Jump to content

Oppbevaring av ammo hjemme i låsbart skap


Blaser_308

Recommended Posts

Er langt fra det kvanta som er tillatt og oppbevare hjemme av ammo og krutt. Men vil ha det nedlåst. Har noe lignende dette skapet i bruk.. http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/40112915/

 

 

Fra loven står det å lese. -> (ref. Ammunisjonen skal oppbevares nedlåst i særskilt skap, skuff eller tilsvarende låsbare innretninger, atskilt fra våpen.)

 

Ser med tanke på denne teksten, at det er et stort rom for tolkning :? Og man sliter med tanke på dags humøret til evt den som en gang i fremtiden, KAN komme på et hjemmebesøk. Har ikke fått noe varsel om besøk enda.

Link to comment
Share on other sites

Særskilt:

 

Dansk

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=s%C3%A6rskilt" target="_blank

 

Dano-Norsk/Vest-Norsk

http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbo ... dbok=begge" target="_blank

 

Så lenge du ikke skaper noe som ligner en trykkoker under brann i bolig og er rimelig sikret mot at barn kan få tak i varene så er det godt håp.

 

Hvis barn får tak i varene må du regne med sterk uvilje fra flere hold.

 

Valget av ordet særskilt er ikke særskilt godt gjennomtenkt.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

En eller annen fugl (kan ha vært våpenkontoret, kilden var uansett troverdig nok den gangen til at jeg husker dette) fortalte meg for lenge siden at kravet for det du skulle oppbevare ammoen i var at man skulle kunne se om noen hadde brutt det opp.

 

En av mine ammokasser (som også er låsbart) er en av de store aluminiumkassene som jeg kjøpte på Jula eller Biltema.

Link to comment
Share on other sites

Har lenge brukt ei kiste lignende den til Silke, som er avbildet over, med lås. Skiftet til en låsbar aluminiumskasse i sommer. Jeg har ammoen i kjelleren, og der blir det noe fukt uansett. Kassa er tett i lokket, og med fuktslukere oppi trenger jeg ikke bekymre meg om det.

Tenker litt på hvordan kassa vil oppføre seg ved en evt brann? Vil den bare revne, eller fungerer den som en veritabel splintbombe? Jeg vet ikke, heller mest til å tro at den ikke vil utgjøre noen stor fare........

Link to comment
Share on other sites

Det er lov til å oppbevare inntil 2000 patroner i godkjent våpenskap, våpnene skal være uladde. Kilde: politi.no

 

"Det er tillatt å oppbevare inntil 2.000 patroner i godkjent våpenskap sammen med skytevåpen, men våpnene skal være tomme under oppbevaring. Ammunisjon som oppbevares utenfor våpenskap skal oppbevares nedlåst."

[ https://www.politi.no/aktuelt/nyhetsark ... t_8553.xml ]

 

Edit:La til link og sitat

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Klippet og limt fra Politi.no

 

"Agder politidistrikt

 

Om oppbevaring av våpen og ammunisjon

 

Vi vil derfor minne om at våpeneier plikter å oppbevare våpen og ammunisjon på forskriftsmessig måte, slik at uvedkommende ikke får adgang til det.

 

 

* Overstiger antallet rifler og/eller hagler fire registreringspliktige våpen i husstanden, skal våpnene eller en vital del av våpnene oppbevares i FG-godkjent sikkerhetsskap, eller skap med høyere nivå.

 

* I husstand med færre enn fem våpen må våpenet/våpnene eller en vital del oppbevares forsvarlig nedlåst.

 

* Registreringspliktige pistoler, revolvere, hel-og halvaotomatiske rifler, skal oppbevars i FG-godkjent sikkerhetsskap.

 

* Det er ikke tillatt å oppbevare registreringspliktige skytevåpen og ammunisjon i ubebodd hytte, hus eller lignende.

 

* Uregistrerte hagler ervervet før 01.10.90 regnes som registreringspliktig våpen i denne sammenheng.

 

* Det er i samme husstand uten politiets tillatelse ikke tillatt å oppbevare mer enn 10.000 patroner, eller 15.000 patroner hvis minst 5000 patroner er kaliber .22 (salong)

 

* Ammunisjon skal oppbevares nedlåst i særskilt skap, skuff, eller tilsvarende innretninger, adskilt fra våpen.

* I FG-godkjent skap kan det sammen med våpen oppbevares det antall patroner som er godkjent av skapprodusenten. Hvis skapet ikke er godkjent for for oppbevaring av ammunisjon, kan det ikke oppbevares mer enn 500 patroner i skapet.

 

Politiet oppfordrer våpeneiere til å sjekke om våpen og ammunisjon blir oppbevart korrekt.

 

For ytterligere opplysninger, kontakt politiet eller se "Forskrift om skytevåpen, våpendeler og ammunisjon" på http://www.lovdata.no" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Med hilsen

Agder politidistrikt"

Link to comment
Share on other sites

Det er lov til å oppbevare inntil 2000 patroner i godkjent våpenskap, våpnene skal være uladde. Kilde: politi.no
Korrekt, mer også hvis skapet er godkjent for det:
I FG-godkjent sikkerhetsskap, eller i skap med høyere sikkerhetsnivå, kan det sammen med våpen oppbevares det antall patroner som er godkjent av skapprodusenten etter retningslinjer gitt av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap. Hvis skapet ikke er særskilt godkjent for oppbevaring av ammunisjon, kan det ikke oppbevares mer enn 2000 patroner i skapet.
Link to comment
Share on other sites

* Overstiger antallet rifler og/eller hagler fire registreringspliktige våpen i husstanden, skal våpnene eller en vital del av våpnene oppbevares i FG-godkjent sikkerhetsskap, eller skap med høyere nivå.

 

* I husstand med færre enn fem våpen må våpenet/våpnene eller en vital del oppbevares forsvarlig nedlåst.

Dette stemmer i alle fall ikke lenger; nå er det krav om våpenskap fra første våpen.

Link to comment
Share on other sites

Hva man finner ut av i utlandet pleier norske myndigheter å drite en lang marsj i.

 

Ref: de måtte prøveskyte 100 hjort med pil og bue for å se om det var effektivt nok til å kunne tillate buejakt i Norge (som det ikke ble noe av). Å se på diverse statistikker fra USA er jo helt uhørt.

Link to comment
Share on other sites

I en annen paralell verden:

See how a pressure-cooker bomb works

" target="_blank

(Nei jeg vil ikke fortelle deg hva du skal stuffe inni, men jeg drev med kjemi som hobby den gang man kjøpte det man trengte på Apoteket. Da var jeg 11 og 12 år og fullførte pensum til gymnas Naturfaglinje da jeg var 12 år - I en alder av 13 år ble jeg konvertitt da jeg fant ut hva Apotekere måtte selge av ugreie varer over disk og jeg syntes elektronikk var mere lokkende. Litt mere kunnskap i Kjemi ble jeg tilført på teknikeren i en alder av 17 år. Damen som underviste var flink og ga svar på alle mine spørsmål uten at resten av klassen fikk svarene kringkastet. Fysikklæreren som hadde lært atomfysikk på 30-tallet var ikke dum han heller :-)

 

Noen av oss kjøper familiepakker og lader selv.

Jeg er feig av natur. Hvis jeg ser slåsskamp, knivstikking, dame under trikken etc, så går jeg rundt kvartalet - Det er bare 100 meter allikevel og jeg har godt av litt trim.

Tro meg - livet er tøft nok uansett.

 

Detonering:

http://en.wikipedia.org/wiki/Detonation" target="_blank

(Nei, jeg bruker ikke Dano-Norsk Wikipedia annet enn unntaksvis - litt for ofte har jeg sett unge menn type elever på ungdomsskole lage bøll med sider i Wikipedia.)

 

Mange våpenskap er laget av 4-6 mm stålplate, men det er godt mulig at de ikke er tette nok til å oppnå detonering.

På den andre siden - Kanskje våpenskapet fra helvete har en dør som vrenger seg og danner en potte tett forsegling med smeltet lakk,

De jeg har sett er ikke varmeisolert.

 

De er ikke helt tette, men jeg tror ikke Byggforsk og desslike gidder å bruke ressurser på å finne ut om detonering vil oppstå.

Det er sikkert en grunn til at antall skudd i våpenskap er begrenset. Jeg har ikke tenkt å spørre - Det er ikke sikkert jeg får riktig svar uansett.

 

Jeg har ikke tenkt å finne ut av det.

Jeg holder meg på den sikre siden.

Jeg foretrekker piggdekk om vinteren.

Vinterdekk uten pigger er sikkert kjekt nok som regel

men unntaksvis er det ugreit glatt og jeg ser piggfrie kjøretøy

havner på tvers i motsatt kjørebane enkelte vintere.

Vi gjør alle våre valg.

 

Ammoskap type flimsy er min favoritt.

Jeg sover litt bedre da.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

 

De er ikke helt tette, men jeg tror ikke Byggforsk og desslike gidder å bruke ressurser på å finne ut om detonering vil oppstå.

Det er sikkert en grunn til at antall skudd i våpenskap er begrenset. Jeg har ikke tenkt å spørre - Det er ikke sikkert jeg får riktig svar uansett.

 

Reglene for oppbevaring av ammunisjon i våpenskap har ingenting med brann og eksplosjon å gjøre; de er en ren risikovurdering på hvor mye ammo noen synes er OK å oppbevare sammen med våpen.

I et "våpenskap" hvor du ikke oppbevarer våpen kan du stable inn inntil maks av lovlig mengde ammo for oppbevaring i bolig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...