Jump to content

Tilstanden til dine jaktklær?


TH1

Recommended Posts

Tilstanden til dine jaktklær?

 

Har i det siste måtte sende inn 2 forskjellige bukser til forskjellige forhandlere pga reklamasjon.

Begge steder har de påstått at buksen er skitten og lukter.

 

Dette til tross for at de er nyvasket før innsending etter vaskeanvisning. Uten at jeg kan lukte noe dårlig eller se fersk dritt på de. Jeg har fulgt bruks og vaske anbefalinger helt fra kjøp.

 

Jeg jakter ca 40dg i året hvor klærene blir gjentatte ganger utsatt for div skog, hund, elg, hjort o.l. Samt til tider blod, vom, slakt og annet som er vanskelig å fjerne.

De blir også brukt til hund og friluft hele året.

 

Dette fører til skitt/flekker som ikke 40graders vask fjerner. Uansett om det brukes omo color eller andre anbefalte vaskemidler.

 

Lurer nå om det er andre som har det på samme måten?

 

Eller om det bare er meg som ikke klarer å få klærene skinnende rene?

Link to comment
Share on other sites

Bruker neutral vask og skylle middel til alt her i huset, Blir jo fort blod og div i løpet av høsten som du sier, men har ikke merket annet en at det lukter ny vasket etter en runde på 40 grader. Tror det er lurt å styre unna de vaske midlene med mye lukt på klær som skal brukes på jakt.

Link to comment
Share on other sites

At dressen lukter en blanding av matos, svette, piss, surt blod, bedervet vomm, mugg fra fuktig lagring, kaffe, cola, burger, snus, den skiva med majones og bananen som ble skvist i lomma sist sesong tviler jeg på har noen fordeler under jakt med mindre du er på søppelbjørn jakt i USA :mrgreen:

Må da være bedre å ikke lukte noe annet en vannet fra vask?

Trenger jo ikke bruke parfymerte middler heller.

 

hmm_1206106240.jpg

 

Hadde med en jakt-komis i bilen og trodde hunden hans hadde utviklet koldbrann eller noe annet fælt i baksetet. Han fikk beskjed om å vaske den stakkers stink bomben i baksetet hvis den skulle bo inne ved senere jakt turer, hunden kommer for å hilse på meg og jeg gruer meg nesten for å bøye meg ned for og hilse på den. Men hva FAXn den lukter jo ikke av døden selv!? (bare frisk skog) så kommer eieren innhyllet i et "lite" gufs av død... Kan jeg lukte at døden kommer vandrende så regner jeg med at alle dyr i skogen også kjenner denne fremmede lukta og reagerer?

 

Så ser ikke problemet med å vaske og holde dressen ren. den varer lengre, puster bedre og oser ikke av diverse.

 

*Glemte å svare på spørsmålet..

Har ikke måttet sende inn klær PGA reklamasjoner. Rifter og hull fra glør og herjing i skogen er vell ikke reklamasjon. og ja det går å bløtlegge noe for så å vaske det til det blir rent og pent uten stanken av død :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bør ikke slike klær vaskes som undertøy, dvs minimum 60 grader eller helst kokvask?

Det blir jo nesten som å dusje og deretter ta på seg møkkete undertøy....

 

Blod, vom, slintrer og dritt må jo fjernes. 40 grader er jo bare pusevask for sarte tekstiler.

Sikkert samme materiale/stoff i jaktklæra som i mye annet.

Du vasker ikke undikken i 40 grader dersom den er full av mens og sperm, blir ikke ren da.

Link to comment
Share on other sites

Undertøyet mitt blir som regel kokt i en blanding av lut og Zalo før det blir autoklavert og lagt på sprit til neste gang.

Men jaktklærne mine er sjelden gjenstand for vask.

 

Det nærmeste jeg kommer vask var vel da jeg truet med å stille meg opp i vaskeautomaten på Esso, men da begynte skrytepaven av en forhandler å ro for harde livet. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Mye OT svar her gitt.

 

For ordens skyld.

Det er som nevnt 2 forskjellige bukser.

Gore tex klær jeg eier skal ikke vaskes på mer enn 40grader (vaske anvisning) for å ha reklamasjonsrett/garanti.

Det anbefales vask etter 150t bruk om jeg husker riktig.

Enhver jakt/klesplagg skal holde i minst 2år, skal ikke gå an å slite det ut innen den tid. Kan ødelegge det men det er noe annet.

Er under vomming, slakting, draging eller annet ikke så nøye om det kommer søl på klær eller min kropp.

Og har aldri hatt problem med dårlig smak eller annet på noe viltkjøtt. selv ikke på gamle brunstbukker som i følge noen skal være uspiselig.

 

Fint om noen legger inn svar på hva det faktisk dreier seg om.

hvis det skal skrives noe i det hele tatt.

 

Og takk til de som faktisk har gjort det :D

Link to comment
Share on other sites

Vasker dermizak og goretex på 40grader med omo color og sentrifugering. Tørkes hengende. De blir rene og holder tett, eldste Bergansjakken min er passert 7år og holder like tett som da den var ny.

 

Buksene vaskes oftere en jakker, naturlig nok, det blir noen ganger pr høst uten at de har tatt skade av det.

Jeg har ikke "jaktklær", de brukes til tur, bikkjelufting, fiske og jakt.

Link to comment
Share on other sites

Bløtlegging over natta før vask kan løsne opp mye fett og annet som har dratt seg inn i stoffet. BioTex er greit i bløtleggingen.

)

 

Lavdosering av klor og salmiakk hjelper på.

(Og da mener jeg lav dosering)

Klor dreper lukt og salmiakk løser fett.

(Ikke bland de 2 - da får du giftgass :-)

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...