Jump to content

Nytt løp Mini 14


flesjaa

Recommended Posts

Var på banen i dag med dårlige resultater. Jeg er nok ikke noe super skytter og blir nok ikke bedre med en mini i hendene.

Så har de oppe til vurdering og skifte til et match løp og ny gass block.

Har lest litt rundt men finner ikke noe konkret om hvor mye bedre og hvor fine samlinger de går ann og få.

 

Noen som har erfaring om de..

 

mvh J

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke dette et presisjonsvåpen akkurat. Prøv å skyte med tofot eller anlegg på en sekk eller noe sånt noe for å sjekke egenspredning. Når du skyter så må du ikke ta anlegg med reima da du bøyer hele greia til venstre.

 

Mini14 er kresen på ammo mtp presisjon. En type ammo vil du treffe kun 10'ere med, en annen er du heldig treffer du vollen og ikke et og annet stakkars fly.

 

Med korrekt ammo og på en god dag klarer jeg å skyte kun i det sorte på 100m. Jeg lader 26gn (eller var det 27gn? Orker ikke lete etter notisboka) med Norma 203-B med Nosler CC 52gn.

 

En annen ting, avhengig av hvilken modell du har, så kan kikkertfester være kinkige. Jeg har den gamle typen der man bruker sidemontasjer og der er det mye dårlig å velge i mellom. Dette vil jo selvsagt medføre dårlig presisjon om det dingler løst.

Link to comment
Share on other sites

Poenget med å sminke grisen er å få den noe bedre en originalt da ikke alle av oss kan kjøpe en AR15 da forbundet har en regel om høy aktivitet over to år.. Så da får folk som meg bruke jaktrifla med det den gir i handikapp.. Men jeg tenker ikke sminke min gris, den får bli original med kun optiskte riktmedel for rådyrsjakt og 30 skuddsmagasin for Dynamisk.

Link to comment
Share on other sites

Stivere løp vil hjelpe, 2 rekylbuffere med tilsvarende bearbeiding av sleiden samt nedstruping av gassstrømmen, avtrekksjobb og baser skrudd rett i kassa eller pipa så er mye gjort.

Men, det vil ALDRI bli 100%, du får gjerne 3 og 4 skudd i samme hullet, og det 5 åpner gruppa til 40mm, noe uvisst hvorfor, muligens kan en beddejobb utbedre dette, men måten mekanismen monteres i kolben vil gi marginale kontaktpunkter.

 

En mekanisme tilsvarende den man finner i JAE G3 kolben ville kunne kanskje hjulpet vesentlig.

 

Når det er sagt, den Bell & Carlson stokken jeg har på en av mine, er vesentlig bedre enn Rugers variant i tre.

 

Presisjonen Sunshineman fremviser i tråden over er ganske typisk for mine, men jeg opplever treffpunkt forandringer (med 8eren på DFS 60cm skiva som maksimal ytterperiferi av gruppa) ofte mellom hver gang børsa pakkes opp på banen, dog, jeg bruker futtersl og ikke koffert.

Link to comment
Share on other sites

Sånn går min Ruger mini 14 uten tofot på 100 m

Asi gas block og demper på.

 

Ser man det.

Med all anti-hypen angående presisjonen til mini-14 man hører om dær ute, så hadde jeg forventa at skudda lå spredd over hele skiva...

Enkelte får det jo til å høres ut som det ikke er mulig å treffe et rådyr på lengre en 30 meter :smile:

Link to comment
Share on other sites

Joda, vi har blitt godt vant. En fabriksny børse nå forventes å levere under bueminuttet, rett ut av esken, for 15-20 år siden var det en børsemakerjobb.

 

Den går bra Istagg. :D

Modellen er den nye typen med syntet stokk og rustfri.

1-4x20 optic

Kjøpte den for ett par år siden

 

 

Det er veldig betryggende å høre.

Har lenge gått med planer om å anskaffe meg en, men har vært tilbakeholden p.g.a ryktene om låvedørs-presisjon, og at det bare er no ræl som ikke er noe å samle på.

Spørs om ikke skattepengene forsvinner like fort ut av kontoen som de kommer inn... :winke1:

 

Hvor mange flesk måtte du ut med for den ACOG'en sunshineman? :P

Link to comment
Share on other sites

Ja pengene flyr :mrgreen:

Mine skattepenger gikk med til ny Benelli Supersport Mch 12/76 til fruen som elsker å knerte leirduer

:lol:

Bestillte den i dag

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte den vel for 10000 kr for noen år siden .

Robuste saker som tåler nesten alt drittvær.

Planen er en Nightforce Nxs 2.5x12 x36 på sikt eller noe annet bedre egnet til gåsejakta. Satte den på for å teste den ut. Litt høy , men det går.

Link to comment
Share on other sites

DSSN/praktisk rifle? Hvis ja, hva er poenget med å prøve å sminke Ruger-grisen? Det blir dyrere enn å kjøpe billigste AR15-variant; og en har fremdeles bare en sminket gris....

 

har et sterkt inntrykk av deg frøken : @ chiefen.v-2, du er kun ute etter å fyre oppunder, gje deg! fin deg en ny hobby ? respekter det TS spør etter, ikke undergrav hans rifle med å kalle den gris!

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte den vel for 10000 kr for noen år siden .

Robuste saker som tåler nesten alt drittvær.

Planen er en Nightforce Nxs 2.5x12 x36 på sikt eller noe annet bedre egnet til gåsejakta. Satte den på for å teste den ut. Litt høy , men det går.

 

Ser prisen på nettet er rimelig stiv, men som du sier, den er designet for hardest tenkelig bruk, så man får vel hva man betaler for :)

Angående høyden, ser jeg de selger såkalte low mounts for acog rundt om på nettet. Om de har noen som passer til mini'en vet jeg ikke.

Mulig det går å modifisere selv?

Link to comment
Share on other sites

DSSN/praktisk rifle? Hvis ja, hva er poenget med å prøve å sminke Ruger-grisen? Det blir dyrere enn å kjøpe billigste AR15-variant; og en har fremdeles bare en sminket gris....

 

har et sterkt inntrykk av deg frøken : @ chiefen.v-2, du er kun ute etter å fyre oppunder, gje deg! fin deg en ny hobby ? respekter det TS spør etter, ikke undergrav hans rifle med å kalle den gris!

 

 

Du står selvfølgelig fritt til å mene det; men i motsetning til ditt innlegg var jeg ihvertfall i nærheten av topic.... I tillegg fikk mini-14en et fint, passende kjælenavn:-)

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte den vel for 10000 kr for noen år siden .

Robuste saker som tåler nesten alt drittvær.

Planen er en Nightforce Nxs 2.5x12 x36 på sikt eller noe annet bedre egnet til gåsejakta. Satte den på for å teste den ut. Litt høy , men det går.

 

Ser prisen på nettet er rimelig stiv, men som du sier, den er designet for hardest tenkelig bruk, så man får vel hva man betaler for :)

Angående høyden, ser jeg de selger såkalte low mounts for acog rundt om på nettet. Om de har noen som passer til mini'en vet jeg ikke.

Mulig det går å modifisere selv?

 

 

Går sikkert det, men beste optikken er nok en lavt montert kvalitets kikkert på disse. Enten med Ruger org ringer eller GG&G skinne :-)

Link to comment
Share on other sites

Drister meg til å foreslå Warne Quick Release som montasje.

At man kjøper to sett til M77 og tar den laveste hva hvert sett. Med en Conquest har man akkurat klaring både mot baksiktet og fortreet.

IMG_0462.jpg

 

Angående bedding, ser at Egon Olsen sier man vil få marginale kontaktpunkter.. jeg ser ikke helt den.

Man kan bedde også det området med rød sirkel, bare man fyller det fremre hakket med noe lurt slik at mekanismen ikke blir sittende fast.

Det hjelper med beddig, men riktignok ikke så mye. Vil fortsatt være en gris ja.

imagesCAHRI3YE.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja hadde gjerne kjøpt en AR vis de hadde vært lett.

Ser for meg et noet tykkere og kortere løp med en komp og en hogue stokk

Den vil bli brukt til dynamisk vis jeg får muligheten til rifle stevne ellers kansje NROF vis jeg fortsetter med de.

Så blir de nok en lyddemper til kråke jakt... Så vis de går ann og få noe mer respektabele samlinger tar jeg gjerne de.

Jeg er jo glad i god grisen min :lol:

Link to comment
Share on other sites

Stivere løp vil hjelpe, 2 rekylbuffere med tilsvarende bearbeiding av sleiden samt nedstruping av gassstrømmen, avtrekksjobb og baser skrudd rett i kassa eller pipa så er mye gjort. Men, det vil ALDRI bli 100%, du får gjerne 3 og 4 skudd i samme hullet, og det 5 åpner gruppa til 40mm, noe uvisst hvorfor, muligens kan en beddejobb utbedre dette, men måten mekanismen monteres i kolben vil gi marginale kontaktpunkter.
Er det noen som kan sette fingeren på hva som gjør at gruppene åpner seg opp etter en stund? Du nevner innfestingen. Det er jo ikke så gøy å bruke mye tid/ penger for å gjøre riflen presis, og så åpner gruppene seg likevel etter 4 skudd.. Kan det ha med at ting blir varme og spenner seg? Løpet er jo ikke frittflytende. Gassblokken ligger og presser på løpet, som igjen får press fra ladearmen. Når dette blir varmt kan jeg tenke meg at spenninger endrer seg.

 

En mekanisme tilsvarende den man finner i JAE G3 kolben ville kunne kanskje hjulpet vesentlig.
Kan du fortelle mer om hvordan denne fungerer? Ser ut som den fint kan brukes til jakt. :)

 

Angående montasje så kommer det med en picatinny skinne som skrus i på toppen av låskassen på de nye Mini-14. Jeg bruker UltiMAK montasje, og kommer litt lavere.

 

normal_Mini-14_picatinny_3.jpgnormal_Mini-14_picatinny_1.JPGnormal_Mini-14_picatinny_2.JPG

Link to comment
Share on other sites

http://www.perfectunion.com/vb/ruger-mini-14-mini-30/

 

Er vel det stedet der du finner mest ut om hvordan du bedrer presisjon på en Mini,

det være seg på billig måten eller dyr måten.

 

Søk etter shimming(shimm stock eller oppklippt øl boks) som et alternativ til bedding, er en del som har prøvd det og ikke har gidda og bedde fordi de funket så bra(lett og gjøre er det og), ellers så vil ned kapping av løp til minste lovlige lengde gjøre løpet stivere(og dermed bedre presisjon), og remontere gass blokka for og få like stor sprekk hele veien rund og med hjelp av moment trekker kan og ha en effekt.

 

Så er det løps avstiver som Har-Bar/Mo-Rod med flere og billigutgaven med universal klemmer fra dealextreme og et alu rør som ofte kan ha stor effekt på presisjon på eldre minier, og i alu så vil disse samt en scot rail bidra til og holde løpet kjøligere, noe som motvirker stringing og at grupper åpner seg når løpet blir for varmt.

Link to comment
Share on other sites

Jaktet mye rådyr og rev og kun med Mini-14 på 80-tallet. Flere av dem ble beddet for å få jevn presisjon. Riktig kulevekt var også viktig. Riflen gikk så godt at det var enkelt å velge den til jakten. Anbefaler at det foreligger en dokumentasjon for påståtte forbedringer i forbindelse med Mini-14 sin presisjon! Mye tekst og babbel fra enkeltpersoner og andre (bransje tilknyttet) er ikke alltid matnyttig!

Link to comment
Share on other sites

Mini-14 er ei av dei riflene eg opplev som er svært ettertrakta i utgongspunktet, men har eit rimelig frynsete rykte på seg for å ver vanskelige å gjere presise. Eg er ikkje kjent med konstruksjon og slike ting i forhold til Rugeren, så kan nokon forklare meg kvifor det er så særs vanskleg å få ein presis Ruger?

Link to comment
Share on other sites

I tillegg har den relativt tynn pipe, løpet er ikke frittliggende, kinnkontakt med kolben kan være kinkig pga høydeforskjellen (selv med rettere stokk, eksempelvis Tapco T6) osv. Så har vi også veldig stor varmgang i den.

 

Men det mange ser ut til å glemme er at de er ikke laget for å treffe hull i hull på 250m, men for å være billige og virke samt ha akseptabel presisjon på <100m

Link to comment
Share on other sites

Vel. Det med varmegang velger du vel strengt tatt selv :winke1:

 

Og som du sier, akseptabel på 100meter, for meg blir det ganske mye skrik og lite ull. Alltså litt mye børse for marginal effekt i målet.

 

Men, det er mer eller mindre den eneste halvautoen tilgjengelig for jakt i det kaliberet, VEPR gjør likningen verre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nå happy med min Mini 14

Den treffer gåsa og har gode nok samlinger for meg.

Hvis du skal skyte mus på 100 meter, så er nok en Varminter å foretrekke :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Fikk han som skytt best i klubben til og testa american aegel, tula og noe hjemme lada han fikk bra samling med i ARen sin.

Sperdde over hele svarta. Men de var nå morsomt og skyte uanz. Får testa litt mer på ammoen når lade utstyre er i hus.

Men de kommer nok noen oppgraderinger etter hvert..

Link to comment
Share on other sites

... så står du fortsatt igjen med en mekanisme som holdes på plass i kolben med en fjær.

Akkurat det jeg var ute etter! Det er sikkert her stabiliteten mangler, men det bør jo være mulig å fabrikkere en bedre kolbe innfesting. Tenke tenke.. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Tullet litt med minièn for en 12-13 år siden.

Lurte så fælt, at jeg dro å besøkte Accuracy Systems. Dær fikk jeg en fullstendig gjennomgang, og dro hjem med en næve deler.

3 point steel bedding system, syntes jeg så interessant ut. Så jeg laget "insert", og monterte i stokken. 3 skruver(en av "pilarene" fungerer som styring). En ting kan jeg si, låsekassen her hard som bein. Regn med å slite ut litt verktøy, før du kommer gjennom.

Jippi, nå kan låsekassen ikke vippe ut av stokken.

Fungerte? Vil påstå det. Anbefaler dere å prøve.

Fant frem orginalstokken(testplatform), legger ved ett bilde.

305.JPG

Link to comment
Share on other sites

Skrev at det ble brukt 3 skruer, det er feil. Det brukes 2 skruer. Fremme til høyre på tidligere bilde, er bare for en styrepinne.

Accuracy Systems, brukte 3 skruer før i tiden, men de skruva den tredje ned i stokken(dreid hodet sylindrisk). Kassa styrte på denne.

Nå bruker de en "split dowel" som styring.

Se 2 bilder, klippet fra deres hjemmeside.

Clip+from+Accuracy+Systems+1.jpg

Clip+from+Accuracy+Systems+2.jpg

Fremgangsmåte vil dere se ut fra bildene på deres hjemmeside.

 

Jeg borret og gjenget stokken først, limte "pilar`s inn(ikke borret og gjenget inni "pilar" enda).

Freset ned i låsekasse for 2 skruer, og hull for "dowel".

Montere kasse i stokken. Sentrere, og borre/gjenge for skruvene.

 

Brukte ikke en "split dowel", men tilpasset en "dowel"(dreid jernplugg). "Push fit" i stokken. "Slide fit" i kassa.

Se bilde av styring i stokken, før "dowel" er montert.

Front+dowel.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...