Jump to content

Utskutt tikka t3?? Hjelp!?


paasan83

Recommended Posts

Hei, jeg har en tikka t3 ss i kaliber .223 med 51cm pipe, kjøpt i 2011 som nå har gått rett over 1400 skudd. I høst på gåsejakta ble det mye bom og det bar på banen for test, etter skyting fant jeg ut at hverken fabrikk eller egenladet ammunisjon klarte samlinger under 3+ cm. Verste samling på fabrikk var 7-8cm...

 

Bar hjem for puss og sjekk av løp, fant ingenting galt, men kjørte på med kopperfjerning og olje og tørrpussa. ut på banen igjen, samme problemet, klarer ikke mindre samlinger enn ca 3+ cm, hjem igjen, plukka den ut av stokken, ikke lå den mot stokken og jeg hadde ikke problemer å skyve et dobbelt A4 ark imellom pipa og stokken.

 

Skrudde dempern på, ut på banen, SJOKK!! samlinger på 15-20 cm! Dette geværet ga samlinger på 1 - 1.5 cm med og uten demper da det var nytt! Med demper nå kunne jeg like greit ha kastet potet etter viltet..:(

 

Noen som kan tenke seg hva det kan være? Har hatt kikkerten på et annet gevær og det er ikke optikken som fjusker heller, basene er weaver stålmontasje og kan ikke se noe feil med de. Demperen er en Ase utra sl5 i cal 223.

 

Noen som kan har en ide om den er utskutt allerede eller om det må sjekk hos våpensmed til??

Link to comment
Share on other sites

Samler bedre uten, men har ikke opplevd at kula tar borti demper. Litt riving i håret her for jeg finner ikke noe å sette fingeren på.. Mistenkte demperen først, men når det ikke blir presisjon uten demper heller og når det etter all kosinga og plukkinga på den ikke blir bedre blir det ihvertfall dårlig stemning.. :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Fjern så mange feilkilder du kan...

 

A) sjekk/fest skruer på våpen og montasje...

B) sjekk retikkelet ...

C) av med demperen...

 

Kan du skyte?

Har en annen prøvd våpenet?

Flere typer ammunisjon?

Link to comment
Share on other sites

Ting jeg har gjort:

 

Sjekka skruer på feste og montasje.

byttet kikkert.

av med demper/på med demper.

sjefteskruer sjekket, av og på.

skutt fra 35-69 gr kuler i forskjellige varianter, både hjemmeladet og fabrikk.

Bror min har testskutt.

kopperløsning i løpet, pussa og gnidd til krampa tok.

skutt med tofot, uten tofot, og med sandsekker.

Sjekka at pipa ikke tar i stokken.

 

Er vel ikke så mye mer jeg kan gjøre før den går til børsemaker/våpensmed?

Link to comment
Share on other sites

Han jeg kjøpte mi 223-rifle fra formante meg om å aldri ta den med ut i regn og om jeg gjorde det, aldri bær rifla over skuldra så du ikke får en dråpe vann nedi løpet.

 

Kula går visst så kjapt at den finner en annen vei over vanndråpen og kødder da til løpet.

 

Om dette er sant eller ei, er en annen sak.

Link to comment
Share on other sites

Er bedding utført? Om ikke kan vel det være en årsak til manglende presisjon? Den løse rekylklakken i disse er om jeg ikke husker feil av aluminium og kan etter x atall skudd muligens begynne å bli noe løs. Om du får den beddet så kan du bare droppe den løse rekylklakken. Mer enn nok hold i beddemassen.

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg ikke kan se at det er spurt om før: Bruker du tofot?

Isåfall er det vel mulig at pipa berører stokken under bruk med tofot, men ikke ved kontroll uten tofoten?

Sleng på ekstra vekt på pipa (lyddemperen), og problemet øker?

 

Etter å ha lest hele tråden BEDRE, ser jeg at dette er noe du har testet ut:-)

Link to comment
Share on other sites

har du tynt gods mellom gjenger og selve munningen bør du få kuttet og gjenget opp igjen.....kan være en fraktur som ikke vises men blir påvirket med demper på..... har opplevd det etter at "venner" har dultet til våpenet og ikke innrømt eller turt si at de veltet rifla ved et uhell ;-) skal så lite til i fronten med små høyhastighet prosjektiler før det blir krøll. å nei løpet har mange skudd igjen tenker jeg :-) lykke til og håper dette løser seg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...