Jump to content

Flattskytende 6mm kaliber, med samme støtbunn som 308


kimjorgen

Recommended Posts

Har bestillt meg en sauer202 i 308. Og ønsker en pipe i et flattskytende 6mm kaliber i tillegg. Har tenkt litt på 243 og 6xc.

 

Hovedformål blir blinkskyting(langhold), småvilt, og rådyr.

 

Lader selv, så pris/tilgang på ferdigammo spiller ingen rolle. (men enkel tilgang til hylser er ingen ulempe)

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha orginalt løp så må du ha nytt sluttstykke om du velger 243 Win grunnet antall låseklakker. Løp i 6XC får du som passer sluttstykket ditt.

En løsning er å få tak i ett utskutt 200 STR løp, og bruke låsestykket der til å legge inn ett 243 Win løp i.

Sauer leverer også løp i 6mm NormaBR som passer sluttstykke ditt. Men da er patronen for kort til å fungere i magasinet.

 

 

John

Link to comment
Share on other sites

Ah okay, var klar over at de opererte med forskjellig antall låseklakker, men ikke i samme støtbunn.

 

Skal jeg ha nytt sluttstykke, blir det til .223, iom at jeg allerede har en drøss med ammo/utstyr til det.

 

Planen var å ha et flattskytende 6mm kaliber, som kan bruke samme sluttstykke som 308.

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha orginalt løp så må du ha nytt sluttstykke om du velger 243 Win grunnet antall låseklakker. Løp i 6XC får du som passer sluttstykket ditt.

En løsning er å få tak i ett utskutt 200 STR løp, og bruke låsestykket der til å legge inn ett 243 Win løp i.

Sauer leverer også løp i 6mm NormaBR som passer sluttstykke ditt. Men da er patronen for kort til å fungere i magasinet.

 

 

John

 

En ting jeg lurer på i forbindelse med det du sier, er at 6mm NormaBR er for kort for magasinet.

Jeg har skutt med en del våpen med lange kasser og magasiner uten at det har vært noe problem med å få magasinet og matingen til å fungere bra med korte patroner.

Jeg har veldig lite egen erfaring med Sauer, så jeg lurer på hvorfor det er sånn med det våpenet.

6mm NormaBR hadde helt klart vært valget mitt av 6mm kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Har en kompis som har ett slikt løp og han får ikke patronen til å fungere i magasinet. Sauer selv oppgir at med den patronen så er rifla enkelskudd. (Dog var dette i en 200 STR)

Men mulig en kan få til en form for mating om man modifiserer magasinet.

Har en annen kompis med ett 6 XC løp i en Sauer 202, har ikke hørt han har nevnt noe ang matinga i den rifla.

Men har jeg forstått det rett så er det ett kortere magasin for 308 Win i 202'n?

I Sauer 200 STR er det samme magasin for 6,5x55 og 308 Win

 

John

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg føler at jeg har tenkt de samme tankene som deg, og for en del år siden fikk jeg bygget ei rifle basert på 700rem kort låskasse, Douglas SS premium løp. I dag sitter det en GRS stokk på.

 

Kaliberet jeg valgte var 243 Ackley Improved. Du oppnår 6-8 % mer effekt enn den originale 243, med ca 5 % mer krutt.

Det spesielle med Ackley sine patroner er den krappe skuldra(40 gr). Dette kan gi matevansker hvis ikke børsemakeren gjør gjobben skikkelig.. Fordelen er lengre levetid på hylser pga mindre strekk i kammeret, dessuten ser patronen veldig barsk ut :D

 

Jeg har i ettertid montert et løst enkeltradig magasin på børsa. Da er det lett å lade opp 5 skudd til feks jaktfelt, og det er mer praktisk på jakt.

 

243 AI er en artig patron som oppnår gode hastigheter, og som ikke minst har flott presisjon!

Min "rekord" er 3 skudd i ei 17mm gruppe, på 200 meter :)

 

Med riflestigning 1:10 er min rifle mest glad i kuler fra 75 til 100 grs.

 

M

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt med en .240 Wby en gang. Det ble denne ene gangen og kun 3 skudd. Skuddene ser dere her, eieren av rifla ble imponert siden jeg aldri hadde skutt med dette våpenet før, så han ga meg skiva som dere ser her. Nå vil jeg også nevne at innehaveren skjøt enda bedre enn dette. Vi snakker om 1 cm. på tre skudd. Rifla var en ombygd Mauser 98 kasse med tung pipe. Vi skjøt fra benk på 100 avstand. Hvor rifla befinner seg i dag vet jeg ikke siden den ble solgt fra innehaverens dødsbo, han fikk en sykdom dessverre.

normal__240_Wby_.JPG

.240 Wby. har potensialet til å gå godt, men brenner løp, det koster å være kar.......... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Løp i 6XC får du som passer sluttstykket ditt.

 

 

Ut ifra det jeg kan se, så leverer ikke Sauer 6xc-løp til 202. Stemmer dette? (har ikke sjekket om S&L har)

 

Kompisen min kjøpte løpet hos Jaktdepotet, S&L i jaktprofil om jeg husker rett. Eier'n er fornøyd med presisjon :)

 

John

Link to comment
Share on other sites

Fordelen er lengre levetid på hylser pga mindre strekk i kammeret [...]

 

Om strekk i kammeret er et problem så har du en mismatch mellom die og kammer. Skyter selv mye på høye trykk, da med custom die, og strekker seg ikke noe mer enn normalt. Litt forskjell mellom hylsemerkene vel og merke, noen er myke og således strekker seg mer.

 

 

 

 

For å gi mitt svar på opprinnelig spørsmål, ville jeg sett i retning av 6BR. Som det nevnes kan mating være en issue, men det er flattskytende, lett å få til å gå svært bra, og bra levetid og tilgang på hylser.

Link to comment
Share on other sites

.240 Weatherby må vel være en total avsporing? Belted Magnum i .30-06-lengde? Langt unna trådstarters ønske om .308-basert flattskytende 6mm...

 

Øivind

 

Ikke en helt total avsporing, trådstarter har bestilt seg en 308 og ønsker seg en flatskytende 6 mm i Sauer'n sin og han ønsker å bruke samme sluttstykke som 308'n

Ikke noe i veien for å legge inn en 240 Wby i en 202. samme bunndiameter som 308 win, samme hylselengde som 30-06.

Om det er den mest praktiske patronen er en annen sak :)

 

 

John

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ting tar tid, søknader ligger klar, men desverre virker forhandler lite gira på å selge.

 

Litt ventetid på stokken var det vistnok, men generelt lite svar å få på mail.

 

Hadde tenkt meg en grs sporter/varmint-stokk. Noen som vet om også denne er todelt slik den "adjustable hunter" er? Finner ingen bilder av stokken som viser om den er delt eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Fordelen er lengre levetid på hylser pga mindre strekk i kammeret [...]

 

Om strekk i kammeret er et problem så har du en mismatch mellom die og kammer. Skyter selv mye på høye trykk, da med custom die, og strekker seg ikke noe mer enn normalt. Litt forskjell mellom hylsemerkene vel og merke, noen er myke og således strekker seg mer.

 

 

 

 

For å gi mitt svar på opprinnelig spørsmål, ville jeg sett i retning av 6BR. Som det nevnes kan mating være en issue, men det er flattskytende, lett å få til å gå svært bra, og bra levetid og tilgang på hylser.

 

 

Jeg regner med at du er klar over at en hylse med rette vegger strekker seg langt mindre enn en hylse med en kraftigere konisk form??

 

243AI har tilnærmet rette vegger, og den minimale koninga gjør at hylsene kleber godt til kammerveggene. Presset framover blir mindre, og dermed også forskyvningen av messing :)

 

M

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det vet jeg, og jeg tenkte relativt. Jeg har sett nok av dårlig tilpassede dier som forårsaker uforholdsmessig mye vekst av hylselengde. Dette er spesielt viktig når trykket går opp på den røde siden.

 

Kan nevne at jeg i all hovedsak skyter kalibre med "rette vegger", dog er nok det mer tilfeldig enn direkte på bakgrunn av ønsket om å minimalisere vekst av hylselengden.

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha en 6mm med mer enn skikkelig "steam", så burde du absolutt vurdere 6 x 62 Freres. Minst like gode prestasjoner som 240Wby kombinert med enestående presisjon og ingen overflødig magnumbelte! 6 x 62 Freres er basert på hylsen til 9,3x62, følgelig finnes intet problem vedr. støtbunnen. Denne er en patron som virkelig ikke alle ha. 6 x 62 Freres kalles også for kaliberet til jakt på rådyr og gams på avstander 200+. :D

 

Mer info her: viewtopic.php?f=14&t=99912&start=320

 

og: http://www.deutsches-jagd-lexikon.de/in ... r%C3%A8res" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...