Jump to content

Hjelp til kjøp av rifle til dynamisk skyting


debellator

Recommended Posts

Har svært lyst på egen rifle til dynamisk skyting, og har sikla på SAR-M1.

Noen som har erfaring med Sar-M1 i .223 vs i 7,62x39?

Om det er vanskelig å få tak i magasiner i 223 feks og ymse utstyr

 

Har også lurt litt på om det kan være noen andre rifler som er artigere?

Det jeg er ute etter er en rifle som er morsom å skyte med og som gir godfølelsen med engang. Driftsikker og ikke et HELVETE å pusse slik jeg har forstått noen AR-15 er.

Forløpig budsjett på våpen med tilbehør ligger på 20 000,-

 

Har HK416 via jobben så MR223A1 er ikke på ønskelista :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kjøp den du får minst ettermarkedsdeler til, det blir billigst i lengden (og du slipper å ha kommoder fulle av deler som ikke svarte til forventningene). :winke1:

 

Hvis du vil ha AUG, så finn en A2 variant.. (Evt USR'n, og en liten spikkejobb på stokken)

 

Sig 550 er bare en dyr AK med fastpinnet plaststokk, men hvis den gjør livet komplett, så velger du den likevel.

 

Sar i .223 ser feil ut, gå for 7,62 (også enklere magasinmessig).

 

AR15 hvis du har ambisjoner om å holde deg i toppen av listene (pussemyten er bare tull).

 

Det beste ville selvsagt vært å kjøpt en av hver, selv om det krever en relativt tykk lommebok og et velvillig våpenkontor.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

1. Colt AR-15 H-bar/Sporter produsert etter 1986,

2. SIG SG 550 SP,

3. Steyr AUG sivil modell,

4. Valmet M76/78A2,

5. Galil AR,

6. HK-94,

7. Bushmaster mod. XM15,

8. Olympic Arms AR-15 H-bar,

9. Heckler & Koch modell SL 8,

10. DPMS Panther Bull 24/DPMS Panther Bull 24 Spesial (inkl. «Southpaw» mod),

11. Oberland Arms (OA) 15,

12. Izhmash Saiga sport 520,

13. Izhmash Saiga sport 555,

14. Tiger mod 03,

15. DPMS Panther mod LR-308 (inkl «Southpaw» mod),

16. Armalite AR 10,

17. Armalite AR 10T,

18. Arsenal SAR-M1,

19. Heckler & Koch MR 223,

20. Heckler & Koch MR 308,

21. JP Enterprise CTR-02,

22. Armalite M 15,

23. STAG 15,

24. Smith & Wesson M&P-15,

25. Benelli MR 1,

26. JP Enterprises LRP-07.

 

Her er lista over hva som er godkjent p.d.d. Se igjennom og se om det er noe som fanger interessen. Kan jo sies at ikke alt er så lett å få tak i, iallefall ikke til en vetu penge.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange får man tilatelse til i Dynamisk? Er det Open og Standard?

Standard og open. Reservevåpen om du har aktiviteten

 

"Hvilken ar-15 er det man bør legge penga sine i da? :?:"

 

Om du vil ha det råeste til konkurranse så er det JP sine rifler som er det øverste.

Link to comment
Share on other sites

For å følge opp starten på tråden: Å pusse AR er det enkleste i verden når man har bremserens og kompressor tilgjengelig. Det tar meg omtrent like mye tid å strippe, pusse og sette sammen samtlige rifler fra den tidsepoken, uansett hvor de har sin opprinnelse. Jeg har aldri fått med meg hvorfor jeg burde ha en av de fancy AR'ene med indirekte gass-system og kommer følgelig ikke til å kjøpe eller bygge en 8)

Link to comment
Share on other sites

Arsenal SAR er fin fint... Men som andre sier, en i 7,62 x 39 er langt mer tilgivende med tanke på magasiner og slikt. Jeg hadde ikke så voldsomt med våpen eller ammo relaterte problemer med å treffe stål på 200m eller IPSC skiva på 300m hold i Østersund forrige helg... Du kan jo ellers altids få prøve min Sar evemtelt valmet M 76;)

Link to comment
Share on other sites

Lurer faktisk på om det blir en STAG STAG-15 M3 5.56NATO 16"

har så mye kit til HK416 jeg kan putte på å få brukt der!

Sette på en aimpoint micro, magpul skrågrepgrep og div så kan det bli bra det der

 

 

Takker tilbudet Hassel, men tror nok avstanden blir litt lang å dra for å skyte!

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har ambisjoner om å få noen bra resultater etterhvert så kjøper du en AR med minimum 18" løp og mid eller riflelengde gass og bygger den omtrent som alle andre openskyttere på ett visst nivå, hvis ikke er det bare å kjøpe SIG, Steyr, AK, MR223 o.l. så mye du vil

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har ambisjoner om å få noen bra resultater etterhvert så kjøper du en AR med minimum 18" løp og mid eller riflelengde gass og bygger den omtrent som alle andre openskyttere på ett visst nivå, hvis ikke er det bare å kjøpe SIG, Steyr, AK, MR223 o.l. så mye du vil

 

Nja.. En 18" med riflelengde gassystem kan fort plages av tildels marginal funksjonering, og være litt halvsær i kosten. Mid lengde er mer fornuftig sådan, men fortsatt også bittelitt ukurrant (det eksisterer flere "mid" lengder). 20"-24" pipe blir langt, og tyngre å manøvrere rundt i løypa.

 

Det er fullt mulig å henge godt med i toppen med en std halvfeit 16". Komp, avtrekk, kolbe, grep, osv. har mer å si for tempoet og treffprosenten..

 

Det viktigste er å ha ei børse som faktisk smeller, og veksler, hver gang man drar i spaken! :wink:

Link to comment
Share on other sites

De stopper da i blandt de også, Hassel..

 

Men, de er jo litt greiere å kicke i gang igjen når det først har stoppet..

 

Selv er jeg inne i min tredje AUG runde, og driver å surrer med å lage en justerbar trigger tamer. En blir litt lei AR konseptet etter å ha snekret sammen noen hundre.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Fortsatt en stund til jeg kan handle rifle, og det blir nok en AR når tiden kommer, men skulle jeg handlet bare med hjertet hadde det blitt en AUG. Er den brukandes til konkurranse? Eller for å spørre annerledes, er det faktisk noen som bruker den til konkurranse?

Link to comment
Share on other sites

AUG er vel ikke blandt de som figurerer øverst på pallen som regel, men det har da vært en og annen som har prestert godt med den likevel..

 

Hvis du ikke har de aller største ambisjonene om pallplassering til enhver tid, og heller har lyst til å kose deg med skytingen, så er den et perfekt valg.

 

Nu for tiden har magasiner o.l. blitt mye billigere også (ca en 50lapp dyrere enn P-mags). :D

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er en A1, så ville jeg heller snoket litt rundt etter en A2 variant. Da har du både "looken" med originalsiktet, og mulighet til å bytte til picatinnytopp for annen optikk.

 

Lengdemessig, så stod den vel tidligere spesifisert med 20" løp på godkjentlista, så da må en vel forholde seg til det (selv om den strengt tatt mangler en cm).

 

Om en leter litt, så er det sikkert mulig å hoste opp et 24" løp også, med integrert tofot.

Link to comment
Share on other sites

Nja.. En 18" med riflelengde gassystem kan fort plages av tildels marginal funksjonering, og være litt halvsær i kosten.

 

Ikke hvis den er bygget av noen som kan det og brukeren vet hva man skal gjøre. Har den korrekt justert gassblokk, er det viktig at den ikke kan skru på seg selv. Feks, er det en JP blokk, må man bruke loc tite på skruen.

 

 

Min 18" har dog mer gass enn de rendyrkede konkurranse-upperene (og da mer rekyl), men er dønn pålitelig.

Link to comment
Share on other sites

nei, du påstod vel det er vanskelig.

Min påstand er at de skikkelig lagd så er de pålitelige ( da med 18" eller lengre løp) (eks JP eller lign. min har Noveske løp)

og det er faktisk en grunn til de beste skytterne bruke stort sett 18 eller 20" med rifle gas-system. Så hvis målet er en topp konkurranse upper ville jeg klart ha gått for en 18" med rifle.

 

Men samtidig så får nok en nybegynner mer ut av en vanlig 20" upper og masse ammo istedenfor "gadgets"

 

 

Ang: AUG, det er en skytter i Norge som ligger blant topp 10 med AUG. Ellers er det AR. Og det er vel også våpnet han vil anbefale hvis man spør.

Link to comment
Share on other sites

Da er det rart at det ble byttet flere JP topper på reklamasjon, nettop fordi de ikke ville veksle (uansett hvor mye som ble skrudd på duppedingsene). :wink:

 

Noveske leverer mye fint, men ei heller ikke feilfritt..

 

Uansett, så er akkurat denne diskusjonen dødfødt, da det grenser til å være religiøst.. :mrgreen:

 

Når det gjelder AUG og høyt ambisjonsnivå, så er vi enige! Men, det er kjedelig når alle velger samme rifle..

Link to comment
Share on other sites

 

Nja.. En 18" med riflelengde gassystem kan fort plages av tildels marginal funksjonering, og være litt halvsær i kosten. Mid lengde er mer fornuftig sådan, men fortsatt også bittelitt ukurrant (det eksisterer flere "mid" lengder). 20"-24" pipe blir langt, og tyngre å manøvrere rundt i løypa.

 

Det er fullt mulig å henge godt med i toppen med en std halvfeit 16". Komp, avtrekk, kolbe, grep, osv. har mer å si for tempoet og treffprosenten..

 

Det viktigste er å ha ei børse som faktisk smeller, og veksler, hver gang man drar i spaken! :wink:

 

Jeg vet, jeg har en standard 16" selv, riktignok med veldig bra comp, men nå bygger jeg en ny børse med riflegass, justerbar gassblokk og 20" pipe.

 

Kvaliteten på JP har jeg inntrykk av at har falt generelt i det siste, har sett flere nye børser som ikke virker, er slappe mellom upper/lower osv.

Link to comment
Share on other sites

 

Er en stund til jeg kan kjøpe selv, men også da kommer det til å bli noe som ligger halvveis mellom det hjertet begjærer, og hva som faktisk kan hevde seg i konkurranse.

 

Jeg vurderer seriøst å få en Desert Tech MDR godkjent når den kommer i Uniten en gang i fremtiden. Jeg har vært i kontakt med produsenten som er villig til å lage lovlige løpslengder for eksport til Norge (22´, for å nå lovlig minste totallengde 840mm). Jeg har forøvrig fått litt info om avtrekkermekanismen og hva som gjør det "vanskelig" (mtp godkjenning) å gjøre om til helauto.

 

Klart en slik har fordeler og ulemper, men skal man tro markedsføringen så skal den eliminere typiske "downsides" ved bullpup-konfigurasjoner.

 

- 100% justérbart match-avtrekk.

- Kaliberbytte 308, 223, 300blk, 6,5 spc m.f i samme låskassa (!).

- Magutløser som en AR.

- Uavhengig links/recht uten ekstradeler.

- AR15/AR10-magasiner.

- Løp har justerbart frontsikte, og holder 0 ved bytting fram og tilbake.

- 4 posisjoner på gassblokken.

 

Desert Tech leter forresten etter noen seriøse Norske aktører som ønsker agentur. PM for detaljer.

 

Link to comment
Share on other sites

 

De er kjedelige og trauste, men de gjør jobben..

 

Som sagt, så pusler jeg litt med et AUG prosjekt, og vil nok bruke den litt mer aktivt når den er klar.

 

Mye mulig rifla på bildet over her havner i salgskammeret etterhvert.

 

Link to comment
Share on other sites

 

En CTR-02 har vel kostet 27000 eller rundt der i det siste, men da får du alt på plass, matchavtrekk, lett buffer, lett carrier osv og trenger ikke bytte noen ting selv. evt så koster Stag 3-g 17900,- men den kommer ikke med lett buffer og carrier, husker ikke hva dette koster for øyeblikket, rundt 3-4000 kanskje.

 

Oppskriften på en vinnerrifle er i bunn og grunn det som har blitt forklart allerede. 18-20" med mid eller riflelengde gass, lett buffer og carrier, en god comp.

Comp er smakssak fordi forskjellige folk har forskjellig skytestilling og rekylopptak, det er flere som justerer compene sine med hull på skrå osv for at børsa skal gå riktig for dem.

Også må man helst lade selv for å få en ladning tilpasset børse, løpslengde, comp, vekt på innmat og den mengden gass man skyter med. Noen gasser litt opp, andre skyter på grensen av hva som funksjonerer, men mange små tilpasninger gjør at man kan få en børse med tilnærmet .22 rekyl.

 

Link to comment
Share on other sites

AUG'en går helt fint, så lenge du slår ut det tomme med det fulle.. :wink:

 

AUG er også særs velbalansert, så du kan holde deg på skiva med en hånd.

 

Det er mange som forandrer syn på AUG etter å ha skutt noen magasiner, den er langt fra så dårlig som enkelte skal ha det til!

Link to comment
Share on other sites

hvordan blir magbytte med desertech/aug? vs AR?

 

Desert Tech har magutløser på samme sted som en AR (pekefinger), men på høyre og venstre side. Bolt release sitter ved magbrønnen, men den har ladehendel på venstresiden slik du finner på noen Open-ARer. I motsetning til AK så slipper du å vippe våpenet på siden.

 

AUG er også særs velbalansert, så du kan holde deg på skiva med en hånd.

 

Litt min tankegang. Balansert og manøvrerbar.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått tak i en komplett Bushmaster v-match upper, disse pipene er kjent for å gå veldig bra og lenge, men har jo egentlig ikke vært tilgjengelige her på berget siden Capsicum solgte Bushmaster for 3-4 år siden. Regner med stigningen er 1/9 på denne også.

Link to comment
Share on other sites

1. Colt AR-15 H-bar/Sporter produsert etter 1986,

2. SIG SG 550 SP,

3. Steyr AUG sivil modell,

4. Valmet M76/78A2,

5. Galil AR,

6. HK-94,

7. Bushmaster mod. XM15,

8. Olympic Arms AR-15 H-bar,

9. Heckler & Koch modell SL 8,

10. DPMS Panther Bull 24/DPMS Panther Bull 24 Spesial (inkl. «Southpaw» mod),

11. Oberland Arms (OA) 15,

12. Izhmash Saiga sport 520,

13. Izhmash Saiga sport 555,

14. Tiger mod 03,

15. DPMS Panther mod LR-308 (inkl «Southpaw» mod),

16. Armalite AR 10,

17. Armalite AR 10T,

18. Arsenal SAR-M1,

19. Heckler & Koch MR 223,

20. Heckler & Koch MR 308,

21. JP Enterprise CTR-02,

22. Armalite M 15,

23. STAG 15,

24. Smith & Wesson M&P-15,

25. Benelli MR 1,

26. JP Enterprises LRP-07.

 

Her er lista over hva som er godkjent p.d.d. Se igjennom og se om det er noe som fanger interessen. Kan jo sies at ikke alt er så lett å få tak i, iallefall ikke til en vetu penge.

 

Colt: Er de siste modellene godkjente? De er jo AR, men typebetegnelsen er LE*. Kunne tenkt meg den i .308...

Link to comment
Share on other sites

Som PVAS har skrevet her tidligere så er Armi Dallera Custom AR-15 inne til godkjenning. Er det noen her som har noen formening om dette er noe å satse på når de kommer i salg? Prisene jeg har funnet på nett er relativt høye (2500€ for entry level competition, 3900€ for match grade), så da er vel spørsmålet om det er Maserati eller Fiat Ritmo-delen av italiensk industri som står bak disse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...