Jump to content

Flått bitt?


vingemutteren

Recommended Posts

Har blitt bitt av en liten flått, fikk ildrødd område på ca 8mm (sansynligvis bitt på Søndag, oppdaget på tirsdag). I ettertid har de blitt ett rødprikket område rundt det opprinnlige bitt området, nå i kveld begynner alt å dempe seg/gro.

Bør en til lege med dette, og isåfall. Hvilken behandling får man mot boralis? Nå har jeg desverre en lege som er litt typen ting er ikke så nøye :evil: Så jeg lurer jo selvfølglig på om jeg skal forlange antibiotika kur eller?

Link to comment
Share on other sites

Er litt usikker på kva behandling du får. Men etter det som eg har blitt fortalt, er at hvis du får røde ringer rundt bittstedet, så i løpet av et par dager etter bittet, så bør du kontakte lege å få det sjekka ut om det er Borialis. Så du bør absolutt oppsøke lege.

Fleire som har gått i årevis med flåttbitt problemer. Du er slapp i kroppen og får et slags influensa lignende symptom blir det sagt.

Så eg ville ha besøkt El Doktore, hadde eg vært deg. Får håpe at du slepp det fandenskapet der..

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde litt høye verdier, som legen sa på min borelia blodprøve i vinter. Ble lagt inn på sykehuset jeg. Men jeg hadde en del andre plager også som kan ha gjort at jeg ble lagt inn - de tok en full EU-kontroll på meg.

På sykehuset tappet de ut litt spinalveske (helt smertefritt) og så om det var antistoffer mot boreliose i denne. Det var det ikke, men hvis det hadde vært det hadde jeg fått antibiotikakur.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er selv lege, men det er selvsagt vanskelig å stille diagnose på nettet. De fleste flått har ikke borrelia smitte i seg. Borrelia uttarter seg slik at du får en rød ring omkring bittstedet 3 dager til 4 uker etter bittet. Utslettet sprer seg utover som en ring med tiden. Et lite rødt område kun de første par dagene er ikke nødvendigvis tegn på smitte men som regel en normal reaksjon på bittet. Dersom du har et rødt ringformet utslett omkring bittet 2-3 dager eller senere så bør du kontakte lege for å få antibiotika. De aller fleste leger gir deg da penicillin da dette er førstevalget og fungerer godt.

 

Noen ganger kan hovne lymfekjertler, feber eller generell sykdomsfølelse inntreffe. Dersom det skjer bør man uansett søke lege. Svært sjelden får man senkomplikasjoner av flåttbitt, men de inntreffer og man bør derfor søke lege på ovennevnte betingelser.

 

Forebygging: Fjern flåtten så raskt du kan. Det gjøres ved å trekke flåtten rett ut med neglen eller ved hjelp av en pinsett eller flåttfjerner, som du får kjøpt på de fleste apotek. Det gjør ingenting om litt av flåttens biteredskap sitter igjen.

 

Håper dette gir litt kjøtt på beinet, men jeg er altså ikke Dr.Online :)

Link to comment
Share on other sites

Er man hos legen på under 24 timer, så pleier det ikke å være noen fare, for antibiotika blir igangsatt. Nå er du langt over den tida, og jeg ville ikke somla mer. Jeg er hos lege samme dag som flåttbitt.

 

Er det hjortelus derimot, så driter jeg i det, for den er ikke bærer av sånn dritt. Men det er hvis jeg får fjerna den samme dag. Dra til legen.

 

Better safe than sorry. De sjukdomma man kan få i ettertid av flått, skal man passe seg for. Lite attraktivt å havne i rullestol eller bli en grønnsak bare pga. at man dreit i et legebesøk.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Hvis flåtten var liten når du oppdaget den har den sannsynligvis ikke sittet på så lenge. Hvis du klarer å fjerne den innen 24 timer er sannsynligheten svært liten for at du har fått borreliose i deg.

 

Det viktigste du gjør nå er å følge med det røde område som dukker opp rundt bittet , dette kalles for erytema migrans, og etter standard prosedyrer pleier vi ikke å behandle bittet hvis ikke den røde ringen overstiger 5 cm i diameter.

Link to comment
Share on other sites

Det som er lurt er å ha med seg en slik mini-tube med Bacimycin-salve og smøre bittstedet med etter fjerning av flåtten. Dreper bassiluskene i starten.
dette har dessverre liten effekt siden bacimycin salve virker kun topisk på hudområde, mens borrellia bugderfori bakterien injiseres inn i kappilærene når flåtten er ferdig å spise. Det er kun systemisk behandling med antibiotika som har effekt hvis man først er så uheldig å ha blitt smittet
Link to comment
Share on other sites

Har til nå hatt 24 bitt i år. Så kona har blit relativt hysterisk for flått. Det er full body strip på trappa da jeg kommer fra skogen. En merker som regel bittet relativt fort ved at det begynner å klø på bit stedet. dermed har du også en sjanse til å se hva slags flått det er. De som har bitt meg er alle sammen nymfer. Det er de små svarte, men er det en av de større med den "røde" rompa så ville jeg fulgt litt nøyere med. Oftet vil en klø endel på bitt stedet slik at det lager en lokal irritasjon med påfølgende rødhet og hevelse. Derfor blir endel engslige, men det er vel da den røde ringen får ett hvitt felt innenfor seg inn mot bitt stedet varsel lampene bør begynne å ringe.

 

Men siden jeg antagligvis har ett blod som disse jæklene liker så vurdrer jeg nå å vaksinere meg. Den vaksinen forebygger i hvertfall hjerne betennesle som kan være en alvorlig konsekvens av flått bitt. Det har vært to tilfeller her nede på sørlandet allerede i år av det.

 

Men som Doktoren her sier. så er det aller fleste ikke smittebærere. Men det er noen som har det og det er som regel de store vokne individene.

Link to comment
Share on other sites

Det som er lurt er å ha med seg en slik mini-tube med Bacimycin-salve og smøre bittstedet med etter fjerning av flåtten. Dreper bassiluskene i starten.
dette har dessverre liten effekt siden bacimycin salve virker kun topisk på hudområde, mens borrellia bugderfori bakterien injiseres inn i kappilærene når flåtten er ferdig å spise. Det er kun systemisk behandling med antibiotika som har effekt hvis man først er så uheldig å ha blitt smittet

 

Var nå det rådet jeg fikk av legen min. Og det demper irritasjonen iallefall ganske raskt.

 

Men selvfølgelig om utslettet vokser, så tar jeg en penicillinkur. Har måttet gjøre det 2 ganger.

Link to comment
Share on other sites

Mens vi snakker om flått, jeg har klart å unngå denne rakkeren her i Norge, men både broder'n og jeg fikk flåttfeber (tick fever) i Sør-Afrika i vinter. Stiv nakke, feber, ubehagelig. Kan vår hjemlige flått overføre noe sånt, og for å snu på det, kan man få borelia også i Afrika? Og er det noe man kan gjøre eller spise for å bli mindre attraktiv for flåtten?

Link to comment
Share on other sites

Har hørt at hvitløk kan virke preventivt mot flått...

Huff......... :evil:

 

Her er du inne på noe. Far min åt hvitløk hver dag, og hadde aldri trøbbel med dette svineriet. Men jeg derimot har vært et ettertrakta offer i alle år, spesielt for hjortelusa. Min samboer har også etterhvert utvikla et aldri så lite hysteri, så her er det også nesten full bodystripping før inngang er akseptert. Og jeg tar av meg jakka oppi skauen, før jeg går inn i bilen. Legger den over panseret på bilen og saumfarer den så godt jeg kan. Finner mange bevingede småjævler da ja. Og jeg bruker en headover, så det er tett i nakken og rundt øra. Det er jo gjerne dit dem vil.

 

Bruker jeg ikke headover, så tar jeg ofte og stryker meg over nakken, oppi håret, rundt øra og ved tinningen. Da man kjenner en klump, så er det bare å rive den av, og gå videre. Når den biter, så kjenner jeg ihvertfall det godt, så jeg får fjerna den med en gang.

 

Jeg liker dårlig at jeg ikke får fjerna alt 110% før jeg setter meg i bilen, for jeg har jo en liten guttunge på 18 mnd. hjemme. Og jeg har opplevd å måtte fjerne noen fra han, både i bilen og hjemme :cry:

 

Var ute på en times rundtur etter fugl'n her om dagen. Myrda vel et 50 talls fluer da ja. Og ikke en eneste fugl.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk borreliose etter å ha hatt en flått sittende fast på ankelen i max 2 timer - så 24-timers regelen stemmer ikke alltid. Jeg har litt småplager oppetter leggen den dag i dag selv om det er over 10 år siden bittet.

 

Ellers har jeg ikke hatt èn eneste flått på meg i år til tross for at jeg tilbringer store deler av fritida mi i skogen året rundt. Amigo derimot har vært ille plaget selv om han er behandlet med Exspot. Bare han stikker hodet ned i grøftekanten for å pisse kommer han opp igjen med 5-6 flåtter på hodet :?

 

I fjor hadde jeg masse flått på meg, så det varierer tydeligvis hvor hissige de er. Jeg følger med på hvordan utslettet ser ut, men springer ikke til lege om det bare er en liten rød hevelse som klør. Det er naturlig irritasjon etter flåttbittet. Skulle det derimot utvikle seg til større område og bli smertefullt så hadde det blitt doktortur ja.

 

Dengang jeg fikk borrelia ble det 10 dagers antibiotikakur.

Link to comment
Share on other sites

Til dere som jakter på de mest utsatte stedene , bruker dere konsekvent kur(husker ikke hva disse ampullene het) på hundene eller sitter dere og plukker 'svineriet' i bøtter og spann etter en jakttur :?:

Fikk virkelig føling med disse i Førde under landsskytterstevnet i sommer , etter hver luftetur med dach'n plukket jeg flere . Hjelper disse halsbåndene det snakkes om i enkelte media :?:

Link to comment
Share on other sites

Ja dette er et problem vi fra de indre fjell ikke har hvert plaget og har noen erfaring med så derfor er det bra med noen tips , har jo egentlig en invitasjon om hjortejakt vest'på og da er det greit og vite litt om problemet . La jo mere til at de satte seg sikkelig fast og var vrien og få løsnet og det ble jo hevelse rundt noen av stedene i flere uker etterpå .

Link to comment
Share on other sites

Bruker ampuller på dreveren. Fungerer veldig bra, men han må ha en dose en gang i mnd.

Reiste offshore for en uke siden, og hører fra kjerringa at de popper frem på han nå. 1,5 mnd siden han fikk dose sist.

Ble litt engstelig da jeg hørte at jentungen på 15 mnd. ikke hadde villet vise hva hun hadde i munnen i går.

Dette viste seg å være en sprekkeferdig flått som hun hadde funnet på gulvet. (ho mor var ikke fornøyd da!)

Får krysse fingre og tær for at hun ikke har fått noe bakterie i seg. :(

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte halsbånd til alle mine 3 siden vi jager rundt Årjäng og der er det fullt av den møkka. Disse virker dårlig.

Plukker av dusinsvis på bikkjene etter en jakttur der nede.

 

Kjøpte disse til rundt 300,- stk hos en vetrinær som jeg vanligvis ikke bruker i begynnelsen av august og tenkte aldri på å sjekke holbarhetsdatoen :roll:

 

Vetrinæren på Grue ba med prøve ampuller i stedet...1 stk pr 15 kg hund tror jeg hun sa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...