steffen Posted October 2, 2008 Share Posted October 2, 2008 hvor mye bråker en .223 med og uten lyddemper? sett i forhold til .22lr med lyddemperammo(uten demper) og vanlig .22lr ammo jeg er ikke tjuvjeger, men kunne tenkt meg litt varmintjakt på innmark Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sako 30-06 Posted October 2, 2008 Share Posted October 2, 2008 I mine ører oppfattes en .223 med demper omtrent som en .22LR stinger uten demper, men med litt mer "etterklang" i kulesmellet. .223 uten demper smeller mer enn nok til at hørselvern er påkrevd, men den er litt "tynnere i målet" enn en .30-kaliber Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ericcg Posted October 2, 2008 Share Posted October 2, 2008 Er enig med sako her. Må innrømme at jeg ble overrasket over hvor mye den lille .223en smallt. Var på skytebanen med en kompis som skjøt 6.5, og synes min .223 smallt omtrent like mye, men den er skarpere i smellet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Münsterjeger Posted October 2, 2008 Share Posted October 2, 2008 Synes 223 er værre enn 308... 223 virker mere "høyfrekvent" enn 308.. SKulle jeg måtte velge hadde jeg heller skutt med 308 enn 223 uten hørselværn.... 223 med demper har jeg aldri hørt på.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evert Posted October 2, 2008 Share Posted October 2, 2008 har skutt endel 223 i mini14 og galil ar. bråker bra, ville ikke gjort det uten hørselvern. på minien har jeg også prøvd A-Tec CMM-6(stål) og kan bare si at denne demperen briljerer på 223 kaliberet. ville ikke skutt lange serier uten hørselvern selv med demperen, men jaktskudd og kontroll av innskyting ved jakt har jeg ingen betenkeligheter med. bråket med A-tec demperer montert er som sako sier sammenlignbart med 22lr uten demper, men med et litt annet munningsmell. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steffen Posted October 2, 2008 Author Share Posted October 2, 2008 såpass ja... da er det nok ikke bryet verdt og skaffe seg demper til .223'en(når den kommer i hus). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmonsen Posted October 2, 2008 Share Posted October 2, 2008 Steffen. Der er jeg helt uenig. Min Tikka i 222 rem (spytter ut en 40gr varmit kule) i 960m/s. Kona som står inne i hytten reagerer ikke på at jeg sitter 15 m fra hytten å ekspiderer en kråke. Radioen sto på i stuen, hun var på kjøkkenet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steffen Posted October 2, 2008 Author Share Posted October 2, 2008 jeg har ekspedert skjærer med en udempet .300 og har ikke mottatt noen klager på det. men ved vedvarende ildgivning(30-40-50skudd) så blir dette et irritasjonsmoment, spesielt på ukristelige tider av døgnet. selv planlegger jeg og bruke en 35gr varmintkule i godt og vel 1100ms. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rsubsonic Posted October 2, 2008 Share Posted October 2, 2008 4 moduler med CMM6 demper en .223 ganske bra og blir kort og hendig. 6 moduler demper veldig bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norrøna Posted October 2, 2008 Share Posted October 2, 2008 Steffen. Der er jeg helt uenig.Min Tikka i 222 rem (spytter ut en 40gr varmit kule) i 960m/s. Kona som står inne i hytten reagerer ikke på at jeg sitter 15 m fra hytten å ekspiderer en kråke. Radioen sto på i stuen, hun var på kjøkkenet. Ho e kansje så vant tel at det smell rundt hytteveggan at ho ikkje merke det lenger? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ober Posted October 3, 2008 Share Posted October 3, 2008 Steffen. Der er jeg helt uenig.Min Tikka i 222 rem (spytter ut en 40gr varmit kule) i 960m/s. Kona som står inne i hytten reagerer ikke på at jeg sitter 15 m fra hytten å ekspiderer en kråke. Radioen sto på i stuen, hun var på kjøkkenet. Samme erfaring har jeg også, bare med 30.06 og CMM-6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Olav Posted October 3, 2008 Share Posted October 3, 2008 såpass ja... da er det nok ikke bryet verdt og skaffe seg demper til .223'en(når den kommer i hus). Det er egentlig ikke noe å tenke på Steffen. Har du først skutt med demper så kommer du neppe til å løsne mange skuddene uten at "potta" sitter på rifla. Jeg har en 223 med BR-Reflex T8 og forskjell på støy med og uten demper er stor. I mine ører oppfattes en .223 med demper omtrent som en .22LR stinger uten demper, men med litt mer "etterklang" i kulesmellet. Sako 30-06 mener det smeller som en Stinger, i mine ører høres det mer ut som en slapp Eley Subsonic.......... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SuperZ Posted October 3, 2008 Share Posted October 3, 2008 Er det noen som har erfaring med en ".308 demper" på .223? Jeg skal kjøpe en .223 og vurderer å kjøpe en demper som jeg også kan bruke på .308 hvis jeg skulle få lyst til det senere. Ifølge A-TEC og alle andre jeg har snakket med har det ikke så mye å si at hullet blir litt større. Er det noen som har testet dette? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Olav Posted October 3, 2008 Share Posted October 3, 2008 Det går helt fint SuperZ. Demperen jeg har på 223'n nå er for 6,5mm og demper svært bra. Jeg hadde ikke vært i tvil, kjøp demper til 308 og bruk den på 223'n også. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sako 30-06 Posted October 3, 2008 Share Posted October 3, 2008 [sako 30-06 mener det smeller som en Stinger, i mine ører høres det mer ut som en slapp Eley Subsonic.......... Noen er vel mer tunghørte enn andre Grunnen til at jeg synes det minner om Stingeren, er det supersoniske kulesmellet. Det får du ikke bort med en demper, og du har heller ikke noe kulesmell på en subsonisk .22LR. Derfor sier ei rifle uten demper BANG, rifle med demper pssjt-viuuuu! og en Eley subsonic uten demper sier PLAFF. Sånn omtrent. Hmmm... På tide å dra fram tråden om våpenlyder igjen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Olav Posted October 3, 2008 Share Posted October 3, 2008 Ja pokker, det er der det ligger. At hørselen min er noe redusert er det ikke tvil om. Spesielt venstre øre fikk juling etter en del pistolskyting i ungdommen uten hørselvern. Tråden om våpenlyder er genial og fortjener å bli tatt frem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rsubsonic Posted October 3, 2008 Share Posted October 3, 2008 Eg bruker .308 demper på .223'en og det fungerer veldig bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SuperZ Posted October 3, 2008 Share Posted October 3, 2008 Hvor bør man kappe pipa på .223 for å ikke miste for mye fart? Kapper dere ned til minimumslengde? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skaubjønn Posted October 3, 2008 Share Posted October 3, 2008 Bruker 243 demper på 22-250, og 375 demper på 300wsm, fungerr helt fint. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OscarK Posted October 3, 2008 Share Posted October 3, 2008 22 uten demper syntes jeg smeller høyt(altfor høyt til å ikke bruke hørselvern), 223 smeller som flere har skrevet her skarpere og vel så høyt som en 308 f.eks, men 308 "brummer" mer. (har mer bass hvis det går an å si) Jeg monterte en demper på min Tikka 223 og ble utrolig overrasket over effekten. Det smeller ikke "for høyt" , men overlyd og anslags smellet høres jo fremdeles, men foregår "lengre unna". Jeg har tidligere lagt ut en filmsnutt på dette, dog den demper mye bedre enn det høres ut som på filmen. Utrolig fornøyd! http://www.oscark.no/gammel/Diverse%20m ... 23high.wmv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts