Jump to content

Glock-praten


SKO1338

Recommended Posts

Glock 44 ja! må ha en sånn etterhvert...

 

men før den tid....sikter.... Har aldri skutt Glock med noe annet enn originalsiktene. Hva bytter folk de ut med? det finnes jo 1000 forskjellige slags ettermarkedsikter fra en tusenlapp og opp og forbi 3000(!).

Link to comment
Share on other sites

Et spørsmål til Glock «fansen»

 

Hvor egnet er en Glock 19 til spesial felt dersom jeg vil skyte 9mm i denne klassen..?

 

Skyter mye felt, og er opptatt av presisjon og resultater, men har andre våpen jeg vil bruke til «viktige» stevner. Dette blir for mere uformelle klubbstevner og trening. 

Det er mange meninger om Glock. En av styrkene til Glock er vel at det er ekstremt funksjonssikkert, nødvendigvis ikke den viktigste egenskapen for baneskyting. Er våpenet spesielt uegnet for all konkurranse..?

 

Tanken er at en G19 kan bli et morsomt våpen for trening og uformelle stevner, der man kan skyte OK på et klubb(felt) stevne, og opplever progresjon etter litt trening. 
 

Tenker også at det kan ha en overføringsverdi for andre våpen/klasser å trene med et vanskeligere våpen - men det er kanskje et forsøk på å rasjonalisere kjøp av en Glock...

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

19 minutter siden, Skjøttarstuggun skrev:

Det må i så fall kun være for at du synes det er artig. Jeg har både .22 (X-esse mod Stenvaag) og 9mm (BUL med et fantastisk avtrekk som går langt utenpå Glock). Får ikke i nærheten så mange poeng med 9mm.


skyter mye 22 matchpistol. En ev Glock var for morofaktoren ja, men vil også treffe, så andre kompakte 9mm som går i spesialkassa kan også være aktuelt. Har du en BUL som går i kassa..?

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, aps skrev:

glock i spesialfelt blir nok knust av Xesse og ymse. 

Glock generelt i mesteparten av konkurranseskyting vi har i norge er jo handicap, men er man god, så er man god, og du kan vinne med den. 


9mm er i utganspunktet et handikap i spesialfelt. 9mm Glock blir kanskje unødvendig vanskelig. Ser at Sig har noen kompakte 9mm som går i spesial, kanskje bedre alternativer... 

Link to comment
Share on other sites

På et feltstevne for 2-3 år siden stod jeg ved siden av en kar på rundt 65 år.
Trivelig og jovial kar med fint og flott hvit nisseskjegg jeg småpratet litt med den dagen.

 

Jeg stod å konsentrerte meg med min X-esse Stenvaag 22LR, han stod å koste seg med en Glock i 45ACP. Jeg er usikker på hvilken modell det var. Kan ha vært G30 eller G36.

 

Traff han noe? Det var minimalt. 

 

Uansett, det smilet på mannen har jeg misunnet mang en gang i etterkant.

  • Like 3
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

@Bartemannen. Beste innlegget på lengre tid jeg har lest. Den mannen har skjønt det mener nå jeg. Skyting skal også være moro. Selvsagt gøy med inner10ere, men hvis hjertet ikke gleder seg over våpenet man bruker, kan det være det samme.

Link to comment
Share on other sites

Nå mener jeg at det finnes en mellomting, i det minste for oss som er bra ferske. Har sett gode skyttere som ser ut som at de har det like moro når de skyter som under en prostatasjekk, da hadde jeg selv lagt pistolen på hylla og funnet en hobby som gir glede.

Link to comment
Share on other sites

34 minutter siden, vass skrev:

Har sett gode skyttere som ser ut som at de har det like moro når de skyter som under en prostatasjekk, da hadde jeg selv lagt pistolen på hylla og funnet en hobby som gir glede.

Nå ser ikke jeg så mye på sport, men ser generelt ikke ut som om folk som hevder seg har det ekstatisk morsomt når de holder på. Få som løper 400 meter med et glis rundt munnen. Kan hende de får en annen slags tilfredsstillelse av å ligge i toppen utover det å sette et bein foran det andre.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat. Og hva som bringer fram smilet og godfølelsen er gjerne forskjellig. Og akkurat dét bør forene oss skyttere. Jeg gjør ikke narr av halvgamle gubber som tror de er toppskyttere og terper diverse teknikker «etter boka». De er ofte ikke gode, men de prøver – det skal de ha. Og har det morro. På samme måte som gubbene som går feltløypa med «uegnet» våpen (les: Ulikt det de beste har), men som koser seg glugg i hjel, lell om de ikke treffer så mye. Og har det morro. La folk ha det morro så lenge de ikke ødelegger baneutstyret eller er en sikkerhetsrisiko.

Vi må huske på at veldig mange herute er travelt opptatt med alskens gjøremål. Derfor er vår knappe tilmålte tid til skyting så viktig at gledesfaktoren må være høg. Hjelp oss å bare få ha det slik. Vi treffer ikke så godt, men vil bare ha det morro...kanskje en Glock .45acp er tingen B|

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hjelp!
Hei, jeg har kjøpt min første pistol, en splitter ny Glock 34 mos gen 5. 
Har prøvd 150 skudd og oppdager at denne skyter lavt (ca 10-15 cm på 10 m. hold). Har hatt 2 andre til å prøve, og alle skyter likt med god samling ca 10cm under senter... 
Det er ikke justerbare sikter på denne, og jeg må si jeg er litt skuffet over at en helt ny pistol ikke er mer treffsikker enn dette... Hva gjør jeg? Sender dritten tilbake? Kjøper rødpunkt? Kjøper justerbart baksikte? 
Hva ville du ha gjort?

Takk for svar:)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, Sandero11 skrev:

 Kjøper justerbart baksikte? 

Ja, presis som @Skjøttarstuggun også råder deg til. Du trenger nok gode sikter, for pistolen du har valgte deg, nok ikke er den enkleste å skyte godt med...men morro da. Drøyt totusenkroner for nytt LPA baksikte og rødt fiberoptisk korn montert.

 

Verdt Tohundrekroner centimeter´n, det...

Link to comment
Share on other sites

Eller bare file ned ene siktet, finnes vel noe guide på hvor mye som må tas av forsiktet.

Pistolen samler jo bra og er riktig siktet inn i sideretning.

 

Kan ikke forvente at en masseprodusert (relativt rimelig) pistol er innskutt på den avstanden som passer deg, og med den ammoen du bruker, spesielt med faste sikter.

 

Glock er en tjenestepistol, og som oftest innskutt på 15 neter ca (50 fot).

Link to comment
Share on other sites

 I utgangspunktet skal pistoler med faste sikter være "innskutt fra fabrikken" på ett bestemt hold - med en bestemt ladning og kulevekt. Gjerne oppgitt og vedlagt pistolen. Hjemmeladere kan eksperimentere, og slik sett "endre" treffpunkt. Likedan er det lurt å prøve flere ammunisjonstyper. Med dagens produksjonsmetoder, billig og kjapt, så forringes gjerne nøyaktighet og dermed presisjon. Verdt  tenke på, er at for typiske "lommepistoler" er skyteavstand gjerne tenkt til kortree hold, sant. I mange tilfeller blir femogtyvemeter´n gjerne noe drøyt.  Da er mer kostbare matchpistoler å foretrekke. Men man kjøper jo gjerne flere etter ei stund, til ulike formål. Om man setter samme presisjonskrav til ulike pistoler, så ikke sammenlikn ukritisk. Mange av disse småtassene går utrolig godt, og er en ikke ubetydelig morrofaktor. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...