Enig her. Fargetemperatur og color rendering index er minst like viktig som antall lumen!

1000 lumen med blåhvitt led-lys med elendig CRI gir dårlig kontrast og dreper nattsynet.

 

Vil også legge til at riktig lyskjegle i forhold til bruk er noe jeg legger vekt på. Dersom man vil ha "generelt arbeidslys" i mørket, dvs se ting 0-3meter foran seg foretrekker jeg en med jevn flood.

Men, til mer generelt bruk og mulighet for å også lyse litt lengre syns jeg zebralight sin H600w er helt konge og har veldig bra balanse mellom spot og flood.

Lumens per watt er det ganske stor forskjell på. Både LED og driver bør være effektiv for at man skal få mye lys per mAh.

 

Jeg liker også veldig godt lykter som bruker bare ETT batteri. Lett å bytte et enkelt batteri. Trenger ikke ta lykta av hodet engang. Og da har man full kontroll på hvor mye strøm man har igjen (hvor mange fulle batterier som ligger i lomma). Det er også lett og operere med oppladbare batterier uten at de blir skeivt belastet osv.

Link to comment
Share on other sites

Tror aldri jeg har hatt noen signatur, men den du nevner kunne muligens passe. Ihvertfall på en fredag ettermiddag.

 

Litt nærmere emnet: Noen som vet hva slags fargetemperatur det er på hovedlys med led på biler? Eventuelt forskjeller mellom bilmerker. Jeg har knapt prøvd bil med led hovedlys, men jeg vil tro det er vel så viktig der som på hodelykter.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha prøvd mange forskjellige valgte jeg til slutt Petzl Tikka RXP. Ikke den sterkeste lykta på markedet, men den har en liten rød diode som er fantastisk fin for å beholde nattsynet når man driver med fotografering eller fikler litt med et våpen i veldig lite lys.

 

Lyskjegla er også fin for jogging og man lader lykta med en micro USB som jeg uansett har bil, hus og båt fulle av.

Båndet rundt hodet er behagelig, enkelt å stramme/slakke og sitter bra.

 

Du kan kjøpe ekstra batterier til den, eller kjøpe et "nødbatteri" der du kan bruke 3x vanlige AAA.

Du kan bruke et program på PC for å stille inn alt mulig av modus og styr, men rett ut av eska fungerer den flott til mitt bruk. Det reaktive lyset som automatisk dimmer styrken er fint om en leser kart eller går i skog med mye trær, men kan slås av om man ikke trenger det.

 

Det eneste jeg har å utsette på den i normal bruk er at jeg gjerne skulle hatt enda svakere lys på laveste stille.

 

Pris for lykta: ca 600 kr på ebay + frakt.

 

Petzl-Tikka-RXP-Head-Torch-Black.jpg?w=2000&h=2000&a=7

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Veldig enig med fredrik i dette.. Jeg har kjøpt mange billige 18650-batterier og har opplevd plutselige pipelyder fra lykta, med påfølgende røyk og 'utposinger' på batteriene. Ikke noe du vil ha 4-5cm fra øynene dine.

 

Nå kjøper jeg stort sett bare originale Panasonic NCR18650B Protected Rechargeable 3400mAh og har ikke hatt problemer enda. En fin bonus er at de ser ut til å virke mye bedre i kaldt vær enn de billige. Det negative er at de kan være litt lange til lykter med begrenset lengde.

 

Jeg synes også det er greit å bruke litt penger på en god 18650-lader. Jeg gikk for en Nitecore Digicharger D4.

 

http://www.nitecore.com/productDetail.aspx?id=114

Link to comment
Share on other sites

Sålenge lykten tar kun et batteri, er det liten fare med tanke på eksplosjoner :) Men anbefaler ikke billigste sort på ebay. De er ikke holdbare i lengden. AW sine batterier er ansett å være blant de beste. Holder i år etter år uten særlig antydning til svekkelse i kapasitet. Er også veldig fornøyd med redilast og panasonic sine 18650. Fullt på høyde med AW.

 

Har man en batteripakke til en kassert bærbar pc, så kan man slakte den. En batteripakke til bærbar inneholder 4-6 ubeskyttede 18650 batterier av god kvalitet. (ofte sanyo)

En Tesla bruker mer enn 6000 stk 18650 batterier, så kondemnerer man en tesla, så har man iallfall batterier en stund hvis man plukker dem ut :)

 

Bruker lykten mer en ett 18650 batteri, er beskyttelses krets på batteriene, og fra anerkjente merke, nesten påkrevd. Eksplosjon kan oppstå hvis det ene batteriet er sterkere enn det andre. Det sterkeste batteriet prøver lade opp det svakeste, men på helt feil måte.. Uten beskyttelses krets som slår inn.. pang..ildkule + stygge gasser som med innånding kan gi en lang lang liste med svært uheldige bivirkninger. Aldri mix og trix med forskjellige li-ion batterier.

 

Finnes noe som heter IMR 18650 batterier som har en tryggere kjemi enn normale li-ion. IMR kan trygt levere Ampere i bøtter og spann, men mangler kapasitet i mAh sammenlignet med den mer normale li-ion. Tryggeste alternativ på små værsting lykter som tømmer et batteri i et heftig tempo. Fine til bruk fra ca 15 W og langt opp. :evil:

 

Tapper man et ubeskyttet 18650 noe særlig under 2,7V så kan det ta skade. Få det i laderen fortest mulig. Er man uheldig og tapper det helt tomt, så er det lurest å bare kassere det uten å prøve å lade det.

 

Både zebralight og armytec har innebygd beskyttelses krets for 18650 i hodelyktene. Så kretsen blir brutt hvis batteriet begynner å nærme seg tomt. Som skapt for trygg bruk av ubeskyttede 18650 batterier fra den kasserte bærbar pcn eller Li-ion skrumaskinen etc.:)

 

Pipelyder fra lykter er ganske normalt. Faktisk helt normalt med pwm kontrollerte lykter. Alle lyktene mine som bruker pwm, piper.. Det er små vibrasjoner i elektronikken. Noen må jeg nesten putte inn i øret for å høre, andre er så høylytt an jeg lett kan høre pipingen på noen meters hold. Kan høre på tonen til pipelyden om pwm frekvensen er høy eller lav...

Spesielt hørbart når batteriet begynner å tappes, sånn at volten faller litt. Et friskt 18650 batteri burde ligge en plass mellom 4 og 4,2 V nyladet. Hvis lykten piper med billigbatteriene så tipper jeg at batteriet har mista mye av futten.

Link to comment
Share on other sites

Kan noen anbefale en lader for AA som kan drives av 12 V sigarettenneruttak? Den må være så enkel i bruk at selv svigermor kan klare det. Minst mulig knapper å trykke og symboler å lese. Og den må være lydløs under drift. Jeg har en lader fra Sanyo som durrer og knurrer så fælt at det går nesten ikke å være i huset samtidig. Laderen må gjerne kunne bruke 230 V også, men den blir primært for lading fra solcelle på hytta eller i bilen. Det blir å lade Eneloops i denne. Jeg har prøvd med Duracell Staycharged, men svigermor kasta dem da de var tomme og erstatta med oransje Biltema-batterier :( Derfor må oppladbare batterier TYDELIG kunne skilles fra andre.

Link to comment
Share on other sites

Siden du ikke kan erstatte svigermor og faren for at batterier blir kastet så kan jeg anbefale det aller billigste:

 

Ensfargede batterier av laveste kvalitet - finnes også i blå - gult - grønt.

http://www.ebay.com/itm/8x-AA-3000mAh-1 ... 2c6ee71e26" target="_blank

 

2 stk ultraflimsy USB ladere:

http://www.ebay.com/itm/USB-Charger-for ... 3ccb678a4f" target="_blank

 

2 stk 12 V USB adaptere og eventuelt 2 USB kabler men da blir det muligvis for komplisert.

http://www.ebay.com/itm/Perfect-7Colors ... 20cbf8dd20" target="_blank

 

Ingen fancy teknologi som piper her.

Bare primitiv ladeteknologi som reduserer batterienes levetid.

Less is More.

 

Hvis du fremdeles får problemer bør du vurdere å stanse videre avl og skifte ut svigermor rent preventivt.

 

Mvh

Jim114

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...