Jump to content

Jaktdress for høyfjellet


Ryfylke

Recommended Posts

Trenger ny bukse og jakke.

For det meste jakter jeg fjellrype.

Noen som har tips å komme med?

 

Bruker i dag Arcteryx SV jakke, og litt forskjellige bukser. Jakken er nå 6 år, er kjempefornøyd med den, men det er på tide med en arvtager.

Liker at jakke er slitesterk og lett, men iblant merker jeg at det er for få lommer. Har ikke behov for jaktradio!

Link to comment
Share on other sites

Hvis Norrøna ikke har gjort noe med gore-texen sin de seneste måneder er det bare å styre unna. Har en eldre dovre xcr gtx som er brukandes, men kjenner flere som har helt nye dresser som mildt sagt har skuffet voldsomt, ette er goretex av ny-typen. Se litt på diverse fora for topptur entusiastene, Norrøna får stryk og kritikken har vært så hard at Norrøna selv har måttet innrømme dårlig kvalitet på gore-texen deres. En Norrøna dress koster flesk og jeg ville hvertfall undersøkt om de har gjort noe med problemet sitt.

Hvis jeg var deg så ville jeg spandert på meg en ny Arcteryx, kvalitet tvers gjennom.

Link to comment
Share on other sites

den blir ikke tyngre enn andre skalljakker. kvalitetsmessig er jeg veldig fornøyd med reconsettet mitt, men har hørt andre klage på f.eks trollveggen osv, spesielt buksen i trålveggserien. Eneste jeg savner på alle skalljakker idag er stormklaff! har vært utforr at glidelåser har blitt ødelagt på fjellet om vinteren, og da er stormklaffen gull verdt! så hvorfor de har sluttet med den må vell være ett mysterium....sparer vell ikke så mye vekt på å ikke ha den med?

Link to comment
Share on other sites

Hvis Norrøna ikke har gjort noe med gore-texen sin de seneste måneder er det bare å styre unna. Har en eldre dovre xcr gtx som er brukandes, men kjenner flere som har helt nye dresser som mildt sagt har skuffet voldsomt, ette er goretex av ny-typen.

 

har vel med dette å gjøre - strengere miljøkrav..?

http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id ... 2&cat=4914

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg Raipas dressen fra Bergans i forrige uke, men har ikke fått testet den på jakt enda.

XXL hadde brukbart avslag om man kjøpte bukse og jakke samtidig.

 

Fra tidligere har jeg den instruktør dressen fra Bergans de solgte i NJFF for noen år siden, og raipas jakka virker både sidere og litt romsligere, men jeg vet som sagt ikke hvordan den fungerer i pøsregn enda.

 

Mvh Komla

Link to comment
Share on other sites

Hvis Norrøna ikke har gjort noe med gore-texen sin de seneste måneder er det bare å styre unna. Har en eldre dovre xcr gtx som er brukandes, men kjenner flere som har helt nye dresser som mildt sagt har skuffet voldsomt, ette er goretex av ny-typen.

 

har vel med dette å gjøre - strengere miljøkrav..?

http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id ... 2&cat=4914" target="_blank

 

Ja hvis dette er årsaken kjøper jeg gjerne Norrøna igjen og så pakker jeg ned mitt orange oljehyre i sekken, sånn i tilfelle om havtåka og dritver sig på.

I skogen etter tiurn får man satse på vømmel og karsk, da holde man ihvertfall varmen.

Link to comment
Share on other sites

Fra nyttår ble det forbudt å importere Gore -tex til Norge. Det ble gitt tillatelse til å importere det som allerede var i bestilling, og å selge ut lager. Hvis det kommer nyere modeller merket ''Gore -tex '' nå, må den i så fall inneholde noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Veldig mye synsing og faktafeil på kammeret idag.

 

Gore (www.gore.com) er et enormt firma som lager bla medisinsk utstyr, kabler til industri og hifi, gitarstrenger (Elixir, fantastiske strenger) og mest kjent; Gore-tex.

 

Gore-tex er flere membraner, alle patentert.

 

Gore produserer metervaren på rull. De lager innerstoff og membran, og selger dette til alle som vil sy kvalitetsklær.

Ytterstoffet bestemmer klesprodusenten selv. Arc'teryx sammarbeider med Gore om ytterstoff og ligger dermed et hestehode forran.

 

 

I 2013 kom forbud om PFOA (Perfluorert oktansyre) som produksjonsmåte av membraner importert til Norge.

Dette var vanligste produksjonsmåte av membraner frem til ifjor.

 

For verdens ledende membranprodusent kom dette ikke akkurat som julekvelden på kjerringa, og de var allerede klar med ny produksjonsmetode i august 2013.

 

Andre derimot, prøvde fortvilet å kjempe mot forbudet. Bergans gikk vel 39 mill i minus i 2013. Kanskje pga av dette, uten at vet noe sikkert.

 

 

Jeg gjentar. Dagens Gore-tex er PFOA-fri og fullt lovlig.

Link to comment
Share on other sites

Zwazi har jeg sett på. En jaktkamerat har den, og jeg sansen for jakka. Den er litt for lang for min smak, blir ikke allsidig nok. Men dette er virkelig en jakka flere burde ha anskaffet seg. Fantastisk for fjellrype og reinsjakt i skikkelig norskt dritvær!

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er membranen/stoffet som Swazi bruker nå for tida? Før brukte de jo Gore-Tex, men nå er det noe som heter Aegis ser jeg. Noen som har noe info på det?

 

For øvrig så mener jeg at dersom en skal ha en dedikert dress til høyfjellsjakt så er ikke lydsvakhet så viktig. Jeg ville derfor primært vurdert dresser med "glatt" ytterstoff, da disse gjerne er enda mer værbestandige enn de mer lydsvake dressene.

Link to comment
Share on other sites

Har du sett på Budor-dressen til Bergans? Jeg endte opp med denne pga gode ventileringsmuligheter, gode lommeløsninger og stormklaff. Har ingenting å utsette på den enda annet enn at den bråker litt så den egner seg ikke for smygjakt. Til rypejakt på snaufjellet er den derimot perfekt (for min del). Under 4000 kr for en komplett dress på xxl.

Link to comment
Share on other sites

Selv har jeg lyst på denne http://www.jerven.no/jervenklaer/mounta ... ion=475543" target="_blank" target="_blank

 

Denne fristet hakket for mye :D

Bestillte en i dag med tanke på de intense regnbygene vi hadde under elgjakta i Nordland i høst, da min ellers tette Forelhogna dress, mått gi tapt...

Ser for meg at jakken vil bli brukt når det bøtter ned, og ettersom "this Grumpy old man" vanligvis sitter på post, ser jeg ikke kondensproblemet som noen stor utfordring.

Tilbudet var dessuten bra :wink:

Link to comment
Share on other sites

Avtrekksfeil

Du virker å ha greie på dette.

Kan du anbefale noe som virker?

Har brukt endel forskjellig de siste årene,med

ymse resultat.

Norrøna Dovre av den gamle litt tynnere typen.Ikke

så helt gal,men våtere av svette enn de sa i reklamen som

lokket meg til kjøpet.

Norrøna Finnskogen: Umulig å si om den er vanntett

da jeg er gjennomvåt i allslags vær.Kolsrammede

astmatikere puster bedre.Hvorfor halvmeterlange

glidelåsåpninger i plagg som liksom skal puste?

Ufattelig dyrt regntøy som aldri hadde slått an uten

"fagblader" som lever av å skryte av elendigheten.

Fjellreven er deilig i godt,litt kjølig vær,men i praksis

ikke vanntett.

Bruker mest en ren bommulsbukse til 150 kr fra Chevalier.

I regnvær er det fram med Finnskogen igjen og full

"operasjon hæstk#k " når den skal av...

Jeg snakker først og fremst bukser her.Det er lettere å gå

med fx genser og ha en lett jakke i sekken.

Men å bytte bukse midt i myra med seler og jaktstøvler,se

det er en annen sak.

Jeg kjenner gamlemåten med lårings i sekken,men nå er

det 2014. Så:

Har noen funnet noe som er vanntett og faktisk puster

effektivt, uasett pris??

Hadde satt utrolig pris på et kvalifisert svar fra Avtrekksfeil eller

andre.

Bare ikke andre utgaver av Norrøna eller Bergans,de virker bare

ikke.

mvh

Ptarmigan

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Meget godt spørsmål.

Hacker du den, vil du tjene mye penger.

 

Goretex puster meget bra, til å være vanntett. Det jobber dessuten best med overtrykk. Dvs uten at man åpner luftingen. Derfor finner du ikke luftekanaler på endel Active-shell plagg.

 

Uansett hvor bra eller dårlig et plagg puster kan man ikke forvente at det transporterer svette som et bommullsplagg. Ulempene med bomull/G1000 er vanntetthet og at den gjerne står av seg selv om vinteren, hvis man sover i telt.

 

Gamle Dovre som du sier var 3lags GTX. Helt ok. Nye er Dri3, billigere å produsere, mindre vanntet og puster dårligere. Tabbe av Norrøna. Ellers hadde jeg kjøpt.

 

Finnskogen (og alt annet som er "lydløst") har et fleece-lignende ytterstoff laminert på membranen. Dette trekker vann når impregneringen er litt slitt, og da føles du våt, samtidig som det stenger ned pusteegenskapene kraftig. Ofte kombineres dette med løst nettingfór (billigere enn laminert liner) og du har oppskriften på å bade i egen svette.

 

Bukser er som du sier vanskelig. Jeg har et par favoritter, men få av dem er vanntett.

Det kommer litt an på værmelding, men her er mitt utvalg:

 

Finvær, tidligjakt: Norrøna finnskogen hybrid. Luftig og vannavstøtende i sete og knær.

6063143308.jpg

 

https://www.norrona.com/nb-NO/Products/ ... -pants-mw/" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Surt vær, kaldt vær men lite nedbør: Norrøna Svalbard. Lun og kraftig softshell.

4017133430.jpg

 

https://www.norrona.com/nb-NO/Products/ ... 1-pants-m/" target="_blank" target="_blank

 

Moderat regnvær: Arcteryx alpha comp. GTX proshell i sete og fremside, softshell innimellom. Luftig bukse til is- og alpinklatring. Skulle gjerne hatt grønn.

Alpha-Comp-Pant-Iron-Anvil-Front-View.jpg

 

http://arcteryx.com/product.aspx?langua ... -Comp-Pant" target="_blank" target="_blank

 

Pissregn: Lettvekts goretex paclite bukse. Feks Arcteryx Beta SL. Overtreksbukse på 260 gram.

Denne er alltid med i sekken om det er meldt mye nedbør eller turen er lang.

Beta-SL-Pant-Black-Back-View.jpg

 

http://arcteryx.com/Product.aspx?langua ... ta-SL-Pant" target="_blank" target="_blank

 

-Avtreksfeil

Utstyrsnerd og arc`teryx-hore.

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg har Norrøna Finnskogen og opplever at den både er vanntett og puster greit. Så jeg vil egentlig anbefale den...

 

Enig, til min type jakt. Bruker en finnskogenjakke som må være nærmere 20år, kjøpt av naboen(brukt til hytteturer o.l. Av ham) for 8-10 år siden. Har holdt utrolig bra, selv om jeg merker at det i mye regn trenger vann gjennom i nakke/skuldre.

Har ny Finnskogen på vei i posten, 2500kr på tilbud er greit :mrgreen:

 

Til det trådstarter skal ha, ville jeg valgt Norrøna Dovre(norrøna passer min fasong bedre enn Bergans), da lydsvakt er underordnet til slik jakt.

 

Arcteryx(håper jeg stavet rett) virker jo bra, men h....... så dyrt :roll: Har de noen "lydløse" alternativer?

 

PS Som Avtrekksfeil sier, Norrøna finnskogen hybridbuksa er fantastisk god til tidligjakta og jakt med høy intensitet. Lenge siden jeg har vært mer fornøyd etter en handel. Anbefales.

Link to comment
Share on other sites

 

Arcteryx(håper jeg stavet rett) virker jo bra, men h....... så dyrt :roll: Har de noen "lydløse" alternativer?

 

Arc'teryx, forkortelse for "Archaeopteryx" som er den første fuglen vi kjenner til.

1042191.jpg

NgXAS8Bb.jpeg

 

Og nei, de har ingen lydløse vanntette alternativer. Heller ingen typisk jaktkolleksjon eller fargeutvalg.

 

Arc'teryx LEAF (Law enforcement and armed forces) er en egen kolleksjon til politi og forsvar. Der er endel godbiter.

Equipnor forhandler denne kolleksjonen i Norge.

 

Vanlig Arc'teryx selges hos flere større fjellsport butikker. Eneste kjeden som får lov og selge er Sport1.

Link to comment
Share on other sites

Løgn og løgn fru Blom.

 

5m er ofte smertegrensen. Goretex Pro har 28m, og mange klager jo på at den ikke er vanntett. :roll:

 

Mye vind, slagregn osv vil gi høyt hydrostatisk trykk og kan selvsagt presse vann gjennom.

 

 

Beklager at jeg var litt upresis...

Jakka er tenkt som "regnjakke" når det virkelig øser på.

Kunne naturligvis ha kjøpt en grønn H&H regnjakke til 500.- men til jaktbruk er lommer og mulighet for radiobruk et must.

Derfor ble et Jerven denne gangen.

 

 

Men mener du at den ikke er regntett, det var det jeg egentlig prøvde å spørre om?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...