Jump to content

Skyte på sjøis (frossen fjord)?


stefan

Recommended Posts

Det er jo fri jakt på sjøvann, kan man da og rigge seg til med blink og øvelsesskyte på en frossen fjord? Ser selvfølgelig at det ikke er noe kulefang, men hvis det bare er åpent hav i den rettningen man skyter burde det vel være sikkert nok?

Link to comment
Share on other sites

Hør med lokal lensmann/politi. Om de gir deg tillatelse så er det opp til deg å vurdere.

Hør også med 30Ihmsa innpå her. Han fikk tilatelse fra lensmann til å skyte på stål utover Mjøsisen. Om jeg ikke husker feil så sa de vel at det var greit, men han måtte vurdere det selv og.. Noe sånt..

Link to comment
Share on other sites

Det høres for meg ut som en spektakulært dårlig ide.

 

Noen faremomenter å vurdere:

-Usikker bakgrunn

-Usikker is

-Muligheten for rikosjett

 

Helt uenig! Det høres ut som en god ide og en mulighet. Det er absolutt verd et solid forsøk. Politet på stedet er krumtappen! Det er opp til deg og presentere et sikkert opplegg som politiet lett kan godkjenne. Det må selvsagt være sikkert på alle måter, men det forutsetter jeg at du skjønner.

Link to comment
Share on other sites

Det høres for meg ut som en spektakulært dårlig ide.

Noen faremomenter å vurdere:

-Usikker bakgrunn

-Usikker is

-Muligheten for rikosjett

Helt uenig!

Absolutt. Så mye som jeg og andre har skutt på isen (ferskvann) oppigjennom, så skulle millioner av mennesker ha omkommet om det var en spektakulært dårlig ide

Bakgrunn og rikosjett må en alltid vurdere, og så god mulighet til å vurdere det som en har på isen er ytterst sjelden. Skal en ut på isen må en vurdere om den er trygg, det er også selvsagt. Sist jeg skjøt på et islagt vann var den 2meter tykk - vi vurderte det som sikkert ;)

Er det snø på isen fanger den mange rikosjetter, men den kan også sende kuler opp igjen (har sett iallefall 30° til side for skyteretning ut ifra nedslag i snø) - men ikke bakover... rikosjetter fra isen går framover i skyteretning. Og en har full oversikt over bakgrunnen, som da blir helt trygg, mye lenger enn ei kule går som regel.

Andre fordeler er at en kan se hvor alle kulene blir av, og at en kan rette seg inn ift. vinden slik en vil - eller endog skyte begge veier. Og en har ofte lite turbulens = lett forståelig vind.

En ulempe er at en ofte får mirage over isen, dette er verre jo nærmere isen siktelinja er, og kan forårsake "mystisk" høydespredning. I overskyet vær, eller i vind, er det sjelden problematisk - men i "spikerfrost", eller ved sol mot isen, så kan en få slite. I tilfellet sol så får en tilbakebetalt ved at en kan se vinden i miragen, men igjen, en bør ha litt høyde over isen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ser selvfølgelig at det ikke er noe kulefang, men hvis det bare er åpent hav i den rettningen man skyter burde det vel være sikkert nok?
Og en har full oversikt over bakgrunnen, som da blir helt trygg, mye lenger enn ei kule går som regel.
På vegne av de av oss som i blant befinner seg på "åpent hav", vil jeg istemme at dette er en "spektakulært dårlig ide".

 

"Full oversikt over bakgrunnen" - fra liggende stilling på sjøisen (øyehøyde ca. 20 cm), M67? I andre sammenhenger mener jeg da huske at du ikke akkurat er blant de ivrigste talspersonene for at jorda er flat?

Link to comment
Share on other sites

M67? I andre sammenhenger mener jeg da huske at du ikke akkurat er blant de ivrigste talspersonene for at jorda er flat?

Det må være lov å skifte mening ;) Ingeniører har en jo tendens til å tilnærme for enkelhetens skyld, og her - for enkeltheltens skyld, er jorda flat. siden radius er kjent, og stor, så er jorda i praksis flat :roll:

 

Dette er gjenstand for en matematikkøvelse på et ikke for høyt plan. Hvor lang er det til horisonten? I korthet, så kan det reduseres til:

 

D(avstand til horisonten i kilometer) = kvadratroten av (13 x h i meter)

 

Så når jeg har øynene 1.7m over bakken, stående, så ser jeg isen nesten 5km borte. Det er trygt i min bok. Selv fra liggende med øyne i 20cm høyde ser en 1.6km - dvs. isen 1.6km unna - om noen kjører skuter eller ror inn (objektet som skal observeres har også en høyde) vil den avstanden 3-4 dobles. Det er geometrisk. Pga. atmosfærenes refraksjon/ mirage og slikt, så vil en i praksis se lenger, men det kan en ikke stole på.

Jeg forutsetter uansett ved skyting på "offentlige" steder at man er to, så man kan ha en til å spotte, se etter folk i målområdet, og ikke minst, etter øvrigheta ;)

 

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Edit, der var du raskere ja..

 

Hvis man har øyenhøyde 20cm er avstand til horisont 1596m.

 

Ligger man på land med øyenhøyde 1m er avstand til horisont 3569m.

 

Dette kan beregnes av formel 3569,395 * kvadratrot (øyehd i meter)

 

Det er vanlig å gange disse resultatene med ca 1,08 for å legge på 8% for lysbrytning.

 

Vil man beregne geografisk synsvidde hvor begge objekter har en høyde blir formel: 3569,395 * (kvadratrot"øyehd" + kvadratrot "objektetshd")

 

 

Helst bør man ha en holme som bakgrunn. Tenk hvis det var du som kom i småbåten og plutselig begynnte det å komme kulenedslag rundt deg. Ikke morsomt.

Jeg liker å ha full kontroll over hvor kulene lander.

Link to comment
Share on other sites

Helst bør man ha en holme som bakgrunn.

 

Men da må man vel innhente grunneiers tillatelse?

 

Hvis vi ser bort fra rifle, hva med å ta oppstilling med leirdueutstyret midtfjords? Ser jo for meg at det kan bli litt styggt på isen med leirduefragmenter spredt utover, men i forhold til sikkerhet så går jo ikke hagleskuddene like langt ...

Link to comment
Share on other sites

Helt OT; og avslører min uvitenhet/hjerne v-1.0..

 

hvor kom tallene "13" og "3569,395" fra?

 

 

EDIT-3569,395 er selvfølgelig avstand til horisont fra øyehøyde :oops: ..

EDIT2-3569,395 er kavdratroten av jordas diameter; tror jeg må øke inntaket av sukker (evt redusere inntaket av bly....) :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Helst bør man ha en holme som bakgrunn

Nei, helst nør man ligge på holmen. Har en holmen som bakgrunn kan du ta deg faen på et det ligger en tysker og pilker bak den, og dukker opp just når det begynner å smelle...

Ligger man på en holme, sitter ved en benk, ligger på en dunge snø, eller har en spotter, så er dette temmelig trygt. Sammenlignet med all skytinga "inn i skogen" er det helt fantastisk trygt.

 

13 var fra husken, det er temmelig avrundet. Jeg har vært litt på sjøen, bor ved sjøen, har skutt på sjøen - og vært interessert i hvor trygt det er å skyte utover sjøen. Man starter med jordas radius, og Pytagoras læresetning - tegner noen streker på et papir, og så enkelt som mulig: roten av 13h ;) mer i Wikipedia selvsagt: http://en.wikipedia.org/wiki/Horizon

 

Tenk hvis det var du som kom i småbåten og plutselig begynnte det å komme kulenedslag

Det er mulig med masse maskerende holmer, så lett som det er for alle å ferdes på sjøen må en være veldig oppmerksom. Holmer er igrunnen det verste som fins.

Er det helt fritt, så ser en altså 5000m i alle retninger. Om en så skyter på en blink 2000m unna, så skal en slite voldsomt med småtbåt for å komme seg ubemerket inntil blinken - eller inn i farlig sektor. Den er etter mitt syn ca. en rett linje til blinken, og så 45° til hver side fra blinken og 1-3km for grovkaliber, og 3-500m for 22LR. 5km er iallefall trygt så lenge en ikke går inn for å skyte lengst mulig..

 

 

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Gå opp på broen og plag styrmannen til å regne geografisk lysvidde til nærmeste fyr chiefen. :lol:

 

Jordradius er omtrent 6370291m

 

avstand til horisont i meter = kvadratroten til (2*6370291*øyehd)

 

Trekker du øyehd ut sitter du igjen med kvadratroten til: (2*radius) som =3569,395 ....

Link to comment
Share on other sites

Gå opp på broen og plag styrmannen til å regne geografisk lysvidde til nærmeste fyr chiefen. :lol:
hehe, da er jeg veldig sikker på at jeg ville blitt møtt med tomme blikk...
Da har i tilfelle vedkommende styrmann glemt pensum til kystskippereksamen. For hoderegning bruker vi formelen at synsvidden i nautiske mil er 1,9 * kvadratrota av (øyehøyde + høyda av fyret) i meter. Siden norske fyr ikke ligger særlig høyt (Utsira høyest), er dette ikke særlig vanskelig, for de som husker kvadrattallene fra gangetabellen.

 

Men spørsmålet i tråden er jo hvor trygt det er å skyte på (sjø-) is, når man ikke har "sikker bakgrunn". Vi har jo nettopp diskutert skudd rett opp, og hvor høyt man kan skyte - spørsmålet er jo hvor langt ei kule, skutt ut noenlunde parallelt med isen, vil kunne gå, hvis den rikosjetterer ("spretter opp") fra isen (og evt. fra sjøen, når den passerer iskanten), flere ganger etter hverandre. Den vil jo være gyroskopisk stabil i fartsretningen (ikke etterhvert i stor vinkel på denne, som ei kule skutt ut i ca 40 grader), og fartsreduksjonen vil da bli bare rein luftmotstand, + eventuell friksjonsmotstand, hver gang den "mellomlander"? Føler meg ikke helt trygg, nei :shock:

Link to comment
Share on other sites

Nei, nei og atter nei. Dårlig idè da du har ingen anelse om hvor kula vil ende opp. Og hver gang du hører noe om ettersøk etter savnet fisker/båt samme dagen eller dagen derpå du har skutt så vil du gå rundt helt til de finner restene og tenke "hva om det er jeg som har skutt vedkommende?" og på konsekvensene.

 

Med de riktige forholdene kan ei kule gå pokker så lengre enn det du ser fra der du ligger og skyter.

Link to comment
Share on other sites

Den vil jo være gyroskopisk stabil i fartsretningen

Det er det som essensen av at ei kule er "stabil" - den er stabil i fartsretningen. Skutt i 40° vinkel vil den neppe avvike fra fartsretningen med mer enn tideler av en grad på noe punkt.

Det er ikke tvil om at ei kule skutt med optimal vinkel oppover (som er noen og 30 grader) vil gå mye lenger enn ei som slår nedi is og vann, og tumler bortover med gjentatte nedslag. 22LR kuler, som visstnok har 1500m rekkevidde skutt oppover, stopper etter 100-200m når de blir skutt bortover islagt vann.

Når skutt på skiver montert 1.5m over isen, skutt på på 1-1.2km hold, så var nedslagene 100-250m bak skivene. Her hadde rikosjetter laget merker i snøen opptil 350m bak skivene, men ikke etter det.

 

Med de riktige forholdene kan ei kule gå pokker så lengre enn det du ser fra der du ligger og skyter.

For noe tull! du må vite hvor kulene dine havner, og det vet du i dette tilfellet. De kan ikke gå lenger enn under optimale forhold, skutt i 30-ognoe° vinkel - du må bare forsikre deg om at det ikke er noen i det området - observere området kontinuerlig, og stanse skyting dersom det kommer noen inn i området. Jeg skulle gjerne hatt beskrevet de "riktige forholdene" som kan få ei kule til å gå lengre enn det som forutsies av moderne ballistikkprogrammer. Det må være en ny måte å drive langholdsskyting på.

 

Maximum_Range.jpg

 

 

Det må være lov å minne om at det er en rekke skytebaner som har sjøen som "bakstopp". Da oftest med farlig område merket med bøyer, og for iallefall en bane jeg vet om i Danmark, stanses skyting dersom båter kommer innenfor.

 

Edit: eksempler.

http://www.toreby-sejlklub.dk/soes-skydebane.htm

Danskene ser ut til å bruke 1600m som sikkerhetsavstand for sivile baner, og 3100 eller 3300m for militære - mulignes for ta høyde for 12.7-ild. Man får anta at de glade dansker observerer det farlige området under skyting. Måske med en snaps til ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Et annet spørsmål er forholdet til politivedtektenes (vanlige) forbud om skyting på offentlig sted.

 

Jaha...?? Aldri hørt om.. Skyter du på offentlig sted må du nok regne med en temmelig omgående politiaksjon og det som værre er.

 

Selvsagt er det ikke lov å skyte/jakte i tettbebygd strøk! Men langt ute på havet er du nok lengre unna "skyting på offentlig sted" enn du kommer på noen skytebane i dette landet.

Link to comment
Share on other sites

Hør med politiet, sier de greit, så ta med termosen med kaffe og kos deg på isen. Drit i nautiske mil

til horisont og kvadratrota av kuledropp, og alt det andre.

Regner med du er så fornuftig og selvtenkende at du ikke skyter om du ser noe/noen.

Link to comment
Share on other sites

Jaha...?? Aldri hørt om.. Skyter du på offentlig sted må du nok regne med en temmelig omgående politiaksjon og det som værre er.

 

Selvsagt er det ikke lov å skyte/jakte i tettbebygd strøk! Men langt ute på havet er du nok lengre unna "skyting på offentlig sted" enn du kommer på noen skytebane i dette landet.

 

Det virker som om du setter likhetstegn mellom tettbebygd strøk og offentlig sted. Det er det ikke grunnlag for, jfr. politivedtektens § 1 (her sitert fra min egen kommunes):

 

Med offentlig sted forstås gate, vei, herunder fortau, sti, park, torg e.l., plass, bru, brygge, kai, strand, anlegg eller annet sted som er alminnelig beferdet eller bestemt for alminnelig ferdsel.

 

Om en tilfrossen fjord faller under samlebetegnelsen "annet sted som er alminnelig beferdet eller bestemt for alminnelig ferdsel" kan jeg ikke si noe om, men problemstillingen er verdt å ta opp før man brenner løs. Det er nemlig et rettsspørsmål, ikke et faktisk spørsmål, og prinsippet om at tvilen kommer tiltalte til gode gjelder ikke rettsspørsmål.

Link to comment
Share on other sites

Det var Ramfjorden som fikk tankene til å gå, men jeg er enig i at den ikke er noe egnet sted (for der er det ikke noe åpent hav til bakgrunn), så får min del er nok spørsmålet mer hypotetiskt, men fikk som sagt lyst å høre med kammer-folket om det er noen som har tenkt de samme tankene. :)

Link to comment
Share on other sites

Når jeg så tittelen så kom jeg på en festlig opplevelse fra mange år tilbake som handlet om å skyte PÅ is!

 

Vi var på skytebanen, og rett foran standplass var det ei lita islagt vik. Når vi alle var ferdige med skytinga, og skulle frem og titte, så ble pistolen (En Glock 9mm) med frem over isen.

Utpå der så kom ideen om å skyte hull i isen. Ville det ære mulig?

Det gikk ikke, men et annet fenomen som høstet latter var når vi så hvor det ble av kula.. Skuddet ble avfyrt på skrå, og FMJ'en laget et skikkelig krater i isen, og ble stående å spinne på isen rett bortenfor hullet som en liten snurrebass. Den stor der lenge!! Vi pirka borti med fingerneglen, og da bare flyttet den seg litt, og fortsatte å stå der å spinne og vandre sakte litt omkring.

Mange vil kanskje hevde at dette er farlig, men skuddet ble avfyrt med sånn passelig vinkel mot isen... :lol:

 

Spøk til side: Islagte innlandsvann er glitrende "skytebaner" på vinterstid (sommer også dersom du har sti langsetter eller båt) siden det gir glitrende oversikt. Bakgrunn har man som regel i form av en tilstrekkelig bratt skråning av et slag.

Her som ellers gjelder det å ha grunneriers tillatelse. All jord og skog er eid av noen, slik som tomta til huset ditt er, og der regner jeg med de fleste vil ha kontroll på hva som foregår:wink:

 

Det samme blir med sjøen. Kravet er sikker bakgrunn, dvs et sted kula kan bremses tilstrekkelig og hvor man har god oversikt bak kulefallet og at andre ikke kan komme inn i skytesektoren uten at man ser de.

Ei pulverisert kule flyr heller ikke langt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jaha...?? Aldri hørt om.. Skyter du på offentlig sted må du nok regne med en temmelig omgående politiaksjon og det som værre er.

 

Selvsagt er det ikke lov å skyte/jakte i tettbebygd strøk! Men langt ute på havet er du nok lengre unna "skyting på offentlig sted" enn du kommer på noen skytebane i dette landet.

 

Det virker som om du setter likhetstegn mellom tettbebygd strøk og offentlig sted. Det er det ikke grunnlag for, jfr. politivedtektens § 1 (her sitert fra min egen kommunes):

 

Med offentlig sted forstås gate, vei, herunder fortau, sti, park, torg e.l., plass, bru, brygge, kai, strand, anlegg eller annet sted som er alminnelig beferdet eller bestemt for alminnelig ferdsel.

 

Om en tilfrossen fjord faller under samlebetegnelsen "annet sted som er alminnelig beferdet eller bestemt for alminnelig ferdsel" kan jeg ikke si noe om, men problemstillingen er verdt å ta opp før man brenner løs. Det er nemlig et rettsspørsmål, ikke et faktisk spørsmål, og prinsippet om at tvilen kommer tiltalte til gode gjelder ikke rettsspørsmål.

 

Det jeg mente var vel heller at det er du som blander kortene. Selvfølgelig er det ikke lov til å skyte på offentlig sted. Er det noen i det heletatt i kammerets historie som har trodd eller hevdet det?

 

Det jeg ikke skjønner er hvorfor du kobler skyting på offentlig sted til skyting på vann/is. Om det var skyting på et langt jorde hadde du vel forutsatt at skytingen ikke foregikk fra perrongen på den lokale togstasjonen??

 

Selvsagt skal man ikke skyte på offentlig sted, du risikerer å bli skutt av politiet!

 

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hvis til og med fjord eller sjø mange kilometer fra folk kan være å regne for offentlig sted, hva i alle dager skal da til for at noe ikke skal være offentlig sted?

 

Når man ramser opp gate, vei, herunder fortau, sti, park, torg e.l., plass, bru, brygge, kai, strand og anlegg som eksempler, er da det så galt å anta at "eller annet sted som er alminnelig beferdet eller bestemt for alminnelig ferdsel" ikke er flere kilometer ute på en frossen fjord?

Link to comment
Share on other sites

Nei, det er ikke galt å anta. Jussen har mange betraktninger over hva som er offentlig sted. Skauen, fjellet, til sjøs osv er så lang du kommer fra definisjonen av offentlig sted. Offentlig sted er sterkt beferdet og helt uegnet som skytearena (med mindre du er terrorist) Det første du må være helt sikker på dersom du skal skyte, er definitivt st det ikke er på offentlig sted. Men det er så åpenbart at ingen av oss tenker sånn på det.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

He he Fantastisk hvor mye dere kan få ut av temaet :lol:

 

Ja ja tenkte bare nevne noe , har jobba som Stuert på div kystvaktskip

Når dei skal ha skyteøvelse med handvåpen, ligger dei som regel inne i en fjord !

 

 

Så hør med Lensmannen om alt er ok , ta med deg en kammerat med kikkert

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...