Jump to content

Egon bruker baufil på en S&W.


egon olsen

Recommended Posts

Hvor begynne egentlig en sånn historie? Eller kanskje hvordan?

 

Hvorfor, eller hvorfor ikke, er ikke på bordet her, bare hvordan. Alltså begynner man med skrustikke, tape, målebånd og baufil. Tapen er bare på plass for å forhindre kjedelige riper om bladet skulle glippe, sånn helt i starten.

Målebåndet brukte jeg til å klø meg på ryggen med, selve målet tok jeg på øyet.

 

Det har seg sånn, at lengden vil dikteres av teksten på pipa, alltså en avveining, du må gjerne kappe tvers igjenom logoen, men det ser litt dølt ut med "ith & Wesson", det åpenbare da, er å fjerne gjennværende tekst, dilemaet da, er at rullemerkinga ofte er litt ujevn på den koniske pipa, alltså et mareritt å få pent om du som meg har dårlig håndlag med fil.

 

h60t.jpg

Link to comment
Share on other sites

@El Gringo. Om utgangspunktet hadde vært et råemne, som ble bearbeidet i dreiebenk eller fres først, så kunne fluting vært noe, om det vsr en "sånn" revover. Det er det ikke. Problemet, i den grad det er noe problem, er at disse pipene er alt annet enn rette. Så et hvert inngrep i pipa av en sånn karakter, hadde måtte la seg diktere sv inngrepspunktet til fresen, og ikke et teoretisk koordinat.

 

@Sir K. Tenkte å file det slett og montere et haglekorn jeg? Eller er ikke det "innafor"?

Link to comment
Share on other sites

Litt om rekkefølgen på prosessen her.

 

Kapp pipe grovt for hånd.

 

Rett av munning med styrte, håndholdt verktøy.

 

Lag jigg til avstøpning av ramme med crane.

 

Skru ut pipa.

 

Fres spor til ny fot.

 

Lag ny fot, med tritiumblad.

 

Monter fot, spenn opp i dreibenk, rett av og profiler.

 

Skjær spor til fangsnor.

 

Monter.

 

Ferdig.

Link to comment
Share on other sites

muex.jpg

Jeg gjorde det sånn, dreide en hylse med et brotsjet 6mm hull tværs igjenom, hylsa førte jeg inn fra overgangskonusen og mot munningen, mine forsenkere har allerede 6mm piloter.

 

Fra venstre til høyre er verktøyene 90 grader, 14mm Granlund tappeborr og 11grader kroningsverktøy. Tappeborret brukte jeg til å sette kroningen bakover, sånn at den bli recessed eller hva det nå heter.

Alt gjort for hånd, lavt tempo, mye olje.

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt over, jigg.

Hadde jeg vært litt mer nevenyttig, så hadde jeg lagd klossene til å støtte ramma av et hardt trevirke. Jeg lagde mine i alu. og fylye opp med Loctite S1 der det manglet kontakt. Jiggens eneste formål, er å støtte klossene under prosessen med støping av S1'en. I tillegg kan den øverste delen av jiggen brukes som pipenøkkel.

bzgk.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dæggern! Skulle bare ønske at jeg hadde en brøkdel av kunnskapen bak dette (og maskinparken). Jeg har en bitte liten s&w mod 34 som trenger nye sikter, men har lyst å gjøre selv... Fantastisk å se hva du får til!

 

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

En liten komentar til nest siste bilde i forrige innlegg.

 

Det en ser i maskinstikka er undersiden av kornfoten. fra venstre til høyre er hullene henholdsvis sete for M2.5 skrue, 3.0mm hull for styrepinne, 3.0mm gennomgående for festeskrue og et nytt styrepinne hull i samme dimmensjon som foregående, etter dette finner en nedtrappingen så foten får en rampe som strekker seg bakover ribben.

Link to comment
Share on other sites

Artig med sånne tråder, følges nøye :thumbup:

Du, det synes jeg og, og jeg ønsker meg flere av de.

 

All den tid kammeret er relativt fritt for grafiske beskrivelser av drap på husdyr og taktiske operatører med "rigg", så kommer jeg til å bidra med flere. Men det må sies, de overnevnte irritasjonsmomentene stopper ikke arbeidet mitt, jeg bare gidder ikke bruke tid på kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Flott arbeid min gode man!

 

Har planer om noko liknande når eg finner meg eit passeligt spesialrevolver emne.

 

Korleis er siktebladet festa til basen?

 

Joda, takk skal du ha.

 

Siktebladet er egentlig til Glock, "back in the days", så var dette en "stake on" afære, eller plastsplint på orginalsiktene. Helt til et lyst hode hos Trijicon, eller Aero tec (er ikke helt sikker på hvem som var først) fant ut at dette var en lite heldig måte feste sikte på. Selv har jeg klinket fast noen titalls sånne sikter, men du får liksom ikke noe garanti for at det sitter evig.

 

Det var en digresjon... Altså, siktebladet sitter i foten i et spor, 1.3mm dypt, 2,9mm bredt og 4.9 mm langt, bladet skal egentlig skrues fast med en skrue med et 6 kant hode, det igjen, betinger en pipenøkkel, alltså må foten bli usansynelig bred.

 

Men, denne skruen er overraskende nok noe så enkelt som M2.5, alltså ikke en properitærskrue. Så da er det bare å forsenke monteringshullet til skruen fra undersiden, så er du der. Se nøye på bildene.

Link to comment
Share on other sites

Meget vakkert arbeid, Egon!

 

Må si jeg er spent på hvordan du legger finishen. Håper på at du går for kokblånering i nitratbad og gir oss oppskrift samt rapport med detaljerte beskrivelser! Jeg har liggende en Ruger MK2 som begynner å bli blank og (ikke så veldig) fin, som jeg har planlagt å gi et bad i en slik nitratjacuzzi etter hvert...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...