Jump to content

Drilling samler bare når den er varm?!?


jjrckd

Recommended Posts

Har den siste modellen av Krieghoff Trumph med loddet løp. Har aldri skutt noe godt med rifla og etter en session med god tid på skytebanen i dag (ungen lå å sov i barnevogna) oppdaget jeg til min store forundring at rifla ikke samler før etter skudd nr 4 (har ikke tidligere skutt så mange skudd på rappen).

 

20ruw7a.jpg

 

Det bildet ikke viser er førsteskuddet som sitter der det skal samt 2 andre og tredjeskuddet som er helt på villspor (slettet dessverre serien). Fjerdeskuddet (som er det eneste innenfor) ble forsøkt kompensert i forhold til 2 og 3 skudd så jeg siktet i ytterkant av ringen kl 8. For 5, 6 7 og 8 skudd siktet jeg "midt i" og fikk en pen samling (altså skudd nr 2, 3, 4 og 5 på bildet) som alle ligger utenfor ringen.

 

Ikke noe problem i forhold til jakt da skudd nr 1 er presist men uansett ikke holdbart. Skyter faktisk bedre med åpne sikter enn kikkert på skudd 2 - 4 da kornet tilsynelatende følger varmgangen.

 

Kaliberet er 6,5x65R og drilingen er utstyrt med en Zeiss Victory HT 1,1-4 (har tidligere hatt Aimpoint Micro og Swaro Z6 1,7-10) Hva gjør jeg??

Link to comment
Share on other sites

Dette er et velkjent "problem" på børser med lodda piper, og kalles varmespredning. Dvs at etter førsteskuddet ditt så varmes godset i/rundt pipa opp, slik at pipa får spenninger og flytter treffpunkt. Stål utvider seg når det blir varmt. Det at den samler etterhvert betyr at den da er så varm at spenningene har nådd "grensa".

 

Alle mine kombier og drillinger med lodda pipe har oppført seg på samme måten, med ulik grad av spredning og når den inntreffer.

 

Så, er dette et problem? Jeg mener nei. Med et slikt våpen er ofte oppfølgingsskudd lite aktuelt, slik at det i de aller fleste tilfeller er førsteskuddet som uansett må gjelde.

 

Ta deg en tur på banen igjen og prøv en 5-skudd med ei god pause mellom skudda, så vil du nok se at drillingen din samler godt når den er kald også. Alternativt kan du lære deg hvor og når spredningen kommer, og forlegge siktepunkt på de skudda det måtte være aktuelt.

 

Og, som du sier, problemet blir mindre hvis du bruker de åpne siktene.

 

Så, er frittliggende pipe bedre? Ja, hvis du skal ligge på banen og banke ut skudd. Nei, til alt det andre. ...mener jeg

;-)

Lykke til med Trumphen din, jeg håper dere finner tonen!

Link to comment
Share on other sites

På min loddede kombi har jeg akkurat samme opplevelse. 2 og 3 skuddet går 7-8 cm over første skuddet. På oppskyting venter jeg ca 1 minutt mellom skuddene. Da er problemet eliminert. Skal bare skyte 3 skudd uansett. Møter god forståelse for det på skytebanen. :wink:

 

Bruker den på rådyrjakt. Siden kombien skal "knekkes" har jeg aldri rukket oppfølgingsskudd. Har heldigvis ikke hatt behovet heller. Hvis behovet skulle oppstå og muligheten er slik at jeg rekker å lade om må jeg sikte litt ned mot overgangen mellom kropp og forbein.

Link to comment
Share on other sites

Som LisleArne skriver over her; Det der er et helt normalt skuddbilde og fenomen på denne type våpen..

 

Fenomenet kalles Bimetalleffekt, der riflepipa utvider og strekker seg pga varmen mens haglepipa er kald. Løpspakka vil da bøye seg, i ditt tilfelle oppover. Et kombinert våpen er alltid et kompromiss,, vil aldri bli en fullverdig rifle og ei heller ei fullverdig hagle.

 

Så lenge du nå kjenner varmeavviksmønsteret på børsa di, vet du jo hvor mye du må forlegge dersom det skulle bli aktuellt med et annetskudd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også samme problemet med min Zoli Drilling 6,5x57r.Min erfaring er at jeg bør vente minst 20 min mellom hvert skudd for å få riktige treffpunkt.Jeg har begynt å ta med drillingen sammen med andre våpen når jeg er på skytebanen .Skyter da et skudd når jeg begynner skytingen og et når jeg er ferdig.Da har jeg kalde løp og man får en riktig innskyting.Har Blaser D 99 også, den er det frittflytende pipe på og har ikke dette problemet, men dessverre cal 20.Drømmer om em Krieghoff Trumph cal 12 med frittflytende riflepipe.

Link to comment
Share on other sites

Mange drillinger har ekstrem høydespredning mellom skudd 1-2 og tre. Jeg har hatt mine klamme hender på ett titalls drillinger og de aller fleste tilskriver jeg mye av klatringen til montasjen og spenningen som denne vil påvirke de allerede nevnte faktorene. Det første jeg gjør med en drilling som klatrer er å teste med åpne sikter. Forunderlig nok samler drillingen ofte veldig bra med åpne sikter og tilsynelatende er problemet borte.. Spesielt stort problem har jeg opplevd med dårlige tilpassede hakemontasjer. Det finnes selvfølgelig unntak, men det er jo ganske enkelt å teste det ut da. Opphører varmespredningen med åpne sikter kan du rette fokus på din montasje isteden for å lade til det kjedsommelige...

Link to comment
Share on other sites

Må ikke gå bananas på montasjene, de feiler ingenting. Når du bruker åpne sikter, stiger kornet i lag med pipene så avviket blir mindre enn med kikkert.

 

Førsteskuddet med kaldt løp er det man må fokusere på. For å lære våpenets klatring bør du skyte f. Eks. tre skudd på hvær sin blink, la børsa bli kald og gjenta to ganger. Da får du en treskudsgruppe med kaldt løp som skal stemme med innskytning. på de følgende blinkene ser du klatringen.

 

Presisjonstesting med med mange skudd med loddete piper er bare sløsing med ammo, du oppnår bare å bli forvirret.

Link to comment
Share on other sites

Min praktisk erfaring tilsier noe annet Nimrod, med en spesifikk drilling jeg vet om hadde ingen klatring med en ærverdig Dankert Krohn montasje, Dankert var er en dyktig Børsemaker på 60 og 70 tallet og disse ble loddet i løpsettet og frest etterpå for linjær og spenningsfri. Drillingen skiftet eier og fikk omgjort montasje til hakemontasje, resultatet ble en drilling som klatret som beskrevet etterpå. En Krieghoff jeg hadde engang klatret også selv med svingmontasje, etter en runde med brotsj og innsliping av ringer ble klatringen nesten lik null. Børsemaker hos jakt og friluft bekrefter det samme og de vil ikke selge deg montasje til drilling uten at de får montere den selv, det koster ingenting og jakt og friluft slipper reklamasjoner nettopp pga. Problemer med varmespredning. Ved flere anledninger har jeg testet ut hakemonterte drillinger som har ekstrem varmespredning ved å skyte 1 skudd, tar av kikkert og klikker den på plass før skudd nummer to osv. da opphører plutselig varmespredningen, årsaken til dette er sannsynlig dårlige toleranser på bakre hake som kiler hardere og hardere for hver rekylpåkjenning og derved øker spenningen mellom fremre og bakre hake. Hvis det er slik at varmespredning i en drilling med loddede løp alene kommer av at riflepipen blir varm skulle alle drillingene i hele verden ha nøyaktig samme problem. Min gamle far har en suhl drilling fra tidlig syttitallet med Dankert Krohn montasje og 8x57 i rifleløpet, denne drillingen holder stort sett snusboksen med tre skudd uansett kulevekter. Men det finnes selvfølgelig unntak, men en spenningsfri montasje er alltid et godt utgangspunkt for videre utredning av problemet. Selv har jeg gått over til Blaser og skyter på klisterlappen hele dagen,året rundt om jeg orker :-)

Link to comment
Share on other sites

spenningsfri montasje er alltid et godt utgangspunkt for videre utredning av problemet. Selv har jeg gått over til Blaser og skyter på klisterlappen hele dagen,året rundt om jeg orker :-)

 

Er veldig enig i disse to alternativene til løsning :P Samme hvem som har laget montasjene.

Link to comment
Share on other sites

Jakt og friluft har montert kikkert på 3 forskjellige krieghoff drillinger for meg, og alle med loddet pipe har klatret med kikkert, men ikke med de åpne siktene. Hadde de oppført seg på noe annet vis, hadde jeg blitt svært skeptisk...

Link to comment
Share on other sites

Dette er jo rett og slett slik en drilling med lodda piper skal være. De vil alltid klatre . Det er alltid første skuddet som teller på en drilling med lodda piper. Ligger rifle pipa på toppen som på min lille skinnedrilling blir det rett og slett omvendt,,, Krabber nedover... med og uten hake montert kikkert. Velger en lodda piper er klatringa en del av morroa. Liker en ikke klatringa får en rett og slett kjøpe seg en Krieghoff Termostabil ( Fri rifle pipe) . evt en Blaser D99. :winke1:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takker for alle tilbakemeldinger, ser ut som om varmespredningsproblematikken er større enn hva jeg trodde. For drillingen min virker det som om den trenger ca15 min før treffpunkt og sikte stemmer. Skal ta noen runder for å se hvor repeterbar varmespredningen er mtp korrigering av siktebilde. Med kaldt løp treffer jeg en klistrelapp så er uansett ikke bekymret ift jakt.

 

Har EWA svingmontasje og lader selv med enten Lapua Scenar L 120gr eller Accubond 130gr. 570 krutt.

Link to comment
Share on other sites

15 min er mye, mulig den trenger så mye i sommervarmen. Ellers passer det greit med en rusletur frem til skivene mellom hvert skudd. Med med fare for å virke frekk: kjøpte du virkelig en drilling til 80.000,- uten å vite om fenomenet varmespredning? Selv om min drilling samler like godt som banesauera mi med kaldt løp, så skyter jeg første skuddet med kikkert, så de to andre med åpne sikter når jeg tar prøven. Ellers blir det for mye tipping på treffpunkt...

Link to comment
Share on other sites

Visste om fenomenet men hadde inntrykk av at det var "jevnere" enn hva jeg ser. Her er det ikke bare opp og til siden men opp og frem og tilbake. Var dog noe overrasket, selv om det jo er innlysende, at problemet var større med kikkert enn uten.

Link to comment
Share on other sites

Hmm. 6,5x65R er en stor patron med mye fart og krutt. N570 genererer mye varme. Ville prøvd med tyngre kuler og raskere krutt uten presse hastigheten opp.

 

Har v0 på 804. Har prøvd andre krutt men 570 gir jevneste utgangshastigheter. Skal prøve igjen med tyngre kuler.

Link to comment
Share on other sites

V0 på 804m/s er ganske dårlig utbytte av denne høyhastighets patronen. Med 130gr skulle du minst komme opp til 850m/s! Kjøp deg en pakke original ferdigrullet fra RWS og ta de som utgangspunktet for dine egne fremtidige utviklinger! COAL, type krutt etc. Ellers er reaksjonen (høydespridning) av din drilling helt normal som også mange andre henviste til!

Link to comment
Share on other sites

Målte RWS ferdigrullet til et sted rundt 830. På pakken står det rundt 900. Med 55gr 870 er hylsa såpass full at kula nok toucher kruttet etter at den er satt. På 57gr snakker vi knasing når kula settes. Husker ikke v0 hor 57gr.

Link to comment
Share on other sites

Vil bare henvise til at N-570 er mest sannsynlig lite eller ikke egnet til dine formål. N-570 er det mest saktebrennende (progressive) krutt i Vihtavuori sine hyller. Tenkt for bruk i patroner som 300RUM, 30 - 378 Wby ... med tilsvarende kulervekter fra >180gr !!

Patroner med mindre kaliber og stort hylsevolum (6,5x65R) liker noe som f. eks N-160 (N-560), og RL - 19 som tilsvarer N - 160 i sine egenskaper. Bare et tipps.

Link to comment
Share on other sites

synes det er rart om du får ulikt treffpunkt på seriene fra gang til gang...

Skyt tre skudd så fort du er komfortabel med. Vent 15 min, og skyt en ny tre-skudds serie. Gjenta enda en gang. Du bør altså ha like lang tid ca mellom skuddene. Da ser du hvordan dette går. De gangene jeg har forsøkt dette får jeg tre fine grupper. Skuddene i gruppen som er avfyrt som nr 2 ligger ca 10 cm over, og tredje gruppe ytterligere 10 cm høyere. Jeg har hatt noen drillinger, og det er ca sånn på alle sammen. Har aldri opplevd sideveis spredning. For min del vil det si en knyttneve høyre for hvert skudd.

Link to comment
Share on other sites

Grim: som du skjønner etter å ha lest tråden, er det helt vanlig at drillinger klatrer, siden det nederste løpet bøyer løpsbunten oppover når rifleløpet blir varmt. Pipa, og dermed kornet følger med oppover, og når baksiktet står midt på løpsbunten, så blir treffpunktet det samme med åpne sikter. Kikkerten står fast helt bakerst på løpene, hvordan mener du at en montasje kan motvirke at løpsbunten peker oppover ved varmgang, uten at montasjen justeres for hvert skudd?

Link to comment
Share on other sites

Nå på sommeren synes jeg 15 minutter mellom skuddene er for lite.Det bør gå en halvtime.På min Zoli sitter skudd nummer 2 5-7 cm høyere og skudd nr 3 ca 30 cm over førsteskuddet.Presisjonen med kald pipe er 3 skudd under 20 mm.

Link to comment
Share on other sites

I min A. Zoli i 7x57R er ca 30sekunder mellom skudda nok. Poenget er at bimetalleffekten skal bli borte. Rifleløpet trenger ikke nødvendigvis å bli helt avkjølt igjen. I løpet av et halvt min er mye av varmen overført/utligna med "haglebunten", og spenningene er redusert.

Link to comment
Share on other sites

Det er noe bare slik Inge e. At erfaring og praktisk veier ofte opp mot all verdens teori. At en loddet drilling klatrer alltid, er en selvfølge. Trådstarter snakker bortimot 40 cm noe som er i overkant av en kvalitetsdrilling på en treskuddserie. En montasje med spenn på forhånd forsterker resultatet. Hvordan vil du ellers forklare at en drilling klatrer mer enn en annen hvis forholdene var ellers lik. Jeg har opplevd at en boltrifle med opplinjet montasje halverer egenspredningen kontra ditto montasje beddet og innslipt. Mine påstander baserer seg på ett + 10 talls drillinger og deres særegenskaper. Jeg hat hatt de fleste løsninger i mitt eie og basere mine kunnskaper kun på erfaring. Støtte fra vitenskap er vanskelig da enhver pipepakke lever sitt eget liv. Men montasjen trenger fokus ....

Link to comment
Share on other sites

Min Merkel, samler greit de 2 første skuddene - selv om jeg "kjapper" på.

Tredje skuddet - derimot - går himmelhøyt over.

På oppskytingen - sikter jeg derfor like under ringen - for å få et sentertreff.

 

 

I og med at skudd 1 og 2 - går der de skal - har jeg ikke brydd meg noe særlig om det.

Og har derfor ikke spekulert i om det er hakemontasjen som er feilen - eller ikke.

 

Etter å ha jaktet med denne siden begynnelsen på -80, har jeg ikke hatt behov for tredje skuddet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Presisjonstesting med med mange skudd med loddete piper er bare sløsing med ammo, du oppnår bare å bli forvirret.

Det er ille nok å ha tålmodighet til å vente lenge nok :oops: Har nok skudd mange unødvendige skudd da løpet på min merkel ikke har vært helt nedkjølt. Tester man presisjon, så blir man j... pirkete :roll: Så kommer tvilen. Er det ammo, kikkert, løp eller montasje. Har endt med å, som sagt tidligere, skyte et skudd når jeg kommer på banen, og et når jeg går. Skal jeg teste ladninger, så må jeg vente helst 10 min mellom hvert skudd for å være sikker. Og det bør være kjølig i været. Sært, ja..., men gud for et hærlig våpen. hagle med mulighet for oppfølgingsskudd, samt mulighet for rifleskudd :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...