Jump to content

"morsomme" blinker til rifleskyting?


Fantaboksen

Recommended Posts

Heisann! =)

 

Nå klør visakortet litt igjen, og jeg har lyst på litt utradisjonelle mål å skyte på.

Jeg har hørt om diverse eksplosive mål som blir brukt i USA som avgir litt høye smell/røykskyer når du treffer, og det hadde jo vært utrolig moro. (spesielt på langhold)

 

Jeg har søkt litt på google, og kommet frem til at denne typen mål benytter seg av en type eksplosiver som heter Tannerite.

Dessverre tror jeg ikke dette er lov i Norge, men finnes det noe artig alternativ?

 

Eventuelt:

 

Hva skyter dere på hvis dere en dag er litt lei den vanlige runde blinken eller helfiguren til forsvaret? =)

Link to comment
Share on other sites

He he, en tråd etter mitt hjerte :lol:

 

Når det er vinter og snø og jeg skal ha en morsom blink bruker jeg brødposer som jeg fyller med noen desiliter bensin. Aller helst ballonger, men de tåler som regel ikke bensinen.... Disse posene henges opp på et stativ et sted hvor det ikke gjør noe at det brenner litt... En halvmeter bak og under posen setter jeg en "boksfakkel". Så er det bare å skyte.

 

Det fungerer dårlig med småkaliber, men med .308 eller tilsvarende er det riktig morsomt når man treffer posen. Pass bare på at det siste du gjør er å plassere fakkelen, sørg for sikkerbakgrunn og at det ikke er noe brennbart i området. Bensin er ikke helt ufarlig..... Så kan man jo eksprimentere litt med diesel i bensinen og finne en blanding som gir den peneste flammen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ingen som nevner frukt her, med v-max er dette ganske artig å skyte på.

Bruker og 5l dunker fylt med vann og v-max.

 

De tannerite er nok ikkje lovlig her på berget, de hadde vert utrolig gøy å få prøvd.

 

Ellers skyter vi på gonger ut til 300 meter og det er rimelig kjekt det også.

Link to comment
Share on other sites

Synes det er kos med tomhylser fra hagle jeg, det er billige og bra selvanvisere. Koselig å sette opp en hel rad og legge seg til med salongrifla. Ikke så veldig spektakulært at det gjør noe, men det er billig og enkelt, og du får god indikasjon på treff.

 

Lerduer er også flotte å skyte på, selv om det heller ikke er så veldig spektakulært.

 

Den bensinideen var festlig, det skal nok prøves snart. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Blåbær spann med vann (357 Mag)

eXZmUHFI.jpeg

 

Blåbærspann med blåbær ( Mauser 30-06)

ZnZhUVB5.jpeg RE8xMVdM.jpeg

 

5liters dunk med vann. (Hagle 12 kaliber)

Q0FRUFFP.jpeg

 

3 Øl bokser fylt med vann (357 Mag)

MUUzM2J3.jpeg dzM2N01O.jpeg

 

8 leirduer skutt på langs (357 Mag)

U01hdW9o.jpeg S2g5aHZw.jpeg

 

Par leirduer (357 Mag)

TkVQMFRT.jpeg OG45WWZt.jpeg

 

Vann melon (460 Mag)

MjhicE5E.jpeg VHlhVzBP.jpeg

 

25liters spann med vann, var litt maling igjen :) (460 Mag)

ZWk4VTBh.jpeg RlRmQ2Mv.jpeg

 

Liten propan boks (22lr)

cG5oWWEx.jpeg

 

Co2 på boks (4,5mm luftgevær)

SGVHUk50.jpeg azFmeEpH.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Tomme patronesker til 22lr... Spesielt CCI sin som har den bittelille blinken man kan forsøke å treffe.

Fallfigurer er alltid moro.

Mikse litt ballistic gel.

Skyte ut kun flammen på et stearinlys (avhenger at det ikke er vind).

 

Sistnevnte gjorde vi alltid hver sommer når vi var små. Vi satte de på 100m og skjøt masse.

Link to comment
Share on other sites

Skal fylle de halvt om med bakepulver og se hva som skjer når de treffes :lol:

 

Håper det gjelder snusboksene og ikke kollegaene dine :lol:

 

Jeg og en kompis tok salongen og 22WMR sammen med noe blikkboks skrap og ut på et jorde. utrolig som de ble til indianere, aliens og selskolter når vi lå der på gresset og lekte oss og. Plinking er vanvitig gøy for alle siden vi ser at vi treffer direkte :) og så var det jo bare å slippe blikkboksene tilbake i metallsøpla igjen etterpå. neste gang skal vi lime dyrefiurer på boksene også, slik at vi kan ha det enda mer skøy ;)

Link to comment
Share on other sites

Litt "perverst" men veldig morsomt.

Vi har pleid å ha en tradisjon med årets siste skyting. (31 des) i fjor resulterte dette i at vi rett og slett gikk lei av å skye på blinkene vi hadde hengt opp i skog kanten. Til vår store glede så lå det et reveåte på ca 60 meter unna. Så da ble det fort en konkurranse om hvem som klarte å skyte den største kjøttklumpen av grisen og hvor høyt/langt den gikk :mrgreen: God underholdning og en effektiv måte å få spredd reveåte utover ett større område av jorde.

Sånn at det ikke er noe tvil, Reven har en vane for å dø av akuttblyforgiftning i nærheten av det åte :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå på vinterhalvåret, så kan du ta å fylle ei 10 litersbøtte med vann og ha en desj konditorfarge i, og la det fryse over natta.

Billig og veldig veldig enkelt

 

 

Islykter er ikke bare pene å se på, men også artige å skyte på :lol:

Forutsatt at du bruker noe større enn 22lr :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Øl og brusbokser med vann er også moro å skyte på. Billig er det også. :mrgreen:Blir litt å rydde opp til slutt, men det gjør ikke noe.

 

 

Viktig, veldig viktig, å ikke glemme dette! Få ting gjør større skade for skyttersport enn at folk finner slike "blinker" ute i naturen!

Link to comment
Share on other sites

noen som har slik kanin som de selger på jaktdepotet?en slik rund greie som skal trille rundt når en skyter på den? tenker på å kjøpe en slik. men litt usikker på hvor mye de tåler, om jeg feks bruker 3006 på den,vil den da gå til F.... ?

den ser iallefall meget skøy ut :)

Link to comment
Share on other sites

noen som har slik kanin som de selger på jaktdepotet?en slik rund greie som skal trille rundt når en skyter på den? tenker på å kjøpe en slik. men litt usikker på hvor mye de tåler, om jeg feks bruker 3006 på den,vil den da gå til F.... ?

den ser iallefall meget skøy ut :)

 

 

dritgøy!! :-D har en slik jeg har brukt 9mm og 22lr på, den tåler det til prisen men blir brukt opp etterhvert, bruk helmantel spisse kuler da varer den lenge.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...