Jump to content

Brukt kikkertsikte med lav forstørrelse


lilleulv

Recommended Posts

Hei!

 

Har en M98 med Houge gummistokk og kort løp, brukt i bratta eller tett skog etter hjorten. Jeg trenger et kikkertsikte til den som fungerer på trange poster og kjappe skudd. Vil ikke bruke enorme beløp på siktet, men greier ikke å kjøpe noe billig ræl. Ergo så blir det noe brukt.. Har lett med lupe her på kammeret, men finner ikke så mye info rundt litt eldre modeller med lav forstørring (zeiss diavari z, swaro habicht, s&b 1-4 etc).

 

Så mitt spørsmål er: hva anbefales å kjøpe brukt? Klarhet, kontrast, dorull, synsfelt etc er jo ting man lurer på. Og hva må man regne med å betale?

 

Jeg har rifle med zeiss 3-12x56, så jeg trenger ikke anbefalinger som tenderer å dekke alle situasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Leupold kjenner jeg, men bare større sikter. Mekanisk er de kongebra, men kan noen med erfaring si litt om dorulleffekt på de? Er litt opptatt av at siktet skal være topp også på laveste forstørrelse. Nikon kjenner jeg ikke, men har forstått det slik at dette er undervurderte sikter.

Link to comment
Share on other sites

Til den bruken ville jeg kjøpt en av de minste Leopold siktene. 1-4, 1,5-5 el 2-7 brukt. Det er skikkelig solide sikter som tåler en støyt. Jeg foretrekker disse foran zeiss, svarovski og kalhles siktene mine til bruk i dagslys.

Ellers kan du se nærmere på nye Redfield sikter, det er bortimot det samme som de rimeligste utgavene av Leopold.

Det siktet jeg har hatt definitivt mest dorulleffekt på var en 1-4x22 Meopta, det var også veldig nøye på hodeplassering.

 

Det siktet jeg har nå som er raskest å komme på målet med er en 2-7x33 Leopold european med tysk nr 4 retikkel. Tysk 4 er genialt i Leopold. De nye med lys har jeg ingen erfaring med, men de gamle vxii, vxiii og european kan jeg absolutt anbefale. Gjerne med retikkel 4.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har 4 "dagsikter".

Den ene er en S&B 1.25-4 ret. 1, og de tre andre er Leupold VIII 1,5-5 ret. 4.

 

Ulempene med S&B`eren, er at den er lang og tung i forhold til de andre.

 

Men den er en klasse over - når det går mot kveld.

Der "slokner" Leupold`en fort, synes jeg.

 

(Det er ikke alltid jeg har med en kveldskikkert i sekken :? )

Link to comment
Share on other sites

Prøv en annonse på handelskammeret

 

kjøpte en gammel swaro habicht nova 1,5-6x42 og en Kahles 1,5-6x42begge fra det glade 80 tallet samt en ny meopta 1,5-6x42

 

Alle knakene gode , swaroen og kahlesen er litt dorull mens meoptan "litt" mindre skarp en dei to andre .

 

En god svingmontasje/leupold qr så du kan bytte kikkert til kvelden og bøposteringa og bruke zeissen .

Selv bruker jeg åpne sikter når det er det vanlige regnværet her på vestlandet , swaroen når det er oppholds og en større zeiss om morgen og kveld på posteringa

Blir skutt mest hjort med åpne sikter

Link to comment
Share on other sites

Har brukt en Meostar 1-4 med K dot i noen år nå. Liker siktet godt. God optisk kvalitet og svært lite sk dorulleffekt etter min mening. (ser at andre har annen mening om dette). Det eneste jeg har å utsette på det er at lyset ikke kan stilles svakt nok under dårlige lysforhold. Hadde lyset vært svakere kunne siktet ha blitt brukt lenger inn i skumringa.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte et Leupold 1-4 med Heavy Duplex retikkel til 199 dollar fra theopticzone.Har det på en Blaser 8x57.Er meget godt fornøyd med det.Lite og lett, ingen tunneleffekt.Klar og fin.Fungerer utmerket til Elgjakt.Det jeg ikke klarer å felle med det siktet,hadde jeg heller ikke klart med en 10 ganger dyrere Zeiss eller Swarowski.Har også Zeiss Varipoint 1.1-4.Men får ikke noe mere vilt med det,selv om det er et meget godt sikte.Bedre å bruke pengene på å ta fri til ekstra jaktdager eller leie bra jaktterreng.

Link to comment
Share on other sites

Før jeg fikk råd til Zeiss - husker jeg at jeg skjøt ganske så mange hjort i dårlige lysforhold, med en Leupold 3,5-10x40, med tynt duplex. Og så selvsagt ikke hvor midtpunktet var - men omtrent der var det :? - og pang.

Og lyktes bra med det.

 

Så under normale omstendigheter - trenger man nok ikke 72 i objektiv osv.

Link to comment
Share on other sites

Er klar over at man greier å felle hjort med de fleste sikter på dagtid, men jeg vil rett og slett ha et BRA sikte. Både til regn og sol, korte hold og litt lengre en veldig kort. Setter pris på gode linser og lite dorulleffekt slik at laveste forstørrelse faktisk blir brukt. I og med at så mange anbefaler Leupold, så skal de vurderes sterkt. Liker størrelsen på de, mekanisk styrke er udiskutabel. Med eller uten lys? Har lys i zeissen til nattjakt, og har ingen problem med å skjønne argument for lys også på dagtid. Det jeg er mest usikker på er hvor viktig det er for meg den skarpheten og kontrasten europeiske sikter vil gi. På en annen side så har jeg ikke prøvd nyere Leupolds, mitt Leupold er 20 år gammel. Regner med at også dette merket har fått bedre linser etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...