Jump to content

lydnivå .223?


steffen

Recommended Posts

har skutt endel 223 i mini14 og galil ar. bråker bra, ville ikke gjort det uten hørselvern.

på minien har jeg også prøvd A-Tec CMM-6(stål) og kan bare si at denne demperen briljerer på 223 kaliberet.

ville ikke skutt lange serier uten hørselvern selv med demperen, men jaktskudd og kontroll av innskyting ved jakt har jeg ingen betenkeligheter med.

bråket med A-tec demperer montert er som sako sier sammenlignbart med 22lr uten demper, men med et litt annet munningsmell.

Link to comment
Share on other sites

jeg har ekspedert skjærer med en udempet .300 og har ikke mottatt noen klager på det.

men ved vedvarende ildgivning(30-40-50skudd) så blir dette et irritasjonsmoment, spesielt på ukristelige tider av døgnet.

 

selv planlegger jeg og bruke en 35gr varmintkule i godt og vel 1100ms.

Link to comment
Share on other sites

Steffen. Der er jeg helt uenig.

Min Tikka i 222 rem (spytter ut en 40gr varmit kule) i 960m/s.

Kona som står inne i hytten reagerer ikke på at jeg sitter 15 m fra hytten å ekspiderer en kråke. Radioen sto på i stuen, hun var på kjøkkenet.

 

Ho e kansje så vant tel at det smell rundt hytteveggan at ho ikkje merke det lenger? :lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Steffen. Der er jeg helt uenig.

Min Tikka i 222 rem (spytter ut en 40gr varmit kule) i 960m/s.

Kona som står inne i hytten reagerer ikke på at jeg sitter 15 m fra hytten å ekspiderer en kråke. Radioen sto på i stuen, hun var på kjøkkenet.

 

Samme erfaring har jeg også, bare med 30.06 og CMM-6

Link to comment
Share on other sites

såpass ja...

da er det nok ikke bryet verdt og skaffe seg demper til .223'en(når den kommer i hus).

 

Det er egentlig ikke noe å tenke på Steffen. Har du først skutt med demper så kommer du neppe til å løsne mange skuddene uten at "potta" sitter på rifla. :wink:

 

Jeg har en 223 med BR-Reflex T8 og forskjell på støy med og uten demper er stor.

 

I mine ører oppfattes en .223 med demper omtrent som en .22LR stinger uten demper, men med litt mer "etterklang" i kulesmellet.

 

Sako 30-06 mener det smeller som en Stinger, i mine ører høres det mer ut som en slapp Eley Subsonic.......... :wink::lol:

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har erfaring med en ".308 demper" på .223?

Jeg skal kjøpe en .223 og vurderer å kjøpe en demper som jeg også kan bruke på .308 hvis jeg skulle få lyst til det senere.

Ifølge A-TEC og alle andre jeg har snakket med har det ikke så mye å si at hullet blir litt større.

 

Er det noen som har testet dette?

Link to comment
Share on other sites

[sako 30-06 mener det smeller som en Stinger, i mine ører høres det mer ut som en slapp Eley Subsonic.......... :wink::lol:

Noen er vel mer tunghørte enn andre ;)

 

Grunnen til at jeg synes det minner om Stingeren, er det supersoniske kulesmellet. Det får du ikke bort med en demper, og du har heller ikke noe kulesmell på en subsonisk .22LR. Derfor sier ei rifle uten demper BANG, rifle med demper pssjt-viuuuu! og en Eley subsonic uten demper sier PLAFF. Sånn omtrent.

 

Hmmm... På tide å dra fram tråden om våpenlyder igjen?

Link to comment
Share on other sites

22 uten demper syntes jeg smeller høyt(altfor høyt til å ikke bruke hørselvern), 223 smeller som flere har skrevet her skarpere og vel så høyt som en 308 f.eks, men 308 "brummer" mer. (har mer bass hvis det går an å si) Jeg monterte en demper på min Tikka 223 og ble utrolig overrasket over effekten. Det smeller ikke "for høyt" , men overlyd og anslags smellet høres jo fremdeles, men foregår "lengre unna". Jeg har tidligere lagt ut en filmsnutt på dette, dog den demper mye bedre enn det høres ut som på filmen. Utrolig fornøyd!

http://www.oscark.no/gammel/Diverse%20m ... 23high.wmv

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...