Jump to content

Toppjakta 2013-2014


Dagl

Recommended Posts

Dette er nok lengre sør, det ligger i Torsby komun.

 

Jeg tror ikke du skal være så redd for at det skal komme for mye snø. Min erfaring er at det skal en del snø til for at fuglen ikke finner bær på bakken, må opp i trærne for å finne mat, og det derfor er gode forhold for toppjakt. Slike snømengder gjør at det er mulig for fuglen å ligge i dokk, og det gjør den ofte.

Det som gjør at man ikke ser fugl på dagtid, er ofte kulda. Er det kaldt, vil den helst ligge i dokk hele dagen. Den beiter bare korte stunder morgen og kveld, før den stuper ned i snøen igjen. Men er det mildere, sitter den gjerne i topp hele dagen. Jeg har ikke erfaring nok til å si om det er noen grense, og trolig er den sterkt flytende.... Men jeg har hørt at om det er særlig kaldere enn 20 minus så vil fuglen gjerne ligge i dokk, og er vanskelig å finne i topp på dagtid.

 

Men er det snø nok, så må de opp for å spise. Jeg vil derfor heller ha nok snø enn for lite.

Om det er for kaldt så den ikke er å se på dagtid men ligger i dokk, så vil den alltid beite en stund i skumring morgen og kveld. Spesielt om kvelden. OM den ikke beiter om kvelden (eller ettermiddagen...), går den imot den lange og kalde natta uten mat. Og det vil de helst unngå.. Da må man kjenne sin besøkstid....

Jakte i skumring morgen og kveld, fyre bål midt på dagen... Må man velge, velg ettermiddag.

For min del blir det ofte lyst før jeg kommer meg inn til "gromplassene" om morgenen/formiddagen. Men jeg jakter til det er skumring og vel så det, så det ofte er mørkt før jeg er ved bilen.

 

Jeg vil påpeke at dette på ingen måte er noen fasit. Dette er ett "sammenrask" av egne erfaringer, hva jeg har hørt og hva jeg har tro på.

 

Lykke til, håper du finner mange svarte klumper i hvite trær!

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Forsøkte igjen på lørdag, hos samme grunneier som sist, men på ett nytt område.

Så ut til å være en myrstrekning som ikke var for lang, og regnet med at det ble en kort tur denne dagen. Så feil kan man ta....

 

I uka har det snødd betydelig i områdene, mye mer enn hjemme, og bærriset var dekt. Det var en del snø på skogen, men ikke helt hvitt. Det lå an til bra forhold. Litt vind og snø gjorde at de nok ikke ville sitte i topp, men lenger ned. Jeg gikk derfor svært sakte og studerte nøye med kikkert innover i skogen på holmer og motsatt kant av myrene.

 

Når jeg hadde gått et par timer, innså jeg at myrene var lengre enn jeg trodde. Så jeg trasket på. Tok pause i ett- tiden og vurderte om jeg skulle gjennomføre planen med å gå en runde rundt en kolle innerst i terrenget. Det lå myrer rundt hele, så planen var å gå rundt, men siden tiden hadde rent fra meg så var jeg ikke så sikker lenger. Skiene (NATO-planker) viste seg heller ikke optimale på det løse føret. Tuppene søker ikke skikkelig oppover, og skiene stikker seg heller lenger inn under snøen. Som gjør at man må løfte skia med all snø oppå.... så jeg vurderte å snu å gå samme vei tilbake, men her lengst inne var det også en del beitefuruer, noe som hadde manglet nærmest bilen. Så jeg fortsatte etter planen....

Jeg kom meg rundt kollen ( som viste seg å være mer ett berg...), og på vei hjemover. Men så stemte ikke kartet lenger, myrene var ikke åpne slik de skulle være. Så jeg gikk høyere i kollen for å følge en høyspent - linje. Her var det utrolig mye løs snø, veldig ujevnt underlag med mye stein, og attpå til rotet jeg meg uti et ungt plantefelt og en hogstflate med mye kvist på. Tiden rant, og det begynte så smått å skumre. Jeg stod med snø over knea, drøyt to kilometer fra bilen i luftlinje og begynte å bli skikkelig sliten. Måtte hvile nesten for hver 50 meter. Så kom jeg på en ubrøytet veg som jeg ikke hadde lagt merke til på kartet. Den gikk nedover i terrenget, og kom til en brøytet veg etter en snau kilometer. Jeg tok det sikre framfor det usikre, og fulgte den. Merket at jeg var veldig sliten, skiene fløt ikke på snøen og det var tungt alt. DA lettet plutselig ei røy fra ei furu i tett skog.... Jeg frøs til, så meg nøye rundt. Så ikke noe. Tok ett steg til, og tiuren fløy.... Den satt enda tettere, midt på treet og jeg hadde nok ikke hatt mulighet til å se den. Jeg så flyveretningen, men orket ikke følge etter. Ikke var det skytelys lenge mer heller. De siste hundre meterne til vegen var tunge, og jeg har aldri vært så glad for å komme på brøytet veg og til slutt til bilen. Heldigvis hadde jeg drikke og litt mat liggende i bilen, så bilturen på halvannen time hjem gikk greit. Jeg kan ikke huske, om jeg noen gang, har vært så sliten......

 

Noen bilder fikk jeg dog tatt nå også...

yf6q.jpgnjt9.jpg

kox7.jpg02l9.jpg

 

 

Det var vel trolig siste toppjakt for min del iår. Det er jo ei helg igjen, så en vet aldri, men egentlig skal jeg på hytta neste helg. Og jeg drar nok ikke hit flere ganger iår, det må nok dukke opp ett mer spennende alternativ med bedre bestand....

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

hei hvor er det er bra å jakte på topp på Østlandet eller i nærheten er fra der men her kommer der ikke snø før etterjul somregel så da blir det bare støkkjakt som teller. snøen kom selvsakt den 25 desember i år å tok da en speide runde i og området mitt så da selvsakt 20 svart hanar på topp da :evil:

Link to comment
Share on other sites

På østlandet var det vel ikke mange steder det var særlig bra toppjakt forhold iår (eller ifjor, mere korrekt...).

Det varierer fra år til år. For to år siden jaktet jeg toppjakt fra litt uti desember, ifjor tror jeg at det var forhold mesteparten av desember. Iår har det nesten ikke vært forhold i det hele tatt. Man må også ta med i beregningen at ikke alle områder er åpne for riflejakt på fugl. Jo mere snø-sikkert området er, jo bedre vil det ligge til rette for toppjakt.

 

Men man er prisgitt at forholdene ligger tilrette for toppjakt. Det er bare noe en må akseptere og innrette seg etter. Jakte når det er mulig, og jakte noe annet når det ikke er mulig.

Men iår kunne jeg like gjerne gått skitur uten børse, så lite fugl som det har vært i mine områder..

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Og selvsagt ser det ut til å bli dårlige forhold på toppjakt - igjen... Noen og tjue minusgrader nå, og til dels kraftig vind i 15 minus i morgen. Bare å pakke seg inn. Vet ikke om fuglen setter seg i topp i laber bris (7 m/s)? Blir vel snøføyk siden snøen er såpass løs nå, vil jeg anta.

 

Sist jeg var på toppjakt, i Orsa, for tre år siden, blåste det opp til omtrent storm. Reiste dit en torsdag i fantastiske forhold. Bra med snø, både på bakken og i trærne. Gikk ut fredag morgen under flotte forhold, i en time... Da slo været om til fem pluss og fønvind. Dagen etter ble det nærmest storm, så jakta ble avlyst etter to timer. Søndagen var det fem pluss og fønvind igjen, såpass mye at fuglen ikke satt i topp i hvert fall. Fantastisk... Første gangen jeg var på toppjakt, snødde det over en halvmeter på to dager. Det snødde så tett, og det blåste så hardt at en ikke så hånda foran seg, i to dager. Dette var i Dalsvallen nord for Sveg. På tur hjem tittet sola frem, og jommen satt et par fugl i et tre, de to første jeg så den helga. Synd det var i Lofsdalen utenfor jaktområdet...

 

Men, en får ikke fugl av å sitte hjemme i hvert fall, så en må jo reise opp, men trua er i hvert fall forduftet. Uansett er det fint å komme seg unna mas og stress. Så får en ta fugl som bonus. Fjerde gang nå, og de tre første har endt opp uten fugl. Blir en kjempebonus om det blir noe denne gangen i det minste!

 

Fatter ikke hvor svenskene finner disse fuglene sine. Har lest på Robsoft.nu at enkelte har skutt tresifret antall fugl i topp i løpet av sesongen... :shock: Ser det klages over dårlige bestander rundt omkring der og, men det er kanskje ikke så rart! På en av de siste sidene i den tråden, er det en som har bilde av seks tiurer skutt på en dag. Å begrense seg er tydeligvis ikke et tema for enkelte...

Link to comment
Share on other sites

Enig ko stens.

Vi rauk på -36 nå i helga i jemtland, første

Dagen. Ikke ei fjær. Ikke ræv,ugle,elg noe.

Dagen etter -5 og vind. Ikke ei fjær da heller.

Vi jaktet i et område som er et trekkområde for tiur.

Om høsten finnes det ikke noe der. Men om vinteren er det som

Regel mer enn nok. Men i år kom ikke snøen før en uke siden,

Så saman sier det har ikke vært nok vinter enda, så

Den hadde rukket å flokke seg. Den har jo spist

Blåbær til midten av januar...

Link to comment
Share on other sites

Tilbake fra Sverige igår. Første dag hadde vi fra -17 til -10 og vindstille, neste dag langt mildere og en god del vind. Siste dag var det -7 og litt mindre vind enn dagen før. Under hele oppholdet snødde det lett. Ikke altfor mange observasjoner de to første dagene, og mye var brunfugl, men siste dagen løsnet det og vi så bra med orrfugl. Vi hadde ikke marginene helt på vår side, og i vinden ble det bom på hver vår hane. I tillegg fikk vi ødelagt to skuddsjanser ved at både ravn og hauk skremte toppfugl for oss. Surt! Men, i siste time fikk vi øye på to tiurer. Den ene ble med hjem, og da var turen vellykket.

 

normal_030.jpg

 

Strekningen Østby-Elverum var forøvrig såpeglatt, så i skrivende stund er jeg mest fornøyd med å være hjemme i fin form. Vi var enige om at det er fryktelig langt å kjøre til Sverige for å bedrive en jakt vi like gjerne, og med like bra resultat, kunne bedrevet her hjemme. Men sånn er livet...så lenge det ikke er tillatt med januar-jakt i Norge.

 

Nå er jeg spent på rapport fra ko-stens!

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg spent på rapport fra ko-stens!

 

Ikke mye å skrive hjem om... :?

 

Fjerde gangen av fire mulige uten fangst, til Sverige på toppjakt, så nå begynner jeg å lure på om det faktisk skal være slik at jeg aldri skal få skutt tiur... Uansett, det var jo en fin tur da.

 

Kom opp fredag kveld i 18 minus og snø og noe vind. Fryktet det verste utover natta, da det blåste så det knaket i huset. må ha vært storm i kastene. Men lørdag morgen hadde det stilnet ganske mye. Det var vel omkring 7, 8 m/s, så det var i meste laget til at fuglen satte seg i topp. I hvert fall så vi ingen fugl den dagen. Gikk ut sånn ca midt i terrenget. Litt artig opplevelse likevel. Vi dro ut litt sent, da vi hadde tenkt oss på en butikk før vi skulle gå ut. På tur tilbake så vi ti, tolv orrhaner i ei bjørk ved et hus like ved veien. Stoppet og tittet lenge. Jeg gikk til og med ut av bilen uten at de reagerte. Synd vi aldri så dem igjen. Været på lørdagen var både vindfullt og overskyet, med ganske mye snø i lufta.

 

Søndag morgen så bedre ut. Noe sur vind, men litt mindre, kanskje ca 5 m/s. Tidvis litt blått på himmelen. Fikk se første fuglen etter et kvarter, en orrhane, i toppen av en liten furu, kanskje 60 meter unna. Jeg hadde sagt til kompisen at han skulle få første skuddet, og han bommet... Burde nok ikke lagt trådkorset rett i fuglen når han hadde skutt inn på 200 meter. Men håpet var nå der, og det forsvant, for noe mer så vi ikke den dagen heller, selv om det tidvis var fullstendig perfekte forhold. Litt vind, litt snø, litt skyer og litt sol og ca 10 minus. Blytungt å gå utenom skutersporene da.

 

I dag, mandag, skulle jeg gå fra overnattingsstedet og langs med omtrent hele terrenget, ca 7 - 8 km anslo jeg. Kompisen skulle ta bilen og reise høyt i terrenget. Angret som en hund rimelig umiddelbart, der jeg kom meg av gårde i grålysningen. Skulle møte kompisen kl 1200. I løpet av natta, hadde været slått om noe. Litt mildere, veldig mye mer vind, og veldig mye mer snø. Det kom vel ca 20 cm i løpet av natta. Jeg ble vabbende i kraftig motvind, vil tippe 10 - 12 m/s, hele veien. Det var så dårlig sikt og tett med snø og vind, og faktisk tåke, at jeg knapt så hvor jeg gikk. Snøen pisket meg i ansiktet... Fulgte i skuterspor hele veien, men måtte konsentrere meg om å treffe denne "motorveien". Bare tull å i det hele tatt jakte i dag, med andre ord. Det kom sikkert ti cm til i løpet av turen. Kom meg frem til bilen kvart over tolv, uten å ha tatt mer enn et par timinutters pauser. Så ikke fjøra av fugl. Så to spor etter to fugl i dokk, og det var alt. Kompisen så heller ingenting. Skituren var for øvrig 10,5 km på gps. Gjøres ikke igjen i slikt vær! Nesten farlig å gå i dag.

 

Så, igjen ble det skralt resultat. Begynner å bli lei av å ikke være i nærheten av å ha jaktlykke noengang egentlig. Hører jo stadig om de som reiser over og nærmest henter seg fugl. Kjedelig å ikke oppleve noe som helst noen gang i grunn, men det har jo blitt tradisjon. Årets første bomtur går til Sverige!

 

For en gangs skyld tok jeg et par bilder, med mobilen. Rifla ble jo ubrukt nok en gang, så noe må en jo finne på.:

 

Lørdag - tidvis perfekte forhold:

20140126_105718_zps05b881c0.jpg

 

20140126_125856_zpsa67de633.jpg

 

20140126_125904_zpsa90ed6d5.jpg

 

Søndag - perfekte forhold for å hate:

20140127_095434_zpsf41e9c3b.jpg

 

"Selfie" - min aller første - hatende, sliten, dritlei og enda fem km før jeg var fremme...:

20140127_101512_zps31e903da.jpg

Link to comment
Share on other sites

Synes filmsnutten var veldig bra, Fjørhanen! :-) Ikke noe er så provoserende som gode jaktvideoer... ;-)

 

Har klart å selge siktet på toppjaktrifla mi jeg nå, men det gjør ikke stort, siden det er 11 måneder til neste gang det muligens blir noe. Det dumme er i grunn at dette også er reve- og beversiktet. Kjøpte skiutstyr for penga... :roll: Og jaggu har jeg solgt jaktskia og! Skal "bygge om" et par eldre alpinski og har skaffet meg Voile-bindinger for å montere på. Male skiene hvite først. Da blir det saker. Håper jeg! Fikk ikke brukt skiene i Sverige denne gangen uansett, da jeg ikke hadde sko som passet helt. Bestilte nye fra USA, men de kom selvsagt dagen etter jeg kom hjem.

 

Så nå er det å titte litt etter sikte frem mot neste høst! Skal sette på en eldre Zeiss Victory 2,5-10x50 i mellomtiden. Den har lys, så den funker fint i skumring, men prikken i midten blir ganske stor på høy forstørrelse, litt mer enn jeg liker på lengre hold (ret 40). Selvsagt er drømmesiktet til salgs akkurat nå, etter at jeg har svidd av ti høvdinger på skibindinger, to par skisko, skøyteski, reise-tv og et kikkertsikte til salongrifla... En Zeiss Varipoint 2,5-10x50. :?

Link to comment
Share on other sites

Takk, ko-stens og Dagl :)

Har allerede begynt å se frem mot ny toppjakt-sesong jeg og, men først skal det forhåpentligvis bli mange hyggelige treningsøkter på skytebanen. Gleder meg nesten like mye til det. Og så får vi bare håpe på en langt mer snørik førjulstid dette året slik at det går an å utforske norske terreng på en bedre måte.

 

Ikke noe er så provoserende som gode jaktvideoer...

Enig i den! Beklager :lol: Synes halve moroa er å fange opplevelser på film, men trenger nok et kamera med noe bedre zoom til akkurat dette formålet. Det blir ikke akkurat Clausen-kvalitet, men iallfall gode minner :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...