Jump to content

Toppjakta 2013-2014


Dagl

Recommended Posts

Hadde tenkt å legge inn ett lite innlegg, men fant ikke tråden for iår....

Så jeg lagde en. Dersom det finnes en fra før som jeg ikke fant på søket, så steng denne.

 

Uansett, jeg har ikke fått jaktet på topp ennå.

Hadde planer om det i helga, men det fantes ikke særlig med snø. Ikke rim på buskene engang. Så det ble støkkjakt på rype istedet, med regelmessige speidinger nedover i skogen... Uten å se noe annet enn grønt bar.. Ikke så jeg ryper heller, men det er jo en annen historie.

 

Uansett, jeg fikk da skutt inn for toppjakta, og verifisert klikktabell.

Etter litt små-klundring fant jeg at tabellen stemte godt.

Her er skiva etter testskyting av Cold Bore Shot ( så langt det lot seg gjøre, flyttet skiva manuelt ...) på avstander fra 100 til 200 meter.

idu7.jpg

En liten høyre-tendens kan man kanskje si, noe som skyldes en liten vind-trekk fra venstre som jeg ikke korrigerte for...

 

Forøvrig er NATO-planka nå innsatt med tjære, og venter på å bli brukt..

x9hs.jpg

 

Nå måtte bare snøen komme, og fugla innfinne seg i toppene!

 

God Toppjakt alle sammen!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Ahhh... Toppjakta... Utrolig spennende, og skikkelig deilig å gå på ski i vinterlandskap uten en eneste lyd i mils omkrets... Får en se en svart fugl i topp, er jo alt bare perfekt. For min del liker jeg å smyge innpå så nært som mulig for spenningens skyld. Fyrer ikke av på 250 meters hold. Maks 100 er mitt mål. Har selvsagt ikke fått fugl, mye pga det, men fangsten er liksom ikke så farlig egentlig. Bare å oppleve fuglen og spenningen er det beste.

 

Får dessverre ikke prøvd til helga, tror jeg, siden jeg har en stygg eksamen i Trondheim på mandag. Må nok snart ta fram bøkene... Har altfor mye å drive med for tida, så spørs om ikke det blir konsing på lesing av "historiefagets teori og historie" i helga fremfor jakt... Men, etter 15. desember letter det litt.

 

Har et område jeg kan bruke i nærheten av Osensjøen, og der er det muligheter for å finne noe. Ellers er jeg invitert over til Orsa i Dalarne i januar. Var der for tre år siden og bommet på et par fugl, men nå har jeg forhåpentligvis luket bort "idiotskytinga", dvs konvertert fra høyre- til venstreskyting.

 

Riggen for jakta, i år som i fjor:

 

Brno Fox .222 med Boydsstokk, Sonic 35 lyddemper (ny) og Zeiss Classic Diatal 7x50. Sako Speedhead fmj ladet til ca 800 m/s blir medisinen. Samler 7 - 8 mm på en god dag.

 

20130321_162742_zpseabd735a.jpg

 

Bruker ellers noen gamle Åsnes Telemark fjell/telemarkski (lurer på om dette er den første glassfibernatoplanken?) med stålkant og 75 mm Rottefella fra det herrens år 1995, med skifell. QRR-sekken er klar til å bære rifla. Vinterkamo fra Pinewood, med tilhørende bf-lue og hansker skjelver i spenning i kjelleren...

 

Toppjakta er min absolutte favorittjakt. Bare så xxxdømrade synd det foregår så utrolig kort her i landet. Blir maks en tur eller to før jul, og er en heldig, en helg i Sverige. Altfor lite! Stemmer for snø og toppjakt fra midt i september neste år! Ellerkanskjeikke... :lol:

 

Hva slags avstand skyter du inn på, Dagl? Slenger meg ned på 100 meter med støtte selv. Bruker sekken (eller hva som helst annet) som støtte på jakt likevel, så bryr meg ikke om å skyte inn på andre hold eller uten støtte. Når jeg likevel liker å smyge meg inn, trenger jeg ikke klikktabell heller. Brukte det før, både på avstand og sidevind. Dette hadde også mye av skylda for et bomskudd i sidevind... Siktet foran på orrhanen og bommet, i kraftig sidevind. Skjøt deretter på en kvist, småforbannet, på samme treet, uten å forlegge. Kvisten datt ned... .222'en var visst ikke så påvirkelig av vind lell...

 

Bruker ellers en billig avstandsmåler for å få nøyaktig avstand, noe fordømrade drit av en Bushnell Yardage Pro 450. 450 betyr centimeter, ikke yards, for maken til skit... Anbefales IKKE! Men jeg har ikke noe annet akkurat nå...

Link to comment
Share on other sites

Hva slags avstand skyter du inn på, Dagl?

Jeg skyter inn på 100 meter, i senter. Skyter da liggende med anlegg på sekk, for å få likt rekylmottak og like forhold som i jakta. Jeg har utarbeidet klikktabell, basert på Strelok gratisversjon og verifisering / justering etter praktiske tester. Faktisk har jeg så langt sluppet å justere.....

La meg få poengtere at jeg først søker å komme nærmest mulig. Jeg bedriver ikke jakt som skytesport med lange hold som formål. Men jeg liker å ha noe å gå på, da man iblant ikke kommer nærmere.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Heihei!

 

Tenker meg en tur på hytta og bedrive litt toppjakt ei uke før jul, har idag vært på skytebanen for å teste børsa litt. Den er nå finfint skutt inn på 100m, så det bør være greit.

 

spørsmålet er som følger: kaliberet er 243. Jeg har to typer ammo for hånden, hva anbefaler folket?

-Sako Speedhead 90 grains (helmetall)

-Remlington core lokt 100 grains (blyspiss)

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde første tur forrige søndag. Sparsomt med snø og skikkelig bråke-føre. Ingen snø på trærne, kun et hardt lag på bakken. Ikke mye å se i topp enda, men på slutten av dagen kom vi over en orrhane. Støkket den først, og den satte seg ca 250 meter unna. Kom meg i skjul og på skuddhold, men da hadde hanen flyttet seg ned i et tett bjørkekjerr, hvor den satt og spiste. Umulig å få skutt. Krøp nærmere og nærmere, helt inn på 100 meter, men hanen satt på samme sted, med greiner "overalt" rundt seg. Slik overlevde den :smile:

 

Litt av en jaktform vi bedriver, særlig i Norge. Tenker toppjakt hele året, skyter, handler utstyr, gleder seg....og så kommer det ikke snø. Ikke et snøfnugg å se på langtidsvarslene for østlandet. Bare å gjøre svenske av seg, hvis det skal bli noe orden på dette :? Tenk hvor flott toppjakt i romjula kunne vært...

Link to comment
Share on other sites

Heihei!

 

Tenker meg en tur på hytta og bedrive litt toppjakt ei uke før jul, har idag vært på skytebanen for å teste børsa litt. Den er nå finfint skutt inn på 100m, så det bør være greit.

 

spørsmålet er som følger: kaliberet er 243. Jeg har to typer ammo for hånden, hva anbefaler folket?

-Sako Speedhead 90 grains (helmetall)

-Remlington core lokt 100 grains (blyspiss)

 

Du bruker helmantel. Coreloktkula er ganske myk, om det ikke er den loddete Core Lokt'en, Ultra. Du sprenger fuglen i småbiter med vanlig blyspiss om du treffer riktig...

Link to comment
Share on other sites

I ventetiden får en trøste seg med nyheter fra fra robsoft.nu ......

 

Re: Hur går toppjakten???

 

Inläggav Agir » 24 nov 2013, 17:24

Hade lite tur i morse, lyckades få tre tjädertuppar som satt och värmde sig i topp.

förutom dessa såg jag ytterligare tre plus ett gäng orrar.

(Ca 4 mil öster om Säfsen(Fredriksberg) Dalarnas län.)

Link to comment
Share on other sites

Vær forberedt på ettersøk om du bruker helmantel.

 

Matchkuler er anbefalt.

 

Min erfaring er helt motsatt; dvs enten oppfører matchkulene seg som spiss helmantel med for dårlig effekt, eller så sprenger de fugl. Rundnesa FMJ derimot, er desidert best i mitt våpen. Men her er det store forskjeller. Hver gang jeg handler Lapua Trainer hos Landrø så spør de om hvorfor jeg ikke bruker Scenar. Svaret er enkelt for min del.

 

Hører om bra forhold flere steder i Sverige, balter.

Link to comment
Share on other sites

Vi er nok enige om at mindre butte helmantelkuler kan gi dårligere effekt. Lapua Trainer gir meget god effekt. Skulle selvfølgelig gjerne sett den hadde samme bc som matchkulene, men den perfekte toppjaktkula finnes nok ikke, iallfall ikke om man ikke lader sjøl.

 

Når det gjelder Ulf så skyter jo han bedre, og på lengre hold enn de fleste, og han er istand til å sette kula omtrent akkurat der han vil. De færreste er så sikre. Og der han og jaktkompisen i filmen sier "Denne hadde vi nok ikke funnet om vi hadde brukt helmantel" etter et ettersøk, så mener jeg at tja...det kommer an på hvilken helmantel-kule vi snakker om. Trainer er nok imidlertid utelukket for Ulf, med tanke på avstandene han skyter på, og de åpne områdene han jakter i. For en som har max hold på 200m, og som jakter i feks østlands-skog, så synes jeg Traineren er helt overlegen. Den krever dog endel øving med tanke på vindavdrift og verifisering av kulebane.

 

Beklager OT i tråden :smile:

Link to comment
Share on other sites

Flott diskusjon egentlig

Synes det er et interessant tema! Smak og behag selvfølgelig; noe passer deg og ikke meg (eller kanskje heller "ditt våpen og ikke mitt våpen"). Den eneste kula jeg ikke har prøvd nå er boat-tail kula til Lapua. Husker ikke betegnelsen i farta, men den har oppgitt bc på 0,636. Vet ikke om det stemmer, men har hørt endel skryt av den kula. Men det får bli når jeg får kommet igang med ladinga.

 

Og han som treffer på 300m lader selv, nesten garantert

Det tror jeg og, stort sett.

 

Nei, det er tortur å bo på feil side av grensa nå :|

Link to comment
Share on other sites

Etter mitt første katastrofale forsøk, grundig beskrevet her viewtopic.php?f=20&t=14452&hilit=f%C3%B8rste+tiurjakt , tenkte jeg å prøve tiur i Sverige nok en gang. Jeg er ikke ute etter nøyaktige lokasjoner, men et tips om terrenger som ikke er så grusomt langt vekke fra norskegrensen.

 

Kanskje øst for Finnskogen, eller litt lenger nord? Ønsker ikke å kjøre lenger nord enn Trondheim. Noen som har noen tips, jeg leter selvsagt på www.inatur.se

 

Mvh Kriegh

Link to comment
Share on other sites

Var en liten tur ut på lørdag. Lot hagla ligge hjemme og hadde med .222'en. Fant èn fugl. Den reiste ut fra et tre 15 - 20 meter unna meg, på perfekt haglehold... Lite typisk da, at man ikke har med hagla. Årets største mulighet på tiur! Så den dessverre ikke før det var for sent. Utrolig så godt de klarer å gjemme seg! Den satt i et tre delvis bak et annet.

 

Får se om en får tid til en tur til eller to før fruen mener jeg har mer lyst å vaske og pynte til jul...

Link to comment
Share on other sites

Endelig er det snø på hedemarken og! Ryktes om 15 - 20 cm i Trysil, og så nær helga... Burde bli bra forhold for toppjakt nå. Jeg har overhodet ikke tid til å drive med slikt nå, men kanskje jeg skal stjele litt tid likevel... :)

 

Fikk ellers høre at i området jeg var forrige lørdag, var et område hvor det tidligere har vært endel tiur. Burde visst gått enda lenger "til venstre" enn hva jeg gjorde. Kjekt å vite, og ikke minst provoserende for en som ikke har tid... Da MÅ en kanskje finne tid da.

 

Får kravle opp på garasjeloftet og finne de gamle Åsnes'ene i morgen og skrive oppgave som et h...ete. Driver med masterstudie i historie og må levere en lengre prosjektbeskrivelse i løpet av neste uke. Får jeg gjort litt ekstra i morgen (har fått gjort noe i dag i det minste!), ja da blir det muligens tur.

 

Elglaget skal ut og se etter den siste elgen vår (kalv tilleggsdyr), og det er sendt ut forespørsel om hvem som skal være med, men jeg føler faktisk mer behov for å være alene litt akkurat nå, etter altfor mye jobb de siste par ukene og stress fra 0645 om morgenen (da jeg står opp) til 0200 om natta for å tilfredsstille alle andre, både jobb studier og familie. Å gå mutters alene i stille vinterlandskap er bedre enn det meste da. Sitte og fryse på post og vente på noe som aldri kommer på min post er grensesprengende uinteressant nå.

Link to comment
Share on other sites

Lykke til, Ko-Stens!

Her har det dessverre ikke kommet nok snø. Hvitt på bakken, men bare ett lite lag.

Og svart skog grunnet vind...

Vurderer sterkt selv, hvordan helgas jakt skal legges opp....

Innskutt rifle, ny vinterkamo til jeger og sekk, nytjærede treskier (får jeg uansett ikke brukt i helge med så lite snø)....

Vi får se hva det blir til. Tipper det blir ei hunde-helg til...

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Løkke tel alle som har føre og forhold, ja.

Her var det spådd tildels store snømengder i går, men det ble høljregn i stedet. For ikke å snakke om vinden...

 

Er i samme situasjon som Dagl. Alt er klart, men føret spiller ikke på lag. For vel starte planlegging for en tur litt nordover og vestover til Sveariket over jul.

Link to comment
Share on other sites

Vel, vel. Da var den turen over. Ingenting å se, annet enn en hakkespett som satte seg i toppen.

 

Reiste opp kl 0710 for å få med meg sola stå opp. Var oppi terrenget litt før halv ni. Da var det enda ikke helt lyst, så dette så bra ut. Hadde det bare ikke vært for en utrolig dum avgjørelse av meg! Tenkte å parkere der jeg parkerte sist. Men der var ikke veien brøytet. Tok en sjanse og kjørte likevel da det var hjulspor der. I en lav Golf... Idiot... Kom to hundre meter innover veien før det ble stopp i en snøfonn. Det var ca 20 cm løssnø, så det gikk i gangfart dit. Da var det ut med spade! Gikk først et par hundre meter for å se etter snuplass/parkering, men ga opp. Det var for mye snøfokk i veien. Denne var ganske hardpakket. Dermed var planen å rygge tilbake igjen. Frem med spaden, som jeg av en eller annen grunn hadde glemt å ta ut siden sist jeg kjørte i dårlige forhold. Hjulene stod omtrent i lufta etter å ha landet i fonna, så det ble voldsomt med graving for å få hjulene og undersiden av bilen fri. Sjelden har vel ordbruken vært så fargerik, både når det gjelder vinter, vei, bil og egen dumskap... Etter en halvtimes tid med blod, svette og tårer, løsnet bilen. Da var det bare å sikte på sporene mens jeg rygget. Merkelig nok gikk det bra hele veien. Så tre kvarter forsinket var det å hoppe i vinterkamoen, finne frem skiene, finne ut at håndkikkerten lå igjen hjemme, banne litt over det, og tråkke av gårde. Fikk parkert på nybrøytet avkjørsel 100 meter unna terrenget. Som kikkert måtte jeg bruke en elendig avstandsmåler (Bushnell Yardage Pro Sport, sannsynligvis satt sammen i en mørk bakgate i Shanghai av barnehender). Denne er like lyssterk som en full Colaflaske. Er omtrent som å se gjennom en sveisemaske selv i dagslys og har synsfelt som et sugerør. Menmen... 4x forstørrelse er bedre enn 1x med øya om ikke annet.

 

Det var ca 20 - 30 cm snø jevnt over, ca 10 minus og litt vel mye vind. Ingenting å se i topp, og ingenting å se i veden heller, så gudene vet hvor fuglen var i dag. Hakkespetten oppdaget jeg på ca 400 meters hold. Kom meg inn på 130 meter (pussig nok virket avstandsmåleren...). Var usikker på hva det var for slags fugl. Vanskelig å se det gjennom kombinasjonen sugerør/Colaflaske, så tok frem rifla med 7x forstørrelse på siktet. Det var nok en hakkespett. Hadde den en stund i trådkorset før den fløy. Hadde vært umulig å skyte om det hadde vært "ordentlig" fugl pga grunn av vinden uansett. Det svaiet godt i treet pga vinden. Men hadde det vært en riktig fugl, hadde jeg uansett prøvd å smyge videre. Fant ellers en fersk dokk, så fugl er det i området, bare ikke der jeg gikk.

 

Gikk ganske nøyaktig fem km i variert terreng, men kom ikke borti noe. Vil nok tro de satt i tetta fremfor å balansere høyt oppi trærne i dag.

 

Men, jeg fikk en rolig og fin tur likevel, og jeg har lært at lav Golf, så lav at Formel-1 biler ser ut som om de går på stylter, ikke egner seg veldig til å kjøre på ubrøytet vei...

Link to comment
Share on other sites

Vel, vel. Da var den turen over. Ingenting å se, annet enn en hakkespett som satte seg i toppen.

 

Samma her, ikke en fugl i topp, støkte ei røy riktig nok, ellers fint lite.

Nysnø på is svuller her og der, må sjekke rifla på banen etter endel fall, rart om løpet fortsatt er rett.

Avstandsmåleren klarte såvidt 200m idag, det var kleint, mer utstyr å sjekke opp.

Tror det var jegere med hare/rådyrlos som hadde det mest gøy idag. Lystig støver-sang nedi liene.

En orrhane seilte over parkeringsplassen idet jeg nærmet meg for å dra hjem. Hadde jeg glant 1 minutt mindre i kikkert idag hadde jeg hatt sjangs på den overflyveren..

Link to comment
Share on other sites

Det ble en tur på lørdagen. Denne gangen i ukjent terreng, dog ikke langt "hjemmefra". Utrolig hvor lite det skal til før en håper at det skal bugne med fugl.... :lol:8)

Men det bugnet ikke med fugl.... Jeg var litt sent framme, men været var fint, skyene holdt på å sprekke opp og det ble klarvær. Litt vind også hos meg ,men ikke voldsomt. Lite snø, og det lå ikke noe snø på skogen. Men bakken var hvit, selv om det var nesten bart under buskene.

Jeg var alene der jeg parkerte, fant at jeg ikke trengte de ny-smurte treskiene. Vurderte litt fram og tilbake om jeg skulle gidde å dra med hagla da det var lite snø. Fant ut at jo, det gjør jeg... om ikke annet så er det greit å ha ved en eventuell skadeskyting (ikke det at en satser på slikt...). Etter en stund kom jeg til ett tjern. Det så riktig så fint ut, og jeg tenkte at her hadde det jaggu vært fint å få lokket inn en rev.... så jeg brukte drøye 20 minutter på det. Uten resultat.

tmbx.jpg

 

Etter å ha gitt opp forsøket på revelokk, fortsatte jeg toppjakta.

Jeg snek meg så godt jeg kunne videre, men det knirket veldig i snøen. Fulgte en liten sti opp en bakke som så ut til å lede til ett hogstfelt med høye frøfuruer. Mens jeg saumfor disse furukronene gjennom ei glenne, ble jeg oppmerksom på en svart flekk i toppen av ei gammel osp... Først trodde jeg det var en sammenvoksning eller flere greiner sammen, men når jeg satte kikkerten på det, så så jeg at det faktisk var en orrhane! Den satt vendt mot meg, på 175 meter.

6lnt.jpg

Jeg mente det ble mye bar i veien om jeg la meg ned akkurat der, og så etter alternative løsninger. Jeg fant at det var mulig å komme noe nærmere, og gikk litt til side for å gjøre meg klar bak ei kvistrik gran. Ladet, justere kikkertsikte og gjorde meg klar. Når jeg skulle begynne, så var den borte... :cry:

Der jeg stod da jeg så den viste det seg at det hadde vært klar sikt. Om jeg hadde flyttet meg en halvmeter.... Veldig ergelig, men ikke noe å gjøre med.

 

Jeg gikk en runde i terrenget. Jeg fant noen beitespor etter fugl. Mest orrfugl, men ett sted også storfugl. Imidlertid fant jeg lite beitefuruer. Først når jeg kom litt lenger nord i terrenget så jeg antydninger til slik. Trolig gikk jeg for langt sør... Turen tok seks timer, med innlagt bålpause på en halvtime omtrent. Så ikke mer fugl på turen. OM jeg reiser dit igjen.... da blir det nok isåfall lenger nord.

Søndag burde jeg jaktet toppjakt på ettermiddagen, men valgte feil på formiddagen. Se tråden for skogsfugljakt angående dette..

Håper på nye sjanser neste helt, men her er noen stemningsbilder forøvrig:

mh0s.jpg sq5z.JPG

 

y51o.jpg bvsk.jpg

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Flott historie og flotte bilder igjen! :-)

 

Selv om det ikke ble fangst, er det ingen tvil om at hjertet slår en smule fortere når en plutselig oppdager en fugl i topp. Normalt har en jo ganske god tid når man ser en fugl slik, men du verden som de følger med. De har jo verdens beste utsikt og, så det å gjøre ting uoppdaget er veldig vanskelig. Lærte av en svenske jeg var hos for tre år siden at man ikke må flytte seg sideveis, men rett mot fuglen. Det stemte bra da jeg var der i hvert fall. Snek meg i åpent landskap fra ca 170 meter til drøyt 90 før jeg ikke turte mer, mot en flokk orrhaner i toppen av ei furu. De få minuttene er er noen av de heftigste jaktminuttene mine noensinne faktisk. Høyt adrenalin, "dårlig" tid (man tror jo man har det) og frykt for å støkke hele banden, gjør at man ønsker man ikke var større enn en snømus. Enden på visa var jo selvsagt at jeg bommet på skuddet da! Pinlig... Kraftig vind og lesing på forumet her har mye av skylda... Har alltid hørt at .22-kalibere er så vanvittig følsomme for vind, så jeg forla siktet og skjøt. Det skulle jeg aldri gjort, for irritert som jeg var, siktet jeg på en grein på samme treet. Den gikk rett av, uten å forlegge siktet... Og den vinden var kraftig.

 

Håper selv å få tatt en tur til før jul, men det spøker jo litt nå, med stygg innspurt med studier og en gigantisk haug med oppgaveretting før 20. desember. Så spørs det om fruen er i godlune 21. - 22. Av en eller annen merkelig grunn synes hun det er viktigere med julevask og pynting fremfor JAKT! Kvinnfolk ass... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Stemmer i med ko-stens her. Bra at du tar deg tid til å ta bilder og formidle!

 

man ikke må flytte seg sideveis, men rett mot fuglen.

Dette gjelder også for treskjellerjakt, sånn i tilfelle du skulle delta på det en gang. Hvis man ikke kommer nærmere på det "sporet" man har valgt, så er det å gå tilbake og prøve ny rute fram igjen. Kanskje det å krabbe/krype funker på toppjakt også? Fort gjort at det er dårlig med skjul...

Link to comment
Share on other sites

man ikke må flytte seg sideveis, men rett mot fuglen.

Dette gjelder også for treskjellerjakt, sånn i tilfelle du skulle delta på det en gang. Hvis man ikke kommer nærmere på det "sporet" man har valgt, så er det å gå tilbake og prøve ny rute fram igjen. Kanskje det å krabbe/krype funker på toppjakt også? Fort gjort at det er dårlig med skjul...

 

Takker for ros, det gir inspirasjon til å fortsette å ta bilder og skrive..

Dette med å bevege seg sideveis vet jeg egentlig godt. Jeg har jo også hatt Finnspets en gang i verden, på den tiden rifle ikke var lov på fugl, og lærte dette grundig... Selvsagt gjelder det samme på toppfugljakt. Og akkurat dette var nok delvis årsaken til at "min" orrhane fløy i helgen. Man vet det så godt, men lell..... Man sier at "så lærte jeg noe idag også". Iblant tviler jeg.... :lol::roll:

 

Men det er ett veldig godt tips, alltid å bevege seg i rett linje mot fuglen!

Dersom man ikke har fullstendig skjul...

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Noen som har tips til jaktområde og hvem man evt skal kontakte for toppjakt i Sverige? Setter stor pris på om noen vil dele erfaringer rundt dette emnet! Det er så mange muligheter, men omtrent umulig å ta en beslutning ut ifra kart. Dersom noen har formeninger om hvilke områder som har best med fugl i år er det bare å si ifra...

Link to comment
Share on other sites

Var ute på fredag og lørdag. Etter å ha ventet lenge på snøen, kom det nesten for mye lørdag. Fredag var en fin dag med sol, og tilsammen fire fuglesituasjoner. Det ble bom på kameraten, mens min hane var "snill" og lot meg få to skudd på 161 meter. Da ble den min.

 

Lørdag gikk vi først for nære og støkka en hane på 72 meter, men senere på dagen fikk kompisen en ny sjanse, og felte en hane på 142 meter, og i tett snøfall. Vi gikk på bena, uten ski, men det var tungt. Så dessverre ingen tiur, men så endel spor og dokkgroper. Turen endte med kvist i øyet og tur på legevakta. Diagnose: rift midt i pupillen...men det var verdt det! Ser frem til Sverige-tur i januar.

Link to comment
Share on other sites

Grattis! Med fuglen altså, ikke med kvisten i øyet. Håper det fikser seg.

Her var det passelig med snø i uka, men det regner lørdag og søndag. Rifla fikk bli igjen hjemme, og det ble vanlig jakttur i stedet. Ser ikke ut til at været git meg mulighet til toppjakt herover i år. Har heller ikke mulighet til å reise noe sted nå før jul, så jeg får vel ta en kikk på inatur.se ...

Link to comment
Share on other sites

Grattis Fjørhanen! :-) Du lever opp til navnet, skjønner jeg! Men håper øyet blir bra da! har vært nære på tre ganger selv opp gjennom åra, men "heldigvis" er jeg brillebruker, slik at skarpe kvister har glidd av glasset i stedet. Går aldri i skogen uten briller mer. Ser faktisk skremmende lik ut som Derrick i følge kompiser (brillene altså, ikke handleposene under fiskeøynene hans).

 

Artig at noen har suksess. Ellers må det være svært så få som rusler rundt etter fugl med rifla nå. Lite liv i tråden egentlig. Men det har vel heller ikke akkurat vært så skremmende gode forhold for slik aktivitet i det siste heller. Nå hører jeg det meldes varmegrader og regn helt til og med julaften her omkring i tillegg. Fantastisk...

 

Nå er det igjen et par tre økter med elgjakt før jul og, så det spørs om jeg får tid til å se noe mer etter fugl selv, men vurderer å droppe en elgtur til fordel for fugl. Det store hinderet kalles "kone". Det er et alvorlig stort og farlig hinder, spesielt rett før jul da det skal vaskes og pyntes noe ekstremt. "Kone" kan i mange tilfeller være skumlere enn selv de verste masseødeleggelsesvåpen. Syriske regjeringsstyrker kunne antakeligvis vurdert å bytte kjemiske våpen mot "kone" i blant... Men om dette hinderet viser seg å være i godlune, kan det jo hende jeg får lov et kvarters tid eller noe... :)

Link to comment
Share on other sites

Grattis til fall, Fjørhanan!

 

Selv var jeg ute lørdag. Lite snø, svart skog. Men det var spådd snø natt til lørdag og utover dagen, så jeg håpet... forgjeves! Det regnet natt til lørdag, men slo over til snø på morran. Snødde og regnet om hverandre utover dagen, og noe vind. Utpå ettermiddagen løyet vinden, og det holdt opp å snø.

Jeg brukte skier, da jeg vurderte det dithen at selv om det var lite snø, så ville transport etappene går raskere unna på ski. Og det var nok riktig.

Jeg gikk i seks og en halv time, undersøkte nøye de beste biotopene. Så ikke ei fjær! På ett sted så jeg beiting etter orrhane - på bakken! Ingen beiteaktivitet å se i trær. Utrolig dødt og stille! Men jeg så heller ingen spor av noen andre dyr, så det var vel vær for at viltet var i ro. Men det var trøstesløs jakt, så når det regnet hele natta og søndag morgen gadd jeg ikke. Etter litt vurdering ble det harejakt istedet, som ble mer vellykket..

 

Noen bilder fra lørdagens såkalte toppjakt....

yiam.jpg 0xlp.jpg

 

 

I halv tre - tre tiden fikk plutselig sola litt tak, og det ble ett utrolig lys.....

1g9g.jpg w9ap.jpg

 

 

Ser ut til at værgudene har bestemt seg for at det ikke blir noe toppjakt i Norge iår..

Om det blir forhold til helga, skal jeg nok forsøke ett annet terreng. Men ellers får en glede seg til, og håpe det blir noen Sverige-tur(er) i Januar...

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Takker, folkens - øyet er bedre idag og man kan forhåpentligvis speide etter fugl igjen ganske snart. Flotte bilder, Dagl !Synd du ikke så noe, men denne sesongen er nok ikke av de enkleste. Legger ved et par bilder av kameraten etter at han stupte ned i snøen etter en flyktende hane. Vi har blitt ganske glade i snøvær under toppjakta etter hvert og synes det gir større sjanse for uttelling. Noe vanskeligere å spotte fugl, men enklere å komme på godt hold.

 

001_-_Kopi_%28640x360%29.jpg

 

142_meter_-_Kopi_%28640x426%29.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Noen som har rukket over til Sverige i løpet av romjula da, eller som skal over grensa nå i januar?

 

En kamerat og jeg skal over til Dalarna, i nærheten av Idre, 24. - 27. Så får en håpe det for en gangs skyld det går an å få oppdaget noe annet enn hakkespett. Fikk tak i kort på Inatur.se, på Sveaskog-område. I og med at det faktisk var mulig å få tak i kort så lett, gjør meg litt mistenksom, men... Alternativt har jeg muligheten til å reise til Orsa (privat skog), men der fikk jeg høre fra en jeg traff på skytebanen i dag at han aldri har vært borti dårligere med fugl der. Det var 8. gang han var der... En får se nærmere...

 

Var en tur på skytebanen i dag, egentlig bare for å få bekreftet at .222'en går som den skal. Det ble behørig avkreftet... Den spredte verre enn en hagle. I fjor samlet nøyaktig samme ladning 7 - 15 mm, med noen slengere helt ut til 25 mm. I dag kom jeg ikke under 50 mm. Flere samlinger lå på fra ca 80 mm og oppover. Hva som har skjedd, aner jeg ikke, men nå har jeg pusset børsa så grundig at den kan brukes i operasjonssaler... Dobbel runde med mantelfjerner, til og med. Brnofabrikkens direktør hadde grått av glede, hadde han sett hvor grundig jeg var. Så da får en håpe det er det som er galt. Mistenker nok at demperen vil ha et ord med i laget her, siden jeg klarte å få en 15 mm samling helt til slutt, uten demper. Det virker rett og slett som om demperen gjør at børsa varmesprer som en kombi. Men får prøve nå når rifla er så skinnende at man må bruke sveisemaske for å unngå synsskader når man ser på den...

 

Har to andre alternativer og da, en gammel Sako .308, som har mistet siktet sitt til Tynset (solgt dit nylig) og som dermed må skytes inn med annet sikte, og en helt ny Browning X-bolt .308 (links) som har fått på seg en Leupold VX6 2-12x42 og Hausken JD-228 demper. Denne går svært så presist, men jeg har ikke fått våpenkortet til den enda.

 

Nå har jo jeg en så enorm jaktlykke at det neppe spiller noen rolle uansett hva slags rifle jeg tar med. Kan like gjerne gå uten, for å si det sånn. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Drar til Orsa 23.-26 januar. Det har vært dårlige forhold der, lite snø og endel vind. Ved siste oppdatering for et par dager siden fikk jeg høre at det er ca 15 cm hard snø, dvs "flattbrødføre" og ikke lett å komme innpå. Det skal være nedgang i orrfuglbestanden, men bra med tiur.

 

Kommer det minst 10 cm snø før avreise så har jeg da god tru på en vellykka tur. Å planlegge ut ifra yr.no er iallfall ingen vits, så det får bli som det blir.

Link to comment
Share on other sites

Det var om orrfugl han snakket om, han på skytebanen og. Ingenting å se av det, men noen tiurer var det å se, og få. Håper det blir bra uansett! Bedre enn i fjor har jeg uansett inntrykk av at det er, etter å ha lest litt på Robsoft, men det er nok store lokale variasjoner nå, som før.

Link to comment
Share on other sites

Var i Orsa før jul. Det var vanskelige forhold med tåke, regn, lite snø, flatbrødføre og kraftig vind. Men det var fugl der. Jeg og naboen så mye orrfugl, men bare tre tiurer. Naboen fikk en tiur, mens jeg måtte klare meg med orrhane. Fuglene var vanskelig å komme innpå. Hadde en hane som lettet på nesten 200 meter. Tiurene satt godt ned i trærne som ikke var blitt hvite av snø. Men blir forholdene bra i januar kan du glede deg, Fjørhanen. Det er i hvert fall ikke mangel på fugl der!

Link to comment
Share on other sites

Artig å lese om erfaringene deres på toppfugl!

 

Jeg har nå fått i hus en Drilling tiltenkt støkk og toppjakt på fugl (halve drillingen - løpet har ikke kommet i posten ennå...). Den er i 16/70 og 5,6x52R. Ikke noe sikte foreløpig, men jeg har skaffet meg et Swaro 3-9x36 med kompensator på som jeg tenkte å sette på.

 

Har noen av dere erfaring med det kaliberet? Og hvilken kule bruker dere i så fall?

Jeg vurderte å bruke S&B helmantel om jeg får den til å gå, men er redd det fort kan gi ettersøk?

 

Har også hørt at Rino har ei premiumkule - er den hard nok til ikke å ødelegge fuglen fullstendig?

Link to comment
Share on other sites

Den ultimate topp-patronen...

 

Har kjent mye på den. Utfordrer i så måte flere til å forsøke varmintkuler. Dette har jeg skrevet om før, men ny sesong, nye øyne, blanke ark, osv.

Vi er to kamerater med gullerfaringer med barnes x sin varmint grenade. 36 grs og ca 1200 ms i 22-250. Både grågås og orrfugl.

Gull gis fordi det er til de grader knall&fall, samt null svinn. Hele, deilige fileter. Skal det trekkes for noe, må det gå på estetikk.

Samtidig har jeg klart å grise det godt til med helmantel. En liten kvist, evt et knokebein, så tumles det. Min siste hane ble skutt med

6.5 lapua, 144 grs fjbt. Det var i januar i fjor, grisekaldt. Da jeg kom ned til bilen kjente jeg at pekefingeren møtte tommelen gjennom en

frossen rygg, og jeg kunne faktisk se gjennom ryggen. Små marginer. Særlig på orre, de vimser og beiter og herjer verre, så et reint skudd er ofte en

utfordring og litt venting må til. Men! Prøv gjerne og meld tilbake. Fikk litt pes i forrige runde, men fikk følelsen av at det var teoribaserte formuleringer mer enn

noe annet.

 

To grunner til mitt/vårt valg: Den ene er presisjonen på disse kulene. Det er bare gøy. Ett fett hull på 100 m i treskuddsserie er godt for sjøltillit og det meste.

Det andre er at skadeskyting så godt som uteblir. Det blir i verste fall en real bom. Som svir, men ikke i nærheten av ettersøk og fandens oldemor.

Link to comment
Share on other sites

*klippklipp*

 

Har også hørt at Rino har ei premiumkule - er den hard nok til ikke å ødelegge fuglen fullstendig?

 

Solid shank? Denne er som navnet sier, solid. Skulle tro det.

Impala har 228" homogen, men blir nok litt hard i en drilling, og er vanskelig å få tak i. Iallefall når jeg hadde kaliberet.

 

Ellers er nok FMJ en grei løsning. Drilling på toppjakt er uansett litt rart :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Rhino SS er "delvis" solid. S'ene står for Solid Shank. Den er mykere foran enn bak, for å si det sånn. Den er designet for å ekspandere til et visst punkt.

 

Les mer om den her: http://www.rhinobullets.co.za/index_files/Page266.htm

 

Drilling er for øvrig ikke rart, synes jeg. Skal man på toppjakt, er det heller ikke ulovlig å bruke hagle på hanen og tiuren. Kjekt å ha dersom fuglen er i dokk og man kommer over en på nært hold. :-)

Link to comment
Share on other sites

Veldig dårlige forhold så langt iår. Det har blitt med to turer i Norge, og så kom føn-vinden...

Men nå snudde det, og ble kaldt. Det ble også meldt bra med snø mot helgen. Selvsagt ble det heller lite av snøen, men jeg måtte gjøre ett forsøk lell..... Jeg håpet at de skulle sitte i topp gitt årstiden, og at det ble kaldt. Til tross for lite snø på bakken.

 

Så jeg dro avsted søndag morgen med godt håp, passerte grensa omtrent halv ni (litt seint.. :oops: ), og var i terrenget før ni. Men det var på ukjent sted, og litt fomling gjorde at klokka ble over ni før jeg fikk gått. Jeg oppdaget fort at det lå igjen ett lag med gammel hard snø, som gjorde det svært tungt å gå på beina. Heldigvis var NATO-plankene med, så jeg gikk ned igjen og tok skia. Så klokka ble nesten halv ti før jeg kom meg avsted.

 

Den gamle snøen lå på myrer og hogstfelt, i skogen var det bare meldryss fra de siste dagene som lå. Skogen hadde ett hvitt strøk over seg, men det hadde kommet for lite snø de siste dagene. Dog var det nok til at man lett ville se fugl i topp. I bilen var det -13 da jeg gikk, og -14 da jeg kom tilbake omtrent klokka fire. Trolig var det en grad eller to mildere på høgda der jeg jaktet. Myrene var fine å gå på ski over og langs, hogstfeltene var kronglete da mye kvist stakk opp. Bekkene var virkelig lumske, da det gjerne var bare en tynn isskorpe over rennende vann... Med noen krumspring iblant slapp jeg å bløte opp treskiene...

 

Nydelig tur, fint terreng men lite fugl. Helt på slutten av dagen støkte jeg en tiur (det måtte jo være tiur.... :roll: ), men den satt på bakken. Jeg fulgte etter i retningen en snau kilometer og speidet ivrig, men fant den ikke igjen. På ett tidspunkt syntes jeg at jeg hørte vingeslag, og trolig støkket jeg den igjen. Det var altså livstegn, men håpet om at de satt i topp ble ikke bønnhørt.

 

Håper på mer snø, men nå begynner det jaggu å haste....

 

Noen stemningsbilder:

buia.jpgkdm8.jpg

 

2zqz.jpgd9lt.jpg

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Nydelige bilder. :-) Synd det er stang ut da, men!

 

Hvor er bildene fra? Skal selv til Idre-traktene om to uker og håper på noe snø der frem til da. Så på en svensk side at det var "hele" ti cm snø i Idre for en drøy uke siden, og nå er det styggkaldt. I følge Yr.no ser det ut til å bli litt snø fremover, så en får håpe det beste. Større sjanse for fugl i topp da. Bare det ikke kommer så mye at de ligger i dokk i stedet! Har vært borti en halvmeter nysnø før. Ikke en spurv å se på tre dager... Da var det rimelig stusselig på svenskejakt!

 

Det gjenstår bare å skyte inn .222'en nå. To ganger har jeg vært på skytebanen, og rifla sprer verre enn ei hagle! Rimelig frustrerende når en ikke finner feilen. Må rett og slett lade om litt og se om hardere ladninger med annet krutt kan funke bedre i kulda enn en "klype" N110.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...