Jump to content

Enkleste dyr å jakte med rifle i europa


ikkeibruk

Recommended Posts

Ikke for å virke sur og grinete, men er du en fersk jeger bør du kanskje "gå gradene" før du begynner å reise på jaktreiser etter det jeg antar er storvilt av et eller annet slag.

Start med å lær deg å skyte skikkelig, både på stillestående og bevegelig mål, siden mye av jakten ute i Europa er drivjakt hvor viltet kan komme i fart. Så kan du for eksempel få deg en åteplass hvor du kan postere etter rev, og kommer det ei kråke eller ti kan du bruke 22.mag`n din på de.

Hva du ev "garantert" ( aldri noen garanti for å finne viltet du jakter på, enda mindre å felle et av de) vil være rådyr, hjort og villsvin. Samt mufflon i endel land.

Nå har jeg aldri jaktet utenfor Norge eller Sverige, har hatt nok å henge fingrene i her jaktmessing i 20-25 år. Så jeg har ikke fasit, men som sagt bør du nok få deg en del mer erfaring før du tropper opp på Europeisk storviltjakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal man ha jaktet i Norge før man jakter i utlandet ???

Det blir for dumt, man har faktisk nybegynnere i andre land også......

Klart det er en fordel at man kan skyte, men det er en forutsetning uansett hvor man skal jakte.

 

Prøv deg på villsvin, hjort eller rådyr i Polen du.

Skitt jakt og god jul !

Link to comment
Share on other sites

Rådyrjakt på Ytterøya I Trondheimsfjorden kommer vel omtrent med garanti. Hjortejakt på Hitra er etter hva jeg har hørt ikke langt etter. Ingen av disse er vel spesielt stabasiøse, men det koster noe mer enn gjennomsnittlig å jakte I slike viltrike marker.

Link to comment
Share on other sites

Ta en tur i Europa. Det er en god ide.

Det er mange steder der du kan jakte under kontrollerte former og bygge opp selvtillit og erfaring.

Jeg vil anbefale en tur til Danmark eller Sverige. Der kan du jakte i hegn og få den assistanse og hjelp du trenger. Du finner linker til dette på nettet. Prisgunstig er det også, resultatet tatt i betraktning.

 

Det er sannsynligvis mange her som mener at dette ikke er jakt og vi er alle forskjellige, og takk for det.

Det er ingen krav om at du må bære en ryggsekk over tre fjell før du skyter på noe. Det er din egen opplevelse som teller.

Skitt jakt.

Link to comment
Share on other sites

Muntjac og rådyr i England - kan kanskje være en idè?

 

Imidlertid får man jo jakt i Sør Afrika til samme pris - og der vil man helt sikkert få sjansen (og med veiledning fra guide).

 

Forøvrig er jeg uenig i at man bør starte jaktkarrieren her hjemme.

Om man ikke tilegner seg jakterfaring, som man f.eks. trenger til hjortejakt her hjemme - ved å skyte mye dyr i utlandet - vil man ihvertfall få "skudderfaring".

Og det er en god ballast å ha med seg.

 

På en tur til utlandet - "risikerer" man å skyte like mye dyr iløpet av 10 dager - som en middelmådig jeger gjør her hjemme i hele sitt liv.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Avskytingsjakt på rådyrgeit og kje i polen. Jeg skjøt 9 dyr på 2 dager(brukte en dag på elendig organisert drivjakt)kunne skutt det tredobble, men var ikke ute etter å skyte ut bilvindu. Masse vilt, og du kan bestemme hvor vanskelig du vil gjøre det selv, om du vil skyte ut vinduet av bilen, fra panseret, sitte i tårn eller snike deg innpå dem. Relativt billig for 3 dager jakt(ca 15000kr med fly, 10dyr ink). Vær obs på litt lavere "jaktmoral". Guiden min ønsket hals og hodeskudd, men du skal selvfølgelig skyte der du ønsker, altså bogskudd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil absolutt anbefale en tur til utlandet for en nybegynner. Man har som oftes med seg en gaid som sitter med masse erfaring med dyre livet og med dårlige og gode jegere. Jeg har jaktet en del i Norge, men har lært masse når jeg har vært på utenlands jakt. Spesielt på de tre turene jeg har hatt til Afrika. Sør Afrika og Namibia.

Hvis du er låst på Europa vil jeg anbefale en tur på rådyr eller hjort. Det er jakt som foregår i et passe tempo. Drivjakt er for gode skyttere med litt erfaring, ellers blir det dårlig uttelling.

Men det er ikke så mye dyrere å ta en tur til Afrika og skye plains game. Vil tro du får en grei tur med en del dyr til rundt 30000 med alt.

Uansett vil du få mere og bedre erfaringer med turen om du trener en del med rifle di før turen. Kjipt å skyte dårlig når man har brukt så mye penger på tur og lisenser. Av egen erfaring så er det veldig teit å kun skyte hagle før man drar på rifle jakt...

Lykke til med valget!

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt må man studere shadob :D

1 Kroners tilbudene innkluderer oftest fritt opphold dersom man skyter for et minimum, noe man alltid gjør, og vel så det. (vi vet vel begge at de oftest blir mer enn panlagt).

For en førstegangsjeger/reisende, som får felt sin Impala,Blesbok, og Springbok kan det bli noenlunde billig.

De plusser som regel på med en Warthog, og en Blue.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Prisen blir langt over 1 krone + flybillett.

 

Uansett hvilken outfitter man ender opp med.

 

Det kan jeg vedde min nye Kahles på - hvis noen vedder mot :wink:

 

Blir litt panikkartet salg - av noen, synes jeg.

 

Når alt dette er nevnt - så er kanskje Afrika - utenfor TS sitt spørsmål :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes faktisk at utlandet er beste valget for en fersk jeger som ikke har noen her på berget de kan følge og lære av.

Og selv om de har det, så vil en utelandsjakt eller to gi dem mye mer erfaring med observasjon av vilt og skudd på vilt enn de vil få gjennom mange år med jakt her i Norge.

 

Selv om jeg selv ikke vil jakte i hegn i Sverige eller Danmark, så er dette et meget godt og billig tilbud for en fersk jeger for å høste noen erfaringer når det gjelder skuddsituasjoner på vilt.

Å skyte noen hundyr evt ungbukker av dåhjort og vanlig hjort i f.eks Sverige koster ikke mange kronene. Det er faktisk veldig billig og god mat.

 

To andre muligheter som ikke behøver å koste så mange kronene(alt er selvsagt relativt :) :), er hundyrsjakt i Polen(hold deg langt unna drivjakt som fersk jeger),

og plainsgame jakt i Sør Afrika.

Man kan få en jakt i Sør Afrika for en veldig rimelig penge om man ikke jakter for å få store trofeer, men heller vil jakte cull dyr for å få mest mulig jakt for pengene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner heller ikke at man skal jakte i Norge først. Jeg har faktisk bare i jaktet i Sør-Afrika med rifle, noe som skjedde i 2012 og 2013. Det er fordi man ikke er født inn i en jaktfamilie og har heller ikke en vennekrets som driver på slikt. Da er det en ypperlig mulighet til å skaffe seg litt erfaring når man venter på å skaffe seg terreng i Norge, noe som endelig ser ut til å ordne seg til høsten. Skaffe seg erfaring med å komme seg inn på et jaktlag som man alltid får den posten ingen vil ha fordi det aldri går dyr eller lignende frister lite ;) En jeg kjenner er på sitt 6. år på elglag og har fortsatt til gode å få skuddsjanse. Da er det greit å ta seg en tur til afrika og faktisk få noen muligheter til å komme i skuddposisjon :D

 

Så ta en tur til Europa eller afrika eller hvor nå enn du ønsker, det kommer du garantert ikke til å angre det (så lenge du sjekker referanser ;)). Selv om du må forvente å bli alvorlig hekta resten av livet;) Fortsatt til gode å prate med personen som har jaktet i afrika uten å komme hjem med et smil. Selv så krysser jeg fingre hardt for at jeg endelig skal få prøvd rifla i norske skoger denne sesongen, det har vært målet hele tiden. Bare at nå har jeg litt mer erfaring fra faktisk jakt når jeg trasker ut i selv alene eller med det lille jaktlaget jeg har startet!

Link to comment
Share on other sites

Reinsjakt i Forollhogna. Reinsjakt er generelt enkel jakt, forutsetter nesten bare at du er i stand til å gå og bære og ense vindtrekket.

 

2 spørsmål fra en som ikke kjenner dette for godt.

1. Er ikke Forelhogna kjent som veldig dyrt?

2. Trodde reinsjakt kunne være ganske krevende fysisk. Er ikke Forelhogna slik? så trådstarter nevnte dette.

Link to comment
Share on other sites

Jo, det koster. Men du trenger ikke bære kjøtt, det er mulig å leie hestetransport, men det koster jo litt det også.

Men det er enkelt.

Hvis målet er at det også skal være så billig som mulig, og at det viktigste kriteriet er at det skal være riflejakt, så må vel svaret være åte- eller lokkejakt på rev. Tror du må ut med en hundrelapp hos Statskog. Ikke blir det mye å bære heller.

Men jeg er en mann som vokste opp i en annen tid, og var attpåtil så heldig at jeg ble pisket med jaktregler før noen presenterte meg for De Ti Bud. Dermed mener jeg at jakt slett ikke skal være enkelt. Tvert i mot, det skal være utfordrende. Hvis ikke, hadde jeg vært lei for lengst.

Lykke til.

:)

Link to comment
Share on other sites

Hva er det enkleste å jakte på i Europa med rifle?

Er det noen dyr som det drives jakt på som man garantert treffer på hver tur i et eller annet land?

Tar du ei uke på rådyrjakt i Skottland eller England hos en god stalker (sjekk med noen som har vært der før om det er bra folk/bra med dyr) så vil du få skuddsjanser iallefall.

 

Guiden/stalkeren vil legge det opp etter ditt ferdighetsnivå, sette deg på post, peke ut gode poster, gi deg "løyper" å smyge, være med deg på post eller smyge ilag alt etter som. Det koster noe ekstra med 1/1 guide, men du verden så lærerikt å ha med seg en som kanskje har skutt tusen rådyr... For folk på alle nivåer egentlig.

Vil tro du uproblematisk kan komme fra 0 til å ha skutt flere rådyr ila. ei uke. Skal du gå "gradene" her hjemme så risikerer du å bruke de første to årene før du får skutt noe, eller sett noe tilogmed, på mange av de terrengene det ikke er rift om.

Du vil lære masse du kan bruke her hjemme om du jakter i UK, vet ikke hvor overførbart antilopejakt i RSA er, men noe kan helt sikkert overføres.

 

Selv skal jeg til Skottland i mai, ei uke, og planlegger å bruke omlag 13-15kkr. Da flyr vi over, leier en SUV på flyplassen (de fleste kan hente deg på flyplass om du vil) Kjører til guiden og bor med 3 måltider om dagen i ei uke. Vi har vært der før så vi jakter nok selvstendig, men får mye råd og veiledning. De som er nye blir guiden med ut de første gangene til han ser at de klarer seg selv.

 

Jeg skrev skuddsjanser over, for du må skyte de selv... Rådyr er små, og de står sjelden i ro lenge - og er de nære er de lette å få fart på. Du må kunne skyte, og du må vite hva du kan. Og du må vite når du ikke skal skyte - guidene vil ofte ta utgangspunkt i egne ferdigheter, og kan foreslå å skyte rådyr på 3-400m om de står greit til.

Tren godt med rifla før du drar, og kjenn dine begrensninger.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jo, det koster. Men du trenger ikke bære kjøtt, det er mulig å leie hestetransport, men det koster jo litt det også.

Men det er enkelt.

Hvis målet er at det også skal være så billig som mulig, og at det viktigste kriteriet er at det skal være riflejakt, så må vel svaret være åte- eller lokkejakt på rev. Tror du må ut med en hundrelapp hos Statskog. Ikke blir det mye å bære heller.

Men jeg er en mann som vokste opp i en annen tid, og var attpåtil så heldig at jeg ble pisket med jaktregler før noen presenterte meg for De Ti Bud. Dermed mener jeg at jakt slett ikke skal være enkelt. Tvert i mot, det skal være utfordrende. Hvis ikke, hadde jeg vært lei for lengst.

Lykke til.

:)

 

Takk for svar:)

Jeg er helt enig at det ikke skal være lett, da er det jo plutselig ikke jakt lenger. Bare hørt om reinjakt Forelhogna nevnt mange ganger uten at jeg egentlig vet noe om det. Har heller ingen planer om å prøve det, vil selv opp i fjellene et eller annet sted, men må da bli med noen som har gjort det før den dagen det skal skje. For trådstarter er det jo allikvel kanskje en mulighet.

Jeg ville også si du er en av de heldige som er oppfostret med dette, jeg tok jegerprøven i en alder av 26 år med litt fuglejakt og var på min første riflejakt når jeg var 32. Det var da i Sør-Afrika som en del av en ferietur. Har fisket hele livet, men det er mye enklere både å kunne dra på og for å prøve seg alene. Når det gjelder jakt så er det en lengre vei og gå.

Når det gjelder revejakt så har 1 av deltagerne prøvd seg litt på det før, men mente det krever en god del arbeid for få noe særlig hell med åtejakta. Vi ønsker allikvel å gjøre dette for å ta vår del for bestanden av andre dyr i terrenget:)

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Først sørg for at du har full kontroll på skytingen for jaktformen du vil drive. (surt om skytingen ødelegger for resultatet)

 

Om en ikke jakter for kjøttet sin del (salg eller eget bruk), vil en i dem fleste tilfellene få mye mer for pengene i utlandet. Norsk storviltjakt er normalt kostbar, og ofte av laber kvalitet (les lite dyr).

Link to comment
Share on other sites

svinejakt: Hvis du bare er 33-34 år gammel, har du fortsatt mange år foran deg som jeger. Hvis det er veldig viktig å skyte ett eler annet storvilt med rifle litt bråkjapt, bør du kanskje ta nærmere kontakt med M67 og høre om mulighetene for å henge deg på. Det tror jeg kan være en flott opplevelse, og absolutt overkommelig. Det fordre altså mye skytetrening, men det bør du jo strengt tatt ha uansett.

Hvis kriteriet er at storviltet må falle i Norge, foreslår jeg å sjekke Inatur for guidet villreinjakt eller NJFF for opplæringsjakt. Der finner du folk som kan hjelpe deg frem så langt det er mulig. Når skuddet skal avfyres, er det likevel du alene som trekker i avtrekkeren.

Men nå er det heldigvis slik at det i all hovedsak er viltet som ofte trekker det lengste strået i norsk utmark. I Afrika og andre land med stor vilttetthet, er det (i hvert fall ofte) så enkelt å komme til skuddsjanse at selve jakta reduseres til nesten ingen ting. Når skuddet er avfyrt, så er det jo (forhåpentlig) slutt. Det er situasjonene og strategien og det som skjer FØR skuddet som gjør at avlivingen får en mening. Det synes i hvert fall jeg.

Men for all del - misforstå meg ikke: Afrikajakt kan sikkert være rått spennende. Selv har jeg aldri vært å heldig.

Link to comment
Share on other sites

svinejakt: Hvis du bare er 33-34 år gammel, har du fortsatt mange år foran deg som jeger. Hvis det er veldig viktig å skyte ett eler annet storvilt med rifle litt bråkjapt, bør du kanskje ta nærmere kontakt med M67 og høre om mulighetene for å henge deg på. Det tror jeg kan være en flott opplevelse, og absolutt overkommelig. Det fordre altså mye skytetrening, men det bør du jo strengt tatt ha uansett.

Hvis kriteriet er at storviltet må falle i Norge, foreslår jeg å sjekke Inatur for guidet villreinjakt eller NJFF for opplæringsjakt. Der finner du folk som kan hjelpe deg frem så langt det er mulig. Når skuddet skal avfyres, er det likevel du alene som trekker i avtrekkeren.

Men nå er det heldigvis slik at det i all hovedsak er viltet som ofte trekker det lengste strået i norsk utmark. I Afrika og andre land med stor vilttetthet, er det (i hvert fall ofte) så enkelt å komme til skuddsjanse at selve jakta reduseres til nesten ingen ting. Når skuddet er avfyrt, så er det jo (forhåpentlig) slutt. Det er situasjonene og strategien og det som skjer FØR skuddet som gjør at avlivingen får en mening. Det synes i hvert fall jeg.

Men for all del - misforstå meg ikke: Afrikajakt kan sikkert være rått spennende. Selv har jeg aldri vært å heldig.

 

Jeg er enig i det, forhåpentligvis mange år foran meg. Det føles bare ut som om du er en treg bygutt når du ikke er flasket opp med jakt fra barnsben noen ganger og har tildels opplevd at lokale jaktlag ikke ønsker andre med utenom for å drive eller og gjøre drittarbeid i 10 år før du får bli med selve jakta. Jeg er selv fra en bygd med 5000 mennesker så vil ikke kalle meg bygutt selv om oslo har vært hjem en stund nå. (erfaring andre steder). Som jeg nevnte tidligere så er det god sjans for eget terreng til høsten og da blir det storviltjakt (rådyr, hjort) og noe småvilt hvis alt går etter planen. Hadde jeg fått det terrenget ifjor hadde jeg vært der på høsten istedet for afrikatur nr 2. Men ønsket om å jakte var sterkt og da ble det guidet tur der nede hvor jeg selv følte jeg lærte endel både om jakta og fikk litt erfaring etter 5 dyr på siste 7 dagers tur. Jeg målte ikke et av trofeene mine for det betyr lite. Men er uansett en fantastisk opplevelse der nede fra start til slutt. Spesielt når man sitter med 35 venner i sør-afriak og spiser helgrillet blesbuck som man selv har skutt noen dager tidligere. Jeg håper min fremtid viser jakt i både inn og utland, de nærmeste årene ser det ut til mest det første og det er helt greit. Uansett liker jeg et motto de har der nede. " A day in the bush is a day well spent". Den fungerer her hjemme også med skauen.

Uansett takk for svar:) Håper du får prøve afrikajakt en dag også. Det er noe magisk med det som de fleste kan like. Norske jegere er også veldig godt likt der nede siden vi tar med vår etikk og skyteferdigheter som ofte er bra:) Vil du ha vanskelig jakt så er det uproblematisk å finne. Bare jakte de rette dyrene og gjerne utenom sesong slik som jeg delvis gjorde. Noen dyr er det mye av og de vil du naturlig nok ha større sjans på.

Link to comment
Share on other sites

Enklest i Europa er bukkejakt i Polen. Bestill deg en 3 dagers tur med 3-5 bukker inklusive som et fastpris opplegg fra en reisearrangør. Ofte får du også flere bukker til max pris og mulighet til å felle villsvin hvis det skulle dukke opp. Får ikke dette noe enklere. Fly med Norwegian til Gdansk fra Gardemoen f.eks. som er en billig reise og 1,25 timer i lufta. Våpen inn og ut fra Polen er også meget greit. Det du trenger er EU Våpenpass og det henter du på ditt lokale Politikontor. Dette kan også kombineres med en liten opplevelse og ferie i en storby f.eks. Man behøver heller ikke være i kjempefysisk form for en slik tur. Polen passer alle jegere.

 

 

Mvh

Sven

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...