Jump to content

Olje i pipa?


Blaserproff

Recommended Posts

Hei

 

Har kjøpt meg ny børse og hver gang jeg har vert ute å skutt så pusser jeg igjenom løpet med et par lapper, for så å legge et lag olje i løpet ved å olje siste lappen. Problemet er at når jeg tar ut børsa igjen er kammeret og sluttstykkehodet dynket i olje. Så det jeg lurer på er det virkelig nødvendig å olje løpet innvendig når jeg setter den i skapet ?.

Link to comment
Share on other sites

Ok, går det bra å la børsa stå noen uker med skitten pipe ? Er det nødvendig å pusse så ofte som hver gang jeg har skutt ?

 

Der er ikke å anbefale! Etter du har pusset våpen (bør ikke være intenst), så legg på en tynn oljefilm. Ofte er det nok med noen fuktighet over en kortere periode også kan det bli rust :( ... i løpet.

Link to comment
Share on other sites

vil anbefale å pusse etter hver gang. bare husk å puss tørt til slutt(som nevnt over er det bare bra å legge en tynn oljefilm på) med mindre den skal langtidslagres, da kan den settes opp ned med olje i løp for å forhindre rust, selv gjør jeg aldri det, siden rifla blir brukt ofte:) bruker og å la børsa stå å "lufte" seg litt etter jeg har pusset og viss den har vært utsatt for store temperaturforskjeller.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Har akkurat samme prosedyre som razumny. Trekker snor/ stang/tørker av hver gang børsa blir brukt og en til to skikkelige pus i løpet av året. Når børsa ikke blir brukt(sesongslutt) puses børsa skikkelig og settes i skapet med et minimalt med olje. Har i løpet av mine snart 25 år som Våpeneier aldri vært borti rust i løp eller andre plasser.

Link to comment
Share on other sites

Jaktrifle eller konkurranse? Hvor mye skyter du?

 

Jeg bruker følgende tommelfingerregel: for vanlige kalibere full puss hvert 100 skudd og for magnum kalibere full puss hvert 50 skudd. Dette er konkurransevåpen. For ei jaktrifle kan 100 skudd kanskje være noe som tar en hel sesong og da ville jeg pusset rifla godt hver gang jeg setter den bort for lengre perioder. Jeg kjører som regel tre fire lapper med olje gjennom løpet straks etter hver skyting. Da får jeg ut mye karbon og jeg lar rifla stå med olje til neste gang jeg skyter. Før skyting tørker jeg av overflødig olje på sluttstykket og i løpet og avfetter kammeret.

Bruk ei god kvalitetsolje!

 

Jeg ser at hvis riflene står lenge uten grundig puss tørker gjerne olja opp og karbonet i løpet blir hardt og vanskelig å få ut. Jeg bruker kun kvalitetsoljer beregnet for løp.

 

Bore snake bruker jeg kun til nød!

Link to comment
Share on other sites

Bruker propper eller lapp. Den ytterste proppen faller av når du drar tilbake, og lappen vrenger seg jo når du dytter den helt igjennom, før returen? Er forsiktig med bruk av boresnake, men skjønner egentelig ikke at det skal være værre for løpet enn skudd nr 2 og videre. Mye dritt i løpet som blir dyttet ut av kula....?

Link to comment
Share on other sites

Om jeg vet at jeg ikke skal bruke våpenet på ei god stund, så pusser jeg løpet og lar et tynt lag olje være igjen. Før bruk tar jeg igjennom en boresnake.

 

Når jeg først pusser løpet er jeg nok det enkelte ville definere som hard, men for pokker, dette er snakk om et rør som man presser igjennom et overdimensjonert prosjektil i ei helvetes fart så om man pusser og gnikker ekstra godt, vil i hvertfall ikke ødelegge noe kontra å faktisk skyte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier å pusse igjennom løpet etter skyting / slutten av jakthelg når jeg da skal lagre våpenet. Jeg pusser gjerne igjennom med ny oljete fille to/tre ganger til det blir rent. Ser igjennom løpet for å se om det er skitten. Jeg lar våpenet stå med olje i løpet, med sluttstykket ute. Når jeg da skal ut på jakt igjen, så tørrpusser jeg løpet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...