Jump to content

Glock-praten


SKO1338

Recommended Posts

Dette er vel kanskje et tegn på at man kjeder seg...... kom til å leke litt med negle lakken til datteren min.... renset først mag godt med neglelakk fjerner, la godt i det jeg ville fremheve.....lot det tørke. Brukte neglelakk fjernet igjen, og det som er prentet i magasinet beholder fargen. Vurderer å prøve det samme på sleden. Men da med en mer mandig farge.....

 

g6.JPG

 

g7.JPG

 

g8.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil gjerne høre av eksperter her hvorfor jeg skal kjøpe Glock, forutenå glede guttungen :wink: For å unngå misforståelser...det er jeg som skal handle og eie, gutten skyter under mitt oppsyn.

 

Jeg er på ingen måte noen ekspert, men jeg kan gi et par innspill.

 

1. Grepsvinkel

Glock har en meget aggressiv grepsvinkel. Glock var et av de første våpenene som ble designet rundt de menneskelig anatomi, og vil med korrekt grep (isoceles + thumbs forward) tillate skytteren å "låse" håndleddene på en måte som overfører rekyl til kroppen i en lineær akse.

2. Kjernelinje

Glock har eksepsjonelt lav kjernelinje som i kombinasjon med punkt en bidrar til en enda mer lineær rekylakse.

3. Utstyr og oppgraderinger

Det er vel ikke en pistol det produseres mer utstyr til enn Glock.

4. Avtrekk

Glock leveres (etter min mening) med et meget god avtrekk rett fra fabrikk. Spesielt reset av avtrekk har en meget kort vandring og en distinkt, uttalt følelse.

 

Hvis jeg skulle trekke frem en ting som er negativt med Glock, vil avtrekkerbøylen havne høyt på listen. Den er kort sagt for liten (kort). Det er ikke helt trivielt og føre pekefinger inn i avtrekkerbøylen ved avfyring av første skudd.

 

Det er på ingen måte "den" beste pistolen, men til prisen tilbyr Glock en enestående ergonomi og meget bra utvalg av ekstrautstyr.

Link to comment
Share on other sites

Vurderer å prøve det samme på sleden. Men da med en mer mandig farge.....

 

 

Bare vær klar over at da er pistolen ikke lovlig i Production.

Det problemet kan du få/har du med magasina også med mindre du prøver å få det under "16.2 Identifying marks or decals,".

Men det er egentlig ment å være feks initialene dine slik at det identifiserer magasinet som ditt eller nummerere dem slik at du kan sile ut problem-magasin.

Link to comment
Share on other sites

Til presisjonsskyting på 25 meter er nok ikke Glock akkurat førstevalget mitt, men til hurtigsskyting på ca. 15 meter synes jeg det funker overraskende bra, selv med originalt avtrekk. For meg er det absolutt største ankepunket ergonomien. Tenker da ikke på kontrollene, de funker fint, men selve grepet. Veldig flate sider gir for meg et veldig "plankete" grep, og den vederstyggelige klumpen nederst på backstrapen er for meg en av de dårligste idéene i pistoldesign noensinne. Men, jeg er overrasket hvor greit det funker å skyte fort med den, både i forhold til avtrekk og munningsvipp/sikteretur.

 

Nå takket Sphinxen min for seg på oppvarmingsstevne i går, så da blir det SNO i morgen med lånt Glock 17 (takk til ekstremt snill klubbkamerat, hvis du leser her inne så vet du hvem du er). Blir vel feil å si at jeg gleder meg til å skyte Glock i Production med en og en halv dags varsel, men det skal bli spennende å se hva man kan få til med den. Fikk skviset inn tid til 50-60 skudd i stad, og selv om presisjonsdelen ikke er der jeg vil den skal være, så kjennes hurtigdelen overraskende bra ut.

 

Hvis Glock kommer med en backstrap som fjerner/retter ut klumpen bak, da kjøper jeg nok en 17 til Production ganske fort. Er jo uansett så billige. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Vurderer å prøve det samme på sleden. Men da med en mer mandig farge.....

 

 

Bare vær klar over at da er pistolen ikke lovlig i Production.

Det problemet kan du få/har du med magasina også med mindre du prøver å få det under "16.2 Identifying marks or decals,".

Men det er egentlig ment å være feks initialene dine slik at det identifiserer magasinet som ditt eller nummerere dem slik at du kan sile ut problem-magasin.

 

G34 går ikke som production men havner rett i standard. Ellers kunne jeg heller ikke ha gjort de andre endringene på den.

Link to comment
Share on other sites

Hum... G19 gikk fordømt gosdt med forsvarets miljø 9mm... Kanskje så godt at det er verdt å slite ut løpet.

 

Den går veldig bra med forsvarsammo. Spesielt den gamle fra 40 tallet.....Har blitt dobbelsjekket 4-5 ganger at jeg faktisk skyter minor med den. De tror jeg skyter 40 cal.

 

Skulle vært gøy å testet crono på den.

Link to comment
Share on other sites

"Gammel" forsvars ammo kan være heite saker, laget for å drive blowbck maskinpistoler. Ulempen med den nye miljø ammoen er jo at den spiser løp, men så godt som den gikk, så tror jeg at jeg heller kjøper nytt løp når den tid kommer. er på vei til å tuske til meg ny ramme til den uansett, slik at jeg også kan bruke samme smellert i production....

En G34 vil nok tåle major... en stund....

Ja, skal konkurere på lørdag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte Glocken min i 1991 for å slippe å låne våpen hver gang jeg skulle på militært NM. Militær norgesmester ble jeg aldri (takket være Petter B...) men jeg fikk iallfall med meg andre valører. Etter at karrieren i HV var over, kunne jeg oppgradere Glocken med diverse deler og stæsj, og jeg er godt fornøyd med den. Jeg har fylt feltløyper med den, og den eneste grunnen til at det ikke skjer oftere er at jeg ikke trener så mye med Glock. Felt er heller ikke pri 1 for meg, så jeg prioriterer andre ting enn å "oppgradere" til Pardini eller andre populære feltvåpen. Dessuten er det jo alltid morsomt å slå "glockhatere" i feltløypa... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hva er det i G34 som ikke holder major 9mm over tid da?

 

Jepp, det er heite saker. De som får prøve et par skudd skvetter første gang...dyp drønn som du kjenner i brystkassa, stikkflammer på en 15-20 cm og du ser lysglimtet selv for hvert skudd, og rekylen er skikkelig god. Jeg opplevet samme differanse fra fabrikk ammo til forsvarsammo som fra forsvarsammo til 40 talls ammo. Skal ikke se bort fra at den nærmer seg major.

 

Begynner å nærme meg slutten på den ammo, kommer til å savne den. Hehe. på Sessvoll en gang så hadde ikke sidemannen startet å skyte når jeg var ferdig med mine 5 skudd, han hadde kun stått og kikket på munningsflammen. Eneste nå er at jeg får ikke fyrt den av etter at jeg tunet glocken med lettere tennstempel og 2lbs fjær. Du kan jo få noe ammo til konkurransen lørdag. :shock:

 

Hvordan blir production hvis du begynner å endre på våpenet ditt da?

 

Hvor ofte tar forsvaret sikte på å skifte ut de pipene på sine glocker da? - de skyter jo miljø ammo hele tiden.

Link to comment
Share on other sites

Hva er det i G34 som ikke holder major 9mm over tid da?

Pistolen...

Klart, med en god komp vil nok redusere slitasjen. Svensken regnet med at en G19 skulle tåle minst 5000 skudd med 39b

 

Hvordan blir production hvis du begynner å endre på våpenet ditt da?

Nettopp derfor jeg trenger ei umodda ramme :D

 

Hvor ofte tar forsvaret sikte på å skifte ut de pipene på sine glocker da? - de skyter jo miljø ammo hele tiden.

De byttyer nok når pioepene er slitt etter et vist mål,... jeg aner ikke. Ville aldri skutt miljø i mine våpen, hadde det ikke vært for det unntaket at den gikk så sabla bra i G19'n. Så da får jeg heler koste på meg et nytt løp ved behov. Forsvars ammo'n er jo gratis :D og når man beregner en levetid på ca 5000 skuudd på et løp, så blir det bonus alikevell. Savner nok den gamle GFL ammoen litt alikevel.

Link to comment
Share on other sites

Hassel, hvilken svenske mener Glockpipa tåler 5000 skudd med 39b? de jeg kjenner som har brukt 39b og Glock går fortsatt og dem har gått langt over 5k. Vi snakker minst 4 ganger det nevnte talet. Og i tillegg vanlig fabrikkammo og disse våpnene går enda..

Link to comment
Share on other sites

Torturtester er gjort med normal ammo, Major ammo er som å kjøre over en bru beregnet for max 10 tonn mange ganger med en 15 tonns bil. (for al del, Glock er knall greier og solid)

Å skyte minor i open er litt sjanseløst... men å skyte Glock i open vil vel en del også si er litt sjanseløst...

Link to comment
Share on other sites

trykket i patronen. Komp og fjør kan tilpasse rekylbevegelsen. men 9mm og (vanlige) 9mm pistoler er ikke bygget for det trykket en 9mm majorpatron produserer. )mm hylsa er heller ikke bergent for dette, men det går selvsagt i en pistol bygget for formålet, slik som en del konkuranse 1911'r osv. Men jeg vil tro at selv der så sliter 9mm major mer på våpnet en F.eks .38 super i Major.

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg er nødt til å få tak i noen 9mm major og teste ut. At det utgjør eks 12 plasseringer høyere kan jeg ikke unnvære. Så god skytter er jeg ikke.

 

Du skjøt Glock i Standard nå, ikke sant? Du vet selvsagt da at hvis du skal holde deg i Standard, så hjelper det ikke å lade 9mm hardt, du går ikke i Major uansett (da er det .40 som gjelder). Vil du skyte 9mm Major så er det Open som er klassen, og da bør du nok som et absolutt minimum hive på rødpunkt og komp også.

 

Jeg skjønner godt at Standard Minor er utfordrende, ihvertfall med Glock. Et alternativ er jo å hive seg med i Production istedet med f.eks. en Glock 17. Da skyter alle Minor uansett, så det er ihvertfall likt for alle.

 

Jeg skjøt Production med Glock 17 på SNO nå, og med litt trening så skal det nok la seg gjøre det altså.

Link to comment
Share on other sites

Er jammen ikke pistolen som gjør jobben, Hassel - godt skutt :)

Det hjelper Indianeren om pila er bra :wink:

 

Men ja, jeg har opplevd det at en del tyoiske "tjeneste" 9mm pistoler liker hissige ladninger med lette kuler. Ikke sånne 124gr som er mye hyggeligere å skyte med.

Link to comment
Share on other sites

Session har en fin tape som man må jobbe en del med å få av. Den kjøpes i større biter og er beregnet for skateboard. Fås i flere farger også. Glock med leo mønter så jo litt stilig ut.....

 

http://session.no/skateboard/tilbehor/griptape

 

Var sønnen min som fortalte om denne. Han sier at de må bruke varmepistol for å få tapen av igjen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...