Jump to content

Glock-praten


SKO1338

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har i det siste blitt smittet av Glock-syken og i den anledning har jeg vurdert Glock 20 i 10 mm Auto. Er det noen av dere som har en slik og kan dele erfaringer som hvordan den er å skyte med, pris på hjemmelading osv?

 

På forhånd takk :)

 

Edit: blir kanskje feil å kalle det syken, kanskje basillen er noe mer presist :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har i det siste blitt smittet av Glock-syken og i den anledning har jeg vurdert Glock 20 i 10 mm Auto. Er det noen av dere som har en slik og kan dele erfaringer som hvordan den er å skyte med, pris på hjemmelading osv?

 

På forhånd takk :)

 

Edit: blir kanskje feil å kalle det syken, kanskje basillen er noe mer presist :)

 

Du finner en egen tråd om 10mm her inne. Virker som det ikke er så lett å få ta i hylser til dem har jeg fått med meg.

Link to comment
Share on other sites

En kar i klubben hadde samme problemet på siste level2 stevne.Hans nyervervede x-five allround ble konvertert til manual action av gecco'en.

På det verste fikk han 5-6 klikk på rappen.

Testet rundt 30 av de i en G-17,det resulterte to klikk,men Glocken er vel litt mer tilgivende en en flett ny Sig.

Link to comment
Share on other sites

Er det den IPSC merkede Gecoen, eller en annen variant? For meg høres det svært merkelig ut med så mye feil. Jeg har skutt ganske mange tusen av den IPSC merkede Gecoen i Sphinxen min nå, og har aldri hatt en eneste feil. Flere i klubben som skyter denne også uten problemer, både i Glocker, CZer, Rugere m.m.

 

5-6 klikk på rappen høres jo helt sinnsykt ut.

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det, nå når du sier det så husker jeg at det har blitt diskutert før. Men jeg trodde den som ikke funket var en eldre type som ikke var i salg lenger? G-Max selger ihvertfall så vidt jeg vet bare en variant av Geco 124gr FMJ, og den funker finfint. Den ser slik ut:

 

geco_1.jpg

 

Hvis jeg husker rett fra den andre tråden så var vel den med dårlig rykte denne:

 

GEC9MM-600x600.jpg

 

Men den har jeg aldri sett noe sted. Er det noen som selger den i dag?

Link to comment
Share on other sites

Det er mag 1 jeg har i tankene, men det som holder meg tilbake er denne vanskeligheten med å få tak i tomhylser.

 

Har også vurdert glock 22 i militærpistol-klassen, men har lest at 40 s&w og glock kan være problematisk da hylsene kan få en såkalt "glock bulge".

Link to comment
Share on other sites

Har samme erfaring med Gecco som Lindskog. har skutt 3-4k i Glock 26, 19, Shadow uten problemer. Er vel ikke noen på klubben som har hatt problemer med disse.

Kjøper dem igjen :wink:

 

Forskjellen på 115 og 125grs? Spørs vel på bruken, men Geccos 115grs med JHP kule oppnår såvitt faktor til militærfelt.

Link to comment
Share on other sites

Har også vurdert glock 22 i militærpistol-klassen, men har lest at 40 s&w og glock kan være problematisk da hylsene kan få en såkalt "glock bulge".

 

 

jeg har en glock 22 og ja hylsene får denne glock bulgen, men det fikser jo size dia når du skal lade. Det er ikke noe mer utpreget på 40sw enn det er på alle andre kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Ja ja, da var frøken 19 kommet også. Nå er hun uststyrt med ny avtrekkerfjær (6#) og en original glock (-) connector. ellers er hun kledd opp som Herr 23 med gripforce grepr og grepstape. Hun kom med noe Heinie aktige jernsikter, som er fint, men jeg kjenner jeg lurer på om jeg har lyst på å kjøpe like sikter til begge smellertene, kanksje noe med prikker og litt lys...

Link to comment
Share on other sites

Hassel, hvilken klasse skyter du G23 i og hvorfor velger du den?

Sliter litt med korte fingrer når jeg skal skifte magasin/nå magutløserknappen på Shadowen så vurderer sterkt å gå for Glocker til Dynamisk. I PPC virker det vare forholdsvis godt om tid så der er det ikke så nøye om jeg må korrigere grepet og det koster meg en sekund eller to, men Dynamisk blir noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Brukt av en her på Kammeret. Har lyst til å se om jeg kan få den brukandes til Magnum 1. Med nytt trigger kit, skikkelige sikter og den grepssaken som Hassel viste bilde av litt lengre oppe her så tror jeg det skal være håp. Blir jeg fornøyd nok med avtrekk og grep så blir det nok kostet på den en 6" pipe etterhvert også.

 

Den kan nok ihvertfall bli god nok til klubbstevner i Hurtig Magnum. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

For dere som har anskaffet 10mm og som er her på østlandet og finner ut at det er både dyrt og litt vanskelig å få tak i 10mm ammo, så blir jeg gjerne med på et samlekjøp om det kan få ned prisen litt...

Til og med tomhylser er vanskelig å få tak på i det kaliberet :-)

Link to comment
Share on other sites

For dere som har anskaffet 10mm og som er her på østlandet og finner ut at det er både dyrt og litt vanskelig å få tak i 10mm ammo, så blir jeg gjerne med på et samlekjøp om det kan få ned prisen litt...

Til og med tomhylser er vanskelig å få tak på i det kaliberet :-)

 

Jeg er veldig veldig med, har reservert noen hos intersport bogstadveien til forespeilet pris 7-9 per skudd, tomhylser skal visstnok komme inn i april en gang..

Link to comment
Share on other sites

Hva vil det komme på når du ladder selv da tror du?

Å lade 10mm selv er ikke en dyr opplevelse:

1 kr per kule, 75 øre for krutt og 30 øre for hetta!

Pluss evt hylsekostenad, si omtrent 20 øre hylsa per gang (2,5 kr stk fordelt på en 12-13 omladinger)

Totalt drøye 2 kroner smellen...

 

Kuler koster fra 70 øre og oppover så der kan en velge alle mulige prisklasser og på kruttet kan en spare litt avhengig av hvilket merke og type du velger...

Link to comment
Share on other sites

Hva koster det å investere i alt utstyr man trenger til lading da?

 

Er vel ikke noe særlig å hente i penger på 9mm tenker jeg, bortsett fra at man kan få de ladningene man ønsker.

 

Ref kost, gidder neppe lade på flerstasjonen, så da erre ca 400 kroner med mva og frakt for diesett, har alt annet før ;)

 

9mm lading er for spesielt interesserte, og evnt gale med 9mm major og lignende, har handlet 99gr 9mm kuler nå og skal kose meg litt fremover med disse og slappe rekylfjører :)

 

ref 10mm, hylsene koster 3kroner ish, noe svinn blir det, men kan nok lade maaaange ganger (gjennstår å se)

 

32 øre tennhette, fed sp

74 øre kule, frontier 180gr

31 øre krutt, 6.8gr N340, dvs 4538 skudd på 2KG kr 1350

 

1.37 per skudd, om du klarer ta vare på hylsa, er ikke helt galskap ladning hva trykk angår med MAP -15%, men PF 205 ca

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

hehe...eneste er at jeg har ikke noe ønske om å bli med i ekorn klubben.... de som er mer opptatt av å plukke sine "nøtter" enn å se på resultatet sitt....ler inni meg mang en gang av det der...ser ut som dagen er ødelagt for dem når det mangler noen tomhylser.

Link to comment
Share on other sites

Da er det ikke så gæli pris å skyte med 10mm da med mindre man må kjøpe alt.

 

Når jeg spurte om utstyr så tenkte jeg på det man trenger av "verktøy", ikke kuler og krutt.

 

ja, skrev jo 400 ! ;)

 

dvs 42USD = 254 kroner, men med litt mva og frakt = 400

 

da får du lee deluxe 4 die carbide kit med factory crimp og alt :)

Link to comment
Share on other sites

Man bør vel muligens blåse en hånfull tusenlapper på en presse også... :idea:

 

Ehh ja, leste bare dier.. uten at jeg helt vet hvorfor siden han skrev "alt" ;)

 

 

 

Hva koster det å investere i alt utstyr man trenger til lading da?

 

 

Du klarer nok om du ikke tar av helt å komme i gang med presse, vekt, hettesetter osv brukt fra 1000-1500-2000 kanskje? rettvegga 10mm krever ikke så grovt verktøy eller store saken.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...