Jump to content

Er FN FNAR lovlig i Norge og kan den eksporteres fra USA?


Geronimo332

Recommended Posts

Browning Bar Match selges jo her i landet. I USA selges den under FN FNAR navnet. Tror disse er så godt som identiske.

Mens prisen i Norge er ca 23000kr , så har prisen på FN FNAR i USA sunket fra 1500$ til rundt 1000$ nå. Det er jo ca 6000kr.

Altså nesten 4 ganger billigere en her i landet..

Så spørsmålet er om den er lovlig her i landet og om det vil være mulig å få eksportert den hjem til Norge.

Dette måtte vel være god butikk for norske våpen butikker også!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Den står ikke på godkjent lista nei, men det gjør jo ikke Match`n spesifikt heller.

Men det er jo samme våpen bare under annet navn. Blei solgt som Winchester SXAR også.

 

Når det gjelder prisen av frakt og toll osv.

Så er vel det ikke helt realistisk at det skal koste 18000kr..

Må jo lett kunne spare penger på å kjøpe i USA.

Link to comment
Share on other sites

Først må du få den på lista til POD. I og med at det er samme rifla så bør det gå greit, men ting tar tid. Lang tid. Pod skal sikkert ha litt de også. Skal du importer den selv kommer den antagelig på 12-14000 med eksportavgift, frakt og moms på hele moroa.

Kjøp deg en brukt en så får du skutt litt også i dette livet.

Men hvis du vil gjøre importere den får å få det til, så skjønnner jeg det.

Link to comment
Share on other sites

Hadde håpet å få eventuellt en våpenforhandler med på ideen.

Er jo flere firmaer som importerer selv i norge.

Kunne jo vært butikk å importere en 10-20 stykker vil jeg tro.

Når det gjelder å kjøpe brukt så er det vel også prisen som setter begrensningene.

Når den koster så mye så er det begrenset med slike som er solgt i Norge vil jeg tro.

 

Litt trist å tenke på at når den har utsalgspris på ca 6000kr i USA så gir vel ikke

forhandleren mer en kansje 4000kr. Tipper Norskog får den inn for noe lignende pris, men

så koster den plutselig fort 23000kr til kunde. Annerledes landet Norge :trist:

Link to comment
Share on other sites

Dersom en skal få nye halvautoer til sportsbruk, velg noe sprekere da vel :P Tavor eller SCAR feks...

 

He he!

Scar har jeg prøvd og den er utrolig bra.

Men akkurat nå er det et lovlig jakt våpen som jeg er ute etter.

 

Men irriterer meg over at prisen er så vanvittig høy..

Hadde det vært det samme som vanlig BAR (14-15 tusen) så hadde det vært greit,

men når det er 23000kr og produksjons kostnadene er ca det samme som for BAR så blir jeg sur.

Liker ikke å bli ranet.

 

Derfor ser jeg etter andre muligheter til få den børsa til en edruelig pris

Link to comment
Share on other sites

Browning BAR Match og FN FNAR er samme børsa (minus to små rails framme). Kun den ene selges i Norge. Skal du irritere deg over prisforskjellene på våpen her og i USA så er det mye å ta av.

 

Winchester SXAR er også samme børsa. Denne er nå utgått.

 

Browning har istedet lansert en BAR Hog Stalker. Denne selges eksklusivt i USA, og norsk importør kan/vil ikke ta den inn.

 

Tror vel ikke du har en sjanse, men skal du prøve på import er det denne du skal prøve på, da den er merket Browning BAR (godkjent) og ikke FN FNAR (ikke godkjent). Men jeg tror nok du kan se langt etter den. Bare å spare til en BAR Match.

 

https://www.browning.com/products/catal ... 31&tid=035

Link to comment
Share on other sites

Vil anta at Benellien først og fremst vel avvist fordi den ser ut som den gjør. Og at den ifm. jakt kommer i konflikt med forbudet i Jaktforskriftens §15 første ledd annet punktum mot "halvautomatiske våpen av militær karakter".

 

Tror nok man rolig kan anta at en søknad om å få FN FNAR på jaktlisten ville gått samme veien pga uteseende. At det er tilnærmet samme rifle som Browning Bar vil nok ikke bli tillagt særlig vekt.

 

En rifle som likner visuellt på Browning Bar skulle derimot ikke vært noe problem.

Link to comment
Share on other sites

Det tror ikke jeg. Jeg tror Benelli MR1 ikke ble satt på jaktlista fordi den tar AR-15 magasin, altså har enkel mulighet for store magasin. Husk at den ble godkjent til jakt av DN, men ble nektet satt på lista av POD. Det er ganske så spesielt. Kan ikke se for meg at det skjedde kun pga. utseende.

Link to comment
Share on other sites

Det vel vanskelig å benekte at den utseendemessig er av det som mange vil oppfatte å være av "militær karakter". Husk at dette aldri har vært ment å bety at et våpen noensinne har vært militært tjenestevåpen noe sted, bare at den "ikke passer inn i norsk jaktkultur".

 

Altså en rent utseendemessig vurdering. Og der er vel flere rifler der allerede som kan ta store magasiner.

Link to comment
Share on other sites

Joda Wheelgunner, men når det gjelder utseende og jakt så er dette primært DN sitt bord, og ikke PODs. Derfor er det særdeles spesielt at DN godkjenner den til jakt, men POD nekter. Da tror jeg det dreier seg om mer enn "skummelt" utseende.
Godt mulig at POD har hatt vikarierende motiver, men på utseende har de i hvertfall hjemmel, i mortsettning til "kan ta store magasiner".
Link to comment
Share on other sites

Godt mulig at POD har hatt vikarierende motiver, men på utseende har de i hvertfall hjemmel, i mortsettning til "kan ta store magasiner".

 

Nei, de har ikke det, det er det som er poenget mitt. POD har INGEN hjemmel på utseende til jakt. En ting er at militær karakter er klart beskrevet, og der står det ikke noe om utseende. Men, blås i den diskusjonen for en gangs skyld. I Våpenrundskrivet sitt har POD skrevet:

 

3.6.2 Våpen av militær karakter

Begrepet «våpen av militær karakter» benyttes i forskrift om utøvelse av jakt, felling og

fangst § 15 første ledd hvor det fremgår at det ikke er tillatt å benytte halvautomatiske

våpen av militær karakter til jakt. Direktoratet for naturforvaltning avgjør hvorvidt et

halvautomatisk våpen skal regnes som et «våpen av militær karakter» eller ikke.

 

Min utheving. Dette er altså PODs offisielle holdning, at ""våpen av militær karakter" til jakt er en bedømmelse som er opp til DN. Og når da DN godkjenner Benelli MR1 til jakt, men POD nekter å sette den på jaktlista, hva skal man tro da? Det er så galt at det er til å bli kvalm av.

 

https://www.politi.no/vedlegg/lokale_ve ... gg_998.pdf

Link to comment
Share on other sites

Vis du mener at definisjonen er "det DN sier" er det jo en forsåvidt klar definisjon.

 

Nå er det vel meget skjelden militære enheter benytter halvautomatiske rifler, så visuell likhet med militære våpen er vel det ENESTE kriteriet de har å fare med.

 

POD er jo som kjent siste instans i våpenrelaterte saker, og det at de skriver i rundskrivet at de normalt vil høre på DN i slike saker er ikke noe de er bundet av, siden det er POD som "eier" rundskrivet. De kan derfor nårsomhelt si at de ikke er enige med DN i deres vurdering.

 

Helt enig i at det uryddig, tåpelige og unødvendig, men uansett lite trolig at det er en formell saksbehandligsfeil hos POD.

Link to comment
Share on other sites

Om man leser rundskrivet til forskrift om utøvelse av jakt og fangst (siste utgave jeg har sett er fra februar -13), står det klart og tydelig sort på hvitt at "militær karakter" skal bygge på en teknisk/historisk vurdering.

 

Rundskrivet side 19(link)[/url]"]Med våpen av militær karakter menes hel- og halvautomatiske våpen som

i utgangspunktet er konstruert, designet og produsert til militært bruk,

herunder også modifiserte utgaver av disse beregnet på det sivile marked.

 

Så blir det da et tolkningsspørsmål om hvorvidt en AR15-klon produsert som jaktvåpen av produsent X blir regnet som en modifisert utgave av den opprinnelige militære AR15 av produsent Y (Colt eller diemaco eller Svett&Wassen eller hvem det nå var). Om man legger det til grunn må man inn på finjussen for å finne når man går fra "gassystem som i farlige AR15" til "gassystem som i ufarlige mauser 303". (Med forbehold om at jeg ikke aner noe om likheter og ulikheter, annet enn at begge går på gass. Regner med at man forstår hvor jeg vil hen).

 

 

Men det er OT.

For å svare på trådtittelen:

"Nei, ikke uten masse byråkrati"

og

"Neppe, ikke uten masse byråkrati".

 

Om du vil ha en børse med slik ergonomi, er det nok langt på vei billigst å bite i den sure kula og kjøpe BAR match. Eventuelt spore opp et skjefte som passer.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg har skjønt, ja. Det er ihvertfall det jeg har lest meg frem til, men jeg byttet aldri kolbe på min BAR Match. Egon Olsen kan nok svare på dette 100% sikkert.

Kolbe passer. Det var det første jeg byttet på min, det skjedde umiddelbart etter at gråpappen var fjernet, så i mitt eie satt pistolgrepskolben på i ca 3minutter. Passet perfekt med ordinær stalker kolbe.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg sitter å venter og gleder meg på min BAR Tracker HC short track delux rally GT i 308 med oransje gummi og åpne sikter, hehe. Ventet i et år sånn omtrent :-)

 

BAR match er forøvrig longtrack kasse. Det er derfor man kan ha store magasiner på den ala 30-06 i følge fohandler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også blitt fortalt det av forhandler, men får det ikke til å stemme helt. Hvis man ser på den Browning BAR Hog Stalker modellen som selges i USA så er det samme børsa som Match og FNAR. Og den heter Shorttrack...

 

Magasina på Matchen er ikke små, men 30-06 tror jeg det skal godt gjøres å få lurt nedi.

 

Dum som jeg var så målte jeg aldri lengden på kassa da jeg hadde min BAR Match. Noe som har lyst til å måle kasselengden på henholdsvis Match, Shorttrac og Longtrack? Kunne jo alltids startet en tråd om det hvis det var viktig; det er det ikke, men jeg blir jo lett litt nysgjerrig da.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...