Jump to content

Saueavvenning på unghund


tjensve

Recommended Posts

Jeg fått ny NEG valp som snart er 4 mnd gammel. Er det noen som har erfaringer å dele angående saueavvenning med strømhalsbånd på unge hunder.

Hvor gamle bør hundene være før en bruker strøm for eventuelt avvende de for saue interesse? Alle råd og tips, samt formeninger mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er på ingen måte noen ekspert, men jeg har nå to NEG sjøl. Den ene 9 uker, hentet på onsdag... :D og den andre 2 år. Løshunder...

 

Med førsteman hadde jeg planlagt sauedressur i fjor sommer, da han var 1-1,5 år og allerede hatt gjentatte møter med elgen. Det ble det i midlertid ingenting av ettersom han var sjuk hele sommeren. I år skulle han gjøre utfall mot noen lam, noe som resulterte i at han planta skallen i strømgjerde. Etter det er sau å anse som livsfarlige! Halen (trivselsbarometeret) henger som et slips så snart han hører sauer breke...

 

Yngstegutt venter jeg med å kjøre sauedressur på til neste år, hvis han i mellomtiden ikke har klart å gjøre den samme tabben.

 

Grunnen til at det kan være lurt å vente er at bikkja bør få erfaring med at det er ok å jage elg, før den lærer at det ikke er ok å jage sau. Mange jegere strømmer ikke bikkjene sine i det hele tatt av frykt for at bikkja skal få vegring mot å jakte eller bli stum i los. Om dette er en reel frykt vet jeg ikke. Sjøl synes jeg det er en trygghet å ha sauereine bikkjer, og vil derfor ta sjansen. Men jeg venter til bikkja har hatt sine første positive erfaringer med elg.

Link to comment
Share on other sites

Sjøl synes jeg det er en trygghet å ha sauereine bikkjer, og vil derfor ta sjansen. Men jeg venter til bikkja har hatt sine første positive erfaringer med elg.

 

Dette er jeg 100 % enig i. Selv om andre, som sikkert har mye bedre greie på strømming og jaktlyst, kanskje er av en annen oppfatning. Jeg vil uansett ikke ta sjansen på strømming før jaktlysta på riktig viltart sitter som støpt.

Link to comment
Share on other sites

Har strømma den ene av mine tre tisper,den hadde saulos helga etter strømming :D Med de to andre har jeg vært veldig negativ når vi kjører/går forbi sau,ho på 3 skjems å veit ikke hvor ho skal gjøre av seg når vi passerer sau på jordene i bil. Har litt tru på det å stadig gi utrykk for at dette er no herk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det er en fordel at de er året gamle iallfall, før de strømmes. Kanskje enda viktigere at hunden ikke har hatt noen saujaging før man strømmer. Da har jeg inntrykk av at senere aversjonsdressur fungerer dårligere. Bruk godkjente folk til aversjonsdressur.

Link to comment
Share on other sites

Etter det er sau å anse som livsfarlige! Halen (trivselsbarometeret) henger som et slips så snart han hører sauer breke....

 

Retriveren vår vil hjem og inn bare det ligner Bææ; og hele familien må inn mener den; liten tvil om at strømming gjort av folk som vet hva de holder på med er effektivt.

Jeg ville ikke ha strømmet en valp-det tror jeg gjør mer galt enn nyttig.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken reaksjon er egentlig korrekt på "ferdigstrømmet" hund? Har hatt første strømming på en ettårig wachtel nå, og på selve strømmingen ble det veldige reaksjoner. Dog virker han fortsatt rimelig interessert i sau når vi går forbi dem på tur. Følger nøye med på dem, og viser overhodet ingen tegn på frykt. Er det vanlig at det ikke er noen synlig effekt etter første runden?

 

Skal nevnes at han aldri har vært løs med sau, og dermed aldri fått jaget dem.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Om du har hunden oppi en sauegarde med mor og lam, er det lett for at hunden kan bli tukta av sauen. Det kan være såpass negativt at den skyr sau etterpå.

 

Har noen ærlig talt prøvd dette med unghund, eller liten hund for den del. 100 kg sint sau og 10 kg hund i en garde, det hadde iallefall ikke jeg tatt sjansen på.

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde både hund og sau i over 20 år og trengte ikke å plage hundene med støt for å få de sauereine.

Hundene var med under lammingen og tok sin lærdom der. Skjønner jo at mange ikke har anledning til å la hunden sin delta på lamming - men dersom anledningen er der så anbefaler jeg på det sterkeste at man nytter den.

De som ikke rekker selve lammingen kan jo sende hunden i hjelpeklassen. Den holder til oppi der sauene går med lammene. Til og med ekstremt tungnemme hunder består eksamen med glans der :lol:

Link to comment
Share on other sites

Som unghund løp min Drevertispe glad og fornøyd bort for å hilse på søye m/ 2 lam som passerte inntil hytteveggen. To solide skaller fra søya senere var hun mest opptatt av hytteinventaret...

Hunden så aldri i retning av sau igjen, men er kanskje ikke så skarp som en NEG?

Link to comment
Share on other sites

Bildet illustrerer forskjellen på ren og uren. Gammern nærmest har tatt poenget med å unngå alt med klover. Han signaliserer med hele kroppen at de der nede er han ikke interessert i. Bevisst ser han ikke på dyrene engang, men på fører.

Junior har vært gjennom en ganske mislykket sauedressur i flere runder, og går etter både rein og annent. Hadde ikke trekksælen vært på ville han vært i fullt sprang.

Veldig viktig at hundene blir håndtert på riktig måte av erfaren "hund/sau-dressør", bruk de beste og forklar at dette er viktig for deg og hunden. Feil på utstyr eller annent tull må ikke skje, må lykkes i første runde med den dressuren.

 

normal_DSC_0685.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...