Jump to content

Hvordan lage Pinnekjøtt av hjort


lawb

Recommended Posts

Har gjort dette noen ganger, men den største feilen er å legge det for lenge i salt, hjorte kjøttet tar veldigt fort til seg saltet og det er lett for at det blir for salt. Har funnet ut at for meg er 1 døgn i salt rikeligt, så skyler eg av de løse saltet og henger det opp et par uker, og da er det klart. Dette blir også best om du bruker sider fra kalver eller ungdyr.

 

Lykke til..

Link to comment
Share on other sites

Har gjort dette noen ganger, men den største feilen er å legge det for lenge i salt, hjorte kjøttet tar veldigt fort til seg saltet og det er lett for at det blir for salt. Har funnet ut at for meg er 1 døgn i salt rikeligt, så skyler eg av de løse saltet og henger det opp et par uker, og da er det klart. Dette blir også best om du bruker sider fra kalver eller ungdyr.

 

Lykke til..

 

 

Hvor mye salt bruker du i 1 liter vann :?:

Antar at du lar det ligge i salt lake :?:

Link to comment
Share on other sites

Har gjort dette noen ganger, men den største feilen er å legge det for lenge i salt, hjorte kjøttet tar veldigt fort til seg saltet og det er lett for at det blir for salt. Har funnet ut at for meg er 1 døgn i salt rikeligt, så skyler eg av de løse saltet og henger det opp et par uker, og da er det klart. Dette blir også best om du bruker sider fra kalver eller ungdyr.

 

Lykke til..

 

 

Hvor mye salt bruker du i 1 liter vann :?:

Antar at du lar det ligge i salt lake :?:

Tipper han tørrsalter.

Men skal du salte i lake bruker jeg denne oppskrifta på "saltlake"

 

Vann: så mye du trenger.

Salt: til poteten flyter i laka

Da rører du bare rundt mens du har i salt.

Å så en kopp sukker pr 5 liter.

Link to comment
Share on other sites

Prøv å bruk tørrsalting. Saltlake blir som regel for effektiv på vilt kjøtt. 1 døgn er sikkert nok. Eg tørrsalter mine lammesider i 2 døgn, då er den akkurat passelig og du treng ikkje å legge dei i vatn, kvelden før.

 

Hjorte sida tar til seg salt mykje raskere enn ei lamme side. Det er fordi den er mykje mindre fett på. Jo mindre fett, dess meir effektiv blir saltinga.

 

Men bruk sider av kalv eller fjorårs dyr, så får du det beste resultatet. Jaktkompisen min bruker kun hjorte pinnekjøtt på julaften, det er knall godt... :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Eg pleiere å la pinnekjøtte henge minimum et par dager før og etter røyking, før for å bli tørr før røykinga og etterpå for å ta skikkelig til seg røyken. Det kan godt henge litt lenger, men i desse moderne tider, så er det eigentlig bortkasta. Du sparer deg meir arbeid og etter mi meining så blir pinnekjøttet betre med å salte det lite, henge det lite, og fryse det.

Du slepp å ta det opp fleire døgn før, og gjerne la det ligge i vann et 1/2 til 1 døgn før. Når du ikkje gjer dette, får du betre røyksmak på kjøttet også.

Link to comment
Share on other sites

Tørrsalting er desidert det beste:)

 

Da får du trukket ut veske fra cellene i kjøttet og saltet "går" inn i cellene. Noe vi på fagspråket kaller fro "Osmose".

 

Personlig så syns jeg pinnekjøtt er best uten røyking:) Dette både for sau, gimmer, lam og hjort.

Men det har vell med hva man er vant til og slikt:)

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
  • 2 months later...
Fjerner dere ytrefilleten før dere lager pinnekjøttet :?:

Nei, det gjør ikke jeg, men jeg lager pinnekjøtt av steinaldersau og de er små nok.

Har laget av stor rein også, men da uten fileten på.

 

Pinnekjøtt skal selvsagt røykes, det er best etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Du er ikkje nødt til å la det henge å tørke. Eg bruker å henge det opp 1-2 dager før eventuell røyking, og 1 døgn etter røyking. Før røykinga henger eg det for at det skal bli tørt før det går i røyken, då tar det betre til seg røyken. Etterpå røyking, så henger eg det, for at røyksmaken skal få tid til å trekke inn i kjøttet..

 

Men for vanlig pinnekjøtt urøykt av rådyr, så treng du kun å salte det passelig, så la det henge til neste dag, og rett i fryseren med det.. Vil tru at du skal komme langt med 10-14 timer salting med tørrsalt på rådyr. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nå har jeg rådyret ferdig flådd på kjølerommet. par dager til så er det ferdig mørnet.

 

Men skulle jeg ha saltet ribbesidene rett etter flåing eller går det fint å gjøre det når det er ferdig mørnet.

 

Kan jeg bruke havsalt til tørr salting og hvor mye salt?

Skal jeg bare gni inn saltet på utsiden og innsiden?

 

har 6 grader på kjølerommet. hvor lenge bør jeg henge det (med salt) eller børster jeg av saltet og lar det henge etter det?

 

Mange spørmsmål her....

Link to comment
Share on other sites

Tørrsalt det i et kar, gildebakk eller lignende. Gni inn noen never med finsalt og sukker i sidene dekk det så med grovsalt, snu morgen og kveld. Pass på å dekk kjøttet med saltsørpe etterhvert som det vesker seg.

Skyll av saltet og blodlaka. heng tørt og luftig, kjølerom ville jeg ikke hengt det i. Det beste er loft eller stabbur om du har. Min salige morfar fra indre sogn bar det ut på turkedagadn (milde vinfulle dager).

 

 

ps: Pinnekjøtt skal selvfølgelig ikke røykes, enn å ødelegge godt kjøtt med tjære?! Etter dampinga må det skjerpes over glørne i grua.(eller under grillelementet for moderne husholdninger...)

Link to comment
Share on other sites

Kupper denna tråden litt.

Har tenkt å prøve meg på pinnekjøtt av reinsdyr (1 1/2 år) har skrotten liggende i boden, å lurer på hvordan jeg skal skjære kjøttet?

Skal jeg sage det langs ryggen å delle siden etterpå eller Hvordan gjør dere proffer det?

når det gjelder salting å tørking så har jeg det under kontroll..

Link to comment
Share on other sites

Du skal sager langs midten på ryggen, dersom du skal ha med deg ytrefilet`en på pinnekjøttet. Normalt så pleier eg å ta det vekk på hjorten, så då skjærer eg ut ytrefilet`en, og så sager/hogger eg av sida, rett i kanten der som ytrefilet`en satt. Så skal den saltes og henges og eventuelt fryses. Så tar du og skjærer strimler på tvers av sidebeinene ( det som skal bli ruter etter du har skjært mellom ) og til slutt mellom sidebeina nedover, og bruker sag eller øks i områdene der du må over bein/brusk. Lykke til. :)

Link to comment
Share on other sites

Kupper denna tråden litt.

Har tenkt å prøve meg på pinnekjøtt av reinsdyr (1 1/2 år) har skrotten liggende i boden, å lurer på hvordan jeg skal skjære kjøttet?

Skal jeg sage det langs ryggen å delle siden etterpå eller Hvordan gjør dere proffer det?

når det gjelder salting å tørking så har jeg det under kontroll..

 

Jeg ville ha delt den langs ryggen og når den er ferdi salta og tørka, så vil jeg ha skjært mellom ribbeinan og den halve rygg delen, sånn at du etter på får fine betta :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei jaktfolk,

 

Jeg har gjort som det sies i denne tråden og tørrsaltet ei hjorteside (hind). Sida har mye kjøtt på ribbeina mot ryggen (er det ytrefileen??)

Jeg trodde ytrefileen var på utsida av ryggbeinet men egentlig bare sånn ca 20 cm oppover der indrefileten er på innsida?

hehe.... skikkelig newbie, eneste dyret utenom ender, orrfugl og tiur som jeg har slaktet var et roadkill rådyr....

 

Hjorteside hadde saltet på seg i 2,5 dager da jeg plutselig måtte bort en tur.

 

Så børstet jeg av saltet (som jeg ikke fant mye igjen av) og hang sida i kjelleren.

Den har nå hengt i fire dager. Ser fin ut.

 

Jeg tengte å lage pinnekjøtt lille julaften.

Bør jeg vanne pinnekjøttet siden det lå med salt i 2,5 dager ?

Isåfall hvor lenge?

 

mvh

Jan

Link to comment
Share on other sites

OK, point taken, det blir antagelig siste gang....

Kom med favorittoppskriften din til Carre på hjort, nå vet jeg i det minste hvordan en carre ser ut

 

Men altså, vanne ut????

Får jeg ikke hint gir jeg pinnene, carreen, et par timer i vann

 

Jeg må jo begynne i en ende en gang......

 

og om dere liker fisk så har jeg et par skikkelige innertiere basert på breiflabb / piggvar

og den ovnsbakte fylte orrfugloppskriften til Brimi er bare ut av denne verden

 

Jeg er flink til å lage mat så bare kjør på

Link to comment
Share on other sites

Skal du lage pinnekjøt så er utgangspunktet ei tørka side. Med kunn 4 dager tørking så har du ei salta side.

Du kan sjølvsagt ha fått den turr, om du har hengt den opp ein stad med høg temperatur og god lufting.

 

Korleis du skal vatne ut er smak og behag. Om eg har forstått deg rett så er det 2,5 dag i salt den har lege. Og med kort hengetid så ville ikkje eg ha vatna ut så lenge. 2t og skift vatnet for så 2 timer til. Du må vurdere kor turt kjøtet er før du legg det i vatten.

 

På salta og turka pinnekjøt (2-3dagar i salt for lam og minimum 14 dager henging) så legg eg kjøtet i vatnet kvelden før.

Link to comment
Share on other sites

Kjøttet er ganske tørt idag der det er tynt, men ikke særlig tørt ned mot ytrefileten.

Tok av noe til carre til to personer og frøs ned, det blir nok en snål carre.....

 

Tok ikke sjansen på å vanne ut siden kjøttet ikke er så veldig tørt , nå har pinnene trukket en time og prøvesmakingen sier at dette blir godt, om enn noe i salteste laget

 

Nå skal den i stekovnen og om en time eller to kommer min første erfaring med salting og pinnekjøttmekking av hjort... spennende

 

Jeg får ihuga pinnekjøttspisere inn døra når som helst (og de vet at Grandisen er straffen om de ytrer et eneste negativt pip ;-)

Link to comment
Share on other sites

Nå skal den i stekovnen og om en time eller to kommer min første erfaring med salting og pinnekjøttmekking av hjort... spennende

 

 

Pinnekjøt skal ikkje steikast :!::!::!:

 

Har fått det servert slik ein gang og det er det verste eg har fått servert av pinnekjøt!

Link to comment
Share on other sites

Eg pleier å tørrsalte hjortesider frå ungdyr og kalv i 2 døgn, vel og merke uten ytrefilet`en på. Når ein har gjort dette, så blir den tørka eit par døgn, så blir den røykt i 8-10 timer, så henges og tørke og ta til seg røyken eit par døgn, før eg fryser den ned..

 

Når du skal ha den til middag, tar du den opp 3 døgn før, lar den henge i kjeller, samme dag du skal ha den til middag, så tar du å skjærer på tvers av beina for å få rutene, deler den opp og legger den til vatning i ca 0.5 - 1 time. Så legger du bjørkepinner i bunnen på panna, ca 0.5 l vatn og damper den i 2-5 time.. Vil du ha litt steikeskorpe på den, så tar du den på 225 grader varmluft i 10 minutter før servering, eller freser den lett i steikepanna ved mindre porsjoner.

 

Ikkje steik pinnekjøtt i steikeovnen, det blir tørt, seigt og rett å slett dårlig mat av det, ikkje ødelegg god mat på den måten, det er mi meining iallefall..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...