Jump to content

Starte med dynamisk


P226

Recommended Posts

Hei

Jeg har i dag skutt en stund med pistol og vurdere og starte med dynamisk,

Jeg har i dag en cz shadow, med en Blackhawk Sportster hylster

Så mitt spørsmål er, nå skal jeg bestille meg magasin holderer, bør jeg hive på en blade tech hylster o?

Det hylstere jeg har fungerer jo men har det mye og si med et bra hylster kontra det jeg har?

Link to comment
Share on other sites

Blade tech er bra å trekke fra, men det peker rett i låret på deg. Forrige regeljustering så var det forslag som ville gjort Blade tech DOH ulovlig, men ble ikke vedtatt, men kanskje ved neste korsvei. Foreslår du kjøper et race hylster, jeg var litt old fashion å brukte CR-speed, styr unna Ghoost (mag holderene er bra), DAA er også veldig bra.

 

Dersom du vil ha ekte hylster, som blade tech, så styr unna den skinnkledde til DAA, trekker du litt feil så henger våpenet fast.

Link to comment
Share on other sites

Eg berre kopierar det eg skreiv i ein annan tråd. Har ikkje redigert eller teke vekk frå den andre tråden, så eg berre klipp det inn her. Beklager om det ikkje er heilt etter det du ber om. Dog er det viktig åhugse på at dette er min erfaring. :)

 

Per dags dato har eg prøvd forskjellige hylster; DAA PDR Low-Ride, DAA PDR-Pro, og Ghost ultimate-hylsteret.

 

Skreiv ein liten omtale om PDR Low-Ride: viewtopic.php?f=97&t=99871

 

Eg begynte med PDR Low-Ride, kjempeflott hylster; MEN det stoffet på innsida av hylsteret hemma meg når eg skulle trekke. Sjølv etter fleire tusen trekk, tykte eg framleis at hylsteret "hang" att for mykje i beltet, trass i at eg hadde slakka strammeskruen så mykje som var fysisk mogleg før den datt av. Elles var eg nøgd med dette hylsteret, men innsida av dette hylsteret gjorde at eg gjekk over til PDR-Pro.

 

Dette hylsteret har ikkje det same irriterande stoffet på innsida, og det var straks mykje lettare å trekkje. Pistolen vart litt meir oppskrapa, men det hadde eg ingen problem med, pistolar er forbruksvare. På dette hylsteret er også festet meir justerbart, dog kanskje verkar det litt meir "skralt" enn Low-Ride. Kjempegodt hylster, men følte framleis at eg måtte trekke pistolen opp rimelig longt før pistolen gjekk klar av hylsteret, så det enda som det gjorde, til neste pistol, kjøpte eg eit Ghost Ultimate.

 

Ghost Ultimate er eg utruleg nøgd med på alle måtar, trekktida er kortare, bevegelsane mindre, og færre. Dog til neste pistol, vil eg sjekke kva moglegheiter eg har, kanskje eg likevel skal prøve meg på eit DAA speed-hylster.

 

I forhold til kva rigg ein skal kjøpe seg... Alt av hylster kan ein få til alle våpen, om ein leitar godt nok. og tykkjer eg det viktigste er at ein prøvar dei forskjellige, så du ikkje endar opp med å ha ein heil haug med forskjellige hylster som du ikkje er nøgd med. Har du anleiinga, og gode nok venner, burde det ver mogleg å få låne rigg og våpen, teste nokre dagar, berre for å få ein liten feeling over kva som funkar.

 

Til Shadowen i production, har eg DAA inner- og ytterbelte, CR-speed magasinhaldarar, den fremste med magnet, og Ghost ultimate hylster. Til 1911'n i classic, har eg kjøpt DAA inner- og ytterbelte, kjøpt Nakling-haldarar, og spekulerar på hylster. Men blir most likely eit speed-hylster av noko slag, føler desse er meir lettomsettelige når dei eingong skal selgjast att.

 

Når det gjeld belte; CR-speed-belta er mjukare og mindre stive enn DAA sine. Einkompis har CR-speed, og han kunne tenkt seg eit DAA-belte, då stivheita er svært fin når ein har ein rigg som skal "være på plass" heile tida. Litt for mykje "wiggle-wiggle" i CR sitt belte.

Link to comment
Share on other sites

Blade tech er bra å trekke fra, men det peker rett i låret på deg.

 

Blade Tech er ett merke, ikke bare en hylster modell....

Har selv ett hylster fra BT som ikke "peker i låret" (ikke DOH) som jeg er fornøyd med.

Hadde tidligere DAA Racemaster til en annen pistol og må si jeg liker BTen bedre.

 

Vet også noen har modifisert DOH til å bli rett opp og ned hylster

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode svar:-)

Jeg har sett på blade tech DOH, men jeg tror jeg må revurdere det.

Det er ikke noe kjekt og kjøpe et hylster som er på trappene til og bli ulovlig.

Hva type magasin holderer er og anbefale?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Blade tech er bra å trekke fra, men det peker rett i låret på deg. Forrige regeljustering så var det forslag som ville gjort Blade tech DOH ulovlig, men ble ikke vedtatt, men kanskje ved neste korsvei. Foreslår du kjøper et race hylster, jeg var litt old fashion å brukte CR-speed, styr unna Ghoost (mag holderene er bra), DAA er også veldig bra.

 

Dersom du vil ha ekte hylster, som blade tech, så styr unna den skinnkledde til DAA, trekker du litt feil så henger våpenet fast.

 

Hva gjør at du ville styrt unna ghost hylsteret? Er i innkjøpsfasen til hylster til dynamisk og hadde egentlig planlagt å

kjøpe meg dette:)

 

Mvh Hans

Link to comment
Share on other sites

Har kun erfaring med DAA Race master. Jeg har denne med inserts til Glock, Para og svi. Glock trenger litt jobb for å gå smooth, den funker greit men kan lugge ved feil trekk. Para inserten er bedre men ikke perfekt. SVI inserten fungerer som en drøm, det blir som å plukke pistolen ut av løse lufta. Kan bruke svi inserten til para og SS 1911. slarker litt, men den låses. Så om du får det til, så test hvordan de forskjellige er med din type pistol.

mine 2 stusselige ører

Link to comment
Share on other sites

De gangene det er et hylster problem, så er Ghoost, Det var et eller annet med kule, fjær og set skrue. Selv har jeg hatt problem med blade tech DOH, strammet skruer for mye så de knakk. CR-speed må du bruke blå locktite på skruen OG FLATENE som regulerer vinkelen frem/bak.

Link to comment
Share on other sites

Angående belte så mener jeg DAA er av de bedre, samme med hylstrene, enkle og trekke fra, enkle å hylstre og låse. pistolen\revolveren sitter bra.

 

Tror ikke du angrer om du kjøper DAA komplett sett. og det er ett hav av justeringsmuligheter. og enkelt å skifte insert hvis du bytter våpen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes racehylster er unødvendig i alle andre divisjoner enn OPen (og evt Revolver)

I allefall for en nybegynner!

Du kan fint bli verdensmester (og flere har gjort det) uten å bruke race-hylster!

Bob Vogel ble nr 2 i standard nå med ett "taktisk" hylster for lykt!

Veldig mange av de beste amerikanske bruker "vanlig" kydex hylster.

 

Er det Sportster hylsteret i tøy eller kydex du har?

Dette:

http://www.blackhawk.com/product/Sportster-Standard-CQC-Concealment-Holster,1805,1550.htm

Da bruker du bare det i starten

Link to comment
Share on other sites

keep it simple. har vært innom alle typer hylster siste årene og bruker kydex til alle divisjoner utenom open. ingen lås å huske på. du slipper "kollisjons" merker(pistol mot pistol med annen deltager) og hvis du er heldig passer de som oftest overens med andre pistoler du får med tiden. ikke ikke minst prisen er mer spiselig.

 

både DAA PDR/PDR Pro, bladetech competition og ghost stinger er virkelig fine. også safariland med uspsa kit er verdt å vurdere.

Link to comment
Share on other sites

Dette hylstere er det jeg har: det fulgte med pistolen når jeg kjøpte den.

 

http://www.armygear.com/blackhawk-sport ... lster.html

 

Hva mener folk om safariland belte? Jeg kan kjøpe dette lokalt, jeg er bare blitt anbefalt andre type belter av dem som jeg kjenner som driver med dynamisk.

 

Hva er bra negativ med safariland belter?

 

Jeg kunne tenkt meg et belte som ikke er for stift, et belte midt i mellom stift og ikke stift. Hva bør jeg se etter da?

Link to comment
Share on other sites

Inner (det som holder buksa på plass) og ytterbelte (det som hylster og magholdere er festet i) settes sammen med borrelås. Borrelås består av løkker og fiskekroker, pass på at fiskekrokene havner på ytterbeltet. Safariland hadde, og muligens har (=du må sjekke), fiskekrokene på innerbelte = armene dine blir hengende fast i innerbelte dersom du ikke går med full rigg (f.eks inn ut av bil, hotell osv osv.)

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipsene:-) da bruker jeg det hylsteret jeg har i starten.

Så får jeg se på safariland belte om jeg liker det, før jeg bestiller nor belte.

Men før en tar kurset, bør dn lese på noe regelverk?

Er det en vanskelig prøve på kurset? Slik at en må pugge regelverket?

Link to comment
Share on other sites

Men før en tar kurset, bør dn lese på noe regelverk?

Er det en vanskelig prøve på kurset? Slik at en må pugge regelverket?

 

Regelverket styrer først og fremst sikkerheten men setter også rammene for en sport som er freestyle for hele verden.

(Og verden er full av gamere :twisted: )

Derfor er regelverket omfattende.

 

Prøven er åpen bok og du viser at du kan finne frem til gjeldende regel.

Sikkerheten må du ha i hodet eller kunne slå opp og etterleve under/etter kurset.

 

Det er en fordel å se litt på regelverket.

Det er kanskje begreper som er ukjent.

Se på kapittelinndeling og hva som ligger hvor.

Se litt i søkelista bakerst.

Pugging blir feil mener jeg.

Men det er en fordel å være forberedt.

Da blir det mere tid til det som er gøy, skyting i bevegelse.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Kjør den hylstertype du har, det er perfekt, og koster lite.

Når du skal ned og kose med grus og sand på lave luker så trenger du ikke tenke på om det kommer dritt i mekanismen.

Race er også noe drit å balle med som fersk, fokuser på å skyte fremfor å kaste bort penger på noe du kommer til å bytte ut om kort tid allikevel!

Glemmer du å sette på låsen, og bøyer deg frem... Gjett hva som skjer!?!

Walkthrou uten å sette på låsen, og må løpe litt?? Gjett hva som skjer!?!

 

Belter? DAA er noe av det bedre, men Safariland sitt nye sportsbelte, 334 er enda bedre! Det står på handleslisten!

Du vil ikke ha noe som er mykt, men så stivt som mulig!

Beltet får du hos Capsicum i Haugesund. Send dem en mail eller ring dem på mandag som kommer.

Dem har også et som heter ELS som. Har blitt populært i toppen i Skandinavia om dagen...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Barane, jeg brukte lignende hylster til kurset og til mitt første stevne. Det funker men siden det må trykkes inn en knapp ved trekk kostet dette meg litt tid. Tid er i grunn ikke det jeg tenker på som viktigst når jeg startet med dynamisk. (er fortsatt ny, startet i februar og skyter mitt 4 stevne om noen uker)

 

Det viktige er å undgå DQ og gjøre ting riktig, selv om det ikke går så fort. Hastigheten kommer etterhvert.

 

Usikker på hva reglene sier, men det er mulig å sette mekanismen ut av spill på dette hylsteret, har gjort det når jeg har skutt PPC. Sparer tid og tar bort risken for å presse ned knappen på feil måte og komme bort i avtrekkeren ved trekk.

Link to comment
Share on other sites

Takk for linken, i den linken så stod det mye relevant.

Jeg har fått på plass alt utstyret nå. Jeg endte opp med safariland belter, med fiskeløkkene på utterbelte.

Utløsermekkanismen på hylsteret har jeg demontere, så jeg får bruke det hylsteret i starten.

Så nå er jeg klar for å skyte mer dynamisk :D

Link to comment
Share on other sites

Takk for linken, i den linken så stod det mye relevant.

Jeg har fått på plass alt utstyret nå. Jeg endte opp med safariland belter, med fiskeløkkene på utterbelte.

Utløsermekkanismen på hylsteret har jeg demontere, så jeg får bruke det hylsteret i starten.

Så nå er jeg klar for å skyte mer dynamisk :D

 

Velkommen til sporten "vår" :)

Link to comment
Share on other sites

Tak for det :D

Må si jeg ser fram til og bli kjent med denne type skyting, det er noe annet enn det jeg er vant med. Har skutt i noen år i en standar pistolklubb, men jeg regner med at jeg vil skyte der som normalt i tilegg håper jeg på. Det er kjekt med pressisjon og felt og :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Hallo

Husk fingeren ut av avtrekker bøylen når man ikke engasjerer skiver og husk på pekevinkel, har du kontroll på disse to så er du laaaangt på vei.

Kjører selv 4 magasin holdere, inner og ytterbelte og "blade-Tec" type hylster, aldri vært noe tull.

Link to comment
Share on other sites

Kan du vel. Eller for å spørre, hvor har du det fra at du ikke kan det?

Hvordan gjør du det? Jeg vet du kan gjøre det samtidig som du trekker, men det synes altså jeg er klønete. Les, jeg syns.

 

 

Kan fjerne mekanismen helt, om man ikke går for et nytt hylster isteden.

Det gjorde jeg, og mista pistolen da jeg skulle følge med Open-dude som RO.

Link to comment
Share on other sites

Propell, jeg misforsto deg. Jeg innbilte meg at du snakket om reglene, altså at du trodde du ikke hadde lov til å koble vekk låsen.

 

En grei fiks uten å ødelegge noe er å lage en liten ball av elektrikerteip, og så trykke den inn bak låsen slik at den holder seg ute. Lag ballen med limsiden ut så sitter den meget godt.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har erfaring fra safariland hylster ?

 

De siste årene har jeg brukt Safariland 5187 som hylster til dynamisk. Det bare virker, og jeg pleier å anbefale det til kjedsommelighet her på Kammeret som det beste "budsjettalternativet" når folk kommer og sutrer over Fobusene sine. :lol: . Jeg har et hylster til Glock og et til CZ som jeg bytter mellom belteplattformer med MLS-systemet. Den dagen jeg taper et stevne på 0,3 sek forskjell i trekk kan det hende jeg skaffer et racinghylster igjen, men akkurat nå er hylsteret mitt minste problem. :oops:

 

Selg Serpa-hylsteret til en feltskytter og kjøp et Safariland. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Skal man uansett ha et nytt hylster lønner det seg å kjøpe et "gamerhylster", som f.eks Bladetech med BOSS montasje.

 

Safariland 5187 funker sikkert det, men det ser meget begrenset ut mtp plassering/justering. Ikke vits i å kjøpe det bare fordi det er billig og holder våpenet (som betyr "funker").

Link to comment
Share on other sites

Safariland 5187 funker sikkert det, men det ser meget begrenset ut mtp plassering/justering. Ikke vits i å kjøpe det bare fordi det er billig og holder våpenet (som betyr "funker").

 

5187/88 har Safarilands standard 3-hulls mønster for innfesting, så det finnes mange forskjellige innfestingsmuligheter og justeringsmuligheter. Det innebærer riktignok en del fikling med smådeler, skruer og spacere (når man har kjøpt alle man trenger er kanskje prisfordelen borte), så hvis man er avhengig av stadig å superfintune plassering og vinkler er nok et dedikert gamerhylster bedre. Mitt problem var at jeg begynte med Safariland (bl.a. fordi jeg hadde et "tilleggskrav" om MOLLE-kompatibilitet) og har bygd ut etterhvert, og nå er jeg "gift" med systemet.

 

Den BOSS-hengeren så genial ut.

Link to comment
Share on other sites

url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0CAcQjRw&url=http%3A%2F%2Fwww.doublealpha.biz%2Fipsc-holsters-rigs%2Fholsters%2Fpdr-pro&ei=pu1QVMaRC-fcywO55IKQDg&bvm=bv.78597519,d.bGQ&psig=AFQjCNGiH3aPSqFzfPy29ni56kjc2ivDLg&ust=1414676257782240

 

Jeg byttet til dette fra AA, dette kan justeres ganske mye som tilfredsstiller meg mer enn godt nok i startfasen. Kanskje nevne for nybegynnere som allerede har et hylster, at det ikke er noen fordel med eks Fobus med pad hvor våpen kommer for tett på kroppen. Disse hylster blir mer for å bære/ oppbevare våpen i, ikke trekke da man må jobbe med overkropp for å "frigjøre" våpen fra kroppen. (egenerfart) Etter bytte ble det mye tørrtrening for å endre trekket siden man hadde lagt seg til uvaner pga pad hylster.

 

Men for all del, man skal jo sjekke om dette er noe sport man kommer til å fortsette med før man kjøper hele herligheten.....

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å bygge opp under utstyrshysteri, men racemaster er veldig hyggelig.

 

På steel challenge er det overraskende lett tape ganske mye, bare på trekk, f.eks. om det lugger litt eller er ustabilt.

 

0,3 sekunder per trekk 4 beste teller per stage, 7 stager, 8,4 sekunder tapt. Raskeste i standard brukte 78 sekunder totalt.

Link to comment
Share on other sites

Safariland 5187 funker sikkert det, men det ser meget begrenset ut mtp plassering/justering. Ikke vits i å kjøpe det bare fordi det er billig og holder våpenet (som betyr "funker").

 

5187/88 har Safarilands standard 3-hulls mønster for innfesting, så det finnes mange forskjellige innfestingsmuligheter og justeringsmuligheter. Det innebærer riktignok en del fikling med smådeler, skruer og spacere (når man har kjøpt alle man trenger er kanskje prisfordelen borte), så hvis man er avhengig av stadig å superfintune plassering og vinkler er nok et dedikert gamerhylster bedre. Mitt problem var at jeg begynte med Safariland (bl.a. fordi jeg hadde et "tilleggskrav" om MOLLE-kompatibilitet) og har bygd ut etterhvert, og nå er jeg "gift" med systemet.

 

Den BOSS-hengeren så genial ut.

 

Et Safariland ELS-system ser overlegent ut mtp multi-gun matcher, så avskriver ikke Safariland i det heletatt. Man må prøve seg frem og finne det man liker best.

 

APS:

Racemaster er veldig ålreit, om enn litt stivt priset. Har det selv. Eneste minuset jeg har er at det virker som det løsner litt vel fort i skruene. Må prøve meg fram litt mer seriøst med lock-tite enn jeg har gjort hittil (hatt det i rundt 2 mnd bare)

 

Steelchallenge som du nevner er mer kritisk til tid tapt på trekk, i IPSC er ikke dette SÅ nøye da man ofte har en bevegelse med i bildet før man kan skyte. Men det er selvsagt noe å ta hensyn til, selvom to toppskyttere ikke taper på særlig tid ovenfor hverandre pga trekk fra hylster. Det er litt smak og behag :)

Link to comment
Share on other sites

Er nok ganske så enig med aps. Det jeg skriver nå er ikke et motargument til deg.

 

Nå snakker jeg kun for meg selv, men nevner det siden trådstarter er i startgropa her.

 

Øv inn grepet ved trekk, dvs man finner grepet på våpenet gang på gang med blikket på målet. Her gjelder det tørrtrening hjemme....hundrevis av grepfeste, til du har grepet hver gang. I mitt yrke så har jeg fokus på at man kan ikke en ting hvis man greier det av og til. Det skal være gjentakbart. - etter en stund slutter kona med å reagere på at du går rundt om kveldene og fester grep. Naboene skvetter ikke unna når du åpner døra mens du fester grep lengre.....

 

Øv på trekket. dvs du trekker våpenet med det gode grepet du alt har innøvet, for så å få siktebilde mot et forhåndsdefinert mål. Igjen....hundrevis av trekk, til du har siktebilde hver gang. Igjen det skal være gjentakbart. Det er ikke hastigheten som teller nå. Gå ikke fortere frem enn at du har siktebilde.

 

Jeg trekker nå på 1.2 sek, treffer alfa på 8 meter - gjentakbart, noe som ikke er raskt i det hele tatt.

 

Det jeg prøver å si er at dette er det grunnleggende. Når man snakker om å få ned trekket med 0,3 sek så er det i hovedsak som aps sier på stager som er svært raske, men det jeg ofte ser er at de raske har ikke alltid treffene.

 

Det som jeg noen ganger stusser over er at man ikke har så mye fokus på andre ting, som ofte har mye større utslag i tid, under forutsetning av at treffene sitter. Var en tråd her ang hva man spiste før skyting, men det er ingen som snakker om fysisk trening, løpeteknikk og ikke minst oppvarming. Når man ser enkelte av stagene hvor det er liggende skyting, nesten ned i spagaten...så er det nesten overraskende at det ikke er mer skader enn det er....Ser aldri noen varme opp før en slik stage. God kondisjon kontra puls/ eksplosiv trening på bevegelser mellom mål samt få siktebilde kan trenes på hvor som helst uten skytebane. Veldig mye snakker om drill- drill- drill. Gjenta til det kjedsommelige, da skjer det automatisk på skytebanen. Rekylen og mottak av den kan kun trenes på banen.

 

Det jeg prøver å si er.... å få ned tiden ligger som oftest for en nybegynner i starten ikke i hvor godt utstyr man har eller hvor fancy team skorten er.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...