Jump to content

Godfølelsen er liksom ikke der.


B686SP

Recommended Posts

Det er vel kanskje et luksusproblem, men dog så er det faktisk noe jeg tenker altfor ofte på.

Jeg har pr dags dato 4 våpen, et femte på vei. Disse er alle av forskjellig merke, til forskjellig bruk og forskjellige prisklasser.

T3 i 9,3, Sako i 6,5, CZ i .22 og .17, en Remington i .308 på vei (skal bli forsøkskanin i forbindelse med noen prosjekter),og ei god hagle.

Grunnen til at jeg offer meg litt, er at jeg sliter med å få godfølelsen for Sakon. Den gleden jeg får i meg når jeg tar frem T3n for å gøye litt, er så mye bedre enn når jeg tar frem Sakon. CZn også, den storkoser jeg meg med når jeg plukker skjæra på tunet. Men Sakon, jeg får liksom den samme følelsen av å ta frem den som jeg gjør når jeg setter meg inn i en kjip bil for å kjøre langt. Er det flere som har vært borti dette, og evt kan fortelle meg om det beste er og bare "gjøre det slutt", eller kan det være noen triks for å få forholdet til å vare? (Hehe, ja jeg innser at jeg høres litt ut som en pubertal 13 åring med ukontrollerte hormoner i sving :lol: ) Det er jo litt rart at den dyreste børsa med den fineste optikken jeg har, skal være det sorte fåret i skapet.

 

Mvh Mats

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner godt til det der.

 

Hadde et lignende problem med den første rifla jeg noen gang kjøpte. Gikk tom for ammo som fulgte med og det meste av kjøpeammo ville ikke fungere for fem flate øre. Så den ble liggende i 2-3 år i skapet. Så for noen uker siden var jeg i tenkeboksen om "å selge den siden jeg ikke har noen (god)følelser lenger". Men så var det dette emosjonelle pisset som sier "nei, det er jo di første rifle bla bla bla".

 

Så hadde jeg en del ammo som var militærhylser der kule og krutt var byttet ut med jaktkuler og mer kurant krutt. Men disse ville ikke gå av pga korrosive hetter som ikke virket lenger. Banket ut kuler og krutt som jeg stappet i nye hylser. Dette virket og rifla kastet ikke kulene. Så fikk jeg tak i noen nye kuler som jeg ladet for å se om jeg kunne reprodusere noe som virket. Det kunne jeg og bestilte da masse kuler som virket :thumbup: Så nå er godfølelsen tilbake!

 

Men så for å komme til poenget; akkurat som om det skranter i et forhold, finn på noe nytt sammen (som jeg gjorde med mi rifle, altså begynne å lade i det kaliberet).

Link to comment
Share on other sites

Det som forundrer meg mest er at T3-en vekker godfølelsen mens Sakoen ikke gjør det.....

Hvilke Sako har du ???

 

Men det skal sies at jeg veldig ofte har følt samme følelsen, men som oftest så har jeg da holdt en T3 eller noe billig amerikansk og enkelte Ruger rifler.

Link to comment
Share on other sites

Sako 85 Hunter, Hausken og Meopta 3-12. Kaliberet syns jeg er godt nok, så jeg trur ikke det har noe med det å gjøre. Jeg får gå litt i meg sjøl, lade litt og skyte litt mer, og se om følelsen kommer. Kanskje børsa er litt for fin for meg, som den slasken jeg er. :smile: Tikkan med Leupold 1.25-4 står kanskje mere i stil med meg, i tillegg til CZn med 2-7 Breitler.

Link to comment
Share on other sites

Hva, er du ruset ?

Jeg fikk nylig vite at gamle låskasser var bedre enn nye, så her gjør du ett kupp........ 8)

 

 

Hehe, ja ok. Ring meg på tlf nr 113, så lager vi en avtale :-)

 

Bytte ut med noe annet er vel det jeg har tenkt mest på, men får prøve en sesong til, så får jeg se om bruden villig legger seg på rygg i løpet av den tida.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Artig å se på sine gamle tråder :-) Hadde helt glemt denne her. Får vel komme med hvordan det endte, og historien rundt :winke1:

Etter å ha brukt litt mere tid på den børsa, fant jeg ut at jeg måtte bytte kikkert. Meoptan ble for stor til tiltenkt bruk. Så vips, så satt det en vx2 6-18x40 med microdot retikkel på toppen. Det ble med ett mye bedre.

Etter det, så ble den kjipe original stokken byttet ut, da den var så lav at jeg fikk kink i nakken av å sikte. På med en GRS decima hunter, men den ble rett og slett for rar å holde i for meg. Sikkert altfor dyr for min smak.

I tillegg fikk jeg byttet ut den fæle Hausken demperen med noe bedre (subjektiv mening), kappet løpet, og gjenget opp med fingjenger . ALDRI mer grovgjenger på mine børser. Så klarte jeg å snappe opp en skitbillig, brukt KKC. DA begynte jeg å like faenskapet. Justerte avtrekket til rundt 1000 gr, og simsalabim, så er dette blitt mitt favoritt kirurgiske verktøy. I tillegg fikk jeg coatet alt, (stål,stokk,demper,bolt og montasjer) i bad ass svart matt. Så moralen i historien er: Det finnes noe bra i alle, selv om det ikke alltid virker sånn. Nok sløsing av penger kan få frem det beste i selv de mest håpløse ting. PS, selvfølgelig begynte jeg plutselig å få mateproblemer. Det ble ikke noe bedre etter at jeg prøvde å "fikse" det med en skiftenøkkel på banen. Så får vel legge av penger til et nytt magasin da...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har opplevd dette en del ganger selv. De fineste børser faller liksom ikke helt på plass.

Jeg har kommet så langt at for mitt vedkommende så beror det nok på pris. Ei billigbørse gir mye mer riktig følelse enn ei dyr.

De fine blir mer dullet med og glodd på, men det er de billige som får bli med ut.

Sånn er det vel når man er kjip.

Rare greier dette. :)

 

 

Sendt fra et halvspist eple.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner meg veldig godt igjen i det med å ikke finne godfølelsen med et våpen.

Jeg har eid og solgt en del våpen, og de aller fleste/alle jeg har solgt er pga. nettopp dette.

Det har ikke hjulpet noe overhode at våpnene har vært veldig presise heller.

 

Jeg har hatt et ganske stor pengeforbruk pga. dette, som jeg kunnet ha brukt på jakt istedenfor :(

Heldigvis har jeg i dag et arsenal som jeg er brukbart fornøyd med, men ha-lysten på nye våpen er der fortsatt.

Jeg kjemper stadig vekk med å holde kjøpelysten tilbake :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter det beste jeg klarer å prestere med Sakoen. Bedre enn det klarer jeg ikke :-) Den blir værende i skapet for å si det sånn. Havelysten min på jaktvåpen er egentlig fraværende, da jeg har alt jeg vil ha/trenger nå. Kortpang derimot... Godt at karantenen snart er over

 

Editor:leif

Link to comment
Share on other sites

Noe er verktøy, og blir vel oftest brukt. I mitt tilfelle Blåser R93 Pro. med flere løp.

Selv får jeg godfølelsen når været tillater at jeg tar ut kippen, kombien, drillingen, eller dobbeltrifla.

At man utenom jakta kan sitte en sen kveld å beundre nyoljet nøttetre omflakket av lyset fra et stearinlys, gjerne med noe godt i glasset gir fred i sjelen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Enig med deg Ruger#1. Min Blaser R93 med KKC stokk og en haug med piper er megafunksjonell, med topp Zeiss optikk. Men jeg har mye mer glede av å jakte med min rifledrilling fra 1959 med åpne sikter og et periskop (8x56 kikkertsikte) i sekken. Hvis ikke godfølelsen er der så er det bare å selge. Jeg for min del har bestemt meg for å slutte å handle våpen ut fra masse tenking: da finner jeg frem til gode argumenter for at den og den børsa er optimal. Når det kommer til stykket så blir den lite brukt, og da med noe uvilje, dersom ikke godfølelsen er der. For øvrig, hvis min utvikling ift. dette fortsetter så kommer jeg til å jakte med svartkruttvåpen om 10 år... :D

Link to comment
Share on other sites

Våpenet skal smelle hver gang jeg trekker i avtrekkeren. Det skal mate hver gang. Det skal kvitte seg med tomhylsa hver gang. Siktet skal ligge rett når jeg kaster opp. Balansen skal være god. Avtrekket skal være godt. Treffpunktet skal ikke endre seg når jeg bytter sikte. Optikken skal være god.Knepp på sikte skal være stabile. Presisjon skal være mer enn god nok til formålet. Kula skal treffe der jeg sikter hver gang jeg er på banen eller på jakt dvs treffsikker. Om dette ikke er på plass hjelper det ikke med gravyr, trekvalitet eller stål i underbeslaget i stedet for plast. Kan like godt få godfølelsen med en T3 som en 85 (jada, har begge deler). Hovedsaken er at verktøyet virker, at det passer, og at en kan stole på det, hver gang.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...