Jump to content

Brunst/kjøttkvalitet, behandling


HS Precision

Recommended Posts

Starter en ny tråd om emnet da det i "Skyte storbukk sent i jakta" egentlig spørres om noe annet.

 

Jeg har alltid vært ineressert i å heve kvaliteten på kjøttet, på alt vilt jeg er med å jakter på. Jobbet som kjøttskjærer på en pølsemakerforretning halvannet år+flere sommerferier i ungdommen. Utover det har jeg lest det jeg kommer over av fagartikler om emnet, på hobbybasis. Er ingen ekspert, men litt har jeg plukket opp av erfaringer.

 

I de 25 årene jeg har drevet storviljakt har jeg sett store endinger. Før smakte alle brunstokser av...brunst. I dag skjer det aldri. Grunnen er ene og alene slaktehygiene.Gamlekara har enten sluttet å flå, eller lært, og alle har sett effekten av dette.

Etter å ha vært i Afrika og sett dyr ligge timevis i solsteiken med vomma i, setter jeg også STORE spørsmålstegn med nødvendigheten av utvomming med en gang...Det finnes ettersom jeg kan se, ingen grunn for at dette ikke kan skje i kontrollerte omgivelser der dyret kan fraktes helt ut med elgtrekker innen den dagen. Dyr skutt i hjerte lunge region trenger heller ikke "stikking". Det blir bare flere hull som bakterier kan komme inn. "Pikken og pungen må av med en gang" er i hvertfall det største sprøytet jeg lærte i begynnelsen av min karriere...Større tullball skal du lete lenge etter :roll:

 

Der det ikke kan fraktes helt ut er det en annen sak. Her må det bare gjøres så godt som mulig. Det som er helt sikkert er at en elg/hjort som vomma er sprettet på, og som mer eller mindre dras gjennom bekker og myrpytter på vei hjem, IKKE har et optimalt utgangspunkt :!: Vann er i det store og hele noe av det verste som finnes til å spre absolutt alle bakterier som finnes i elgen(vomsøl) over alle hinner innvendig. Når dyret er hengt opp er det noen som absolutt ikke kan holde seg fra å vaske skrotten med en vannslange, eller 5 pøser vann. "Blodsølet må vekk"

Fakta er at blod som størkner og lager en hinne er MEGET motstandsdyktig mot bakterieangrep utenfra. En dryppende skrott av vann er det motsatte; Julaften for bakterier...

 

Faktisk hadde det vært lurt å LAGE en tørkehinne med en gang med en hårføner eller propanflamme :!:

 

Vominnhold på kjøttet tørkes med svamp, og området skjæres vekk under partering. Ved søl på indre deler av lår; Tørk med svamp, og lag en tørr hinne etterpå...

 

Alt starter med et godt utgangspunkt; Et rolig dyr med et velrettet skudd. Med videre god behandling, kjølig lagring blir dette toppkvalitet.

Et stresset dyr, dårlige skudd, gjennom 5 myrpytter, vask i bua med vann=Ikke noe jeg vil ha nesten uansett.

 

AUTOLYS...er ikke lysene på bilen, men navnte på enzymet som bryter ned cellene i kjøttet sånn at det blir mørt. Det jobber godt med lave temperaturer, mens bakterier jobber dårlig. 40 døgngrader er ikke 2 døgn i 20 grader, men gjerne 20 døgn i 2 grader... :wink:

Dette enzymet har noe å jobbe med når pHen i kjøttet er høyt, dvs sånn som det er når dyr felles som ikke er stresset. Når kjøttet er fullt av melkesyre er det et dårligere utgangspunkt.

Kjøtt må heller ikke kjøles av før stivhet i skrotten er oppnådd(rigor mortis på fagspråket) til under ca. 10 grader celcius. da får vi noe som heter kuldeforkortning. Da kommer nemlig prosessen igang når du tiner kjøttstykkene(mye blod=kjøttsaft renner i vasken) og cellene trekker seg sammen under steking. Da har du laget "biff motorsaginus" som du må ha tenner til Tyrannusaurus Rex for å spise :lol: Slikt kjøtt kan til nød brukes til farsekjøtt.

En annen ting er at hele dyret ikke trenger å henge hele tiden til modning. Hvis det ikke er kuldeforkortet kan de delene som skal males likevel og til pølse godt tas litt tidligere, mens steikene får modne/mørne ferdig.

Ikke lett å få til i jaktlag der "Dyret deles kl. 19 på onsdag, vel hjem for denne gang" men privat er det ingen sak.

 

Brunstsmak; I følge litteraturen er det kun reinsbukken som brunsten går i kjøttet. Mulig jeg tar feil, men jeg tror ikke det går i storbukker i brunst(hjort) før jeg selv skyter en og slakter den selv...og opplever brunstsmak. Jeg har fått hjortekjøtt av bukk både fra sent og tidlig i jakta, men vet ikke omstendighetene fra A-til Å med disse.

At det ikke finnes fett igjen og som en skrev;"kjøttet er blåaktig", javel...men fett legger seg ikke i viltkjøtt som det gjør på visse storferaser og gris; det ligger for det meste utenpå kjøtt og innvendig i vom/innvoller. Ta å kutt en indrefilet og se etter selv; Det er ikke mye fett I KJØTTET, rundt? Ja, men det er bare å legge på litt spekk på steika hvis du absolutt vil ha det...Viltkjøtt ER MAGERT enten det er fett på dyret eller ei. Min påstand; Der SER ikke godt ut, men er det likevel...

 

For dyr med brunst er det viktig å holde med ene hånda, og flå med andre. Den som holder i skinnet må ALDRI ta på kjøtt!!! Da spres brunst og bakterier som bensin på vann...Et kutt eller to, og kniven i zalovann er også å foretrekke. De 10 min ekstra flåingen tar ekstra er peanuts i forhold til hva du får igjen :D

 

Det var mine foreløpige 5 cent om kjøttbehandling og brunst...

Link to comment
Share on other sites

For å unngå usmak på brunstbukkar må ein flå buk/mageskinnet vekk før utvomming. Er ofte nødvendig å byrje framme ved "stikkholet" for deretter å flå midt nedpå sida bakover. Etterkvart som ein flår så kan ein rulle skinnet saman for å minske risikoen med å grise til kjøtet med dette.

Alt skinn som viser at det er brunst på skal vekk før utvomming. Om dyret vert dratt ut heilt så prøv å unngå dei blautaste plassane. Om det kjem litt lyng og anna smuss på kjøtet så pusser ein vekk dette når ein henger opp dyret.

Vaten på slakt er mykje diskutert, sjølv så er eg ikkje redd for å bruke vatn. Men skal det vaskast reint så bruk rileleg med rennande vatn og pass på at dyret vert heingt opp turt og luftig. Det skal vere ei turr hinne på dyret når det heing!

 

Dette er dei forhandsreglane som eg og dei eg har jakta saman med i 20år har brukt. Og eg har til gode å få kjøt med brunstsmak.

 

Har sett film av stolte jegrar som har skote storbukk der dei vommer ut som om det var på ei kolle. Kniven rett gjennom "krydderet". Som oftast er det snakk om jegrar av den litt eldre garde. Verkar som at dei med jegerprøve har gjennomgått slakteprosedyren i teorien om ikkje anna.

Link to comment
Share on other sites

For å fortsette på siden av topic: Hvis kjøttet avkjøles til <10°C for fort (før rigor), oppstår kuldeforkorting. Kjøttet blir smakløst, hardt og seigt og mørningsprosessen stopper. Derfor anbefaler man normalt ikke ikke at kjøtt skjæres ned før skrotten har blitt avkjølt passe raskt. Jeg har sjøl opplevd dette med småvilt som har blitt hengt utenpå sekken når det har vært spesielt surt og kaldt i været.

 

Jeg finner dessverre ingen gode linker med et kjapt google-søk, men fenomenet er godt kjent og beskrevet i ulik litteratur.

Link to comment
Share on other sites

For å unngå usmak på brunstbukkar må ein flå buk/mageskinnet vekk før utvomming. Er ofte nødvendig å byrje framme ved "stikkholet" for deretter å flå midt nedpå sida bakover. Etterkvart som ein flår så kan ein rulle skinnet saman for å minske risikoen med å grise til kjøtet med dette.

Alt skinn som viser at det er brunst på skal vekk før utvomming. Om dyret vert dratt ut heilt så prøv å unngå dei blautaste plassane. Om det kjem litt lyng og anna smuss på kjøtet så pusser ein vekk dette når ein henger opp dyret.

Vaten på slakt er mykje diskutert, sjølv så er eg ikkje redd for å bruke vatn. Men skal det vaskast reint så bruk rileleg med rennande vatn og pass på at dyret vert heingt opp turt og luftig. Det skal vere ei turr hinne på dyret når det heing!

 

Dette er dei forhandsreglane som eg og dei eg har jakta saman med i 20år har brukt. Og eg har til gode å få kjøt med brunstsmak.

 

Har sett film av stolte jegrar som har skote storbukk der dei vommer ut som om det var på ei kolle. Kniven rett gjennom "krydderet". Som oftast er det snakk om jegrar av den litt eldre garde. Verkar som at dei med jegerprøve har gjennomgått slakteprosedyren i teorien om ikkje anna.

 

Nå har ikke jeg skutt så mange brunstbukker men det må nå være langt over 50 etterhvert, som slakter (ikke kjøttskjærer) i yngre dager så mener jeg at jeg vet og kan endel om kjøttbehandling. Har også flådd endel bukker for andre. Det meste "beagle" skiver over her er IKKE god behandling av kjøtt. Hvis man flår av hele buken på et dyr i skogen så vil det blir fryktelig mye smuss og skitt på det avflådde feltet før man er hjemme og det må jo være verre enn alt. Ferskt kjøtt er nesten som en magnet på alt skitt som det kommer i kontakt med det.

Beholder man skinnet på så kommer ingenting borti kjøttet og sterke brunststoffer trekker ikke igjennom skinnet. Det eneste man risikerer å få tilsmusset er da en cm av buklista og den kan man ofre når man er ferdig å flå. Jeg flår konsekvent med proff flåkniv og prøver etter beste evne å holde den rein, kommer der noe hår etter andre partikler m.m. på kjøttet under flåingen så skraper jeg det vekk men kniven umiddelbart.

Jeg bruker kun litt vann innvendig når dyret er ferdig slaktet, etterpå bruker jeg rikelig med tørkepapir der hvor jeg har spylt.

Henger dyret i et stor kjølig rom med 2 bordvifter som blåser fra hver sin retning mot slaktet, tidlig i jakta tar vi på viltnett etter et døgn eller halvannet, og fortsetter med vifter på svakt

 

Jeg tror mye av det "beagle" forteller om over her er et eller annet gammelt hedensk rituale som ikke har noe med god kjøttbehandling å gjøre.

 

Derimot må jeg få prise innlegget til til trådstarter "HS Precision" så langt jeg kan se: tvers igjennom skikkelig faglig innlegg om behandling av viltkjøtt, veldig bra!!!

 

 

 

------

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

For å unngå usmak på brunstbukkar må ein flå buk/mageskinnet vekk før utvomming. Er ofte nødvendig å byrje framme ved "stikkholet" for deretter å flå midt nedpå sida bakover. Etterkvart som ein flår så kan ein rulle skinnet saman for å minske risikoen med å grise til kjøtet med dette.

Alt skinn som viser at det er brunst på skal vekk før utvomming. Om dyret vert dratt ut heilt så prøv å unngå dei blautaste plassane. Om det kjem litt lyng og anna smuss på kjøtet så pusser ein vekk dette når ein henger opp dyret.

Vaten på slakt er mykje diskutert, sjølv så er eg ikkje redd for å bruke vatn. Men skal det vaskast reint så bruk rileleg med rennande vatn og pass på at dyret vert heingt opp turt og luftig. Det skal vere ei turr hinne på dyret når det heing!

 

Dette er dei forhandsreglane som eg og dei eg har jakta saman med i 20år har brukt. Og eg har til gode å få kjøt med brunstsmak.

 

Har sett film av stolte jegrar som har skote storbukk der dei vommer ut som om det var på ei kolle. Kniven rett gjennom "krydderet". Som oftast er det snakk om jegrar av den litt eldre garde. Verkar som at dei med jegerprøve har gjennomgått slakteprosedyren i teorien om ikkje anna.

 

Nå har ikke jeg skutt så mange brunstbukker men det må nå være langt over 50 etterhvert, som slakter (ikke kjøttskjærer) i yngre dager så mener jeg at jeg vet og kan endel om kjøttbehandling. Har også flådd endel bukker for andre. Det meste "beagle" skiver over her er IKKE god behandling av kjøtt. Hvis man flår av hele buken på et dyr i skogen så vil det blir fryktelig mye smuss og skitt på det avflådde feltet før man er hjemme og det må jo være verre enn alt. Ferskt kjøtt er nesten som en magnet på alt skitt som det kommer i kontakt med det.

Beholder man skinnet på så kommer ingenting borti kjøttet og sterke brunststoffer trekker ikke igjennom skinnet. Det eneste man risikerer å få tilsmusset er da en cm av buklista og den kan man ofre når man er ferdig å flå. Jeg flår konsekvent med proff flåkniv og prøver etter beste evne å holde den rein, kommer der noe hår etter andre partikler m.m. på kjøttet under flåingen så skraper jeg det vekk men kniven umiddelbart.

Jeg bruker kun litt vann innvendig når dyret er ferdig slaktet, etterpå bruker jeg rikelig med tørkepapir der hvor jeg har spylt.

Henger dyret i et stor kjølig rom med 2 bordvifter som blåser fra hver sin retning mot slaktet, tidlig i jakta tar vi på viltnett etter et døgn eller halvannet, og fortsetter med vifter på svakt

 

Jeg tror mye av det "beagle" forteller om over her er et eller annet gammelt hedensk rituale som ikke har noe med god kjøttbehandling å gjøre.

 

Derimot må jeg få prise innlegget til til trådstarter "HS Precision" så langt jeg kan se: tvers igjennom skikkelig faglig innlegg om behandling av viltkjøtt, veldig bra!!!

 

 

 

------

Kan nok ikkje påberope meg mange år som kjøttskjerar. Eller å ha eit slakteri eller stort kjøleg rom tilgjeneleg for opphenging av slakt. ( Store kjølege rom har ofte stor luftfuktigheit er vel difor du må bruke vifte for å få skikkeleg turkehinne)

Men etter 20 år på jakt som me har gjort det på den måten som eg har beskreve så har eg til gode å få øydelagd kjøt av brunst. Dyr som vert med heile fra skogen vert hengd opp på låven medan dei som vert parterte i skogen havner på stabburet.

Om det er eit "hedens rituale " så er ikkje det så farleg det fungerer 100%. Betre med det hedenske enn å øydelegge kjøtet!

 

 

Ser at eg i mitt forrige innlegg ikkje har skrivd at den hinna som er tilsmussa vert fjerna når me heng opp dyra. Alle slakt skal vere reine når ein har hengt dei opp.

Link to comment
Share on other sites

Angående det du skriver "beagle" så har heller ikke jeg noen gang merket noen usmak av brunstbukker, heller ikke tegn til lukt av kjøttet når det er ferdig flådd. Jeg bruker ikke kjøle, i veldig mange år brukte jeg kjelleren som ligger over bakken med store vinduer som ble dekket til, nå har jeg bygget er stor garasje hvor der er små tildekkede vinduer og to vegger er i betong. Foruten vifter mot kjøttet så har jeg to vifter i ventiler som suger ut luft. Etter to - tre dager så ser og lukter jeg jevnlig på kjøttet om det bør nedskjæres. Bruker å ettermodne steiker og biff i et kjøleskap noen dager. Dette ble litt vekk fra tråden men ment som gode råd til andre.

 

Så "beagle" : jeg ser ingen grunn til at dere skal fortsette å flå av hele buken på brunstbukker, det har rett og slett ingen hensikt og medfører fare for at man får allslags spennende bakterier og skitt på kjøttet på vei hjem.

 

 

-----

Link to comment
Share on other sites

No har eg ikkje store erfaringa med akkurat brunst bukker. Men eg bruker konsekvent venstre hånda, som "skitten" hånd. Den prøver eg å ikkje røre kjøttet med. Ved slakting og flåing, så bruker eg kniven minst mulig til flåing. iallefall 80% av flåinga går fint uten kniv. Hvis du passer på skinnet rundt dei edlere deler for akkurat der må du bruke litt kniven for å få skinnet vekk frå magen, så skal det stort sett gå bra.

Til slutt tar eg ein svamp i ei bøtte med nesten kokende vann og tørker av dyret med.

 

Og det C.E.A. skriv om viftene, er ikkje ein dum ide. Det gjer at du får veldig fort hinne på dyret, sjølv om det er vått i utganspunktet. Det har også litt med nedkjølinga å gjere, den blir litt meir effektiv.

Link to comment
Share on other sites

Og det C.E.A. skriv om viftene, er ikkje ein dum ide. Det gjer at du får veldig fort hinne på dyret, sjølv om det er vått i utganspunktet. Det har også litt med nedkjølinga å gjere, den blir litt meir effektiv.

 

Kjøtet skal ikkje kjølast for fort ned. Men det problemet oppstår ikkje før det vert kaldare ute.

Link to comment
Share on other sites

No har eg ikkje store erfaringa med akkurat brunst bukker. ..................... iallefall 80% av flåinga går fint uten kniv. ...........

:) Tillater meg å klippe litt, men til opplysning så sitter skinnet "litt" bedre på en avmagret gammel brunstbukk, enn på en hjortekalv :wink: Men den første setningen din forklarer jo godt den andre påstanden. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Når ein slik debatt går over på "kven har skote mest bukk", "kven har slakta mest hjort", "kven har slakta mest bukk" osv, so står vi litt i stampe.

 

La oss innsjå det; når det gjelder slakting av hjortevilt, so er vi alle sammen meir eller mindre verdensmeisterar som meinar at akkurat vår vår måte å slakte på er den riktige... Og det fins like mange oppfatningar om dette som det fins storviltjegerar.

 

Alle her seier jo at idei ikkje har smakt skikkeleg brunstkjøt med sin måte å slakte på. Og då gjer jo alle faktisk riktig i denne saken, so vidt som eg kan forstå...

 

PS: ta dette med ei klype salt, eg har ikkje slakta so mykje :wink:

Link to comment
Share on other sites

Rein er i særstilling når det gjelder brunstsmak. Har en bukk gått skikkelig i brunst er det lite å gjøre uansett slaktemetode. Tidspunktet varierer nok litt etter hvor i landet man er. Her i Nordland er det nå i disse dager brunsten starter, vanligvis er de største bukkene som er tidligst ute, men det varierer sterkt fra individ til individ. Ved slakting av tamrein i september kan man kontrollere ved å "lukte" på det aktuelle dyret. Er det stram lukt av åndedrett/bakbein, ja la gå....

På "fri-land" er det selvfølgelig vanskeligere å avvgjøre om bukken har gått i brunst, men har man tid til å studere ei stund kan man finne det ut. Aggresiv adferd mot andre bukker, stadig samling og sammenholding av flokken er sikre tegn. Og ser man at bukken stiller seg slik at den får pisset på beina sine er det et bankers tegn. Skyt for all del ikke!

Er det begynnende brunstsmak på kjøttet blir det kassert uansett om det er slakteri-slaktet. Salting,røyking, koking... ingenting hjelper.

Link to comment
Share on other sites

( Store kjølege rom har ofte stor luftfuktigheit er vel difor du må bruke vifte for å få skikkeleg turkehinne)

 

Her må jeg som gammel VVS-Ingeniør komme med en liten rettelse: :oops: Når man kjøler ned luft kommer man etter hvert som temperaturen synker til et krysningspunkt i hx-diagrammet (Mollier-diagrammet)hvor utfelling av kondens starter (det er derfor det må tilkoples avløp på kjølemaskinens innedel :D ). Det vil i praksis si at kalde rom har lav luftfuktighet pga. at luftfuktigheten synker grunnet utfelling av kondens...

 

Kort fortalt er kjøling av luft sammenstilt med å fjerne fuktigheten i lufta :D

 

Selv har jeg bare skutt noen få store brunstbukker :roll: , men for å sitere min Skotske guide på spørsmålet om hvorfor de ikke spiste brunstbukkene sine?

 

We don`t eat that shit, we sell them to the crazy Germans, they eat everything :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Her må jeg som gammel VVS-Ingeniør komme med en liten rettelse: :oops: Når man kjøler ned luft kommer man etter hvert som temperaturen synker til et krysningspunkt i hx-diagrammet (Mollier-diagrammet)hvor utfelling av kondens starter (det er derfor det må tilkoples avløp på kjølemaskinens innedel :D ). Det vil i praksis si at kalde rom har lav luftfuktighet pga. at luftfuktigheten synker grunnet utfelling av kondens...

Lavere absolutt fuktighet, ja. Men ikke lavere relativ. Hvis du har fuktig varm luft som du kjøler ned forbi duggpunktet, vil du få kondensvann pluss kald luft med 100% relativ fukt. Ved 100% relativ fukt skjer det ingen fordamping av vann, siden lufta er mettet med vann. Ergo er det høyere relativ luftfuktighet og dårligere fordamping i et kjølerom enn utenfor. At relativ luftfuktighet avtar når du varmer opp lufta igjen ved samme absolutte fuktinnhold er en annen sak. Hvis du avkjøler forbi duggpunktet og så varmer opp igjen til utgangstemperaturen vil du selvsagt ha tørrere luft -- både relativ fukt og absolutt fukt -- enn du startet med.

 

Dette benytter man seg av for å fjerne dugg fra innsida av frontruta på bilen: Full AC pluss full varme :arrow: Lufta avkjøles, vann skilles ut i kjøleregisteret, lufta varmes opp i varmeapparatregisteret og kommer inn i kupeen mye tørrere enn da den startet.

Link to comment
Share on other sites

Når ein slik debatt går over på "kven har skote mest bukk", "kven har slakta mest hjort", "kven har slakta mest bukk" osv, so står vi litt i stampe.

 

La oss innsjå det; når det gjelder slakting av hjortevilt, so er vi alle sammen meir eller mindre verdensmeisterar som meinar at akkurat vår vår måte å slakte på er den riktige... Og det fins like mange oppfatningar om dette som det fins storviltjegerar.

 

Alle her seier jo at idei ikkje har smakt skikkeleg brunstkjøt med sin måte å slakte på. Og då gjer jo alle faktisk riktig i denne saken, so vidt som eg kan forstå...

 

PS: ta dette med ei klype salt, eg har ikkje slakta so mykje :wink:

 

Ser hva du skriver men det er vel som ellers i livet at erfaring over lang tid oftest gir bedre løsninger, derfor er det greit at man underbygger det man skriver med hvilken erfaring man har så får jo andre dømme om det er noe fornuft i ens erfaringer.

 

Jeg bruker å si : Den som har skutt ett dyr vet alt, så avtar det etter hvert

I realiteten så er det jo det at dess mer man lærer og forstår dess mer forstår man hvor uendelig stort temaet er.

 

Ser enkelte slakter hjort uten kniv, det er ikke noe problem, jeg gjorde også det for lenge siden, men man skal være veldig rein på hendene hvis man skal gnue skinnet av. Derfor bruker jeg flåkniv på hele sidene idag, river selvsagt av ryggen.

 

Og da ser det oftest slik ut:

 

part2.jpg

 

 

 

 

------

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Synest det er veldig bra at det kommer opp mange forskjellige måter og gjøre det på, uten at det trenger og diskuteres om hva som er best. Viss man plukker opp litt her og litt der, finner man kanskje den måten man selv synest er best.

 

Jeg har nettopp begynt og jaktet alene og har bare skutt en bukk som var i brunsten, Dro denne ned til "skottet"(vedskjul/utehus) uten og vomme ut først. Fikk hjelp med og flå den og etterpå vomme den ut. (Veldig greit med hjelp til og flå når den er tilgriset under seg)

Den hang ute i nesten 60 døgngrader og ble det slaktet som vi var mest fornøyd med. Det er kanskje ikke det mest vanlige og flå før man vommer ut, men det gikk altså kjempegreit. Var mye enklere og flå ned sidene uten og få hår og smuss innpå kjøttet. Prøvde det på en kalv senere også, og det gikk kjempefint. En forutsetning er vel at du er 100% sikker på at den har blødd ut og kula ikke har vert innom vomma/spiserøret, men sistnevnte kjennes vel på lukta ved inngang/utgangsår.

 

Men som sagt er jeg fersk og har ikke peiling i hele tatt, tenkte bare og ta det med :D

Link to comment
Share on other sites

Det er helt greit og renslig å flå med vomma i og det er mye enklere å flå, på et slakteri flår man alltid med vomma i. Men på jakt går der ofte så lang tid fra dyret er skutt til man får flådd det at vomma kan begynner å gasse seg. Hvor lang tid det tar før gassingen betyr noe er avhengig av hva dyret har beitet på m.m., men normalt bør man få ut vomma innen 45min.

Ligger dyret mer enn en time med vomma i så vil man begynne å få gass i kjøttet og det smaker heller dårlig og blir bare verre etter som timene går med vomma i.

En hjortebukk i skikkelig brunst har oftest veldig lite i vomma som kan gasse seg derfor kan man nok da tøye utvommingen noe i forhold til et dyr med sprengfull vom.

Link to comment
Share on other sites

Pleier ha tilgjengelig en litersflaske med sterilt fysiologisk saltvann (16 kr på apoteket). Hvis jeg av noen som helst årsak skulle ha behov for å skylle av deler av slaktet, benytter jeg den flaska. Da unngår jeg i alle fall bakterier fra vannet.

 

Ellers bruker jeg en kraftig bordvifte ved henging + viltsekk, i en luftig 50 M2 garasje ute ved kysten, med vinduene tildekket og på gløtt. Fungerer meget bra. Ellers bruker jeg flere kniver under arbeidet med slakting. Dersum du ikke har tilgang på rent vann for vasking av hebder underveis, er engangshandsker også veldig greit. Mulig enkelte synes dette blir for teknisk, men jeg er opptatt av best mulig kjøttkvalitet til slutt.

 

Det siste jeg skjøt hang fra kvelden 10.09 til mandag formiddag 13.09 i ca 15 grader i snitt!! Deretter 1 døgn pakket i kjøleskap. Ble perfekt.

Link to comment
Share on other sites

Meiner bestemt at eg har lese ein stad at kjøt med brunstsmak kan "reddast" ved å bruka det som spekemat. Om dette gjeld reinsbukkar i brunst, ogso, veit eg ikkje.

 

Brunstsmaken i kjøtet kjem fram og vert forsterka når kjøtet vert oppvarma ved koking eller steiking.

 

Kan nokon stadfesta eller avkrefta dette?

Link to comment
Share on other sites

Vi lagde spekepølse av en bukk skutt etter brunsten for en del år siden. Det ble katastrofe. Mulig vi var uheldige, men det smakte helt forferdelig. Det skal nevnes at bukken ble skutt på en veldig kronglete plass og mot mørket, så vi brukte lang tid på å få den til "bygda". Bukken luktet så ille at det ble trukket strå om å vomme den ut. Kjøttbehandligen var nok langt i fra optimal, men uansett kommer det ikke til å bli laget spekepølse av gamle bukker igjen med det første...

Link to comment
Share on other sites

Forstod det slik at det var en kjent metode på forhånd.

Vanskelig å trekke en slutning ut i fra erfaring med et dyr, men det skal bli vanskelig å overbevise jaktlaget om å prøve igjen. Det er godt mulig at prosessen fra dyret var skutt til det hang ferdig flådd på låven var mye av årsaken til fiaskoen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

For de av dere som ikke har "arvet" kunnskap om behandling av felt vilt har det kommet en ny film om akkurat dette. Den er gjort av blant andre Mattilsynet og NJFF og er kjempegod.

Tar for seg alle jaktbare viltgrupper i Norge og omhandler tema som utvomming, flåing, partering, mørning, hygiene +++.

Filmen har fåt knallbra anmeldelser i mange jaktblad og omtales som "Den desidert beste filmen ute på markedet".

 

Smakebit fra filmen finner dere her:

 

Kan bestilles på www.faunmedia.com.

 

Kjøpte min egen forrige uke og har sjekket ut noen kapitler. Kan nok mye av dette fra før men fikk faktisk en liten AHA-opplevelse da de valgte å la ytrefileen sitte igjen som kotelett... Serverte kjærringa forrige helg og hu blei imponert!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...