Jump to content

Egon bruker baufil på en S&W.


egon olsen

Recommended Posts

Jeg ville i alle fall ikke brukt maling. Det blir fort striper og hakk.

 

Men, Egon, åssen er det når man blånerer slike kortsmellere? Plugger du løpet på noe vis?

Jeg ser for meg tre forsjellige scenario her...

 

1. Man plugger ikke løpet. Det kommer nitratguffe i løpet, det blir fint og blått inni. Dette har ikke noe å si for funksjonaliteten, og slites vekk etter to skudd.

 

2. Man plugger ikke løpet. Det kommer nitratguffe i løpet, det blir fint og blått inni. Dette er FORFERDELIG, og løpet er nå som brom å regne.

 

3. Man plugger løpet. Når det senkes i nitratbadet, varmes det opp og luften inni løpet ekspanderer. Pluggen smeller ut av løpet og man får 145 grader varm lut i trynet.

 

Om man eventuelt ikke vil ha blånert innsiden, ser jeg ikke umiddelbart noen annen løsning enn å fylle hele løpet med en eller annen masse som tåler både temperatur og hissige kjemikalier. F.eks. RTV-silikon...?

 

Jeg har brukt metode # 1 over der. (Mulig jeg har brukt metode # 2 uten å vite det... hehe.)

Link to comment
Share on other sites

@egon olsen: Glimrende tråd og supert arbeid.

 

Hva gjelder blånering skal jeg selv prøve meg med denne oppskriften som jeg har funnet på nettet:

 

" 3 liter vann

1850 gram Natriumhydriksyd

483 gram Natriumnitrat

115 gram Natriumnitrit

 

Bland tørrstoffet, varm opp vannet og bland inn tørrstoffet under oppvarmingen.

 

Når blandingen koker ved 144 grader har du rett blanding. "

 

Hvor lenge skal det koke?...

 

Regner med at det er poleringen/forarbeidet samt avfetting som er det mest utslaggivende for pent resultat?...

Link to comment
Share on other sites

Fjernet sitat av innlegget over ihht reglene. -Olesøn

 

Takk for pene ord, jeg har brukt en saltoppløsning tidligere, antageligvis med samme innhold som du beskriver, med virketempratur på sånn ca 135+, forbasket svineri, det genererer svært mye damp og fordrer mye av lokalet det gjøres i, og det etser... En får litt sånn asosiasjoner til en Olsen banden film hvor Egon skal senkes i et syrebad..

 

Min erfaring er at jo penere overflaten er, jo høyere opp i tempratur må man, på glassblåste komponenter kommer fargen fort..

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det at natriumhydroksyd er det same som kaustisk soda a la trekilos Biltemaspann til ein overkommeleg penge? Og at med K/NaNO3 meiner ein anten kaliumnitrat eller natriumnitrat? Og kaliumnitrat, er det ikkje det ein får i gjødningssekker frå Yara som heiter Krista-K?

 

Forøvrig ein kvalitetstråd som eg håpar eg ikkje rotar til no.

Link to comment
Share on other sites

Alle kjenner vel ein vennlegsinna bonde. Flott at du er der og hjelper meg i mi vankunna. Som etnisk (ikkjepraktiserande) sauabonde vaks eg opp med maursyra, silosalt og diverse ugrasmiddel som er kjempeforbodne no, så har eg litt respekt for aggressive stoff. Men det ser ut som det bør gå an å blanda blåneringssalt sjølv. Kor vanskeleg kan det vera, det er jo berre salt og soda :mrgreen: Gjer du det, Erlend?

Link to comment
Share on other sites

Hm... Blåneringssaltene jeg har brukt, har bestått av ammoniumnitrat og natriumhydroksid.

Er det sånn at kaliumnitrat og ammoniumnitrat kan brukes om hverandre, hovedsaken er at saltet spaltes og skiller ut oksygen?

 

Dette er oppskriften jeg har fulgt, varmet opp til ønsket temperatur nedi f.eks. ei blygryte.

  • 100g ammoniumnitrat. (Finnes i isposer. Sånne som sportsfolk bruker når de slår seg.)
  • 300g natriumhydroksid. (Kaustisk soda. Fås på malerforretninger.)
  • 6 desiliter vann (Baterivann. Spesielt om du har mye kalk i springvannet ditt, kalk er ikke bra. )

 

Kok opp til 145 C og putt nedi grundig avfettede deler. Dersom badet koker før ønsket temperatur er oppnådd, kan du la noe av vannet dampe ut. Kokepunktet vil da øke. La delene kose seg i gryta til ønsket farge er oppnådd, eller i en god halvtimes tid for dypsvart resultat. Gjerne rør litt på delene i starten slik at du unngår krystallisering av salt på delene, da kan det bli flekker.

 

Merk at da vi snakker om flytende lut, er det selvsagt påkrevd med skinnhansker, lærforkle, oljeregnjakke, ansiktsskjerm, gummistøvler og ringbrynje.

 

Funker bra den der altså...

 

EDIT:

Dæven så mye tvilsomt man finner når man googler på nitratsalter. Spørs nok om PST fort fatter interesse ja... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hehe, det tror jeg på.

 

Jeg drev og lekte meg litt med tanken på hjemmeblånerig tidligere, men må innrømme at jeg syntes det virket litt skummelt hele opplegget, og det ble aldri noe av. Veldig spennende å følge fremgangen her, mye god informasjon og inspirasjon. Følger spent med videre.

Link to comment
Share on other sites

Det har sine risikomomenter, men det er ikke som å svømme med krokodiller eller sjonglere motorsager. Du bør ha litt forståelse for håndtering av farlige stoffer og en grei porsjon fornuft, har en i tillegg litt verneutstyr (tykke hansker, vernebriller/ansiktsmaske, øyespyler etc) så er det meste under kontroll. Kan også anbefale å ha en flaske med eddik stående for nøytralisering av sprut og søl.

Link to comment
Share on other sites

Hva med "Electroless Nickel"? Gir god rustbeskyttelse og en slitesterk overflate. Har en Remington 870 med denne overflaten, og der forrige eier har klart å lage små bulker i låskassa har ikke overflatebehandlinga sprukket, men følger bulken som om det var det faktiske metallet. Caswell er ikke helt gratis, men kanskje ikke så mye dyrere enn f.eks "GunKote". Overflaten blir glatt, og bygger lite slik at man ikke trenger å maskere inni løp.

 

http://www.caswellplating.com/electroplating-anodizing/nickel-plating-kits.html

 

Robar NP3 er noe tilsvarende, men de gir ikke fra seg noe kit:

http://coatingtechnologiesinc.com/index.php

 

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...