Jump to content

Hastighet i 9,3x62


larsern

Recommended Posts

Jeg er eier av en Sauer 202 i kaliber 9,3x62. Løpet er kappet til 47 cm. og påmontert en A-Tec TMM6 demper.

 

Med denne hadde jeg tenkt å lade 286 grs.Woodleigh RNSN kule til bruk på elgen. Jeg hadde da håpet og kunne lade denne opp i hastighet rundt ca. 730-740 m/sek. (har ingen erfaring med dette kaliberet eller denne kula fra før)

 

Jeg prøvde først med 57 grs. Norma 203B, patronlengde på 82 mm, og fikk en hastighet på 678 m/sek. Økte så til max. jmf. Normas ladebok, på 58,3 grs. og fikk da en hastighet på 695 m/sek.

 

Har også ladet 286 grs. Partizan med samme kruttmengde som Woodleigh'en, altså 58,3 grs. 203B og fikk da en hastighet på 685 m/sek. på denne. Samme kule ladet med 61 grs.VV n-150 ga en hastighet på 703 m/sek.

 

Mitt spørsmål blir da, hvilket krutt kan gi meg den ønskede hastigheten på Woodleigh'en, eller er det nok med og lade underkant av 700 m/sek.? Har noen erfaring med dette?

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte i mange år en slapt ladet 9,3 med Norma Alaska eller Lapua mega kuler til hjortejakt. Det gikk ikke ut over virkningen, dyrene datt og det var eksepsjonelt lite kjøttødeleggelse.

Jeg tror du er bedre tjent med den hastigheten du har enn å sprenglade våpenet. Med kort løp er det best med litt raskt krutt, norma 11 eller N-140 er et godt utgangspunkt.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar, jeg hadde tenkt å prøve VV N-140 for å prøve å få opp hastigheten. Men all den tid jeg kun er ute etter en effektiv elgstopper med minimal kjøttødeleggelse, og som tåler litt vanskelige skudd mht. bogblad etc. så er det kanskje tilstrekkelig med den hastigheten jeg oppnådde med VV N-150, dvs. 695 m/sek.

 

Jeg ga kr. 3.500,- for A-Tec'en hos J&F ferdig montert. Denne anbefales!

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal dere på død og liv bruke 286 gr. kule? I Sakoen min med 50 cm. pipe får jeg 760ms. med 250 gr accubond. Tror også 230 gr. Oryx er godt brukandes på norsk ælj.

 

I Saueren jeg hadde i 9,3 fikk jeg glatt 800 ms. med balistic tip, som i det store og hele er forholdsvis lik accubonden. Den pipa var 56-57 cm, tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal dere på død og liv bruke 286 gr. kule?

 

Because we can! :mrgreen:

 

I Sakoen min med 50 cm. pipe får jeg 760ms. med 250 gr accubond. Tror også 230 gr. Oryx er godt brukandes på norsk ælj.

 

I Saueren jeg hadde i 9,3 fikk jeg glatt 800 ms. med balistic tip, som i det store og hele er forholdsvis lik accubonden. Den pipa var 56-57 cm, tror jeg.

 

Med solide kuler, så ser jeg helt klart poenget med å gå ned til 230/250 grs kulevekt og skremme opp hastighetene. Men med den klassiske 18,5 grams kula i 9,3 er det ikke nødvendig med superkuler. Kulene jogger avgårde i ca. 700 m/s og får en flott virkning i viltet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg rekker ikke å lade en eneste kule. Henter børsa på mandag og må skyte hele tirsdagen og ta skyteprøven samme kveld, fordi jeg reiser på jakt onsdag. Det betyr at jeg må kjøpe fabrikkammo. Hva anbefales av billig treningsammmo og hva anbefaler dere av hyllevare til elgjakt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg rekker ikke å lade en eneste kule. Henter børsa på mandag og må skyte hele tirsdagen og ta skyteprøven samme kveld, fordi jeg reiser på jakt onsdag. Det betyr at jeg må kjøpe fabrikkammo. Hva anbefales av billig treningsammmo og hva anbefaler dere av hyllevare til elgjakt?

 

Norma Jaktmatch til trening (11-12 kroner skuddet) og Lapua Mega til jakt. Da er du godt skodd :wink:.

Link to comment
Share on other sites

er ikke bare fordeler med så kort pipe heller,men en for heller holde at et skudd hvis en blir usikker på holdet,jeg bruker 250gr aframe,ladd med 550,husker ikke hvor mye jeg brukt.kronografert til 760 ms meine jeg,her ikke boka forand meg nå men,orginal ladninger med 286 mega er slappe ,,men er ikke sikkert kula er glad i den kjappeste hastigheten heller,hvis den skal holde sammen,ladde opp hastigheten 90ms i forhold til org når jeg skulle på villsvinjakt her i juni,det svenske svinet stuppte tvert av di ja :shock:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 47cm løp og bruker 286gr Nosler partition. Må opp i 61gr N150 for å få 700 m/sek. Har og prøvd med N-140 uten å klare samme hastighet som med N-150. Har ladet opp til 62gr med N-150 og Noslerkula, dette blir svært komprimert lading og er absolutt ikke noe lading å starte med. Greide forøvrig 715m/sek med denne ladinga. Bruker du Nosler er det en kule med høy ballistisk koefisient, og kula senker slett ikke så mye ut til 250 meter.Samenligner du med mere butte kuler vil du se att di senker betraktelig mye mere ut til 250 meter. Men de aller fleste av oss skyter skjelden på avstander over 200 meter :roll:

Link to comment
Share on other sites

skjønner ikke dem som går mye med hund at dem ikke heller går for 9.3.ikke avskrekkene og skyte med,tyngre kuler og større tverrsnitt på kula,altså mer sårkanal.en stor fordel og er at du kan ha kort pipe.på 6.5 som så mange på død og liv skal bruke,så trenger du betraktelig lengre pipe for og få hastighet.blir jo teori dette.men en kan nok ikke lure fakta, :cry:

Link to comment
Share on other sites

Truls - gå for en banker - Lapua Mega, 286 grs, ca. 690 mtr (60cm løp). Har nylig skutt hjort med denne, og helt prima resultat.

 

Fikk samme tips av macchiato, og tenkte å gjøre det. Men løpet mitt er bare 51 cm, men hastigheten og kulevekta blir vel uansett såpass at det holder for en hundefører, håper jeg :?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...