Jump to content

Kule til elgjakta til 30-06?


Ruger 10/22

Recommended Posts

Får du tak i vulkan til 30-06, så gå for den. Men det har ikke jeg finni hos min lokale dealersjappe, så jeg veit faktisk ikke om det finnes til den.

 

Jeg bruker den kula i min 6.5x55, og er knallfornøyd. PS. har ikke skutt elg med min 6.5x55, men det er den beste kula jeg har prøvd på rådyr ihvertfall, når det gjelder stoppeffekt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er et enkelt valg du vil ha .. . Oryx eller Mega, Federal Fusion, eller Remington premier core loct ultra bonded (puhh - langt ord) --- så er det gjort - og du kan glede deg til jakta istedetfor å klundre med å velge kule. Disse går bra (presisjon) og har lagt hele 17nde mai tog av elg i bakken allerede. Velg 180 grain (11,7gram) eller 200grain(13 gram) - like bra omtrent. Og begger oryxene (11,7 gram og 13gram) er bort imot identiske i kulebane. Slakta blir greie. Lapua´en og oryxen er de jeg har mest pesonlig erfaring med.

 

 

Jeg forstår spørsmålet ditt i retnting av "Kjapp deg å si hva jeg kan kjøpe uten å gjøre noe dumt, toget mitt går nå.... " Derfor plager jeg deg ikke med dill og dall :? Ønsket mitt er å være kjapp, ikke autoritær, håper jeg lyktes med det .. God jakt!!

Link to comment
Share on other sites

XXL har Nosler Partition 180gr til kr 4.99. Veldig effektiv kule som passar godt til elg. Einkelte påstår den øydelegger for mykje kjøt. Til det er det å sei: kanskje det,men skotplasseringen er likevel det viktigaste for å ikkje øydelegge kjøt, ikkje kva slags kule du har.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Sitter å funderer på kulevalget til 30-06 børsja .

Lader selv

Bruker 30-06 børsja i hovedsak som posteringsrifle både på hjort og elg .

Holdene på hjorten kan nærme seg 200m+

Nå lurer jeg på hvilken kule som passer best ?

Har 200 grains Vulkan kuler liggende , men lurer på en litt lettere kule som trives opp mot 850 m/s +og fortsatt har nokk Power til å stoppe storoksen ?

Alså så flat kulebane som muligt .

 

Tunge kuler for korte hold og inni skauen har jeg en annen børsje til

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tror jeg ville sett på kuler i vektområdet 165-180gr.

 

Mine forslag:

 

168gr TTSX - bc 0,47 og hastighet opp mot 830-840 med riktig krutt gir en flat kulebane og tilstrekkelig anslag hastighet ut til rundt 200m+.

 

165gr Swift Scirocco - bc 0,47, stor ekspandert diameter. Hastighet tilstrekkelig til å sikre ekspansjon utenfor 250+m.

 

180gr -----"----- -bc 0,52 200-250m. +/-

 

165gr Hornady Interbond - bc 0,45 250m. +/-

 

180gr ------"------- -bc 0,48 - 250m +/-

 

Disse kulene er typiske kuler som holder høy restvekt og gir stor ekspandert diameter.

 

Kuler som splintrer:

 

Nosler Accubond 165gr - bc 0,475 - 300-330m +/-

 

Nosler Accubond 180gr - bc 0,507 - 320-350 +/-

 

Avstandene er ment å indikere den avstanden hvor ekpansjonen blir drastisk dårligere ved en v0 skutt utav en normal jaktpipe i 30-06. Problemet er vanligvis ikke inntrengning, men tilstrekkelig ekspansjon og effekt.

Til vanlig jakt var det en som sa til meg: "Velg kule etter hvor du vanligvis skyter, skyter du midt i bogen hver gang så kan du godt velge ei relativt hard kule. Skyter du vanligvis bak bog, altså høyt lungeskudd kan man godt velge en kule som avgir litt bly, det sikrer god effekt." -Jeg syntes dette hørtes rimelig fornuftig ut.

 

Alle disse tar hjorten uten problem på 200m, men tror jeg hadde tenkt meg om både en og to ganger før jeg sendte en bløt 160gr tablett i bogkula til storelgen på over 200m.. :wink:

 

Er det hovedsak hjorten som skal få det så kunne du jo også vurdert enkelte 150gr kuler, de går kanskje enda flatere ut til 200-250m.

Link to comment
Share on other sites

ladebenken;

..."kuler som splintrer" ?? Nosler Accubond er vel ikke kjent for at den SPLINTRER ?

 

Det er jo en bonded kule som er konstruert for IKKE å splintre,... så som Nosler Partition har en tendens til å gjøre.-(men som likevel er kjent som ekspansjonsvillig,.. god penetrering og en kule som alltid "leverer").

Link to comment
Share on other sites

Har skutt ett rådyr med accubond 165gr. Utgangshullet var "peppret" med blyfliser. Utgangshastighet ca.790m/s, hold ca.60m.

Så accubond kan nok splintre, bare den treffer nok bein. (bogblad+ryggrad i dette tilfellet)

Link to comment
Share on other sites

Fusion er ikke ei kule, d er navnet på en type ferdigammo. Accubond er ei god lodda kule. Slik jeg har forstått det er den laget litt etter Nosler sine prinsipper, hurtig ekspansjon. Den vil tape vekt på tur gjennom elgen, men jeg skulle ikke tro at den splintrer?

Til elg ville Jeg valgt tung kule, 200 g for 30-06. Skulle jeg selv valgt kule med bly til kun elg, så 200 eller 220 Nosler Partition, evt rundneset 220 gr Woodleigh.

Har imidlertid gått over på blyfritt, så i dag ville valget vært E -tip eller Barnes.

Prisen på ei jaktkule et mindre viktig. Den kula må bare virke. Skal du spare penger, så gjør det på treninsammoen.

Link to comment
Share on other sites

Huffameg :cry:

Ennå en gang må jeg lese slikt som tolkes (av meg, men sikkert også andre) at Nosler AB et toppen og Nosler Patition er nærmest brukelig.

Jeg må spørre meg selv om de som skriver ting som jeg (og sikkert mange andre) tolker dit hen at AB er ++ og Patition er - -, har noe erfaring eller greie på dette i det hele tatt?

AB er konstruert for å gjøre akkurat det samme som Patition kula. AB er fonstruert for å ekspandere til samme diameter og gi samme restvekter som Patition kula (dette leste jeg for noen år siden på Noslers egene nettsider).

Noen synes nok at jeg banner i kjærka nå, men det jeg ikke for mitt bare liv klare å forstå er hvorfor AB skal gi så fine slakt uten blyrester og Patition bare lager pudding full av bly. Forklar det gjerne for meg!

 

Forøvrig liker jeg Hornady GMX til storvilt som elg!

Link to comment
Share on other sites

Skal man lade selv, og lade med tilsvarende Fusion, er det Speer Deep Curl som er kula. Dette er så å si den samme kula som sitter i Fusionpatronen, og det er Speer som leverer kula i den.

 

Ellers kan man jo også se på Hornady GMX om man vil ha et blyfritt alternativ og et alternativ til Barnes TSX eller TTSX. Nosler E-tip er i samme gata.

 

Med blyfrikulene kan man gå ned i vekt og opp i hastighet, og de er kjent for ikke å splintre, men ha restvekt på nærmere 100 %. Hvor blodslått slaktene blir, vet jeg ikke, men det er sikkert delte erfaringer der og. 165 grs er et godt alternativ i .30-06. Selv kommer jeg til å bruke 150 grs GMX i .308'en til elgen til høsten. Så får en se hvor godt den funker, om det av en eller annen usannsynlig grunn skulle komme til skudd fra min side.

 

Et blyholdig alternativ kan også være Rhino SS, for øvrig. Den er delvis solid (SS står for solid shank, altså bakre del).

 

Kan for øvrig nevne at under elgjakta i fjor (jeg skjøt selvsagt ingen), ble seks elg skutt:

Kalv - 2 stk med 9,3x62 og Woodleigh (mener jeg å huske, samme skytter på begge)

Kvige - 1 stk med .308 (muligens .30-06) og Odin

Piggokse - 1 stk med .308 og Oryx

Okse (4 tagger) - 1 stk med .308 og Deep Curl

Ku - 1 stk med .308 og Oryx (samme skytter på piggokse og ku)

 

Av alle disse synes jeg Deep Curl'en ga det absolutt fineste slaktet. Kulene som ble funnet igjen (fra en kalv, kviga og oksen) hadde over 90% restvekt (merkelig nok også den av aller billigste sort, Odin, kjøpt på skytebanen til storviltprøva. 91 % restvekt, men stygt blodslått slakt). Det peneste slaktet var etter min mening, oksen. Nå har selvsagt mange meninger på grunnlag av ulike erfaringer.

 

Dessverre fikk jeg aldri sett hvordan et slakt med Rhino kunne sett ut. En kompis hadde TTSX 180 grs til .30-06'en, men fikk heller ikke skutt. Han har gått ned til 168 grs i år for å få mer fart. Han har for øvrig brukt Fusion 180 grs og Lapua Mega 200 grs før og har vært veldig fornøyd med begge. Årsaken til at han byttet ut Fusion var at det var utsolgt, og årsaken til å gå over til TTSX var at han begynte å lade selv og ville prøve noe nytt etter å ha lest om TTSX'en. Jeg vil prøve GMX i år da jeg er i ferd med å gå tom for Rhino (skytebanen krever jo sitt), og jeg vil prøve et blyfritt alternativ. I tillegg er Barnes så populært at det ikke er lett å få tak i 150 grs, som jeg vil ha (mulig de har nå, men i vinter var det vanskelig).

 

Det kan for øvrig nevnes at i en test i Jakt (mener jeg å huske) viste 130 grs TTSX at den, til tross for at den ikke er lov til storvilt, faktisk kunne fungere vel så bra som mye tyngre bondede kuler. Høy hastighet viste større gjennomslagskraft og den hadde større restvekt enn de andre. De ble testet mot telefonkataloger og bogfjøl til en elg. Husker ikke helt hvilke kuler, men det var et par, tre andre kuler som ble testet. Er rimelig sikker på at Oryx og Hornady SP var to av dem. Orker ikke lete frem bladet nå, så ta infoen med en klype salt. Kanskje noen andre har lest denne testen?

 

Er det ferdigammo som teller, tror jeg neppe Fusion eller Mega er dårlige valg, selv om de er noe rimeligere enn "superduperpatronene". Men, som sagt, det er delte erfaringer med det meste. Ellers kan man jo også prøve Federal Premium, som har noe i likhet med TTSX-kula. Barnes Vor-tx er ferdigladet med 180 grs TTSX: http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=17109&prodid=20108

Link to comment
Share on other sites

Ikke spar penger på jaktammunisjonen!

Da ville jeg heller spart på noe annet. Hvor mange skudd skyter man på elgjakt? Jeg har nok ennå ikke skutt opp ei hel pakke på jakt selv om det har blitt en god del dyr etterhvert over år. På skytebanen kan man skyte inn børsa med annen billigere ammunisjon.

Jeg har brukt Norma Oryx 11.7 grain stort sett på all storviltjakt inkludert elg, bever og rådyr. Jeg stoler 100 % på denne jaktaammunisjonen. Lite kjøttskader, høy drepeevne og god presisjon har blitt resultatet.

Jeg har ennå til gode å skadeskyte vilt heldigvis. Jeg fant en gang igjen ei kule som satt i skinnet på ei elgku jeg hadde skutt. Kula hadde gått gjennom hele det ene bogbenet på kua. Restvekta på denne kula var på 95 %.

Ut fra humane prinsipper om jakt synes jeg dessuten at dyra fortjener den sikreste og mest effektive ammunisjonen jf. debatten om blyhagl.

Link to comment
Share on other sites

Hans Kristian;

Jeg vet ikke om det er mitt innlegg du tenker på når du skriver;

Ennå en gang må jeg lese slikt som tolkes (av meg, men sikkert også andre) at Nosler AB et toppen og Nosler Patition er nærmest brukelig.Jeg må spørre meg selv om de som skriver ting som jeg (og sikkert mange andre) tolker dit hen at AB er ++ og Patition er - -,

da må jeg beklage om jeg var utydelig, for det var IKKE min hensikt å rakke ned på Nosler Partition...

Med Nosler Accubond har jeg ingen egne erfaringer... men med dens "eldre bror", Partition har jeg litt... med både 180grs og 165grs (i .30-06), og som jeg skrev i mitt innlegg...de "leverer alltid" og jeg har stor RESPEKT for denne (nu litt GAMLE) konstruksjonen,- de var de første kulene som virkelig var PÅLITELIG på stort vilt.

 

At de derimot ikke er "snille" mht kjøttødeleggelse,.. det går det ikke å nekte for,... mye blodslått og blyfragmenter i kjøttet.-

 

Det var vel med tanke på dette at Accubond skulle være bedre,.. dette er en "bonded" kule som IKKE skulle fragmentere like mye men skulle fortsatt ha de samme POSITIVE egenskapene som Partition er kjent for med skillevegg, ekspansonsvillig,...men med forholdsvis LITEN ekspandert Diam.-(og derfor dyp penetrering med som regel, ofte gjennomskudd)

 

Men som sagt,... ingen egne erfaringer med Accubond,... tenker heller ikke prøve den, da jeg for lenge siden har funnet MIN kule som jeg stoler på til 100%, nemlig Woodleigh -

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Prøvd det meste. Liker ikke bly i maten. Endt opp med Barnes TSX i 165/168 gr. Skyter stort sett i grove bein. Som oftest med "knall & fall". Lader slik at hastigheten blir under 800 m/s ved treff. Da blir det lite søl og ødelagt kjøtt. Stort sett korte hold.

 

Prøvd denne kulen også i SA. Diger Eland okse. Avstand 35 meter. 45 grader forfra. La an på skulderen. "Knall & fall". PH'en anslo vekt til tett oppunder 1000 kg og alder ca. 13 år. Kulen gikk dypt og knuste alt av bein til over midt inn i dyret. 100 % restvekt. PH'en var mer enn imponert, - faktisk henrykt.

Link to comment
Share on other sites

Mye god og interessant lesing her!

 

Mange valgmuligheter, prøv og se hva som går bra i ens egen rifle. Norma Oryx 165-180gr, av den nye typen. Barnes Ttsx 168gr, Remington Core Lokt Ultra, Nosler Accubond, Nosler Partition, Hornady Interbond, det er også flere typer fra, Nosler, Hornady, Lapua, Barnes mm.

 

Det er ikke strengt tatt nødvendig og prøve alle typer og merker(selv om lade lysten har lyst), det er heldigvis mange med mye erfaring som har tråkket opp forskjellige stier, har prøvd og feilet, som vi mange andre kan lære av erfaringene til!

Link to comment
Share on other sites

@bobby

Tror det bygges på antagelser og ikke fakta her.

Patition er konstruert for å avgi litt vekt, det er AB også. Fabrikken sier jo selv at kulene skal oppføre seg likt med hensyn til, ekspansjonshurtighet, ekspandert diameter og restvekt. Hvordan skal den ene da være "god" og den andre "dårlig "?

Poenget mitt er at begge gir den samme mengden med bly i kjøttdeigen.

Av loddene kuler er AB blandet de med absolutt dårligst restvekter.

Hvor blir det av dette blyet?

Begge kulene dreper viltet kjapt og effektivt, begge avgir mange prosent bly(ca35), og begge gir noen ganger litt mer blodslåtte slakt enn de aller beste kulene!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...