Jump to content

Signalfarge på småviltjakt?


Nova

Recommended Posts

På storviltjakt er det en selvfølge med signalfarger, men på småviltjakt har jeg alltid prøvd å kle meg i naturfarger. Det gjelder enten jeg er alene eller sammen med kompiser.

Har aldri møtt noen med signalfarger på skogsfugljakt før heller.

 

Men etter at en ikke-jaktende kollega stilte noen ledende spørsmåler angående sikkerhet på skogsfugljakt har det begynt å knirke i huet mitt.

 

Det som taler mot å bruke signalfarger er at skogsfuglene vil se meg lettere.

Dessuten er det sjeldent at jeg møter andre jegere under jakt. Jeg vet at det er et dårlig argument på linje med å ikke bruke bilbelte da man sjelden kræsjer, men allikevel....

 

Det som taler for er at jeg slipper å bli tatt for å være sikker bakgrunn.

 

Så hva er deres holdning til å være synlige under småviltjakt?

Link to comment
Share on other sites

Bruker også som regel en caps med signalfarger.....enten alene eller med flere.

 

Føler det som liten sikkerhet for meg selv og når vi er flere ute, også brukt bånd rundt armene.......eller så går vi med jevlnlig øyekontakt når vi går flere....

 

Når man går med bikkje så har jeg hatt inntrykk at farge ikke blir like viktig......

Link to comment
Share on other sites

Kommer ann på hva jeg jakter, jakter jeg vilt som krever at jeg er mye i bevegelse, som feks skogsfugljakta, bruker jeg både armbind og caps i signalfarger. Kan ikke si jeg er den som skyter mest fugl, men tror det kommer av helt andre grunner 8)

 

På harejakta blir det til at jeg har på meg refleksvest når jeg setter meg ned på post, uten at jeg kan si jeg skyter mindre hare enn andre jegere i samme område. Der jeg jakter hare er det så tett at når haren kommer innenfor synsvidde er den alltid innenfor fint haglehold i tillegg, og da spiller det ikke store forskjellen om den ser meg eller ikke, har jeg erfart.

 

Edit: glemte å nevne at jeg jakter hare med drivende hund, en dunker hvis noen lurte, som forøvrig er verdens vakkreste hunderase :)

Link to comment
Share on other sites

For noen år siden ble en hårråjæger lagt inn på sjukehuset i Namsos med en dose firerhagl i huet. Han hadde tusla rundt i tett gammelskau ikledd svart filthatt med ditto fjør og en hvit harelabb i hattebåndet. Tiurjeger'n som skjøt hadde sett noe stort og svart med svarte fjør og en hvit flekk ved vingeknoken :shock::?:roll:

 

Jeg bruker lue eller caps i signalfarger på all småviltjakt, bortsett fra på gåseposten. Der har vi terrenget for oss sjøl og posterer utenfor skuddhold for hverandre. Det er faktisk stor forskjell på hvor lett det er å holde rede på jaktkompisen med og uten signalfarger, og en ladning treerhagl kan være utrivelig nok, det...

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Tror vel signalfarger på all jakt generelt er av det gode. Som "Sako 30 06" skriver så kan det skje uhell, men tror vel det er mindre sjanser for det om man er fornuftig kledd.

Link to comment
Share on other sites

Lite lysten på å bruke refleksvest.

Hvis de andre ikke ser noe poeng i signalfarger, kan jeg forsåvidt forstå at det føles litt "merkelig" å gå rundt som et fyrtårn. Men de jeg jakter mest sammen med har skjønt det, og en av dem bruker en knall oransje fleecevest som han også bruker på elgjakta. Det er sjelden noen tvil om hvor han befinner seg sålenge han er innenfor synsvidde ;) og vi ser ikke at han tar opp færre fugl enn vi andre gjør. Særlig i skauen kan det bli nokså raske skudd, og fuglen kan komme fra mange ulike sider, så der er det etter min mening viktig å ha stålkontroll på hvor alle befinner seg til enhver tid¹. Blått er bedre enn grønt, men jeg for min del ville ihvertfall brukt rød lue. På åpent rypefjell er det nok ikke fullt så viktig som i skauen, men siden jeg tross alt har ei rød lue som jeg bruker når jeg jakter... 8)

 

 

¹ Jeg har fått "hvor-er-de-andre-nå-refleksen" såpass grundig satt gjennom endel år med skogsjakt at selv når jeg er på sopptur med familien "må" jeg vite hvor alle de andre er. Det har blitt såpass at når kona bare skjærer ut på høyre flanke uten ett ord for å sjekke noen gule flekker i mosen, begynner jeg helt automatisk å virre med huet og leite etter henne :oops:

Link to comment
Share on other sites

¹ Jeg har fått "hvor-er-de-andre-nå-refleksen" såpass grundig satt gjennom endel år med skogsjakt at selv når jeg er på sopptur med familien "må" jeg vite hvor alle de andre er. Det har blitt såpass at når kona bare skjærer ut på høyre flanke uten ett ord for å sjekke noen gule flekker i mosen, begynner jeg helt automatisk å virre med huet og leite etter henne :oops:

 

Du får ha på dem peilehalsbånd... :wink:

 

Sjøl har jeg ikke hatt på meg noe med signalfarge. Har faktisk ingenting av slik i det hele tatt, men kommer til å skaffe meg en caps så fort jeg får ut fingern. I området jeg jakter ser det ut som om de har lagt om E6 til terrenget... I går var det nesten trafikkork oppi der. Artig... Så det er tidvis mange i skogen samtidig. Bør ha noe som synes da kanskje...

Link to comment
Share on other sites

Skal ha noe nå til elgjakta på capsen, problemet er at de klærne eller hodeplagga som jeg liker best er grønn.

Har en herkila caps med regnslag på, denne er super for å unngå å bli våt i nakken, men nå skal det syes på orange merkeband.

Har en jaktkompis som fikk ei 30-06 i ansiktet, han bruker merkefarger nå.

Link to comment
Share on other sites

jeg bruker den orange markerings firkanten jeg fikk med fjellduken på sekken. og knall orange "jeger" caps. ingen andre enn meg som bruker slikt av de jeg jakter med, men da har jeg værtfall gjort mitt for å unngå 3`er hagl i min rettning. har prøvd å selge inn tanke gangen til kompisene mine men de er mer opptatt av å ta seg ut forran sikkerhet. personlig har jeg værre for å skjønne den tankegangen :P jeg var forresten den eneste som fikk fugl av oss i helga og. så det er i værtfall ikke det som skal hefte!

Link to comment
Share on other sites

Har alltid på meg en knalloransje caps når jeg jakter fugl, den SL-capsen faktisk. Jeg er den eneste som jakter fugl på terrenget og har atskillige kvadratmeter til disposisjon men bruker den uansett. Av og til har jeg med en kamerat på jakt og da er det en ekstra sikkerhet i at han lett ser meg med den capsen. Vurderer faktisk signalgul vest, ser litt teit ut kanskje, men heller teit enn full av hagl evt dau. Har fått merke ett vådeskudd med hagl på kroppen og det unner jeg ingen! Jeg har ikke fått færre skuddsjangser etter at jeg begynte å gå med den capsen.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha vært en meter unna et kulenedslag fra en ivrig jeger i fjor, er jeg blitt helt konsekvent. Orange vest fra Swed-Team. Tråkka nesten på ei røy her om dagen så der kunne jeg ikke kommet nærmere uansett hva jeg hadde hatt på meg. Har heller ikke hatt problemer med å komme innpå øvrig vilt så lenge jeg har sørget for å komme i rett vind. Vanligvis også orange caps, men kan bruke noe annet når temperaturen synker. Vesten vil uansett synes tilstrekkelig, mener jeg. Skal innom "Svealand" utpå høsten og der blir det innkøpt ei orange strikkalue med Gore-Tex (ja det finnes). De har langt bedre utvalg i klær med signalfarger, der borte. Påbudt å bruke det på mange områder også.

Link to comment
Share on other sites

Bruker alltid noe singnalfarger når jeg jakter i terreng hvor jeg vet det er fler en megselv. Det er veldig greit, da ser folk meg, og man slipper å få skudd som kommer ubehagelig nærme.

Har aldri hatt noe problem med at vilt ser meg. Enten det er støkkjakt på skogsfugl, eller på post etter hjortevilt.

Link to comment
Share on other sites

Eg har blitt meir og meir bevisst på dette etterkvart. Tidlegare var det grønt og kamo som gjalt, no er det meir og meir signalfargar på heile laget.

På hjortejakta prøvar vi å ha signalfarga lue eller vest på heile jagar-rekka. Blir utruleg mykje lettare å halde kontroll på dei andre jagarane og ikkje minst "holde linja". sjølv har eg ein signaloransj caps som nærmast lyser i terrenget. Denne brukar eg og mest mogeleg på "bevegeleg jakt", som støkkjakt på rype etc.

På stillesittande jakt, som duepost og hjortepost brukar eg ikkje signalfarge i utgangspunktet. Sørgar for at alle som er innanfor synsfelt og skuddfelt veit kor eg er. Men her brukar vi og mest faste postar.

På jaktlag der eg er "ny", i ettersøkssituasjonar, og når postrekkene er uvanleg tette, brukar eg som regel alltid signalfarge.

 

Ser at dette vart mest om storvilt, men eg køyrer samme prinsippet på småvilt og storvilt. Brukar ikkje signal når eg sit i ro og folk veit kor eg er, ellers brukar eg stort sett signal.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...