Jump to content

hylsevask uten tromler


jankar

Recommended Posts

Noen som har noe tips om vasking av tomhylser når man ikke har tromler eller ultralydvasker? Tenker da med vanlige kjøkkenredskaper og evt noe vaskemidler av noe slag. Ønsker ikke å bli singel enda så vaskemaskina bortfaller den også. Kanskje lurt å fjerne tennhetta også?

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte en bøtte med Zalovann, litt pussemiddel for messing eller / og en teskje apotekproduksjon A/S sin Sitronsyre. Jeg har dårlig erfaring med å bruke for mye sitronsyre og la hylsene ligge for lenge.

DECAPPER ALTID HYLSENE FØR VASK / TROMLIG / RENS. Mener det gir det absolutt beste resultatet selv om det kun er på riflepatroner jeg skraper hettelommen ren.

Men hva er problemet med en ultralydvasker?

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... cts/118839" target="_blank" target="_blank Dyr

 

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... cts/628408" target="_blank" target="_blank

Rimelig

 

Hylsetrommel lager noe forbandet med leven og blir IKKE akseptert av husets direktør- Denne skapningen som jeg i en merkelig euforisk tilstand en halv mannsalder siden og for tre jævelunger, bikkjer, marsvin, hetterotter og hest osv. dro inn i huset og som insisterer på å dirigere mennesker rundt seg og mene det motsatte av meg til stadighet.

 

Siden jeg ikke heller orker lyden av hylsetrommelen kommer jeg til å gå for en av disse 220V som ikke trenger å bygges om.

 

Dessuten duger de også til annet renhold, for eksempel bildeler og våpendeler.

Link to comment
Share on other sites

Ultralydvaskeren er fin den.

 

Jeg foreslår at du heller hugger tak i en brukt vaskemaskin til volumet

og en liten ultralydsrenser som tar 20 stk hylser i slengen.

 

http://www.ebay.com/itm/30W-50W-Mini-Ul ... 485597ea0c

 

Så slipper du å fyre opp vaskemaskinen for en neve hylser :-)

 

Husk plugg adapter for EU plugg.

 

Mellomlegget kan du bruke på ammo.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Hvis rusk er det samme som sot så blir man kvitt det aller meste etter et par runder på 420 sek. Kjører man lenge nok blir vel så godt som alt sotet borte. Jeg bruker varmt vann, litt Zalo og en sprut Sun glansemiddel, fungerer utmerket på hylser skutt med svartkrutt og på de som har fått vanlig røykfritt drivstoff.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har UL vakser og har testet med hylser, den gjør ikke noe mer enn den vanlige legge i varmt vann og la det ligge 30 minutt vasken. UL vaskeren er gull for våpendeler (sluttstykke/sleider mm.) men er ikke avgjørende for hylsevask.

Jeg decapper hylsene mine. Slenger dem i bøtta fyller på 3 liter kokende vann. Plumper oppi passe med zalo, Ca. 1 full ts med sitronsyre fra bakehylla. Rører ut guffa lar alt stå en god stund, roter nedi der litt før jeg begynner skylleprosessen. Lar det tørke på badegulvet eller hurtigtørker det i stekeovnen om det haster. Hylsene blir rene, skal man ha blanke hylser må det tromles.

Link to comment
Share on other sites

Kan bare støtte Sir. Fordelen med UL vasker til håndvåpenhylser (eneste jeg lader) er att hvis man plukker hylser utendørs så blir dem bedre vasket hvis dem er skikkelig møkkete og med UL vasker er det i grunn ikke noe arbeid som må til. Selv om det å røre rundt i en bøtte neppe er hardt arbeid :oops:

 

Jeg har nå fått laget hylseposer av avkappede bein til olabukser som jeg skal prøve kjøre i vaskemaskin neste gang det skall vaskes hylser. Kun for å se hvor bra eller dårlig det funker. Takk til mor for hylseposene :D

 

Ta dere tid å lese arnenohlberg.com sin hjemmeside, han har prøvet det meste og vart med en lang stund innen skytesporten. Mye bedre enn OL på tv :wink:

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler vanlig trommel med medie. Kjøpte et graf kit med corn medie fra hjemmelading.no kom etter noen dager. Bråker nesten ikke og du verden så lett!

 

2,5 time i trommel, en par runder i seprator.. Vips hyllsene så rene at det nesten blir pinlig å møte på skytebanen.. Direkte glorete og bling bling.. :-)

 

Så kjære enkelt at jeg skjønner ikke hvorfor det engang vurderes noe annet :-)

Link to comment
Share on other sites

Nå lader ikke jeg selv, men har hatt stor suksess med tabletter til oppvaskmaskinen for å gjøre rent i kaffetermosen. Fyller den opp med kokende vann og slipper en tablett oppi. Lar det stå over natta og termosen er som ny. Og termosen er SKITTEN.

 

 

 

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Prøvde meg på hylsevask i kveld da jeg hadde lest om sitronsyre og dens fortreffelige virkninger på messinghylser.

Tror det på sin plass å dele følgende erfaring (ny for meg, og tror jeg lærte noe :wink: )

 

Ett hundretalls 7.62x39 i en liten plastbalje, med varmt vann så det dekket over hylsene,

en halv pose sitronsyre og en sprut Zalo.

Litt risting på baljen innimellom til ca 15 minutter i badet totalt.

 

Hylsene ble direkte innbydende og pene utenpå, men kruttslammet inni hylsen og hettelomma lar seg ikke fjerne med risting på baljen.

Derimot, dette løser opp kruttslammet så det er enkelt å stryke av, med feks en bommulspinne.

 

Bra, tenkte jeg, bare litt ekstra kjemi nå, så rister jeg litt, tørker og lader opp utpå dagen i morgen.

Og dermed kokte jeg opp noen liter vann og helte oppå hylsene, og kylte etter en oppvasktablett mens jeg ristet på hele

herligheten.

Oppvasktabletten var en gedigen tabbe!

Hylsene ble skjoldete med ru overflate, vannet ble grønnblått mens kruttslammet forble akkurat på samme plass og i samme konsistens som etter sitronsyrekuren.

 

Så for å berge stumpene byttet jeg straks vann med mere sitronsyre, og tok fram en strut med bommullspinner.

Min samboer oppsummerte jobben som oppsto som følgende:

Mann kann ta de jævla bummolspinnann å stekke dæm en vissplass!

Ja, dette ble en prøvelse på tolmodighet.. ..ikke faen om jeg gidder dette en gang til.

 

Så for å konkludere:

Sitronsyre fungerer (usikker på Zalon), men det er helt klart at litt mekanisk påvirkning er helt nødvendig.

Er ultralyd nok?

Eller skal jeg gå for noe fint og vått i en trommel,

eller noe tørt medie i en trommel?

Er iallefall greit at jeg bruker noen hundrelapper på dette, sett imot støy fra ramling av hylser i bøtte og tilhørende bannskap..

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer, du fikk til en kjemisk reaksjon :lol: Dog er det lurt med litt basiskunnskap i kjemi, du vet, syre i vann går an men vann i syre blir uhyre og alt det der. Mye rart man tror vil ha bedre effekt, men ikke alt som funker helt som man vil.

 

Tennhettelomma gjør jeg ren før jeg skal presse hylsene og sette i tennhette. Bruker Lee Primer Pocket cleaner eller noe sånt. Den ene enden er for small og den andre for large. Blir kvitt masse gørr da.

 

Ultralyd er mer enn godt nok med ditt favoritt oppvaskmiddel eller sitronsyre. Men de blir ikke nødvendigvis sånn superblanke av dette med mindre man bruker laaaaang tid på det og kanskje litt ekstra lurium i blandingen. Minuset er jo at det tar ei stund å tørke (med mindre man bruker ovnen).

 

Tromleren tar jo lang tid og bråker noe helt for j****g men da får du den shiny looken på hylsene.

Link to comment
Share on other sites

Hylsene har fått tørke litt på baderomsgulvet nå,

de ser ikke helt friske ut, men ikke helt fortapt heller.

Fortsatt matte i fargen, men føles ikke så ru lengre.

 

Jeg er vel det man kan kalle ignorant når det gjelder kjemi, men jeg prøver å plukke opp det jeg trenger :?

Det sies at "Om man ikke gjør noe galt så gjør man ikke noe annet heller", .. :lol:

 

Før denne insidenten så hadde vi en liten diskusjon på om jeg kulle putte i noe messingpuss,

angivelig etter oppskrift fra en eller annen ikke angitt gullsmed,

men den inneholdt amoniakk, og jeg tenkte at mantelfjærner er det siste jeg vil bruke på hylsene mine..

..og så presterer jeg faktisk å gjøre noe som ligner tilsvarende..

 

Jeg tror jeg går for en liten ultralyd-sak, er sjelden jeg har så mange hylser å rengjøre på en gang.

På mine 308win-hylser så har jeg hitill berget med å pusse innsiden av halsen med en messingbørste,

men det ser jo ut som man kan gjøre bedre enn akkurat det.

Link to comment
Share on other sites

Bruker man messingpuss må du kjøre dem en gang ekstra eller to i nytt vann. De blir litt blankere, men skal man ha blanke hylser er det lettere måter (trommel ftw).

For det andre så lukter det død og pine. Anbefales ikke å gjøre innendørs på et lite og dårlig ventilert baderom :oops:

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler vanlig trommel med medie. Kjøpte et graf kit med corn medie fra hjemmelading.no. Kom etter noen dager. Bråker nesten ikke og du verden så lett!

2,5 time i trommel, en par runder i seprator.. Vips hyllsene så rene at det nesten blir pinlig å møte på skytebanen.. Direkte glorete og bling, bling. :-)

Påstander om ULV som bråker og ikke bråker her.

 

Hva er støynivået på ULV?

 

JEG SATTE AKKURAT PÅ EN TROMMEL NÅ I KJELLEREN OG DENNE HØRER JEG DURE NÅ I 2DRE ETG. Trommelen er fra Frankford Arsenal(Jakt og Fritid 800 kr) og er bare ett par år gammel.

Jeg trenger noe som kan ta unna 6/ 800 til 1200 hylser pr. uke og da blir det stusselig med bøtte, børste og en liten kobberbørste.

Til tider har jeg ikke orket hjemmelading pga. hylseplukk og rengjøring.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg setter på min lille ultralydrenser og lukker badedøren så burde det ikke sjenere noen midt på svarte natta.

Min lille ultralydrenser tar 2 kopper varmt vann og ca. 20 hylser (15 minutter pleier å gjøre susen)

10 gram sitronsyre og litt universal vaskemiddel.

Jeg bruker TODO Allrengöring som jeg kjøper på

Noe for Enhver for NOK 10 per liter.

Tidligere kom den med grønn farge og furunålsduft.

Numera er det gult og sitronduft som gjelder.

http://noeforenhver.no/finn-din-butikk" target="_blank

Ikke altfor mange butikker tilgjengelig og akkurat den hylla har jeg observert flere ganger

i tilnærmet tom tilstand.

Når jeg skal kjøpe så står det 5 flasker som jeg godt kan kjøpe, men jeg lar 3 stå igjen til nestemann. Det er selvfølgelig bare tull fra min side - det er jo ikke ammo heller.

Kiwi, Rema1000, Bunnpris, Halal 1000, Meny og ett par til er 1-2 kvartaler borte.

Ingen behøver å gå tomhendt hjem.

Jeg er villig til å gå 200 meter i våt sørpe med Crocs for å få tak i akkurat den.

Jeg har også brukt REMA 1000 Universal rengjøring men det er ikke fullt så mye hvit tornado og koster NOK 13.90 per liter

Det finnes sikkert andre midler der ute som fungerer utmerket men toalettrens

har jeg prøvd og den funker ikke helt som en hvit tornado den heller.

Det er mulig min er miljøvennlig. Hva vet jeg.

Jeg regner med at en dyktig kjemiker kan utvikle noe bedre men tar godt betalt.

De driver jo ikke med aandsvageomsorg og veldedighed heller :-)

 

Hvis det er snakk om volum så har jeg avprøvd følgende metode.

 

Fyll 4-6 liter varmt vann i en plastbøtte.

30 gram sitronsyre og 3 korker universal vaskemiddel.

Fyll på med 2 kilo hylser.

Rør rundt noen ganger mens vannet er varmt.

La det stå over natten (eller neste kveld for den del)

Skyll hylsene godt i varmt vann (det er altså rikelig med vann her i Norge - pøs på)

Decapping er neste steg.

Gjenta prosessen hvis du vil eller fullfør med pressing og trimming.

En omgang til med vask for å fjerne eventuelt fett og rengjøre hettelommen.

Når hylsene er tørre så vil de som regel være rene med ett yttre som er blankt men litt matt.

Innsiden og hettelommen er ren.

Hvis noen ønsker at hylsene skal bli blanke og skinne så er det mulig å gi dem en omgang i hylsetrommelen for de som ønsker det.

Husk å sjekke at hylsene er rene for materiale fra prosessen.

Litt vannforbruk, men særlig slitsomt og støyende er det ikke.

 

Mange vil foretrekke vaskemaskin og/eller hylsetromling hvis slikt er tilgjengelig.

Ultralydrensere i størrelse industrivask koster lett like mye

som en brukbar rifle og jeg foretrekker å bruke pengene på ammo.

 

Det er flere veier til Roma.

Mileage may vary.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Okay.

Nå er det slik at jeg faktisk driver veldedighetsarbeide i aandsvageonsorgen, men jeg er såppas kondisjonert at jeg ikke trenger å leke en blanding av gal professor og Petter Smart.

Hylsetrommelen min er ok den, bare bråker litt for mye til at jeg kan bruke den nok til å rense 1200 hylser i uken. Ris spiser jeg lite av og har prøvd det som medium. Ikke spesielt bedre resultat en med corn cob feks http://www.kramerindustriesonline.com/t ... rn-cob.htm" target="_blank eller nøtteskall-

Problemet mitt er at 1200 hylser i uka ikke er en neve, men a lot.

Hadde vært greit da med en ULV som tar unna når vi er på jobb/ skole.

 

Forstår det da slik at disse ikke bråker(nevneverdig)?

 

Da får jeg teste ut en slik http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... ts/322805&" target="_blank

Lyman Turbo Sonic 2500 Ultrasonic Case Cleaner 220 Volt kr 1900

eller denne http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... ts/628408&" target="_blank

Hornady Lock-N-Load Sonic Cleaner Ultrasonic Case Cleaner 220 Volt til kr 1660

Noen som har erfaringer med en av disse to?

Den til nesten 4500kr blir litt for dyr for meg.

Link to comment
Share on other sites

Ikke denne i alle fall:

 

 

Kapasiteten er oppgitt til 200 stk .223 hylser per runde.

Hvis hver runde tar 30 minutter så burde dette gå på en kveld.

Hvor holdbar den eventuelt er og hva kostnaden per hylse blir

vet jeg ikke.

 

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... cts/711474

 

Bøtter ligger på NOK 20 per stykk og sekker med sitronsyre kan formodentlig fremdeles bestilles på Felleskjøpet.

 

Hvis du kombinerer metodene så slipper du driftstans.

 

Min bekymring går i retning av å fjerne 1200 tennhetter i uka.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

WiederladerTv (Daniel Düsentrieb - Petter Smart blandt venner :-) har en Ballisti-Cast fra Nord-Dakota til å støpe kuler.

 

 

Han bruker en ombygd sementblander når han legger ett sjikt 2-komponent-lakk

på kulene.

 

Men han har ett eget tilbygg til eneboligen like ved anlegget for sortering av jernbanevogner i Chemnitz (Karl-Marx-Stadt :-)

Støy er neppe hans første bekymring :-)

 

Kjapp hylsetrimmer:

 

Det skader ikke med en optimalisert produksjonslinje når man har litt volum på sakene :-)

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Godt tips med Timer. Da kan jeg sette alt klart på kvelden og være sikker på at det er blanke hylser ferdig tromlet til jeg kommer hjem fra jobb. Løsningen på mitt decapping problem heter 22lr mengdetrening eller hard boring labour

Decapping er dritt kjedelig Det er forresten noe jeg syns om 9mm mengde lading også, men man må legge noe arbeid inn for å få noe morro ut.

Heldigvis gjør Jaktdeponiet det mulig å jukse litt når man blir for lei

Innført regel i huset Skal man skyte 9 eller annen hylseplukkeammo så betyr det hylseplukking

 

Desverre vil ingen av ungdommene i husholdet hverken plukke stort, hjelpe til med tromling/ rengjøring eller sitte å støte ut disse små problemene i hylsebunnene :trist:

 

viewtopic.php?f=159&t=71708

Forskjellen på disse to da?

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Hylse polering maskinell bakebolle eller lignende

grøtris som media

En times tid snurrsnurr

 

Kok opp vann og følg oppskriften:

 

1ss salt

1ss zalo

2dl eddik

1 liter godt varmt vann

 

15-30 min vend hylsene I gryta gjevnlig

Skyll godt utav dem og bak dem 2 timer på 50-60 grader I steke ovnen

Oppbevar I syltetøyglass eller vakuumpakket

 

Så ser de nye og blanke ut

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...