Jump to content

Gnagsår


CaptainMillennium

Recommended Posts

Hvor på foten får du gnagsår?

 

De av oss som går mye, f. eks. den årlige lemenvandringen som kalles 4-dagersmarsjen i Nijmegen, bruker å plastre hele eller deler av foten fullstendig. Og som oftest ha samme sportstape på samtlige 4 dager, eventuelt skifte etter 2 marsjdager. Sportstape tåler godt både marsjering og dusjingen etterpå - så en dugelig jakttur bør den kunne holde.

 

Vi bruker også en slags bomullsbånd som kalles Artiflex, særlig mellom tærne.

 

Talkum i sokkene gjør at friksjonen mellom sokker og hud eller tape blir mindre.

Link to comment
Share on other sites

Gnagsår på helen/opp mot achilles-senen er en oppgave for sportstape/Tensoplast. Legg ei lang remse fra midt på leggen, og til midt under foten. Husk å strekke foten opp, når du legger tapen på.

 

Gnagsår mellom tærne/foran på tærne fixes med Artiflex. Jeg vet ikke om Artiflex (i bredder 5 - 7 eller 10 cm) selges i Norge (spør på apotek), men tilsvarende produkter, i form av tepper, brukes for å motvirke liggesår hos pleiepasienter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke så tøff som Jegermeisteren, men vandret en del i yngre dager.

 

Brukte Elastoplast på hælene og under føttene. Elastoplast er ikke å få kjøpt lenger og har nå brukt Optiplaste som er noe lignende. Denne sitter som regel godt fast, men jeg bruker sette vanlig vit sportsteip utenpå for å sikre at den sitter fast. Det er lettere og raskere å bytte sportstapen når den begynner løsne enn å bytte ut Optiplasten. Spesiellt ute i skogen når føttene er noe fuktige.

 

Jeg bruker alltid to par sokker på føttene og har romslige militærstøvler/kängor. Med romslige mener jeg att jeg kan bevege tærne.

Link to comment
Share on other sites

Compeed plaster. De er som hud, absorberer puss og brukes etter det har oppstått gnagsår eller før. Jeg har fått endel gnagsår gjennom tiden, men med Compeed forsvinner absolutt all smerte + at den fungerer som ny hud. Med plasteret kan du trygt guffe deg rundt i skauen, selv med deilige gnagsår. Du kan dusje deg med plasteret og den faller naturlig av etter noen dager.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...