Jump to content

Hva gjør DFS'ere med rifla?


smaug

Recommended Posts

Ser på LS og det som forundrer/imponerer meg er hvor sinnsykt lett ladegrepet går når de skyter! Det er som patronen mates uten noe motstand ellers må de ha en helt godzilla aktig pekefinger. Synes da selv boltgangen på min STR er rimelig glatt men litt motstand er det jo når patronen mates men på TV ser det ut som det ikke koster en nano kalori...

 

Sent fra min Nexus 7 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Tipper det er en sammenheng mellom teknikk, og at de kassene som du ser på TV har "satt seg". Med andre ord, de har gått "et par løp", noen av dem flere løp per sesong. Det blir glatte glideflater av slikt.

 

Merket det på de t3'ene jeg har. Det begynner å hjelpe etter 3-4000 skudd, men de blir stadig bedre.

Link to comment
Share on other sites

Min STR er jo fra 95 tror jeg og den går jo pent, men herregud så lett det ser ut for de. Er så det ser ut som de har verdens slappeste fjær selv om den sikkert blir byttet jevnlig. Hva smører de bolt/kasse med tro? Tok selv en runde med froglube i dag.

 

Sent from my Samsung S4 Active like anybody gives a shit

Link to comment
Share on other sites

Har aldri hørt om noen som bytter til svakere slagfjær, nei, så det er nok bare trening. ;-)

 

Min sauer er rundet 20 år med til dels flittig bruk, og den går ikke mye glattere enn de som er brukt to måneder. Jeg smører låsklakkene sparsommelig med grafitt-fett når jeg husker det og på glideflatene bruker jeg noen dråper teflon-olje.

Link to comment
Share on other sites

Den har vel ingen betydning for sluttstykkegangen.
Motstanden du kjenner når du løfter hevearmen er tennfjæren. Ja jeg vet at ingen setter på slappere fjær men det ser sånn ut siden det går så lett.

 

Sent fra min Nexus 7 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ser på LS og det som forundrer/imponerer meg er hvor sinnsykt lett ladegrepet går når de skyter! Det er som patronen mates uten noe motstand ellers må de ha en helt godzilla aktig pekefinger. Synes da selv boltgangen på min STR er rimelig glatt men litt motstand er det jo når patronen mates men på TV ser det ut som det ikke koster en nano kalori..

Tennstempelfjæra påvirker overhodet ikke matingen.

 

Den har vel ingen betydning for sluttstykkegangen.
Motstanden du kjenner når du løfter hevearmen er tennfjæren. Ja jeg vet at ingen setter på slappere fjær men det ser sånn ut siden det går så lett.

 

Det ville ikke hjulpet noen verdens ting å satt på slappere fjær.

Det eneste som hjelper er som Høggern sier, trening, trening og atter trening :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Setter man slappere fjær får man helt riktig litt lettere boltløft. Men det gir igjen lengre lukketid, som ikke er gunstig, så jeg tror ikke noen setter slappere fjær for å få lettere boltløft til bane- eller feltskyting. Om man har trent med sauern så gjor man enklere ladegrep enn om man ikke har gjort det.

 

feks 3000 skudd i året med grovkaliber, 4000 skudd i året med 22lr, i tillegg til tørrtrening vil kunne gjøre at ladegrepene sitter ganske mye bedre enn de gjør for de som ikke skyter en brøkdel av dette. ;)

 

 

I tillegg kan man jo smøre sluttstykket med noe lurium man har tro på.

Link to comment
Share on other sites

Hvis mann slumser med Gold Meddalion og får dette i låskassen, har mann ett sluttstykke som herker veldig.

Litt jobb og få det vekk også.

 

Bruker for tiden olje for klippemaskiner (til dyr), den er beregnet for flater som skal gli og fungerer godt.

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Ser på LS og det som forundrer/imponerer meg er hvor sinnsykt lett ladegrepet går når de skyter! Det er som patronen mates uten noe motstand ellers må de ha en helt godzilla aktig pekefinger. Synes da selv boltgangen på min STR er rimelig glatt men litt motstand er det jo når patronen mates men på TV ser det ut som det ikke koster en nano kalori...
Tennstempelfjæra påvirker overhodet ikke matingen.
Den har vel ingen betydning for sluttstykkegangen.
Motstanden du kjenner når du løfter hevearmen er tennfjæren. Ja jeg vet at ingen setter på slappere fjær men det ser sånn ut siden det går så lett.
Det ville ikke hjulpet noen verdens ting å satt på slappere fjær.

Det eneste som hjelper er som Høggern sier, trening, trening og atter trening :winke1:

Har aldri hevdet noe av det du påpeker.
Link to comment
Share on other sites

Renhold og puss er selfølgelig veldig viktig.Alt av gammel olje og skitt må vekk.Prøv med en lakkrens eks turtle wax color back og poler sluttstykket i lengderettningen.Stryk deretter på noen dråper egnet olje eks. maxi glide.låskassen må også være helt ren og glatt innvendig.

Bruk bare en tynn film med olje.Blir det sauset på kommer det fort olje i løpsinnfestningen,med de problemer det kan medføre.

Ellers er vel riktig teknikk og masse trening det som gjelder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...