Jump to content

Hvilke automatrifler kan vi velge i?


Chrono

Recommended Posts

Jaja ta det med ei klype salt

Søkte på en Tigr 03 kal 7.62x54 R som var til salgs av M40A1 her på forumet.

God rifle ' litt tung men gikk bra med optic

Fikk brev fra DSSN lokalt at den er uegnet!.......jobbet videre i systemet og ringte DN. Jo den sto på lista , men siden det var så få av disse i Norge, så kunne den verken erverves til jakt eller praktisk

 

Løsning : den ble lagt ut på qxl og er nå plombert

 

At den står der enda er helt ufattelig. For ett system

Link to comment
Share on other sites

Fikk brev fra DSSN lokalt at den er uegnet!
Med "DSSN lokalt" mener du da din egen klubb?
.......jobbet videre i systemet og ringte DN. Jo den sto på lista , men siden det var så få av disse i Norge, så kunne den verken erverves til jakt eller praktisk
DN har da ikke myndighet til å avgjøre våpensøknader, og antallet betyr jo heller ingenting hvis den står å lista, ble det faktisk søkt til politiet på dette?
Link to comment
Share on other sites

Ja lokal klubb . Politiet må jo ha nytt brev for hver rifle nå til dags ;-)

 

Prøvde å få hjelp av DN med en skriftlig uttalelse siden den sto på listen. Han som eide den før hadde den til jakt.

Er ett våpen i grenseland, kan du faktisk søke om bruksendring. Koster ingenting heller :-) fantastisk

 

Joda Politiet fikk søknad og den infoen de trengte og bilde av børsa.

Men siden lokal SSL klubb skrev * uegnet* så gikk alt til H....

Men en SAR kunne jeg kjøpe sa Politiet? Men jeg vil ikke ha SAR1 ;-)

Nå er den plombert dessverre

Link to comment
Share on other sites

Så de 10000 kr som var avtalt ble liggende og øke i vekst :mrgreen:

Søkte på en ny AI AWM 338Lm......tok nøyaktig 4 minutt så var den stemplet med * Innvilget*

Så nå har jeg helt glemt ut hele Tigeren ;-)

Men synd var det. Likte godt den tassen

 

normal_20140527_215701.jpg

Link to comment
Share on other sites

Lokal klubb har ikke siste ord om slikt, er det tvil /uenighet. Skal DSSN sentralt avgjøre om våpenet er egnet. (Som oftest tar lokal klubb kontakt med forbundet for råd om ting de er usikre på).

 

Jeg sliter litt med å forstå uegnet stemplet på ei rifle i ag3 størrelsen, trodde ikke vi skulle trekke egnet uegnet til personlig synsing. Men der er vel ting med dragunoven jeg ikke vet om.

Link to comment
Share on other sites

Sant det Vingemutteren

Riflen ble søkt om på begge bruksområder.

Jakt siden den sto som jakt og til Praktisk i andre omg.

Riflen har 10 skudds magasin, men større er på markedet.

Var nok en egenvurdering av han i lokal klubb som gjorde utslaget, men jeg orker ikke stresse og motargumentere når du føler du snakker til Esel. Så slik gikk det med denne.

Men fikk nå skutt litt med den :-)

Link to comment
Share on other sites

Tja. Vepr og Browning skal ha bedre presisjon enn Mini - Vepr er tung og stor og ikke noe å hale rundt på rypejakt for eksempel... Mini får man all verdens duppedingser til - stokker, magasiner, "forbedringer" osv til en relativt overkommelig penge, mens å få noe så grunnleggende som magasiner til Vepr og Browning fort kan bli kan bli dyrt/vanskelig. Jeg har Vepr i 223 og liker den godt men den trives best på en tofot.

 

Noen halvautorifler som står på jaktlisten er ikke i produksjon lengre og det kan da bli komplisert å skaffe deler hvis noe skulle ryke.

 

Tiltenkt bruk har jo noe å si, Mini-14/30 har jo sine begrensninger mtp storviltjakt for eksempel.

Link to comment
Share on other sites

At Mini-14 skal være så upresis har jeg vanskelig for å tro. Min samler fint på 100m, men da bruker jeg riktignok godladningen. Av kjøpeammo så går mi sabla godt med S&B 54gn FMJ. Mini14 trives også best med lette kuler. Minuset, for min del mtp jakt, er at det kaliberet ikke er godt nok i følge øvrigheta for å ta knekken på elg. På bane så er børsa kjempeartig og det er billig ammo.

 

Vil tippe at vepr og mini14 ligger i noe alà samme klasse mtp presisjon og kikkert. Montasjeløsningene til AK-lignende våpen og mini-14 (av eldre type) er litt spesiell og man skal være heldig for å finne noe som holder. Selv prøvde jeg 2-3 forskjellige montasjer til jeg fikk tak i en som virkelig satt fast uten at noe kuket seg til.

 

Browningen vil nok være mer presis mtp kikkert og der finner du også kalibre som er lovlig til alt i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Det er hovedsaklig hjortejakt jeg tenkte den til, men allsidighet er bare bra.

 

Hvorfor er Mini-14/30 begrenset iforhold til storvilt? Jeg har enda ikke helt forstått meg på de forskjellige kalibrene, men 6.5 duger til elg, holder ikke da 7,62x39 til hjort? Det virker som mini 14 og 30 fins i mange forskjellige kaliber.

 

En driftsikker rifle som har lang levetid, og ikke har mateproblemer er viktig.

Men det har kanskje alle disse om de behandles godt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Remington 7400 i kaliber 30-06 som jeg er veldig fornøyd med.

 

Den dagen løpet på den er utskutt har jeg planer om å få laget meg et .416 Taylor-løp til den.

Koster sikkert skjorta, men da blir den jo ei real storviltrifle ;-)

Link to comment
Share on other sites

Remington'en er et virkelig godt valg. Bruktmarkedet flommer over av disse til enhver tid. Tror alle forhandlere i hele verden har en til salgs. Billig er de òg :lol:

Ombygging til litt ukurante kaliber er også en knallgod ide. Da får man i pose og sekk.

Link to comment
Share on other sites

Correct me if I'm wrong, men kolber og forskjefter til Remington 870 20ga passer til Remington 7400. Er jo ikke like mye custom til 20ga som med 12ga, men det er i hvertfall et relativt greit custom-marked.

 

Når det gjelder kaliber i mini14, så ble det laget en i 308 men de fikk den aldri helt til. XCI eller noe sånt het den.

 

Ellers synes jeg det er litt tåpelig med energikrav til storvilt. En 223 har like mye drep i seg som en 308, bare mannen som skyter gjør jobben sin. Nå sier jeg ikke at man skal benytte 22lr til elgen (selv om buskmennene nede i Ugliabuglia løper opp til elefanter med et rør kamret i 22lr samt en hammer de slår av patronen med og tar knekken på dyrene) men det burde vært lov å bruke hodet litt i dette nisselandet, men har vel noe med at gamlekara der synet og bedømmelse begynner å skrante (for ikke å glemme nybegynnere som ikke enda helt vet bak/frem på ei rifle) må ha et kaliber som slår i hjel dyret uansett hvor man treffer :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg finner ingen forhandlere som markedsfører Remington 7400. :(

 

Utifra en demonterings video om Remington7400 fikk jeg intrykk av at det var mye som var laget tynt og lett-ødeleggelig. Ruger mini virket mer robust. Tanker om dette?

 

Video:

" target="_blank
Link to comment
Share on other sites

Lenger opp skrev han hjort, så da må man vel velge noe som holder kravet. Da er Mini 14 /30 utelukket, hvis man ikke er rik som eff.

Browning kunne jeg personlig tenke meg hvis jeg må ha halvautomatisk til storvilt. Men det er basert på synsing og holde-i-børsa-i-butikken.

Link to comment
Share on other sites

Tanken er jo hjortejakt. Så ruger mini har ikke kaliberet for det har jeg forstått.

Jeg har allerede Tikka T3 i 6,5, men jeg drømmer litt om automat-rifle.

 

Det hadde vært veldig bra om automatriflen valget faller på er å få i kaliber for hjort, ettersom det ser ut som jeg får mulighet til å jakte hjort i år.

 

Edit: Olesøn kom meg i forkjøpet :P

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder kaliber i mini14, så ble det laget en i 308 men de fikk den aldri helt til. XCI eller noe sånt het den.

XGI het den, og den kom aldri forbi prototypestadiet.Den var bygget på en større låskasse, full size M-14 med Rugers løsninger.
Ellers synes jeg det er litt tåpelig med energikrav til storvilt. En 223 har like mye drep i seg som en 308, bare mannen som skyter gjør jobben sin.
Det kan jeg tildels være enig i, men vi har et gjeldende regelverk og må forholde oss til det. Selv skulle jeg gjerne jaktet hjort med .243, den er vel det mest brukte kaliberet på andre siden av Nordsjøen.
Link to comment
Share on other sites

Okey. Jeg prøvde å pakke det litt inn, men her kommer det; GLEM Remington. For Guds skyld. Trodde ironien lyste gjennom i mitt forrige innlegg. Det ligger tre brukte på Finn.no. Når en pen børse blir solgt for 3K med kikkert så skjønner du hvor landet ligger.

Hva skal du jakte med halvauto for? På hjort? Hvä skal du med en halvauto i det hele tatt?

Uansett; Browning BAR(den med oppspenner). Eller Sauer 303. Sauer'en er i en egen liga. Det er prisen ôg.

Ruger-løsningen pleier å tangere Sauer sin pris grunnet utallige modifikasjoner som blir ekstremt kostbart med mindre du er maskinarbeider og blodentusiast.

 

Egon Olsen har noen tråder om Ruger sine halvauto-konstruksjoner. Der omkring må du være villig til å gå for å få det til å flyte med en Ruger. De er funksjonssikre. Intet mer.

Link to comment
Share on other sites

Nei, hva skal man nå med noe annet enn det alle andre har? Det er en vederstyggelighet at folk ønsker seg forskjellige ting. Miljødirektoratet skulle kjøpt inn en halv million børser i et storviltkaliber, og en halv million salongrifler (begge deler med boltmekanisme, selvsagt!) så slapp folk å plages med disse valgene.

 

 

Men det er nok BAR eller Vepr som er de mest aktuelle valgene ja. Har man sansen for balalaikamusikk og vodka er valget enkelt.

 

Hva angår Mini så er jo presisjonen helt grei til jaktbruk på fornuftige hold, alt folk finner på for å tyne matchpresisjon ut av det som var ment å være en rimelig folkerifle slutter aldri å forbause meg.

Link to comment
Share on other sites

Ruger-løsningen pleier å tangere Sauer sin pris grunnet utallige modifikasjoner som blir ekstremt kostbart med mindre du er maskinarbeider og blodentusiast.

 

 

Siden TS skal jakte hjort/storvilt hjelper det ikke med en Ruger mini, doktorgrad og jobb i NASA-den leveres ikke i kaliber som holder kravet. 8)

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder kaliber i mini14, så ble det laget en i 308 men de fikk den aldri helt til. XCI eller noe sånt het den.

XGI het den, og den kom aldri forbi prototypestadiet.Den var bygget på en større låskasse, full size M-14 med Rugers løsninger.
Ellers synes jeg det er litt tåpelig med energikrav til storvilt. En 223 har like mye drep i seg som en 308, bare mannen som skyter gjør jobben sin.
Det kan jeg tildels være enig i, men vi har et gjeldende regelverk og må forholde oss til det. Selv skulle jeg gjerne jaktet hjort med .243, den er vel det mest brukte kaliberet på andre siden av Nordsjøen.

 

Et annet kaliber som bruker mye i UK og USA/ Nord-Amerika er 25.06.

 

En ca. 6,35 kule i en 06 Hylse.

Problemet i Norge er at det er vanskelig å finne en 25/6,35 kule som har en vekt på 9 gram.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...